You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het verhaal dat de krachten op de Tesla velgen bovengemiddeld zijn heb ik altijd sterk betwijfeld. Bot gezegd, lijkt mij onzin.
Dat het een auto met veel vermogen is ok maar de de krachten die bij remmen op de velg worden uitgeoefend zijn naar mijn mening altijd hoger. Misschien dat anderen met meer kennis daar een mening over hebben?
Maximaal remmen levert - iets - meer (G) vertraging op dan de versnelling tijdens accelereren. De verschillen zijn evenwel niet groot omdat de grip van de banden de beperking is. Bij zowel accelereren als remmen zorgt ABS en ESP dat zowel het rem- als acceleratievermogen maximaal is.
Het is wel zo dat er meer gewicht op een velg/as/band wordt uitgeoefend bij een Tesla dan bij bijv. een Toyota Aygo.
Maar al die onderdelen zijn daarop berekend en navenant sterker/zwaarder uitgevoerd.
Om die reden wordt een wielmoer bij een Tesla met 175 Nm aangehaald terwijl dit bij de meeste lichtere auto's 100 tot 120 Nm is.
Het is wel zaak om bij third party velgen goed te controleren of deze het grotere gewicht van een Tesla veilig kunnen dragen.
Dit geldt net zo goed voor de banden. Dat wordt weergegeven in een index. Onze Tesla's hebben gemiddeld banden met een index van 95 tot 102.
Doordat de (plastic) skirts ook een beetje zwart-grijs zijn, steekt het juist mooi af vind ik.255 vooraan en 275 achteraan
Jazeker, deze site schijnt te kloppen en continu geüpdate te worden Tesla Range Table - Teslike.com
Scheelt zo 30km. Vreemd genoeg maakt Aero erop of eraf niet zo veel uit. De bandenmaat maakt een groter verschil.
Je kunt verwachten dat je verbruik van 18" naar 19" rond 3 tot 4% toeneemt. Is een vuistregel voor toename van het verbruik per inch verschil. Geldt voor alle modellen, zowel naar boven als naar beneden.Bij de e-Niro verwachten ze dat de range stuk lager wordt als je van 17 inch naar 18 inch gaat.
Is dat bij de Model 3 ook als je van 18 naar 19 inch gaat? Zijn daar cijfertjes over bekend?
Bij de e-Niro verwachten ze dat de range stuk lager wordt als je van 17 inch naar 18 inch gaat.
Is dat bij de Model 3 ook als je van 18 naar 19 inch gaat? Zijn daar cijfertjes over bekend?
Of zit het in de verschillende rolweerstand van de verschillende banden?De bandenmaat maakt een groter verschil.
Of zit het in de verschillende rolweerstand van de verschillende banden?
De Michelin banden die op de 18" velgen gemonteerd zitten, schijnen een extreem lage rolweerstand te hebben. Mede door de hoge druk. De 18" banden en velgen schijnen daardoor - verrassend genoeg - zelfs minder comfortabel te zijn dan de 20" banden op de Performance velgen.
Het lijkt mij dan ook niet mogelijk dat een 18" wiel comfortabeler is dan een 20" wiel.
De verschillen tussen 18 en 19" zijn zo klein dat je daar niet de kwalificatie slap geveerd versus stug aan kunt toekennen. Die verschillen zijn zelfs kleiner dan het verschil tussen standaard versus luchtvering bij dezelfde wielmaat.Comfortabel is volgens mij een subjectieve prettige ervaring. Als je dus een stugge auto prettiger vindt rijden dan een slap geveerde auto kan 20" comfortabeler zijn dan 18".
De verschillen tussen 18 en 19" zijn zo klein dat je daar niet de kwalificatie slap geveerd versus stug aan kunt toekennen. Die verschillen zijn zelfs kleiner dan het verschil tussen standaard versus luchtvering bij dezelfde wielmaat.
Zeker, maar met comfort wordt gemiddeld een stillere loop en een soepeler veercomfort bedoeld. Beide krijg je bij een kleinere velgmaat en daarbij horende hogere bandwangen.Waar het mij om gaat is dat wat men als comfortabel ervaart, voor iedereen anders is. En dus kan 20" wel degelijk comfortabeler zijn dan 18", welk effect die verschillende grootte ook heeft.