Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Heb na lang twijfelen mijn winterschoenen laten steken.

Was niet zeker of Sonic carbon wel de beste combinatie was op een zwarte auto (grijs op zwart).
 

Attachments

  • 60532.jpg
    60532.jpg
    977.1 KB · Views: 164
  • Like
Reactions: Alain13
Het verhaal dat de krachten op de Tesla velgen bovengemiddeld zijn heb ik altijd sterk betwijfeld. Bot gezegd, lijkt mij onzin.
Dat het een auto met veel vermogen is ok maar de de krachten die bij remmen op de velg worden uitgeoefend zijn naar mijn mening altijd hoger. Misschien dat anderen met meer kennis daar een mening over hebben?

Maximaal remmen levert - iets - meer (G) vertraging op dan de versnelling tijdens accelereren. De verschillen zijn evenwel niet groot omdat de grip van de banden de beperking is. Bij zowel accelereren als remmen zorgt ABS en ESP dat zowel het rem- als acceleratievermogen maximaal is.
Het is wel zo dat er meer gewicht op een velg/as/band wordt uitgeoefend bij een Tesla dan bij bijv. een Toyota Aygo.
Maar al die onderdelen zijn daarop berekend en navenant sterker/zwaarder uitgevoerd.
Om die reden wordt een wielmoer bij een Tesla met 175 Nm aangehaald terwijl dit bij de meeste lichtere auto's 100 tot 120 Nm is.
Het is wel zaak om bij third party velgen goed te controleren of deze het grotere gewicht van een Tesla veilig kunnen dragen.
Dit geldt net zo goed voor de banden. Dat wordt weergegeven in een index. Onze Tesla's hebben gemiddeld banden met een index van 95 tot 102.
 
Last edited:
Maximaal remmen levert - iets - meer (G) vertraging op dan de versnelling tijdens accelereren. De verschillen zijn evenwel niet groot omdat de grip van de banden de beperking is. Bij zowel accelereren als remmen zorgt ABS en ESP dat zowel het rem- als acceleratievermogen maximaal is.
Het is wel zo dat er meer gewicht op een velg/as/band wordt uitgeoefend bij een Tesla dan bij bijv. een Toyota Aygo.
Maar al die onderdelen zijn daarop berekend en navenant sterker/zwaarder uitgevoerd.
Om die reden wordt een wielmoer bij een Tesla met 175 Nm aangehaald terwijl dit bij de meeste lichtere auto's 100 tot 120 Nm is.
Het is wel zaak om bij third party velgen goed te controleren of deze het grotere gewicht van een Tesla veilig kunnen dragen.
Dit geldt net zo goed voor de banden. Dat wordt weergegeven in een index. Onze Tesla's hebben gemiddeld banden met een index van 95 tot 102.

Bij de grotere Suv's zijn de krachten niet kleiner. Zoals bij mijn Land Rover Disco 3 V8 ook ongeveer 2500 kg en met 300 pk, ook wel wat vermogen. Daar zit ook nog wat meer en hoger rubber om de velgen waardoor de krachten groter zijn. De steek van de velgen is toevallig gelijk.
Ik vind de luchtdruk in de banden bij een Tesla hoog 3,1 bar t.o.v. 2.5 voor en 2.7 achter bij de Disco 3. Ook de wielmoeren aandraaien met 175 Nm t.o.v. 140 Nm bij de Disco is hoog, maar dat zou aan het draad kunnen liggen. Hoe fijner het draad hoe minder draaimoment je nodig bent om met dezelfde kracht de velg aan te drukken.
 
  • Informative
Reactions: bpsmits
Bij de e-Niro verwachten ze dat de range stuk lager wordt als je van 17 inch naar 18 inch gaat.
Is dat bij de Model 3 ook als je van 18 naar 19 inch gaat? Zijn daar cijfertjes over bekend?
Je kunt verwachten dat je verbruik van 18" naar 19" rond 3 tot 4% toeneemt. Is een vuistregel voor toename van het verbruik per inch verschil. Geldt voor alle modellen, zowel naar boven als naar beneden.
Uitgangspunt is natuurlijk hetzelfde type velg bij dezelfde snelheid. Als je van een normale 18" velg naar een 19" aero velg gaat zal het verschil nihil zijn. De hogere rolweerstand van een19" zal dan worden gecompenseerd door een lagere aërodynamische weerstand van die grotere velg.
 
Bij de e-Niro verwachten ze dat de range stuk lager wordt als je van 17 inch naar 18 inch gaat.
Is dat bij de Model 3 ook als je van 18 naar 19 inch gaat? Zijn daar cijfertjes over bekend?

Bij een 75 gaat tesla uit van 2% extra verbruik. Zie deze site onderaan (alleen met een laptop of iPad is her plaatje te zien): Model S | Tesla Nederland

Bij een p versie is het 3,5% door de extra rolweerstand die een rol begint te spelen bij performance. Zie ook in de grafiek bij teslike bij de p85 met 19 en 21 inch.
 
  • Informative
Reactions: Fredblack and Timmm
De bandenmaat maakt een groter verschil.
Of zit het in de verschillende rolweerstand van de verschillende banden?
De Michelin banden die op de 18" velgen gemonteerd zitten, schijnen een extreem lage rolweerstand te hebben. Mede door de hoge druk. De 18" banden en velgen schijnen daardoor - verrassend genoeg - zelfs minder comfortabel te zijn dan de 20" banden op de Performance velgen.
 
Of zit het in de verschillende rolweerstand van de verschillende banden?
De Michelin banden die op de 18" velgen gemonteerd zitten, schijnen een extreem lage rolweerstand te hebben. Mede door de hoge druk. De 18" banden en velgen schijnen daardoor - verrassend genoeg - zelfs minder comfortabel te zijn dan de 20" banden op de Performance velgen.

Hoe kleiner de velgmaat, hoe hoger de wang van een band is. Die hogere wang veert makkelijker in- en uit.
Rubber veert vrijwel weerstandloos in, maar ook weer uit. Dat levert een lagere rolweerstand op.

Een grotere bandenmaat en de daarbij horende lagere hoogte van de bandwang heeft minder rubber om in te veren. Dat betekent dat de schokdemping eerder in werking treedt. Die schokdemping levert wél energieverlies op, het is simpelweg wrijvingsweerstand.
18" banden hebben normaal gesproken een lagere bandenspanning dan een 20" band.


Het lijkt mij dan ook niet mogelijk dat een 18" wiel comfortabeler is dan een 20" wiel.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ieder z'n mening.

Mijn ervaring is dat banden met hogere wangen (kleinere velgmaat bij gelijke omtrek) comfortabeler rijden dan plattere banden. Minder direct stuurgevoel mogelijk, maar minder overdracht van oneffenheden, dus meer comfort.

Daarom vind ik het opvallend dat de 20"-P wielen comfortabeler schijnen te zijn dan de 18". Mogelijk hebben de 18" banden een stuggere opbouw, ze hebben in ieder geval een veel hogere luchtdruk.
 
Comfortabel is volgens mij een subjectieve prettige ervaring. Als je dus een stugge auto prettiger vindt rijden dan een slap geveerde auto kan 20" comfortabeler zijn dan 18".
De verschillen tussen 18 en 19" zijn zo klein dat je daar niet de kwalificatie slap geveerd versus stug aan kunt toekennen. Die verschillen zijn zelfs kleiner dan het verschil tussen standaard versus luchtvering bij dezelfde wielmaat.
 
De verschillen tussen 18 en 19" zijn zo klein dat je daar niet de kwalificatie slap geveerd versus stug aan kunt toekennen. Die verschillen zijn zelfs kleiner dan het verschil tussen standaard versus luchtvering bij dezelfde wielmaat.

Waar het mij om gaat is dat wat men als comfortabel ervaart, voor iedereen anders is. En dus kan 20" wel degelijk comfortabeler zijn dan 18", welk effect die verschillende grootte ook heeft.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Waar het mij om gaat is dat wat men als comfortabel ervaart, voor iedereen anders is. En dus kan 20" wel degelijk comfortabeler zijn dan 18", welk effect die verschillende grootte ook heeft.
Zeker, maar met comfort wordt gemiddeld een stillere loop en een soepeler veercomfort bedoeld. Beide krijg je bij een kleinere velgmaat en daarbij horende hogere bandwangen.
Ik vind bij mijn Model S het comfort van een 19" beter in vergelijking met 21". Toch vind het rijden met 21" prettiger door de grotere stuurprecisie en het minder stuiterige gedrag. Het is overduidelijk minder comfortabel maar de andere eigenschappen vind ik belangrijker.
 
Ik ben het natuurlijk er mee eens dat beleving verschillend kan zijn.
Maar zelf snap ik niet hoe je stug geveerd comfortabel kunt noemen.

Verder gaat het niet alleen over velg- en bandenmaat, maar zeker ook over de karakteristiek van de band.
Die verklaren volgens mij in grootste mate de verschillen in beleving en in rolweerstand.