Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hey foontrader, ik was ook al aan het kijken en op zoek, hier wat meer info: 20" Model X Slipstream Wheels on Model S
Let wel op de juiste breedte van de velgen, niet alle model X sets zijn gelijk qua breedte namelijk

Ik had dat ook al gevonden, blijkbaar kan het toch zowel met 9,5 als met 10 breed achteraan.

Hoopte feitelijk dat iemand hier het al geprobeerd had. Amerikanen doen immers nog al makkelijk over "slight wheel rubbing just like on 21inch upgront ". Zou vooral willen weten hoe dagelijks bruikbaar deze combinatie is op onze Belgische/Nederlandse straten.
 
IMG_1291.jpg
Heb de X zijn zomerschoenen aangedaan, enkel nog zwarte moerkapjes plaatsen
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Ik denk dat ik weet wat Tesla gaat zeggen, maar wat zeggen de dames en heren experts hier op het forum? Vervangen of repareren?

Ik was net bij KwikFit en die zeiden 'dat het niet mocht van Tesla'. Ik heb ze er nog op gewezen dat het mijn auto was en niet die van Tesla, maar dat maakte voor hen niet uit, zeiden ze.

Volgens mijn schuifmaat is de spijker minder dan 3 mm in doorsnede. De band heeft er 5.000 km op en loopt maar heeeeeel langzaam leeg:

upload_2019-5-13_17-57-24.png


upload_2019-5-13_17-58-3.png
 
Last edited:
Ik denk dat ik weet wat Tesla gaat zeggen, maar wat zeggen de dames en heren experts hier op het forum? Vervangen of repareren?

Ik was net bij KwikFit en die zeiden 'dat het niet mocht van Tesla'. Ik heb ze er nog op gewezen dat het mijn auto was en niet die van Tesla, maar dat maakte voor hen niet uit, zeiden ze.

Volgens mijn schuifmaat is de spijker minder dan 3 mm in doorsnede. De band heeft er 5.000 km op en loopt maar heeeeeel langzaam leeg:

20190513_174356.jpg


20190513_174620.jpg
De foto's zijn een vraagtekentje.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Herstellen!
Toch niet. De koordlagen zijn beschadigd op het dunste deel van de band. Een reparatie tussen de rillen krijgt onvoldoende 'vlees' om de prop over voldoende lengte te vulkaniseren.
Een Tesla belast de band heel zwaar en moet echt een onbeschadigd geheel zijn.
Je gaat je auto van een ton of meer voor een paar honderd euro toch niet in de waagschaal stellen. Om over het risico van de inzittenden maar te zwijgen.
En wat gaat de verzekering doen als er met die band, en dus met de auto iets gebeurt?
 
Ik denk dat ik weet wat Tesla gaat zeggen, maar wat zeggen de dames en heren experts hier op het forum? Vervangen of repareren?

Ik was net bij KwikFit en die zeiden 'dat het niet mocht van Tesla'. Ik heb ze er nog op gewezen dat het mijn auto was en niet die van Tesla, maar dat maakte voor hen niet uit, zeiden ze.

Volgens mijn schuifmaat is de spijker minder dan 3 mm in doorsnede. De band heeft er 5.000 km op en loopt maar heeeeeel langzaam leeg:

View attachment 407281

View attachment 407284
Met zo’n mooie ronde draadnagel zou ik reparatie wel aandurven. Deze set en een compressor rij ik mee rond om mezelf onderweg te kunnen helpen. HBM 57 Delige Bandenreparatieset
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Met zo’n mooie ronde draadnagel zou ik reparatie wel aandurven. Deze set en een compressor rij ik mee rond om mezelf onderweg te kunnen helpen. HBM 57 Delige Bandenreparatieset
LEVENSGEVAARLIJK!. Een band van een Tesla mag je nooit van buitenaf repareren. Dat moet echt van binnenuit gebeuren met een paddestoel plug. En als je dat al doet, meteen doorrijden naar een bandenbedrijf die de reparatie, mits niet tussen de rillen, door een paddestoel plug vervangt.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Ik denk dat ik weet wat Tesla gaat zeggen, maar wat zeggen de dames en heren experts hier op het forum? Vervangen of repareren?

Ik was net bij KwikFit en die zeiden 'dat het niet mocht van Tesla'. Ik heb ze er nog op gewezen dat het mijn auto was en niet die van Tesla, maar dat maakte voor hen niet uit, zeiden ze.

Volgens mijn schuifmaat is de spijker minder dan 3 mm in doorsnede. De band heeft er 5.000 km op en loopt maar heeeeeel langzaam leeg:

View attachment 407281

View attachment 407284
Heb de foto’s voorgelegd aan mijn bandenspecialist.

Hij zou ‘m, naar eigen zeggen, repareren met een paraplu van Rema Tip Top.

PM me maar voor zijn adres in de regio Utrecht.
 
Ik gebruik al meer dan 25 jaar proppen in banden als er een dergelijke spijker in zit en nog NOOIT een slechte ervaring mee gehad.
Op of tussen een ril en met allerlei auto en ook Tesla's. Maar ook trekkerbanden, vrachtwagenbanden, etc. Werkt prima.
Ik heb ook zo'n setjes als @Bas. , werkt perfect voor een auto zonder reserveband.

De prop kan hoogstens niet goed sluiten en dan loopt hij alsnog heel zachtjes leeg en de sensoren geven dat dan in een Tesla ook netjes en op tijd aan. Maar een goeie niet uitgedroogde prop sluit altijd gewoon perfect af.
Uiteraard zijn er altijd mensen die je willen laten geloven dat het gevaarlijk is en je opzeker een andere band moet aanschaffen.
 
In dit geval ben ik het eens met Wim: als er een gevaar is dat de koordlagen beschadigd zijn dan vervang ik de band. Zeker op een vrij zware Tesla. Dat het risico op brokken klein is wil ik geloven, maar ik ga heus niet "besparen" op veiligheid.

Maarin principe maakt het niet veel uit (met een correcte reparatie) of de nagel in een groef zit of niet, althans als de wonde er aan de binnenkant niet te erg uitziet.

3mm is net op de grens van wat als veilig wordt gezien door de meeste standaarden (met een paddenstoel langs de binnenkant, niet met dodgy kits of buitenplugs!) -- en het hangt er van af hoe de wonde er aan de binnenkant uitziet (voor je een paddenstoel installeert, dus ná het opkuisen, moet de wonde minder dan 6mm diameter hebben). Somige nagels maken aan de binnenkant een vrij lange groef omdat ze kantelen, al ziet het buiten nog "braaf" uit, en dan is het inderdaad gedaan.

Het hangt er ook van af of er op de band gereden werd terwijl de druk echt te laag was.

Anderzijds, sommige types banden met schuim aan de binnenkant kunnen niet altijd veilig gerepareerd worden (of: men is bang dat het niet goed gedaan wordt). Misschien is dat wat "niet mag van Tesla".

Proppen? No-no.
 
Last edited:
Daarvoor moet je de binnenkant van de band zien. Het voordeel van een spijker die niet in een dal zit, is dat die niet zo makkelijk gaat kantelen bij het intreden en het "exitgaatje" lelijk gaat maken.

En zoals ik zei, er is nog de vraag of de reparateurs omkunnen met banden met "foam liner" (indien van toepassing).
 
Maar die de spijker in een ril zit, is de kans op beschadigde koordlagen toch net zo groot? Want als de spijker niet door-en-door was, dan was de band niet lek.
Als de spijker in een ril zit is er veel meer 'vlees' om een reparatie succesvol uit te voeren. Door de extra dikte kantelt een spijker of schroef minder en richt meestal minder schade aan in de koordlagen.
 
En zoals ik zei, er is nog de vraag of de reparateurs om kunnen met banden met "foam liner" (indien van toepassing).
Vanmorgen langs de lokale bandenboer geweest. Die geven aan de band niet te kunnen repareren. Niet vanwege de plaats van het lek, maar inderdaad vanwege een schuimlaag die de band stiller moet maken. Ik neem tenminste aan dat je daar op doelde.

Kon wel weer op zoek gaan of er anderen waren die dat misschien wel kunnen, maar met een leeg lopende band is dat ook niet fijn. En dan kost het met uiteindelijk ook nog eens meer tijd dan geld. En dat schiet ook niet op.

Iedereen bedankt voor de adviezen, in ieder geval.
 
Vanmorgen langs de lokale bandenboer geweest. Die geven aan de band niet te kunnen repareren. Niet vanwege de plaats van het lek, maar inderdaad vanwege een schuimlaag die de band stiller moet maken. Ik neem tenminste aan dat je daar op doelde.

Kon wel weer op zoek gaan of er anderen waren die dat misschien wel kunnen, maar met een leeg lopende band is dat ook niet fijn. En dan kost het met uiteindelijk ook nog eens meer tijd dan geld. En dat schiet ook niet op.

Iedereen bedankt voor de adviezen, in ieder geval.

Het setje van Bas heb je wrs morgen binnen als je vandaag besteld. Zelf prima te doen als je een krik hebt. :)
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Het setje van Bas heb je wrs morgen binnen als je vandaag besteld. Zelf prima te doen als je een krik hebt. :)
Als je het loopvlak met het lek in de goede richting draait zodat je er bij kan is de reparatie gewoon onder druk te doen. Dus je heb nog niet eens een krik nodig. Prima methode voor onderweg. Foam aan de binnenzijde maakt plakken lastig maar een prop heeft er geen last van. Mooier kan je het niet maken maar wel makkelijker!
 
Het setje van Bas heb je wrs morgen binnen als je vandaag besteld. Zelf prima te doen als je een krik hebt. :)
... een prop heeft er geen last van. Mooier kan je het niet maken maar wel makkelijker!
Geloof ik graag. Maar een 'prop van buitenaf' als definitieve oplossing ging mij net weer te ver. Waarom het één wel en het ander niet? Geen idee. Kwestie van waar je je prettig bij voelt, denk ik.

Net belletje van bandenboer: nieuwe band kost 240,- incl. balanceren, montage en BTW. En dat is dan een originele TO band. Wsl. morgen al binnen. Valt me uiteindelijk niks tegen, vooral vanwege dat "TO" :oops: