Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Geloof ik graag. Maar een 'prop van buitenaf' als definitieve oplossing ging mij net weer te ver. Waarom het één wel en het ander niet? Geen idee. Kwestie van waar je je prettig bij voelt, denk ik.

Net belletje van bandenboer: nieuwe band kost 240,- incl. balanceren, montage en BTW. En dat is dan een originele TO band. Wsl. morgen al binnen. Valt me uiteindelijk niks tegen, vooral vanwege dat "TO" :oops:

@DutchTM3 TO ...? :confused:
 
Zou bij de standaarduitrusting van een Tesla moeten horen. Een compressor en een bandenproppenset. In 5 minuten rij je weer. Kun je altijd nog overwegen de band te vernieuwen.

Welke compressortjes voor onderweg worden zoal gebruikt door de forumleden... ?

Dus wat is praktisch, zoiets als dit 12V pompje..
upload_2019-5-16_8-50-15.png

of deze Michelin...? Waar / hoe die zijn voeding heeft, is me niet meteen duidelijk touwens!
upload_2019-5-16_8-51-25.png
 
Ik denk dat ik weet wat Tesla gaat zeggen, maar wat zeggen de dames en heren experts hier op het forum? Vervangen of repareren?

Ik was net bij KwikFit en die zeiden 'dat het niet mocht van Tesla'. Ik heb ze er nog op gewezen dat het mijn auto was en niet die van Tesla, maar dat maakte voor hen niet uit, zeiden ze.

Volgens mijn schuifmaat is de spijker minder dan 3 mm in doorsnede. De band heeft er 5.000 km op en loopt maar heeeeeel langzaam leeg:

View attachment 407281

View attachment 407284

Die is prima te repareren.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
LEVENSGEVAARLIJK!. Een band van een Tesla mag je nooit van buitenaf repareren. Dat moet echt van binnenuit gebeuren met een paddestoel plug. En als je dat al doet, meteen doorrijden naar een bandenbedrijf die de reparatie, mits niet tussen de rillen, door een paddestoel plug vervangt.

Oneens. Prima te doen als noodreparatie en als je eigenlijk je altijd aan de snelheid houd en niet gek doet kun je het nog laten zitten ook.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Ik gebruik al meer dan 25 jaar proppen in banden als er een dergelijke spijker in zit en nog NOOIT een slechte ervaring mee gehad.
Op of tussen een ril en met allerlei auto en ook Tesla's. Maar ook trekkerbanden, vrachtwagenbanden, etc. Werkt prima.
Ik heb ook zo'n setjes als @Bas. , werkt perfect voor een auto zonder reserveband.

De prop kan hoogstens niet goed sluiten en dan loopt hij alsnog heel zachtjes leeg en de sensoren geven dat dan in een Tesla ook netjes en op tijd aan. Maar een goeie niet uitgedroogde prop sluit altijd gewoon perfect af.
Uiteraard zijn er altijd mensen die je willen laten geloven dat het gevaarlijk is en je opzeker een andere band moet aanschaffen.

Precies. Ooit een vergelijkbare lekkage gehad op een 911 turbo. Spijker er handmatig uitgetrokken en alleen maar wat vulcaniserende lijm met de spijker erin gedaan. Band heeft het uitgehouden tot einde levensduur en bleef gewoon op spanning.

Wel in het begin even visueel gecontroleerd.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Oneens. Prima te doen als noodreparatie en als je eigenlijk je altijd aan de snelheid houd en niet gek doet kun je het nog laten zitten ook.
De Amerikanen denken daar toch heel anders over.

Sommige fabrikanten adviseren de banden na een lek te vervangen, sommige fabrikanten beperken het snelheidsadvies.
In elk geval adviseert de Amerikaanse banden autoriteit ustires.org het volgende:

Tire Repair Basics
Today’s tires are engineered to last, so a puncture doesn’t have to mean replacement. But how do you know when is repair an option? What steps are involved?
We recommend consulting with a trained technician and considering repairs only if damage is limited to the tread area only and the puncture injury is no greater than 1/4 inch (6mm) in diameter
When repairing a tire, keep in mind the following criteria:
  • Tires must be removed from the rim/wheel assembly and inspected for all possible damage—including damage to the inner liner.
  • Tire repairs cannot overlap with other repairs.
  • A rubber stem, or plug, must be applied to fill the puncture injury and a patch must be applied to seal the inner liner. (A plug alone is an unacceptable repair.)
Samenvattend, alleen repareren als het lek in het middendeel van loopvlak zit en van binnen uit repareren.

Tire Repair Basics
https://www.ustires.org/system/files/Puncture_repair_handout_17.pdf
 
  • Informative
Reactions: Michel3
ET waarde, of steek?

ET waarde van een P kan 5 (=5mm) lager zijn tov een non-p. De steek is hetzelfde.
Maar dat is dusdanig weinig dat je wel kan zeggen dat ze qua ET waarde gewoon uitwisselbaar zijn.

Maar waar @PaulusdB op doelt is denk ik het extra randje wat op de naaf van P zit.
Hierdoor passen de non-p wielen niet zomaar op de P. Tenzij je dit randje eruit laat draaien op een draaibank, genoeg velgenspecialisten die dit kunnen doen.
Andersom past het weer wel zonder aanpassingen, dus je kan gerust een 20 inch P wielenset kopen en die op je non-p schroeven.
 
De Amerikanen denken daar toch heel anders over.

Sommige fabrikanten adviseren de banden na een lek te vervangen, sommige fabrikanten beperken het snelheidsadvies.
In elk geval adviseert de Amerikaanse banden autoriteit ustires.org het volgende:

Tire Repair Basics
Today’s tires are engineered to last, so a puncture doesn’t have to mean replacement. But how do you know when is repair an option? What steps are involved?
We recommend consulting with a trained technician and considering repairs only if damage is limited to the tread area only and the puncture injury is no greater than 1/4 inch (6mm) in diameter
When repairing a tire, keep in mind the following criteria:

  • Tires must be removed from the rim/wheel assembly and inspected for all possible damage—including damage to the inner liner.
  • Tire repairs cannot overlap with other repairs.
  • A rubber stem, or plug, must be applied to fill the puncture injury and a patch must be applied to seal the inner liner. (A plug alone is an unacceptable repair.)
Samenvattend, alleen repareren als het lek in het middendeel van loopvlak zit en van binnen uit repareren.

Tire Repair Basics
https://www.ustires.org/system/files/Puncture_repair_handout_17.pdf


De reden dat je een lek in de zijwang of thv de zijwang niet moet repareren is dat daar teveel krachten en vervormingen ontstaan. Plus: als je daar een spijker in het loopvlak hebt kan die natuurlijk aan de binnenzijde bij vervormingen gaan krassen in de zijwang. En dus moet je dan per definitie optisch gaan beoordelen.

Als noodreparatie kan een prop daar wel, maar dan moet je gewoon met beperkte snelheid naar de garage rijden.

Verder: regelgeving in de VS dat je banden vooral moet vervangen kan ook zomaar voortkomen uit een donatie vanuit een PAC, waar de bandenproducenten achter zitten. ;)

In Nederland is een prop gewoon toegestaan als reparatie en het is hier geen Rusland oid.

Ik ben het er wel mee eens dat in de meeste gevallen de band van de velg moet voor inspectie en je dan meteen een paraplu kan zetten (die heeft als voordeel boven de prop dat die duurzamer is, het is niet zo dat je met een prop meer kans hebt op een klapband). Maar zo’n spijkertje, dan levert vaak een hele cleane ‘wond’ op en als je die dan kan repareren met wat vulkaniserende lijm aanbrengen, dan weet je dat de schade zo beperkt is dat je het daar prima bij kan laten.

Het komt vaak genoeg voor dat iemand met een spijker of schroef in het loopvlak rijdt en dat die dan eens in de zoveel tijd de band op spanning moet zetten.

Het aantal klapbanden daarentegen is extreem beperkt. Ik heb het zelf maar 1 keer meegemaakt, maar dat was op het circuit en een productiefout van Michelin. Die zich gelukkig vooraf al hand aangekondigd, dus ik was al rustiger gaan rijden (wat op de openbare weg nog zonder meer als wegpiraterij zou worden gezien).

Als je gewoon je gezond verstand gebruikt is er geen sprake van levensgevaar bij gebruik van een prop.