Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Geloof ik graag. Maar een 'prop van buitenaf' als definitieve oplossing ging mij net weer te ver. Waarom het één wel en het ander niet? Geen idee. Kwestie van waar je je prettig bij voelt, denk ik.

Net belletje van bandenboer: nieuwe band kost 240,- incl. balanceren, montage en BTW. En dat is dan een originele TO band. Wsl. morgen al binnen. Valt me uiteindelijk niks tegen, vooral vanwege dat "TO" :oops:

Een prop er zelf in schieten is nog geen euro :p

Maar een nieuwe band is natuurlijk de allerzekerste keuze. :)
 
Geloof ik graag. Maar een 'prop van buitenaf' als definitieve oplossing ging mij net weer te ver. Waarom het één wel en het ander niet? Geen idee. Kwestie van waar je je prettig bij voelt, denk ik.

Net belletje van bandenboer: nieuwe band kost 240,- incl. balanceren, montage en BTW. En dat is dan een originele TO band. Wsl. morgen al binnen. Valt me uiteindelijk niks tegen, vooral vanwege dat "TO" :oops:
Probleem is dat links en rechts dan weer verschillend afgesleten zijn. Een draadnagel gaat niet snel door een koordlaag dus risico is klein dat die beschadigd is. Als er geen foam in zat hadden ze hem wel geplakt. Dus technisch vertrouwen ze de band wel. Bandenspanningscontrolesysteem sluit met te zachte band rijden uit dus welk bezwaar zie je nog? Maar maak vooral je eigen afweging.

Te koop. Gebruikte TO band. Zo goed als nieuw...
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar
Probleem is dat links en rechts dan weer verschillend afgesleten zijn.
Ja, dat zou Tesla zeker zeggen. Mitsubishi maakt het nog bonter. Die vinden dat je bij één Outlander PHEV bij een lekke band alle vier de banden moet vervangen, vanwege overbelasting van de aandrijflijn. Die auto heeft, net als de Tesla AWDs, niet eens langsdifferentieel dat de voor en achterwielen verbindt :D
ls er geen foam in zat hadden ze hem wel geplakt. Dus technisch vertrouwen ze de band wel. Bandenspanningscontrolesysteem sluit met te zachte band rijden uit dus welk bezwaar zie je nog?
Maar dan vergelijk je reparatie ban binnenuit door 'hunnie' met reparatie van buitenaf door mezelf. Of je dat helemaal kunt vergelijken? Ik weet het niet.
Maar maak vooral je eigen afweging.
Heb ik gedaan. En kan er mee leven zo ;). Financiële schade is te overzien en ik heb, zonder te zeggen dat andere opties niet veilig zouden zijn, geen concessies gedaan aan veiligheid.
 
Normaal kun je banden met binnenfoam wel degelijk repareren, door het foam goed te verwijderen waar je repareert en de ondergrond dan goed te prepareren. Niet iedere reparateur wilt dat evenwel riskeren.

Als je Michelin moet geloven (en Tesla) dan is een reparatie met enkel pluggen vanuit de buitenkant altijd een grote no-no. Als je dan een klapband krijgt, dan krijg je gegarandeerd hommeles met je verzekeringsmaatschappij.

En met de technische controle in België ook, trouwens, als ze het zien.
 
Als je dan een klapband krijgt, dan krijg je gegarandeerd hommeles met je verzekeringsmaatschappij.
als dat klopt, dan is dat eens te meer reden om blij te zijn met mijn keuze :)

Maar er zit ook een logistiek / organisatorisch verhaal aan vast: Bandenboer 1 zegt dat het niet mag van Tesla. Bandenboer 2 zegt dat ze het niet kunnen vanwege foam. Bandenboer 3 kan het misschien wel maar is pas vrijdag weer open. En ondertussen draait de wereld door en wil ik ook weer andere dingen gaan doen. En in plaats van verder te zoeken naar de juiste aanpak / bandenboer heb ik nu weer tijdvoor dit heerlijke forum :D
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar
Waarom zou je gegarandeerd hommeles met de verzekering krijgen bij een klapband?
Omdat er veiligheidnormen zijn bij bandenreparaties, en als je daarvan afwijkt dan onderhoud je je wagen niet als "een goede huisvader", zeker als je de richtlijnen van de constructeur van de banden niet opvolgt.

@PaulusdB : denken dat verzekeringsmaatschappijen niets zoeken om je niet uit te betalen, dat is pas naief zijn ;-).
 
Omdat er veiligheidnormen zijn bij bandenreparaties, en als je daarvan afwijkt dan onderhoud je je wagen niet als "een goede huisvader", zeker als je de richtlijnen van de constructeur van de banden niet opvolgt.

@PaulusdB : denken dat verzekeringsmaatschappijen niets zoeken om je niet uit te betalen, dat is pas naief zijn ;-).

Ik heb in al die jaren een paar keer een klapband opgegeven bij de verzekering maar er kwam niemand kijken hoor.
En alleen een kapotte band claimen kost meer geld dan dat het oplevert.

Daarnaast, als hij bij de prop geklapt is vindt je de prop waarschijnlijk niet meer terug.
Als hij niet bij de prop gescheurd is lag het daar dus niet aan.

Je moet vooral alles geloven wat de commercie je vertelt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Precies. Voor kleinere schadegevallen gaat een verzekeringsmaatschappij inderdaad geen speurders op je loslaten. Bij een ongeval waar de wagen total loss is en er misschien nog lichamelijke schade moet vergoed worden (derden, passagiers) ligt het wel íets anders.
 
Normaal kun je banden met binnenfoam wel degelijk repareren, door het foam goed te verwijderen waar je repareert en de ondergrond dan goed te prepareren. Niet iedere reparateur wilt dat evenwel riskeren.
Ik dacht dat het om een soort van laag ging die door de hele band zat. Vandaag band gewisseld en oude mee naar huis genomen. Foam laag stelt echt helemaal niets voor. 't Is meer in ingeplakte strook dan echt een 'laag'. En tot mijn verbazing was de noodreparatie er dwars doorheen 'geschoten'.

Reparatie ziet er aan de buitenkant sowieso een beetje knullig uit, maar ik zie niet in hoe die schuimlaag een reparatie tegen zou moeten houden of zelfs maar bemoeilijken. Misschien kijken of ik hem nog ergens netjes kan laten maken en dan als reserve neer leggen.

upload_2019-5-15_13-52-52.png


upload_2019-5-15_13-53-21.png
 

Attachments

  • upload_2019-5-15_13-54-20.png
    upload_2019-5-15_13-54-20.png
    1.4 MB · Views: 30
Ik dacht dat het om een soort van laag ging die door de hele band zat. Vandaag band gewisseld en oude mee naar huis genomen. Foam laag stelt echt helemaal niets voor. 't Is meer in ingeplakte strook dan echt een 'laag'. En tot mijn verbazing was de noodreparatie er dwars doorheen 'geschoten'.

Reparatie ziet er aan de buitenkant sowieso een beetje knullig uit, maar ik zie niet in hoe die schuimlaag een reparatie tegen zou moeten houden of zelfs maar bemoeilijken. Misschien kijken of ik hem nog ergens netjes kan laten maken en dan als reserve neer leggen.

View attachment 407923

View attachment 407924

Oh ik had je wel kunnen vertellen en ook laten zien hoe het eruit zag, had al een band aan de binnenkant gezien.
Maar je ziet inderdaad, onzin dat hier een prop niet zou kunnen, het schuim stel weinig voor.

Wat betreft die reparatie aan de buitenkant, even een paar keer goed remmen of gas geven en je ziet er niets meer van.
Maar ik dacht dat je zei dat je een nieuwe band ging kopen ipv een prop?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Oh ik had je wel kunnen vertellen en ook laten zien hoe het eruit zag, had al een band aan de binnenkant gezien.
Ken je die van de mosterd en de maaltijd? :p
Maar ik dacht dat je zei dat je een nieuwe band ging kopen ipv een prop?
Heb ik ook. Gisteren hebben ze hem provisorisch (van buiten, zeiden ze) gerepareerd. Vandaag is de nieuwe band er op gekomen. De oude heb ik mee naar huis genomen. Zodat ik op mijn gemakkie zelf kon bekijken waar jullie het allemaal over hadden.
 
Ken je die van de mosterd en de maaltijd? :p

Ken je die van "Door vragen wordt men wijs" ? ;)

Heb ik ook. Gisteren hebben ze hem provisorisch (van buiten, zeiden ze) gerepareerd. Vandaag is de nieuwe band er op gekomen. De oude heb ik mee naar huis genomen. Zodat ik op mijn gemakkie zelf kon bekijken waar jullie het allemaal over hadden.
Ik daag je uit om deze band proberen kapot te rijden waarbij je hem dan bij de prop laat scheuren. :)
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Ik dacht dat het om een soort van laag ging die door de hele band zat. Vandaag band gewisseld en oude mee naar huis genomen. Foam laag stelt echt helemaal niets voor. 't Is meer in ingeplakte strook dan echt een 'laag'. En tot mijn verbazing was de noodreparatie er dwars doorheen 'geschoten'.

Reparatie ziet er aan de buitenkant sowieso een beetje knullig uit, maar ik zie niet in hoe die schuimlaag een reparatie tegen zou moeten houden of zelfs maar bemoeilijken. Misschien kijken of ik hem nog ergens netjes kan laten maken en dan als reserve neer leggen.

View attachment 407923

View attachment 407924
Zou bij de standaarduitrusting van een Tesla moeten horen. Een compressor en een bandenproppenset. In 5 minuten rij je weer. Kun je altijd nog overwegen de band te vernieuwen.
 
  • Informative
Reactions: Michel3