Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik wissel zelf van voor naar achter en andersom. Een krikje gekocht, zelf pucks (draagpunten) gemaakt en binnenkort een momentsleutel. 1 keer een investering, maar is voor 2 tot 3 keer zelf doen goedkoper dan een paar keer het door iemand anders te laten doen. Het goedkoopste adresje wat ik in de Regio Haaglanden heb gevonden vraagt voor elke band/wiel Euro 12,50. Dan kan je het gereedschap ook nog voor andere klusjes gebruiken.
En het voordeel dat je wielen thuis beter tegen beschadiging beschermd kunnen worden. Per saldo meestal ook tijdwinst. Je hoeft niet heen en weer naar de bandenboer en de tijd dat je moet wachten voor je aan de beurt bent en de wielen gewisseld zijn kun je thuis direct besteden aan het zelf wisselen.
Overweeg naast de momentsleutel ook een elektrische slagmoersleutel, dan gaat het wisselen twee keer zo snel.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
En het voordeel dat je wielen thuis beter tegen beschadiging beschermd kunnen worden. Per saldo meestal ook tijdwinst. Je hoeft niet heen en weer naar de bandenboer en de tijd dat je moet wachten voor je aan de beurt bent en de wielen gewisseld zijn kun je thuis direct besteden aan het zelf wisselen.
Overweeg naast de momentsleutel ook een elektrische slagmoersleutel, dan gaat het wisselen twee keer zo snel.
Wim, Dank je. Heb je een voorstel voor een elektrische slagmoersleutel of kan ik met een dop van de juiste grootte op mijn accuschroefboormachine volstaan?
 
Last edited:
En het voordeel dat je wielen thuis beter tegen beschadiging beschermd kunnen worden.
Tevens: kans op verlies, kwijt raken en natuurlijk bij faillissement van garage of bandenhotel: aankloppen bij de curator.

Per saldo meestal ook tijdwinst. Je hoeft niet heen en weer naar de bandenboer
Daarnaast: het inplannen bij een bandenwisselaar in piekperiode; thuis wisselen in het weekend of dag wanneer het jou uit komt. En niet meer op de terugweg met 4 vieze wielen in je auto. Bij een Model X, 6 zits passen de 20-inch wielen er eigenlijk niet eens in, zonder bandenafdruk op de achterzijde van 2de rij. Bij thuis wisselen maak je ze meteen schoon en berg je ze op. Na bezoek bandenwisselaar hoor je de bouten of moeren sowieso nog eens na te trekken na 50 km.
Een gemiddelde bandenwisselaar schroeft de perslucht verder op dan de voorgeschreven 175 Nm. Kijken teveel naar pitsstops van Red Bull.
Kortom: naast de argumenten van Wim, zijn deze argumenten voor mij ook reden om zelf te wisselen.
 
Is het los maken van de 175 Nm moer met de momentsleutel geen optie en dan vervolgens met de (accu-schroef-) boormachine verder los schroeven?
Natuurlijk kan dat, zo deed ik het voorheen. Met de slagmoersleutel doe je het in één keer.
Bij de methode met de momentsleutel moet het wiel op de grond staan. Met de slagmoersleutel kan het wiel al omhoog gekrikt staan en nadat de moeren los zijn kan direct het wiel gewisseld worden.
 
  • Informative
Reactions: Mergoscia
Ik heb 19” Tesla velgen met pirelli winterbanden onder een 2nd gen model S85D uit 2015 met luchtvering.

De ritten zijn nog niet zo comfortabel als verwacht.

Ik zie dat in bij vertrek een ‘koude’ banden spanning heb van 2,9 en dat dit tijdens het rijden kan oplopen tot ongeveer 0,4 bar hoger volgens de sensoren.

Nu ben ik van plan de spanning te verlagen naar 2,7 en vroeg me af wat jullie een acceptabele en comfortabele bandenspanning vinden?

ps. Ik ben zo’n rustige zondags rijder die door de bochten kruipt en sporadisch de 130-140 km/h aantikt, maar meestal rond de 110 rijdt op de snelweg.
 
Deze winter heb ik met enig risico nemen geen winterbanden aangeschaft. Dat heeft nu goed uitgepakt, maar volgende winter?
Misschien hoort de volgende opmerking wel of niet thuis is deze thread. Ik denk zo: de hele ophanging van het systeem met velgen, banden, vering e.d. zijn zo met elkaar verbonden dat het wellicht wel hier ter sprake kan komen. Als niet, geef commentaar. De geruchten over luchtvering voor de 3 worden steeds meer en frequenter. Luchtvering icm softwarematige aansturing voor verhoging en verlaging zou wel prettig zijn.
 
Deze winter heb ik met enig risico nemen geen winterbanden aangeschaft. Dat heeft nu goed uitgepakt, maar volgende winter?
Misschien hoort de volgende opmerking wel of niet thuis is deze thread. Ik denk zo: de hele ophanging van het systeem met velgen, banden, vering e.d. zijn zo met elkaar verbonden dat het wellicht wel hier ter sprake kan komen. Als niet, geef commentaar. De geruchten over luchtvering voor de 3 worden steeds meer en frequenter. Luchtvering icm softwarematige aansturing voor verhoging en verlaging zou wel prettig zijn.
Musk heeft het alweer ontkend. 3 en Y krijgen geen luchtvering.
 
Ik heb 19” Tesla velgen met pirelli winterbanden onder een 2nd gen model S85D uit 2015 met luchtvering.

De ritten zijn nog niet zo comfortabel als verwacht.

Ik zie dat in bij vertrek een ‘koude’ banden spanning heb van 2,9 en dat dit tijdens het rijden kan oplopen tot ongeveer 0,4 bar hoger volgens de sensoren.

Nu ben ik van plan de spanning te verlagen naar 2,7 en vroeg me af wat jullie een acceptabele en comfortabele bandenspanning vinden?

ps. Ik ben zo’n rustige zondags rijder die door de bochten kruipt en sporadisch de 130-140 km/h aantikt, maar meestal rond de 110 rijdt op de snelweg.

Niet doen, dan krijg je foutmeldingen.
2,9 koud is het minimum wat je moet aanhouden, daarbij houden ze al rekening met de druktoename bij warme banden.
 
Zijn er voor de Tesla Model S, 19" velgen ook ervaringen met All-Season banden die Duitsland Proof zijn? D.w.z. het berg icoontje met sneeuwvlok op de zijkant, zoals beschreven op de site van de ANWB?

Ben benieuwd of er aanbevelingen zijn qua all-season banden, of erg verschillende ervaringen zijn qua comfort/geluid, etc.

Ik heb op het forum en op internet vergelijking sites gekeken, en vond deze van Michelin. Op de site van de ANWB, staat erg overzichtelijk wat de standaard specificaties zijn, zoals snelheid, gewicht, etc.
 
Ik heb een vraag met betrekking tot winterbanden 19inch voor model s velgen. Hebben leden hier ervaringen met een smallere band dan een 245? Op mijn vorige auto had ik altijd wat smallere banden in de winter om beter door de sneeuw te kunnen ploegen mocht die vallen. Wat zijn de ervaringen hier, ik was niet in staat hier iets over te vinden in dit draadje.
 
Zijn er voor de Tesla Model S, 19" velgen ook ervaringen met All-Season banden die Duitsland Proof zijn? D.w.z. het berg icoontje met sneeuwvlok op de zijkant, zoals beschreven op de site van de ANWB?

Ben benieuwd of er aanbevelingen zijn qua all-season banden, of erg verschillende ervaringen zijn qua comfort/geluid, etc.

Ik heb op het forum en op internet vergelijking sites gekeken, en vond deze van Michelin. Op de site van de ANWB, staat erg overzichtelijk wat de standaard specificaties zijn, zoals snelheid, gewicht, etc.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen naar all season banden voor een MS 100d. Ik rij nog steeds op m’n winterbanden dus vrees dat als het winter wordt ik ze moet gaan vervangen .
 
  • Funny
  • Informative
Reactions: Roel87 and job-lek