Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Als ik Onderhoud van de auto lees, moet ik tussen 16k-20k mijn banden controleren om evt te roteren.
Hebben jullie adresjes waar je dit kan laten doen omgeving utrecht aangezien ik bijna bij de 15k km ben.

Heel flauw, maar banden roteren automatisch als je rijdt. ;)
Banden rouleren doe ik standaard bij het wisselen van winter naar zomerbanden (zit je, denk ik, ook op circa 20 - 30k). Als je auto goed is uitgelijnd en je hebt AWD is dat ook voldoende . Als je RWD hebt en all-season kan ik me voorstellen dat je ze wel iedere 20k rouleert.

Klusje kan prima bij Kwikfit.
 
Als ik Onderhoud van de auto lees, moet ik tussen 16k-20k mijn banden controleren om evt te roteren.
Hebben jullie adresjes waar je dit kan laten doen omgeving utrecht aangezien ik bijna bij de 15k km ben.
Amerikaanse onzin. Een Tesla is ook maar gewoon een auto met vier wielen c.q banden. Als die onregelmatig slijten, is er iets mis met de uitlijning van de auto en is roteren symptoombestrijding.
Als je het toch belangrijk vindt, doe het dan bij de winter/zomerwissel.
En anders kan elke garage of bandenspecialist de wielen voor je roteren tegen een kleine vergoeding.
 
Als ik Onderhoud van de auto lees, moet ik tussen 16k-20k mijn banden controleren om evt te roteren.
Hebben jullie adresjes waar je dit kan laten doen omgeving utrecht aangezien ik bijna bij de 15k km ben.
Als je zelf de profieldiepte meet en goed naar het slijtagepatroon kijkt zie je wel of het eventueel nodig is. Als je een breedset hebt is er ook weinig te roteren. Banden hebben een draairichting en mag je dus toch niet van rechts naar links wisselen. Alleen bij dezelfde maat voor en achter kan je LV naar LA en RV naar RA wisselen.
 
Ik heb op dit moment op mijn 19" set de winterbanden gemonteerd. Het duurt niet meer zo lang en de zomerbanden kunnen er weer op en daarvoor heb ik twee keuzes:
  1. Nieuwe set 19" slipstream velgen kopen en daar mijn zomerbanden op monteren.
  2. Op dezelfde set 19" velgen de winterbanden en zomerbanden laten plaatsen.
Bij mijn vorige auto's had ik altijd twee verschillende sets velgen (winterset was smallere band), maar bij de Tesla zit ik al op de smalst mogelijke set. Ik vind de looks van de 19" prima en hoef geen grotere velgen. De noodzaak om een aparte velgenset is dus wat minder dan voorheen.

Ik wissel niet meer zelf (vroeger wel) en tijdswinst bij het wisselen maakt mij ook niet zoveel uit, dus ik overweeg om dezelfde set te blijven gebruiken. Ik rij ongeveer 35.000km per jaar en doe ongeveer 35-40.000km met een setje zomerbanden (winterband weet ik nog niet). Voor de zomerbanden houdt dat een extra wissel in en voor de winterbanden wellicht twee.

Een extra set 19" slipstream velgen (zonder banden) zal denk ik al wel gauw naar de €2.000 gaan. Ik ben niet zo'n fan van alternatieve merken en gezien zakelijk gebruik valt Marktplaats meestal af (geen BTW aftrek/factuur). Het lijkt dus veel gunstiger om gewoon te wisselen, maar ik weet niet of hier nog grote nadelen aan zitten.
 
Ik heb op dit moment op mijn 19" set de winterbanden gemonteerd. Het duurt niet meer zo lang en de zomerbanden kunnen er weer op en daarvoor heb ik twee keuzes:
  1. Nieuwe set 19" slipstream velgen kopen en daar mijn zomerbanden op monteren.
  2. Op dezelfde set 19" velgen de winterbanden en zomerbanden laten plaatsen.
Bij mijn vorige auto's had ik altijd twee verschillende sets velgen (winterset was smallere band), maar bij de Tesla zit ik al op de smalst mogelijke set. Ik vind de looks van de 19" prima en hoef geen grotere velgen. De noodzaak om een aparte velgenset is dus wat minder dan voorheen.

Ik wissel niet meer zelf (vroeger wel) en tijdswinst bij het wisselen maakt mij ook niet zoveel uit, dus ik overweeg om dezelfde set te blijven gebruiken. Ik rij ongeveer 35.000km per jaar en doe ongeveer 35-40.000km met een setje zomerbanden (winterband weet ik nog niet). Voor de zomerbanden houdt dat een extra wissel in en voor de winterbanden wellicht twee.

Een extra set 19" slipstream velgen (zonder banden) zal denk ik al wel gauw naar de €2.000 gaan. Ik ben niet zo'n fan van alternatieve merken en gezien zakelijk gebruik valt Marktplaats meestal af (geen BTW aftrek/factuur). Het lijkt dus veel gunstiger om gewoon te wisselen, maar ik weet niet of hier nog grote nadelen aan zitten.
Wanneer je toch niet zelf wisselt, kost het je twee keer per jaar een uurtje extra wachten en het daaraan verbonden tarief. Bij dergelijke kilometrages is bij het wisselen vaak toch al montage van nieuwe banden aan de orde. Kortom nog niet zo’n slecht idee om gewoon op een set velgen telkens te wisselen. Leasemaatschappijen doen sowieso niet anders, want die malen natuurlijk niet om berijders die koffie zitten te drinken in wachtkamers.
 
......maar ik weet niet of hier nog grote nadelen aan zitten.

Nee hoor. Ik doe nu hetzelfde na jarenlang twee sets te hebben gehad.
Veel wisselen van dezelfde band kan op den duur schade aan de band veroorzaken echter jij hebt je banden vrij snel opgereden en wisselt ze derhalve niet zo vaak.

Snel even last minute wisselen als de winter er ineens (toch) aankomt kan wel eens wat lastiger zijn omdat je dan niet de enige bent.
 
Net als hier al door anderen is beschreven heb ik met mijn model X (standaardmaat 20") met de Michelin Latitude Sport 3 ontzettend veel last gehad van cuppen. Sommigen hier raden Pirelli's aan, maar daar had ik op mijn model S juist weer slechte ervaringen mee, die sleten onder mijn kont vandaan alsof er duo penotti op mijn velgen zat. Heeft er nog iemand andere zomerband suggesties voor 20" onder een Model X?
 
Net als hier al door anderen is beschreven heb ik met mijn model X (standaardmaat 20") met de Michelin Latitude Sport 3 ontzettend veel last gehad van cuppen. Sommigen hier raden Pirelli's aan, maar daar had ik op mijn model S juist weer slechte ervaringen mee, die sleten onder mijn kont vandaan alsof er duo penotti op mijn velgen zat. Heeft er nog iemand andere zomerband suggesties voor 20" onder een Model X?
Conti Sport Contact. Deze band heeft kleinere blokken dan Michelin dus veel minder cupping en veel stiller. Pirelli kom je half zo ver mee.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: GPMX and jm71
Heel flauw, maar banden roteren automatisch als je rijdt. ;)
Banden rouleren doe ik standaard bij het wisselen van winter naar zomerbanden (zit je, denk ik, ook op circa 20 - 30k). Als je auto goed is uitgelijnd en je hebt AWD is dat ook voldoende . Als je RWD hebt en all-season kan ik me voorstellen dat je ze wel iedere 20k rouleert.

Klusje kan prima bij Kwikfit.

Inderdaad: heel flauw. Bovendien niet heel scherp. Roteren en rouleren. Er is geen verschil in betekenis. De Fransman in mij meent dat banden rouleren als ik rijd. Niet automatisch maar 'as a consequence'. En dat is dan weer de AngloSaks in mij, die het eerder roteren zou noemen. Maar ook dit is flauw.

Cheers
 
Inderdaad: heel flauw. Bovendien niet heel scherp. Roteren en rouleren. Er is geen verschil in betekenis. De Fransman in mij meent dat banden rouleren als ik rijd. Niet automatisch maar 'as a consequence'. En dat is dan weer de AngloSaks in mij, die het eerder roteren zou noemen. Maar ook dit is flauw.
Cheers
Wel flauw, maar ook scherp. Als ik de definities van Van Dale erop nasla, klopt het exact wat ik zeg:

rou·le·ren
(rouleerde, heeft gerouleerd)1(van geld) in omloop zijn2(van taken) beurtelings waargenomen worden door verschillende personen

ro·te·ren (roteerde, heeft geroteerd)1ronddraaien.

Niet dat ik heel taalkundig ben :)
 
Net als hier al door anderen is beschreven heb ik met mijn model X (standaardmaat 20") met de Michelin Latitude Sport 3 ontzettend veel last gehad van cuppen. Sommigen hier raden Pirelli's aan, maar daar had ik op mijn model S juist weer slechte ervaringen mee, die sleten onder mijn kont vandaan alsof er duo penotti op mijn velgen zat. Heeft er nog iemand andere zomerband suggesties voor 20" onder een Model X?

Goede vraag, heb hetzelfde probleem!
Iemand ervaring met de genoemde Conti's op een X met 20"??
Of nog andere suggesties?
Voor de winter heb ik Nokian WR SUV4, die bevallen goed en maken inmiddels minder lawaai dan de Michelins.
 
Welke maat? 20” geeft de site wel aan.
Continental Tires
Achter Michelin 275/45R20 Latitude Sport 3 TO XL110Y
Voor: 255 breed

Bestaat niet bij Conti:

Screenshot_20200208_190137_com.android.chrome.jpg
 
Ik wissel zelf van voor naar achter en andersom. Een krikje gekocht, zelf pucks (draagpunten) gemaakt en binnenkort een momentsleutel. 1 keer een investering, maar is voor 2 tot 3 keer zelf doen goedkoper dan een paar keer het door iemand anders te laten doen. Het goedkoopste adresje wat ik in de Regio Haaglanden heb gevonden vraagt voor elke band/wiel Euro 12,50. Dan kan je het gereedschap ook nog voor andere klusjes gebruiken.