Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Eens een vraag aan de experts hier. Ik heb een maand of 2 terug een set winterbanden op mijn tweede velgen set laten monteren. Ik had de banden gekocht bij een banden zaak en heb daar aangegeven dat ze gelijk ook de wielen mochten wisselen en de winterwielen erop konden leggen zodat ik met de zomerbanden Achterin weer terug naar huis kon, ik sla de wielen zelf op. Even een detail aan dit verhaal, ik heb tpms sensoren Gekocht die hier ook eerder op het forum voorbij zijn gekomen van Ali Express.
Nu reed ik weg bij de banden zaak en kreeg ik een melding dat de auto andere wielen had gedetecteerd en ik heb toen op reset van de sensoren gedrukt. Echter op dit moment blijven de achterwielen niet opkomen in het scherm. Nog een detail, ik heb de banden aan 1 kant van voor naar achter gelegd en nog steeds komen de voorste sensoren op en de achterste niet. Mijn vraag is kan dit gekomen zijn doordat ik de zomerbanden in de kofferbak had liggen en het systeem nu achter de verkeerde sensoren van de zomerbanden heeft geconfigureerd? Andere velgen in het menu configureren geeft geen oplossing.
 
  • Love
Reactions: SpeedyEddy
Eens een vraag aan de experts hier. Ik heb een maand of 2 terug een set winterbanden op mijn tweede velgen set laten monteren. Ik had de banden gekocht bij een banden zaak en heb daar aangegeven dat ze gelijk ook de wielen mochten wisselen en de winterwielen erop konden leggen zodat ik met de zomerbanden Achterin weer terug naar huis kon, ik sla de wielen zelf op. Even een detail aan dit verhaal, ik heb tpms sensoren Gekocht die hier ook eerder op het forum voorbij zijn gekomen van Ali Express.
Nu reed ik weg bij de banden zaak en kreeg ik een melding dat de auto andere wielen had gedetecteerd en ik heb toen op reset van de sensoren gedrukt. Echter op dit moment blijven de achterwielen niet opkomen in het scherm. Nog een detail, ik heb de banden aan 1 kant van voor naar achter gelegd en nog steeds komen de voorste sensoren op en de achterste niet. Mijn vraag is kan dit gekomen zijn doordat ik de zomerbanden in de kofferbak had liggen en het systeem nu achter de verkeerde sensoren van de zomerbanden heeft geconfigureerd? Andere velgen in het menu configureren geeft geen oplossing.

Ik heb ook met de zomerbanden in de koffer gereden -> nieuwe winterbanden onder de auto werden (automatisch) herkent. Ook nadat ik de zomerbanden thuis had opgeslagen bleven de sensoren de juiste waarde weergeven (kon ik ook zien aan de winterbanden welke op 2,5 bar stonden en zomerbanden waren op 2,9-3,0 bar eraf gehaald)

Men heeft bij mij wel de tpms sensoren van de winterbanden "ingelezen" (een apparaat bij zomerbanden gehouden en de code naar nieuwe sensoren op de winterbanden gezonden) Ik heb een vermoeden dat er bij 2 sensoren iets niet correct is. Bij de 2 andere wel -> vandaar dat bij bandenwissel de correcte banden ook op andere posities blijven functioneren.

Iemand met de juiste apparatuur kan nabij het ventiel zo uitlezen of alles correct is.
Wat gebeurd er als je de zomerband met ventiel tegen de niet uitleesbare winterband plaatst? Komt de bandenspanning dan wel tevoorschijn?

Edit / NB: ik heb een M3 -> misschien anders dan bij een MS uit 2015
 
Te koop: 4 matgrijze gepoedercoate 20 inch velgen inclusief in redelijke staat zijnde winterbanden banden (met TPMS sensoren). Zaten op mijn verkochte Tesla Model S. De velgen mogen weg voor 500 euro.
IMG_3727.jpg IMG_3728.jpg
 
(Heb ik me al eerder afgevraagd bij vergelijkbare spaken:) Even over de richting waarin die wielen draaien en aerodynamiek. Zitten de "schoepen" eigenlijk niet precies verkeerd-om?
(oftewel kijken we niet naar het linkerwiel dat rechts is gemonteerd?) Of zitten bij alle wielen de schoepen in dezelfde richting en kun je die willekeurig rechts en links monteren; Lijkt me niet zo slim, je wilt toch symmetrie?)
 
Beste TMC leden, ik heb een vraag over mijn zomerbanden. Aan de voorzijde zijn Michelin SUPERSPACT 245/35 (ZR21 TL 96Y MI SUPER SPORT ACOUST T0) gemonteerd, op aftermarket velgen overigens. Achter Michelin SUPERSPORT 285/30, idem op aftermarket velgen. Breyton Spirit R 21” om precies te zijn. Een mooie set, waar ik heel tevreden over ben.

Komend voorjaar dien ik de banden te vernieuwen en ik ben mij dus aan het oriënteren op een nieuwe set. Nu vind ik persoonlijk dat de banden voor te strak op de velg liggen en ben ik dus voornemens om ipv 245/35 hier 255/35 op te laten monteren. Echter, beschikken de huidige Michelin’s over de acoustic foam aan de binnenzijde van de band en deze foam is alleen leverbaar (zover ik heb begrepen) op banden tot de maat 245. 255 heeft dus niet meer deze foam.

Mijn vraag is nu; heeft iemand ervaring met maat 255 zonder foam t.o.v. 245 mét foam, even ongeacht het merk band, al schat ik in dat hier ook zeker wel verschil in zal zijn. Ik maak mij zorgen dat de ‘road noice’ met 255 zonder foam aanzienlijk meer zal zijn......

Thanks!
 
@Vipercat:
Ik zou me niet al te druk maken om die acoustic foam. In de winterbanden die ik gebruik zit ook geen foam en die lijken op bepaalde snelheden juist stiller te zijn. Ook vele anderen hebben al zomerbanden zonder foam erop liggen en zeggen dat er niet echt een merkbaar verschil is. Ben zelf ook van plan om gewoon banden zonder foam erop te leggen zodra deze op zijn.

Je hebt wel gelijk dat de bredere banden waarschijnlijk iets meer geluid zullen produceren, maar denk dat dit ook wel zal meevallen. Alleen zelf nog geen ervaring mee, rij nog altijd met beide de zomer en winterset op de originele breedte. Bereik zal ook iets minder worden maar wel meer meer rijplezier aangezien er wat meer grip zal zijn. ;)
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Beste TMC leden, ik heb een vraag over mijn zomerbanden. Aan de voorzijde zijn Michelin SUPERSPACT 245/35 (ZR21 TL 96Y MI SUPER SPORT ACOUST T0) gemonteerd, op aftermarket velgen overigens. Achter Michelin SUPERSPORT 285/30, idem op aftermarket velgen. Breyton Spirit R 21” om precies te zijn. Een mooie set, waar ik heel tevreden over ben.

Komend voorjaar dien ik de banden te vernieuwen en ik ben mij dus aan het oriënteren op een nieuwe set. Nu vind ik persoonlijk dat de banden voor te strak op de velg liggen en ben ik dus voornemens om ipv 245/35 hier 255/35 op te laten monteren. Echter, beschikken de huidige Michelin’s over de acoustic foam aan de binnenzijde van de band en deze foam is alleen leverbaar (zover ik heb begrepen) op banden tot de maat 245. 255 heeft dus niet meer deze foam.

Mijn vraag is nu; heeft iemand ervaring met maat 255 zonder foam t.o.v. 245 mét foam, even ongeacht het merk band, al schat ik in dat hier ook zeker wel verschil in zal zijn. Ik maak mij zorgen dat de ‘road noice’ met 255 zonder foam aanzienlijk meer zal zijn......

Thanks!
Het foam maakt voornamelijk verschil in demping van het geluid van dwarsrichels. Neem een hard opgepompte voetbal als voorbeeld. Laat hem eens flink stuiteren. Het klinkende geluid heb je niet zonder foam. Als je stille banden wilt neem dan sowieso niet opnieuw die Michelins. Ik heb ze ook en op een ander set conti sport contact en conti winter en deze zijn beide veel stiller. Bij de conti winter 850/860 heb ik zelf foam aangebracht. Ergens in dit draadje staat de beschrijving van doe het zelf montage van foam.
 
@Firehuntah & @Bas. , dank voor jullie reacties. Dat wordt dus 255/35 en ik zal me ook eens wat verder verdiepen in de Conti Sport. Wat mij ook wel bevalt aan de Michelin's is het feit dat ik na bijna 50.000km nog een profieldiepte heb van +/- 4mm. Uiteraard kan dat laatste ook aan mijn rijstijl liggen :) . Een sprintje trekken doe ik eigenlijk alleen als iemand anders zich bij een stoplicht wil bewijzen......
 
(Heb ik me al eerder afgevraagd bij vergelijkbare spaken:) Even over de richting waarin die wielen draaien en aerodynamiek. Zitten de "schoepen" eigenlijk niet precies verkeerd-om?
(oftewel kijken we niet naar het linkerwiel dat rechts is gemonteerd?) Of zitten bij alle wielen de schoepen in dezelfde richting en kun je die willekeurig rechts en links monteren; Lijkt me niet zo slim, je wilt toch symmetrie?)
Boven de as en onder de as, tis geen windmolen waar de wind haaks staat
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
@Firehuntah & @Bas. , dank voor jullie reacties. Dat wordt dus 255/35 en ik zal me ook eens wat verder verdiepen in de Conti Sport. Wat mij ook wel bevalt aan de Michelin's is het feit dat ik na bijna 50.000km nog een profieldiepte heb van +/- 4mm. Uiteraard kan dat laatste ook aan mijn rijstijl liggen :) . Een sprintje trekken doe ik eigenlijk alleen als iemand anders zich bij een stoplicht wil bewijzen......
Om zolang met mijn banden te doen... Ik kan blijkbaar dan toch de verleiding niet weerstaan de grenzen van de wegligging op te zoeken. Die 50k wil ik sowieso al niet geplaagd worden door het dan wel weer afnemende afrolgeluid van mijn Pilot Sports die nu rond de 30k al steeds aangenamer worden qua herrie. Maar niet qua grip. Heb nu weer een heerlijk stille auto op Conti winter. En de winter komt er aan. In de sneeuw nog stiller!
 
Tijdens de bandenwissel (zomer->winter) viel de slijtage aan de binnenkant van m'n zomerbanden op.
Het ging met name om de banden aan de bestuurderszijde voor+achter (zijn tussendoor al keer van voor <-> achter gegaan)
Originele 19" Hankook zomerbanden altijd netjes op 2,8-3,0 bar gehad en relatief veel rijksweg mee gereden.
Gemiddeld verbruik over 85.000 km -> 158 wh/km (doorgaans rustige rijder, soms rij ik wel eens "het stof van m'n M3 af" ;))

Het viel me op dat het profiel over de volledige breedte v/d band redelijk constant is maar aan de binnenzijde opeens volledig is verdwenen. Heeft dit met uitlijning te maken? (of meer met slijtage door schuine stand voorwiel tijdens max. stuuruitslag / langs bochten bij rijkswegen / etc.)




Banden slijtage.jpg
 
Tijdens de bandenwissel (zomer->winter) viel de slijtage aan de binnenkant van m'n zomerbanden op.
Het ging met name om de banden aan de bestuurderszijde voor+achter (zijn tussendoor al keer van voor <-> achter gegaan)
Originele 19" Hankook zomerbanden altijd netjes op 2,8-3,0 bar gehad en relatief veel rijksweg mee gereden.
Gemiddeld verbruik over 85.000 km -> 158 wh/km (doorgaans rustige rijder, soms rij ik wel eens "het stof van m'n M3 af" ;))

Het viel me op dat het profiel over de volledige breedte v/d band redelijk constant is maar aan de binnenzijde opeens volledig is verdwenen. Heeft dit met uitlijning te maken? (of meer met slijtage door schuine stand voorwiel tijdens max. stuuruitslag / langs bochten bij rijkswegen / etc.)




View attachment 635017
Dit zou iets kunnen zijn zoals bij veel Mercedes modellen voorkomt. Taxi’s hebben dit ok en het onderstel is afgeleid van een MB Cls die weer gedeeld is met de E klasse. Alleen heeft een Tesla veel minder toespoor.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Ik las hier al vaker iets over bandenreparatiesets met pluggen of veters. Er wordt dikwijls opgemerkt dat het veel kracht vraagt om de plug er in te kijgen.
Met deze set zou dat eenvoudiger zijn.
Set gekocht, maar gelukkig nog niet moeten gebruiken.
BikerGadgets > Winkel
Ziet er inderdaad handig uit!
Maar als ik zie wat er voor het bedrag geboden wordt, bekruipt mij toch het gevoel dat er een flinke opslag zit op iets wat voor een habbekrats in China geproduceerd wordt.
Het zou me niets verbazen als het voor weinig geld ook online gevonden kan worden.
 
Tijd voor mijn model 3 de 18 inch banden te vervangen. Gisteren even geïnformeerd bij mijn banden boer en deze kwam toch weer met de Michelin Pilot Sport. Eerlijk gezegd zijn ze prima maar vindt ze toch niet echt stil ondanks de Foam. Ze er forum leden die andere banden onder hun 3 hebben geplaatst dan de Michelins ?
 
Tijd voor mijn model 3 de 18 inch banden te vervangen. Gisteren even geïnformeerd bij mijn banden boer en deze kwam toch weer met de Michelin Pilot Sport. Eerlijk gezegd zijn ze prima maar vindt ze toch niet echt stil ondanks de Foam. Ze er forum leden die andere banden onder hun 3 hebben geplaatst dan de Michelins ?
Niet onder de 3 maar wel onder de S. Kijk eens naar de Dunlop Sport Maxx RT 2. Die maken weinig geluid.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp