Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Verbruik, rolweerstand, winterbanden, zomerbanden, regen, bandenspanning

Op een Tesla Model S kunnen combinaties van velgen en banden van 21, 20 en 19 inch. De buitendiameter is in alle gevallen gelijk. Dit betekent dat een 19 inch velg een bandwang heeft die 45 mm hoog is, een 20 inch velg 40 mm en een 21 inch velg 35 mm.
Een hogere bandwang kan meer en soepeler inveren en dat inveren over een groter traject kost relatief de minste energie. Ga je naar grotere velgen, dan komen daar lagere banden omheen. Hoe lager de band hoe minder deze kan inveren en hoe sneller de schokdempers worden aangesproken. Schokdemping kost energie en dit wordt in de vorm van warmte afgevoerd in de dempers.
Dit is de hoofdoorzaak van het verschil in verbruik van de verschillende velgen/banden.
Grotere velgen en banden hebben een groter gewicht dan kleinere velgen en grotere banden. Dit massatraagheidseffect is alleen tijdens het accelereren even aanwezig maar de totale invloed op de rolweerstand is marginaal.

Soort rubber en samenstelling van banden
De soort rubber bij zomerbanden, meer of minder silica, type wapening als staal of kunststof, variaties in koordlagen, maakt een klein verschil uit maar voor onze banden zijn die verschillen verwaarloosbaar.

Winter- of zomerbanden
Winterbanden hebben een zachtere compound die zich makkelijker laat vervormen bij toenemende koude. Ook zijn de lamellen in het loopvlak talrijker. Dit zorgt voor een beter wegcontact bij koude omstandigheden. Winterbanden hebben, in de winter, een lager verbruik dan zomerbanden of all-season banden. Het in de winter rijden met zomerbanden levert bijv. bij temperaturen van rond het vriespunt tot 20% meer rolweerstand op. Winterbanden hebben dit nadeel in veel mindere mate. Veel eigenaren stellen vast dat als zij in de winter van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden gaan, het verbruik maar weinig toeneemt. Dit geldt ook voor Model X rijders die van 22" zomerbanden naar 20" winterbanden overschakelen.
Winterbanden rijden ook in de zomer licht maar ze slijten enorm snel, onder meer door grotere warmte-ontwikkeling. Doordat winterbanden in de zomer te makkelijk vervormen ontstaat er een groter indrukkingsvlak van de band op het wegdek. Dit grotere platte vlak, met een zogenaamde ‘arm’ tot gevolg, zorgt voor veel meer rolweerstand, extra warmteproductie en dus slijtage.

Brede of smalle banden
Smalle en meestal hogere banden hebben een lagere rolweerstand dan brede en meestal lagere banden.
Het mes snijdt aan twee kanten, hoe hoger de band hoe lager de rolweerstand omdat ook het frontaal oppervlak kleiner is. Ook bij regen zijn smalle banden in het voordeel, zie hiervoor de volgende alinea.
Brede banden hebben een groter frontaal oppervlak en dus een hogere luchtweerstand.
Extra brede banden, meestal in een ’staggered setup’, hebben relatief een nog hoger verbruik tot gevolg. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door het grotere frontale oppervlak en anderzijds door zogenaamde microslip. Microslip ontstaat bij brede banden doordat bij het inveren het loopvlak vanuit het midden ook zijdelings vervormt. Dit levert enkele procenten meer rolweerstand op.

Waarom neemt het verbruik bij regen zo sterk toe?
Bij regen treden twee elkaar versterkende negatieve effecten op. De banden moeten regenwater voor het loopvlak wegduwen om aquaplaning te voorkomen. De hoeveelheid water lijkt gering, maar bij hoge snelheid moeten toch vele honderden liters water per minuut worden verplaatst. De band rijdt als het ware tegen een berg op.
Een tweede effect van regen is dat de band zeer sterk wordt afgekoeld. Een warme band is maximaal soepel en vervormt het makkelijkst. Regen koelt heel effectief de banden af en maakt deze stugger met een hogere rolweerstand tot gevolg. Smallere banden verliezen minder energie omdat het water over een geringere breedte hoeft te worden afgevoerd.

Waarom maakt de ene band veel meer lawaai dan de andere
Het lawaai bij banden wordt veroorzaakt doordat onderdelen van de banden beurtelings contact maken met het wegdek en weer daarvan loskomen. De bandlamellen en rillen ’slaan’ als het ware op het wegdek.
Banden die veel ononderbroken rillen in de lengterichting hebben zijn het stilst. Banden zijn altijd een compromis tussen veel verschillende eisen en beperking van het geluid is er daar één van.

Optimale bandenspanning
De bandenproducent geeft, samen met de fabrikant van de auto, een advies voor een bepaalde druk.
Het is verstandig deze druk aan te houden. De wegligging is dan optimaal en het brandstofverbruik zo laag mogelijk. Een iets hogere druk mag wel, maar levert meestal nauwelijks lagere verbruikscijfers op. Wat je met een hogere druk in je banden doet is het soepele inveren van de band beperken en dat is ongunstig voor de rolweerstand. Te harde banden veroorzaken een te snel aanspreken van de schokdemping en dat levert een hoger verbruik op. Ook gedraagt de auto zich bij te harde banden onrustiger en dat verhoogt de luchtweerstand en dus het verbruik.
Te harde banden maken het loopvlak ook ronder en daardoor slijt de band midden op het loopvlak harder. Te zachte banden is net zo min goed, daardoor slijt de buitenzijde van de band harder en neemt de rolweerstand snel toe.

Temperatuur en verbruik
Bij lager wordende temperatuur neemt het verbruik toe. Dit heeft voor 90% te maken met de grotere luchtdichtheid van de atmosfeer. Er gaan veel meer luchtmoleculen in een m3 koude lucht. Hoewel winterbanden het verbruik in de winter beperken, is er toch sprake van een verhoogde rolweerstand in vergelijking met zomerse omstandigheden. In de winter lopen wiellagers, differentieel en andere draaiende onderdelen zwaarder.
In onze Tesla kost het verwarmen van de accu veel energie. Bij koude is de ‘regen’ sterk verminderd. De auto remt dus minder op de motor af en er wordt dan ook minder energie geregenereerd.
Uiteraard neemt ook de verwarming van de auto flink veel energie. Thuis voorverwarmen terwijl de auto nog is ingeplugd op 220 Volt helpt een stuk. Ideaal is de laadperiode zo te plannen dat de auto klaar is met laden als je wil vertrekken. Laden met 22 kW heeft dan de voorkeur boven laden met 11 kW.
Wil je tijdens het rijden maximaal energie besparen, zet de airco op 18 graden en de stoelverwarming op 2. Met een dun jasje aan merk je niet dat de ruimtetemperatuur vrij laag.
Tenslotte kun je met ‘rangemode on’ nog wat meer besparen. Pas wel op met beslaan van de voorruit, dit kan heel snel optreden. Twee keer op het icoontje van de voorruitverwarming klikken schakelt de geforceerde ontwaseming en verwarming van de voorruit in.

Zware voet
Alles wat hierboven is beschreven is in zekere zin marginaal in vergelijking met wat je gasvoet teweeg kan brengen. Dual motor Tesla’s zijn zo’n kleine 10% zuiniger dan achterwiel aangedreven single motor versies. Ook 19” wielen leveren zo’n 7% lager verbruik op in vergelijking met 21” wielen. Toch kan door rustig en anticiperend rijden het verbruik met een achterwiel aangedreven versie met 21” velgen lager zijn dan van de eerdergenoemde dual motor versie met 19” wielen.
Mijn ATA verbruik is 209 wH/km, ik rij een achterwiel aangedreven 85 kW versie met 21” wielen.
 
Last edited:
Verbruik, rolweerstand, winterbanden, zomerbanden, regen, bandenspanning

Op een Tesla Model S kunnen combinaties van velgen en banden van 21, 20 en 19 inch. De buitendiameter is in alle gevallen gelijk. Dit betekent dat een 19 inch velg een bandwang heeft die 45 mm hoog is, een 20 inch velg 40 mm en een 21 inch velg 35 mm.
Een hogere bandwang kan meer en soepeler inveren en dat inveren over een groter traject kost relatief de minste energie. Ga je naar grotere velgen, dan komen daar lagere banden omheen. Hoe lager de band hoe minder deze kan inveren en hoe sneller de schokdempers worden aangesproken. Schokdemping kost energie en dit wordt in de vorm van warmte afgevoerd in de dempers.
Dit is de hoofdoorzaak van het verschil in verbruik van de verschillende velgen/banden.
Grotere velgen en banden hebben een groter gewicht dan kleinere velgen en grotere banden. Dit massatraagheidseffect is alleen tijdens het accelereren even aanwezig maar de totale invloed op de rolweerstand is marginaal.

Soort rubber en samenstelling van banden
De soort rubber bij zomerbanden, meer of minder silica, type wapening als staal of kunststof, variaties in koordlagen, maakt een klein verschil uit maar voor onze banden zijn die verschillen verwaarloosbaar.

Winter- of zomerbanden
Winterbanden hebben een zachtere compound die zich makkelijker laat vervormen bij toenemende koude. Ook zijn de lamellen in het loopvlak talrijker. Dit zorgt voor een beter wegcontact bij koude omstandigheden. Winterbanden hebben, in de winter, een lager verbruik dan zomerbanden of all-season banden. Het in de winter rijden met zomerbanden levert bijv. bij temperaturen van rond het vriespunt tot 20% meer rolweerstand op. Winterbanden hebben dit nadeel in veel mindere mate. Veel eigenaren stellen vast dat als zij in de winter van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden gaan, het verbruik maar weinig toeneemt. Dit geldt ook voor Model X rijders die van 22" zomerbanden naar 20" winterbanden overschakelen.
Winterbanden rijden ook in de zomer licht maar ze slijten enorm snel, onder meer door grotere warmte-ontwikkeling. Doordat winterbanden in de zomer te makkelijk vervormen ontstaat er een groter indrukkingsvlak van de band op het wegdek. Dit grotere platte vlak, met een zogenaamde ‘arm’ tot gevolg, zorgt voor veel meer rolweerstand, extra warmteproductie en dus slijtage.

Brede of smalle banden
Smalle en meestal hogere banden hebben een lagere rolweerstand dan brede en meestal lagere banden.
Het mes snijdt aan twee kanten, hoe hoger de band hoe lager de rolweerstand omdat ook het frontaal oppervlak kleiner is. Ook bij regen zijn smalle banden in het voordeel, zie hiervoor de volgende alinea.
Brede banden hebben een groter frontaal oppervlak en dus een hogere luchtweerstand.
Extra brede banden, meestal in een ’staggered setup’, hebben relatief een nog hoger verbruik tot gevolg. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door het grotere frontale oppervlak en anderzijds door zogenaamde microslip. Microslip ontstaat bij brede banden doordat bij het inveren het loopvlak vanuit het midden ook zijdelings vervormt. Dit levert enkele procenten meer rolweerstand op.

Waarom neemt het verbruik bij regen zo sterk toe?
Bij regen treden twee elkaar versterkende negatieve effecten op. De banden moeten regenwater voor het loopvlak wegduwen om aquaplaning te voorkomen. De hoeveelheid water lijkt gering, maar bij hoge snelheid moeten toch vele honderden liters water per minuut worden verplaatst. De band rijdt als het ware tegen een berg op.
Een tweede effect van regen is dat de band zeer sterk wordt afgekoeld. Een warme band is maximaal soepel en vervormt het makkelijkst. Regen koelt heel effectief de banden af en maakt deze stugger met een hogere rolweerstand tot gevolg. Smallere banden verliezen minder energie omdat het water over een geringere breedte hoeft te worden afgevoerd.

Waarom maakt de ene band veel meer lawaai dan de andere
Het lawaai bij banden wordt veroorzaakt doordat onderdelen van de banden beurtelings contact maken met het wegdek en weer daarvan loskomen. De bandlamellen en rillen ’slaan’ als het ware op het wegdek.
Banden die veel ononderbroken rillen in de lengterichting hebben zijn het stilst. Banden zijn altijd een compromis tussen veel verschillende eisen en beperking van het geluid is er daar één van.

Optimale bandenspanning
De bandenproducent geeft, samen met de fabrikant van de auto, een advies voor een bepaalde druk.
Het is verstandig deze druk aan te houden. De wegligging is dan optimaal en het brandstofverbruik zo laag mogelijk. Een iets hogere druk mag wel, maar levert meestal nauwelijks lagere verbruikscijfers op. Wat je met een hogere druk in je banden doet is het soepele inveren van de band beperken en dat is ongunstig voor de rolweerstand. Te harde banden veroorzaken een te snel aanspreken van de schokdemping en dat levert een hoger verbruik op. Ook gedraagt de auto zich bij te harde banden onrustiger en dat verhoogt de luchtweerstand en dus het verbruik.
Te harde banden maken het loopvlak ook ronder en daardoor slijt de band midden op het loopvlak harder. Te zachte banden is net zo min goed, daardoor slijt de buitenzijde van de band harder en neemt de rolweerstand snel toe.

Temperatuur en verbruik
Bij lager wordende temperatuur neemt het verbruik toe. Dit heeft voor 90% te maken met de grotere luchtdichtheid van de atmosfeer. Er gaan veel meer luchtmoleculen in een m3 koude lucht. Hoewel winterbanden het verbruik in de winter beperken, is er toch sprake van een verhoogde rolweerstand in vergelijking met zomerse omstandigheden. In de winter lopen wiellagers, differentieel en andere draaiende onderdelen zwaarder.
In onze Tesla kost het verwarmen van de accu veel energie. Bij koude is de ‘regen’ sterk verminderd. De auto remt dus minder op de motor af en er wordt dan ook minder energie geregenereerd.
Uiteraard neemt ook de verwarming van de auto flink veel energie. Thuis voorverwarmen terwijl de auto nog is ingeplugd op 220 Volt helpt een stuk. Ideaal is de laadperiode zo te plannen dat de auto klaar is met laden als je wil vertrekken. Laden met 22 kW heeft dan de voorkeur boven laden met 11 kW.
Wil je tijdens het rijden maximaal energie besparen, zet de airco op 18 graden en de stoelverwarming op 2. Met een dun jasje aan merk je niet dat de ruimtetemperatuur vrij laag.
Tenslotte kun je met ‘rangemode on’ nog wat meer besparen. Pas wel op met beslaan van de voorruit, dit kan heel snel optreden. Twee keer op het icoontje van de voorruitverwarming klikken schakelt de geforceerde ontwaseming en verwarming van de voorruit in.

Zware voet
Alles wat hierboven is beschreven is in zekere zin marginaal in vergelijking met wat je gasvoet teweeg kan brengen. Dual motor Tesla’s zijn zo’n kleine 10% zuiniger dan achterwiel aangedreven single motor versies. Ook 19” wielen leveren zo’n 7% lager verbruik op in vergelijking met 21” wielen. Toch kan door rustig en anticiperend rijden het verbruik met een achterwiel aangedreven versie met 21” velgen lager zijn dan van de eerdergenoemde dual motor versie met 19” wielen.
Mijn ATA verbruik is 209 wH/km, ik rij een achterwiel aangedreven 85 kW versie met 21” wielen.
@Wim
Bedankt, zocht ik al een tijd naar.
7% verschil van 21" naar 19" scheelt veel. Betekend dit dat van 20" naar 19" ongeveer 3,5% scheelt?
 
Op websites kon ik deze band idd ook niet meer vinden. Maar kwik-fitters gebeld en die kunnen er blijkbaar nog aankomen. Overmorgen worden ze geplaatst !

Over niet snel slijten gesproken: met de eerste set heb ik 100.000 km afgelegd. Nog 3.5 mm profiel bij het afscheid.
 
Erg tevreden over mijn aero velgen met winterbanden. Nu bijna 4 maanden mee gereden met een lager verbruik dan gemiddeld over de afgelopen drieënhalf jaar:

image.jpeg


Voorheen was het 219 Wh/km in de zomer en 239 in de winter.
 
Hier ook op zoek naar een setje velgen voor de 19" zomerbanden op te leggen. De winterbanden liggen voorlopig op de stock velgen.
Zijn er aanraders van sites/merken/types/..., welke maten moet ik in gedachten houden? Et waardes etc?
En het is een zilvere MS dus ik zoek wel iets antraciet/donkergrijs achtig. Zwart gaat te hard zijn denk ik.
 
T-sportsline, een forumlid regelt zo nu en dan een groupbuy! Standaard is et 40, naaf diam 64,1 steek 5*120, let goed op ruimte bij velgen voor mbt tussenafstand tot remschijf en velgrand naar draagarm, deze is erg krap. De naafhub is ook erg kort dus je kan geen spacers gebruiken.
 
Last edited:
@bpsmits. De Primacy 3 is wat wij een 'zomerband' noemen, terwijl de Goodyear RS-A2 een 'all season' band met wintersymbool (sneeuwvlokje) is. Het is dus geen 1-op-1 vervanger. Daarnaast gaan die Goodyears absurd lang mee. Geen bezwaar tegen de Michelins, hoor. Het is meer dat je deze consequenties meeneemt in je afwegingen.