Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor mijn MX wil ik op mijn 20” zilveren slipstream velgen winterbanden laten zetten.

Wat zijn jullie ervaringen met banden in deze maten? En waar koop je de banden en laat je de wissel doen? Kan ik dat met een gerust hard bij de Euromaster, Kwk-fit of een Profile tyrecenter laten doen? Of zijn er meer gespecialiseerde bedrijven voor Tesla’s?
 
Hierbij een foto van de gemonteerde Vorsteiner velgen. Voor 245 en achter 265. De voor en achter velg zijn ook verschillend.
De originele 19” laat ik zwart spuiten en gebruik ik voor de winterbanden. Poedercoaten werd me afgeraden omdat het verhitten tijdens het coaten meer kans op breuk geeft.
Vreemd verhaal over poedercoaten. Heb zelf al diverse sets velgen laten refurbishen bij gespecialiseerde bedrijven, steeds afgewerkt met poedercoating. Ik wil mijn standaard (nieuw op de auto geleverd maar nog ongebruikt) 19” set van een zwarte kleur laten voorzien. Omdat ze nieuw zijn dacht ik ze te laten spuiten. Dit werd mij zelfs door mijn ‘thuisspuiter’ afgeraden, hij raadde mij aan ze te laten poedercoaten! Ga ik dus ook doen.
 
Vreemd verhaal over poedercoaten. Heb zelf al diverse sets velgen laten refurbishen bij gespecialiseerde bedrijven, steeds afgewerkt met poedercoating. Ik wil mijn standaard (nieuw op de auto geleverd maar nog ongebruikt) 19” set van een zwarte kleur laten voorzien. Omdat ze nieuw zijn dacht ik ze te laten spuiten. Dit werd mij zelfs door mijn ‘thuisspuiter’ afgeraden, hij raadde mij aan ze te laten poedercoaten! Ga ik dus ook doen.
Poedercoating is inderdaad wat slijtvaster/duurzamer. Laat de coating wel van de flensvlakken en boutgaten afdraaien om vastzitten te voorkomen. (Vraag niet hoe ik dat weet.)
 
Met poedercoat krijg je geen egaal resultaat, soort sinaasappel zeg maar.

Spuitwerk is glad en met vleugje extra metallic super mooi glimmend, ook makkelij te herstellen.
Is, zoals alles, afhankelijk van de vakkundigheid van de uitvoerder. Je kunt de velgen ook in elke denkbare lakkleur laten spuiten ná het poedercoaten. Ik heb gepoedercoate velgen met een laklaag in origineel Porsche ‘Seal Grey Metallic’.
A676777C-5893-436D-8C79-D00B76A5114B.jpeg
 
  • Like
Reactions: Nowyony and MarcelS
Vreemd verhaal over poedercoaten. Heb zelf al diverse sets velgen laten refurbishen bij gespecialiseerde bedrijven, steeds afgewerkt met poedercoating. Ik wil mijn standaard (nieuw op de auto geleverd maar nog ongebruikt) 19” set van een zwarte kleur laten voorzien. Omdat ze nieuw zijn dacht ik ze te laten spuiten. Dit werd mij zelfs door mijn ‘thuisspuiter’ afgeraden, hij raadde mij aan ze te laten poedercoaten! Ga ik dus ook doen.

Het coaten werd afgeraden omdat het aluminium velgen zijn. Dit is een zachter materiaal. Ik hoor dit van een mijn bandenspecialist. Als je er meer over wilt weten bel ze gerust. Neem contact op met Baldé banden Lunteren en dan vragen naar Henk-Jan.

Overigens hebben ze mijn Vorsteiner wielen van TPMS sensoren voorzien en deze sensoren communiceren prima met de Tesla.
 
Na 18k met de standaard 19 inch velgen met de Michelin Primacy 3 acoustic banden (3.1 bar) te hebben gereden, heb ik al last van cupping. Zit nog ca 5,5 mm profiel op. Best wel snel en dan ben ik nog een rustige rijder ook. As vrijdag een afspraak bij Karelsen om de banden te trimmen.
 
Op een of andere manier is Tesla daar gevoelig voor. Ik heb dat ook gehad en de herrie is op een gegeven moment niet meer om aan te horen. Tesla zegt dan ook om de 10K roteren van de banden.

Tja misschien iets om toch zelf te gaan doen. Om nu steeds om de 10k naar de bandenboer te gaan is ook weer wat. Daarvoor heb je toch speciale "liftblokken" nodig waaronder de krik gezet kan worden?
 
Tja misschien iets om toch zelf te gaan doen. Om nu steeds om de 10k naar de bandenboer te gaan is ook weer wat. Daarvoor heb je toch speciale "liftblokken" nodig waaronder de krik gezet kan worden?
Het is niet beslist nodig, maar wel zeer veel veiliger. Met het door mij gemaakte blokje is de kans op schade nihil. Kijk even naar deze draad waar het maken van het blokje wordt uitgelegd.
Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)
 
All,

Mijn auto is in December 2017 door Tesla met zomerbanden afgeleverd. Het is er toen niet van gekomen om winterbanden te kopen, mede omdat Tesla weer doorverwees naar Euromaster.

Ik ben nu op tijd en wil een extra set velgen met winterbanden, sensoren enz. Ik rij nu op 19inch en dacht dat ook met de winterbanden te gaan doen.

De website van dat bedrijf in Soest ziet er goed en Tesla minded uit.

Maar welke banden moet ik nemen als mij prioriteiten op volgorde zijn: veiligheid, energieverbruik, geluid, prijs.

Alle suggesties worden in dank aanvaard.
 
Roteren is toch linksvoor naar rechtsachter enzovoorts? Maar als je een staggered set hebt?
Als je een staggered set velgen hebt, kun je nog steeds links-rechts op dezelfde as wisselen, tenzij je banden hebt met een unidirectioneel profiel. D.w.z. als je banden een verplichte draairichting hebben (pijl met tekst ‘rotation’) én je hebt een breedset, dan valt er niets te roteren.
 
  • Disagree
Reactions: SpeedyEddy