Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Een kleine maar wel belangrijke aanvulling.
Als je een probleem hebt aan je banden of uitlijning en je hebt 'after-market' velgen, dan gaat Tesla je probleem niet oplossen.
Tesla's zijn door de gemiddeld grote breedte van de banden, in combinatie met het grote gewicht, gevoelig voor 'roadforce'. Dit levert een wat 'zagend' geluid op. Toen mijn eerste Model S dit probleem had, heeft Tesla na 7.000 km alle vier de banden onder garantie vervangen.
Dat zou Tesla zeker niet doen bij het gebruik van 'after-market' velgen.
Mooi dat Tesla dat toen deed, W.
Maar ongeacht de vervanging van de banden had die auto toch gewoon een structureel uitlijningsprobleem? Dan kun je wel de banden blijven vervangen, maar het wegnemen van die oorzaak lijkt me toch een betere remedie. Iets met het stuurhuis, herinner ik mij.

M.a.w. ik heb liever dat Tesla naar een oorzaak zoekt, in plaats van uit coulance aan symptoombestrijding doet. In jouw geval zouden aftermarket velgen dus geen verschil hebben gemaakt, indien er meteen een juiste diagnose was gesteld. Welke trial-and-error weg men uiteindelijk bewandelde om tot die juiste diagnose te komen, was alleen maar verspilling van tijd en geld voor alle betrokkenen.
 
  • Like
Reactions: Duke-U and Maarten
Mooi dat Tesla dat toen deed, W.
Maar ongeacht de vervanging van de banden had die auto toch gewoon een structureel uitlijningsprobleem? Dan kun je wel de banden blijven vervangen, maar het wegnemen van die oorzaak lijkt me toch een betere remedie. Iets met het stuurhuis, herinner ik mij.

M.a.w. ik heb liever dat Tesla naar een oorzaak zoekt, in plaats van uit coulance aan symptoombestrijding doet. In jouw geval zouden aftermarket velgen dus geen verschil hebben gemaakt, indien er meteen een juiste diagnose was gesteld. Welke trial-and-error weg men uiteindelijk bewandelde om tot die juiste diagnose te komen, was alleen maar verspilling van tijd en geld voor alle betrokkenen.
Zeker, het uiteindelijke probleem was het stuurhuis.
Omdat ik alleen Tesla spullen aan boord had heeft Tesla lang zijn best gedaan het probleem te vinden.
In die beginperiode was er ook weinig ervaring. Er waren toen simpelweg te veel jonge en onervaren medewerkers in het SeC. Na een jaar stroomden ook oudere technici in die vaak al veel ervaring bij andere merken hadden opgedaan.
Na 5 vruchteloze uitlijnpogingen zocht ik toen een oplossing bij Van Empel in Tiel. Die zag dat er iets fundamenteels onjuist was. Uiteindelijk reed mijn S na hun afstelling min of meer rechtuit. Maar op de uitlijnbank stonden alle parameters ver buiten de specificaties.
Op advies van Van Empel toch terug naar Tesla waar in het SeC inmiddels een ervaren vervangend hoofd Technische Dienst in dienst was gekomen.
Na de eerste 100 meter rijden voelde hij dat het totaal mis was met de auto. Hij heeft toen contact gezocht met de technici van de fabriek en kwam het stuurhuis er als uiteindelijke oorzaak uit.

Dit hele traject zou Tesla niet met mij en mijn auto zijn doorlopen als mijn S was voorzien van niet-Tesla velgen.
 
Zeker, het uiteindelijke probleem was het stuurhuis.
Omdat ik alleen Tesla spullen aan boord had heeft Tesla lang zijn best gedaan het probleem te vinden.
In die beginperiode was er ook weinig ervaring. Er waren toen simpelweg te veel jonge en onervaren medewerkers in het SeC. Na een jaar stroomden ook oudere technici in die vaak al veel ervaring bij andere merken hadden opgedaan.
Na 5 vruchteloze uitlijnpogingen zocht ik toen een oplossing bij Van Empel in Tiel. Die zag dat er iets fundamenteels onjuist was. Uiteindelijk reed mijn S na hun afstelling min of meer rechtuit. Maar op de uitlijnbank stonden alle parameters ver buiten de specificaties.
Op advies van Van Empel toch terug naar Tesla waar in het SeC inmiddels een ervaren vervangend hoofd Technische Dienst in dienst was gekomen.
Na de eerste 100 meter rijden voelde hij dat het totaal mis was met de auto. Hij heeft toen contact gezocht met de technici van de fabriek en kwam het stuurhuis er als uiteindelijke oorzaak uit.

Dit hele traject zou Tesla niet met mij en mijn auto zijn doorlopen als mijn S was voorzien van niet-Tesla velgen.

Ik denk dat als het probleem in het stuurhuis zit - en tesla geen oplostraject aanbood - tesla wel de kosten zou moeten dragen van het oplostraject bij een ander. Dat er op een juiste manier gemonteerde aftermarket velgen onder zouden zitten, doet daar niets aan af.
 
...
Dit hele traject zou Tesla niet met mij en mijn auto zijn doorlopen als mijn S was voorzien van niet-Tesla velgen.
Precies dat bedoel ik.
Want dan zou een goede banden- en velgenspecialist, zoals de mensen in Tiel, nog steeds de grondoorzaak hebben gevonden en Tesla die hebben kunnen wegnemen, zonder een slepend traject van trial-and-error in Amsterdam. Had je maar aftermarket velgen gehad, kun je dus even zo goed denken.

Ik heb namelijk vanaf de derde week van mijn Model S met after-market velgen gereden, zomer en winter. Afgelopen zomer toevallig originele Arachnids gemonteerd, voornamelijk voor de uitstraling. Wetende dat Tesla geen zin heeft om aan aftermarket velgen te werken, de naar rechts trekkende auto in 2014 naar Ron van Empel gebracht en laten uitlijnen op zuinig rijden, maar wel binnen de specificaties. Een scheef afgesleten band op een achterwiel (was gewoon verkeerd uitgelijnd door Tesla) recht laten afslijpen. Daarna reed de auto letterlijk beter dan nieuw. Totale kosten minder dan honderd piek en in één bezoek geregeld. Volgens mij verwees ik toentertijd juist jou en enkele andere forumleden naar hen.
 
Last edited:
Heren, hartelijk dank voor jullie reactie. Wim, wat bedoel je precies met "roadforce"?
Soms zit er een afwijking zoals trilling en/of hoogteslag in je velg/band zit die met een normaal balanceerapparaat niet of heel moeilijk vast te stellen is. De meest geavanceerde balanceer apparaten, vaak van het merk Hunter, drukken de band tijdens het balanceren met precies de juiste kracht op een meedraaiende trommel. Op die manier wordt de juiste 'roadforce' gesimuleerd. Per saldo is het gewoon onbalans en/of hoogteslag die alleen met roadforce toegeruste apparaten is op te sporen en te verhelpen.
3D Balanceren Hunter 9700 - Velgen Expert
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: shthpnz and Alain13
Soms zit er een afwijking zoals trilling en/of hoogteslag in je velg/band zit die met een normaal balanceerapparaat niet of heel moeilijk vast te stellen is. De meest geavanceerde balanceer apparaten, vaak van het merk Hunter, drukken de band tijdens het balanceren met precies de juiste kracht op een meedraaiende trommel. Op die manier wordt de juiste 'roadforce' gesimuleerd. Per saldo is het gewoon onbalans en/of hoogteslag die alleen met roadforce toegeruste apparaten is op te sporen en te verhelpen.
3D Balanceren Hunter 9700 - Velgen Expert
Klopt. Dit is een belangrijke issue bij zware auto’s. Bij de nieuwe sec in Eindhoven hebben ze daar het nieuwste apparaat voor aangeschaft waarbij ze de roadforce kunnen checken en tegelijk balanceren in 67 seconden per wiel!
 
Ik had ook trillen van het stuur bij bepaalde snelheden al vanaf aflevering. Wielen balanceren hielp niet (waren ook perfect gebalanceerd nog), Tesla heeft toen de wielen op roadforce getest en twee banden vervangen en hij is nu trillings vrij. Dus nu uit eigen ervaring dat roadforce een serieus issue kan zijn voor de Tesla's (tot nu toe alleen van horen zeggen, met de MS nooit last van gehad). Maar heb altijd Michelin's er onder gehad (PS2, PSS en P4S) en nu met de 22" Goodyear's, maar zijn beide zeer goede bandenmerken dus misschien is het toevallig.
 
Ik had ook trillen van het stuur bij bepaalde snelheden al vanaf aflevering. Wielen balanceren hielp niet (waren ook perfect gebalanceerd nog), Tesla heeft toen de wielen op roadforce getest en twee banden vervangen en hij is nu trillings vrij. Dus nu uit eigen ervaring dat roadforce een serieus issue kan zijn voor de Tesla's (tot nu toe alleen van horen zeggen, met de MS nooit last van gehad). Maar heb altijd Michelin's er onder gehad (PS2, PSS en P4S) en nu met de 22" Goodyear's, maar zijn beide zeer goede bandenmerken dus misschien is het toevallig.

Ik merk ook trilling in de wielen sinds levering van mijn MX. Ik ben nu 20k km verder en heb nu ook achterbanden die cuppen. Volgens de Euro Master kan daar niets aan worden gedaan en heeft het te maken met de combinatie ophanging en uitlijning bij de MX. Alles hierboven lezende denk ik toch dat er iets niet helemaal goed zit en dat ik of Tesla moet vragen ernaar te kijken (en op te lossen) of zelf naar een specialist gaan die dit kan oplossen. Ik zit nog ruim in de garantie en de eerste beurt is medio februari gepland (het is kennelijk bijzonder druk bij het SeC). Dan worden ook wat andere dingetjes opgelost. Ik erger me echter groen en geel aan het afrol geluid van mijn banden.

Gaat Tesla dit oplossen of ben ik beter af bij een banden specialist?
 
Last edited:
Heb je geprobeerd de banden kruiselings te laten roteren? Cuppen is het scheef afslijten van de lamellen en als de draairichting omkeert wordt dit deels gecompenseerd. Ik heb hetzelfde gehad, en nu begint het weer op te komen met mijn winterbanden. Elke 10K kruiselings roteren voorkomt cuppen. Heb nu 90Kkm erop zitten in bijna 2 jaar.
 
Heb je geprobeerd de banden kruiselings te laten roteren? Cuppen is het scheef afslijten van de lamellen en als de draairichting omkeert wordt dit deels gecompenseerd. Ik heb hetzelfde gehad, en nu begint het weer op te komen met mijn winterbanden. Elke 10K kruiselings roteren voorkomt cuppen. Heb nu 90Kkm erop zitten in bijna 2 jaar.

Voor de zekerheid: De band linksvoor wordt dan rechtachter etcetra?
 
Heb je geprobeerd de banden kruiselings te laten roteren? Cuppen is het scheef afslijten van de lamellen en als de draairichting omkeert wordt dit deels gecompenseerd. Ik heb hetzelfde gehad, en nu begint het weer op te komen met mijn winterbanden. Elke 10K kruiselings roteren voorkomt cuppen. Heb nu 90Kkm erop zitten in bijna 2 jaar.
Kruislings gaat niet bij een X. De bredere achtervelgen passen niet voor.
 
07930CF1-1EC5-41EB-A5DF-C2B81DA9162F.jpeg


Dit zegt het internet ervan. Mijn Nokians en PS4 hebben geen vaste draairichting. Het hielp wel in mijn geval.
 
Ik heb nu runflat (winter) banden er op (19" velgen) en vind het juist een verademing dat ze wat "stugger" zijn dan normale banden, voor mijn gevoel zwabberen ze veel minder dan de standaard 19" banden en benaderen ze ietsjes meer het karakter van een sportievere 20/21" band.
Het is maar net wat je voorkeur heeft :)

Hoe is nu, 2 jaar na deze post, de ervaring met runflat winterbanden?
Mijn verhaal: Mijn S75 stond op 19" Pirelli winterbanden, 245/45 R19 (niet-runflat)
Eind december een achterband kapot gereden, waarna beide achterbanden vervangen door runflat banden, maar wel Pirelli 245/45-R19 SottoZero.
Dit, omdat er nog genoeg profiel op de voorbanden zit tot dit voorjaar, maar ik wel graag naar runflat omdat langs de weg stilvallen vanwege wat rommel op de baan was toch wel vervelend.

De issue is, dat ik de auto nu juist wat zoekeriger vind, ook bij Autosteer ingeschakeld.
Het is wel zo, dat rond die tijd ook software versie 2018.48.12.1 doorkwam, niet 1 v.d. beste, en dat zou ook invloed kunnen hebben op de tuning van Autosteer.
Heeft iemand anders vergelijkbare ervaring, ofwel met runflat banden, ofwel met deze software versie?
Of wellicht is de combo van 2 non-runflat voor en 2 runflat banden achter wel de oorzaak..
 
  • Like
Reactions: job-lek
Model 3 banden in NL...?
Uit arren moede vraag ik het hier maar, in een echt Tesla Velgen en Banden draadje, welke banden zitten er nu op de momenteel uitgeleverde Model 3s?
In het Model 3 draadje is de opwinding nu zo groot over van alles en nog wat, dat banden ineens niet meer belangrijk zijn...:confused:
Bvd!
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and MartinD