Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
ET waarde van een P kan 5 (=5mm) lager zijn tov een non-p. De steek is hetzelfde.
Maar dat is dusdanig weinig dat je wel kan zeggen dat ze qua ET waarde gewoon uitwisselbaar zijn.

Maar waar @PaulusdB op doelt is denk ik het extra randje wat op de naaf van P zit.
Hierdoor passen de non-p wielen niet zomaar op de P. Tenzij je dit randje eruit laat draaien op een draaibank, genoeg velgenspecialisten die dit kunnen doen.
Andersom past het weer wel zonder aanpassingen, dus je kan gerust een 20 inch P wielenset kopen en die op je non-p schroeven.

Op die manier.

Wat is het nut van dat randje vraag ik mij dan meteen af. ;)
 
Zou bij de standaarduitrusting van een Tesla moeten horen. Een compressor en een bandenproppenset. In 5 minuten rij je weer. Kun je altijd nog overwegen de band te vernieuwen.
Een compressor heb ik al. Zo'n (vast veel te dure) set van Tesla gekocht, met compressor en spuitbus. Wel mooi overigens.
Maar een proppenset is wel handig om erbij te hebben. Waar kan ik die goed kopen?
 
...Gebruikt Tesla trouwens GPS om de snelheid op de snelheidsmeter te bepalen?
Naar mijn ervaring niet. Het aantal omwentelingen van de voorwielen bepaalt de weergegeven snelheid.

Niets staat de programmeurs echter in de weg om in de toekomst de op die manier verkregen snelheid te kalibreren met de uit GPS gegevens berekende snelheid. Wel behoorlijk correct, trouwens.

Mijn oude Becker Cascade autoradio's in de ICE's doen al iets vergelijkbaars. Die hebben voor extra nauwkeurige plaats- en snelheidsbepaling een ingang voor de pulsen van de kilometerteller en een ingang voor achteruitrij-indicatie. Werkt als een zonnetje; locatiebepaling bij omkeren en in tunnels is bijzonder accuraat. Vereist natuurlijk wel, eenmalig. een calibratierit.
 
Naar mijn ervaring niet. Het aantal omwentelingen van de voorwielen bepaalt de weergegeven snelheid.

Niets staat de programmeurs echter in de weg om in de toekomst de op die manier verkregen snelheid te kalibreren met de uit GPS gegevens berekende snelheid. Wel behoorlijk correct, trouwens.

Mijn oude Becker Cascade autoradio's in de ICE's doen al iets vergelijkbaars. Die hebben voor extra nauwkeurige plaats- en snelheidsbepaling een ingang voor de pulsen van de kilometerteller en een ingang voor achteruitrij-indicatie. Werkt als een zonnetje; locatiebepaling bij omkeren en in tunnels is bijzonder accuraat. Vereist natuurlijk wel, eenmalig. een calibratierit.

Oke dus die is dan ook niet meer kloppend als je een andere (licht afwijkende) maat wielen monteert.
 
Klopt. Daar baseer ik mijn ervaring op.

Alleen, op de M3 zijn via Tesla ook al verschillende afwijkende wielen verkrijgbaar dus ik vraag mij af met welke velg ze dan geijkt hebben.
Wellicht voor elke auto/velg combi apart, zou ook nog kunnen.

Omtrek.JPG
 
De wielmaat moet door delivery worden ingesteld voor aflevering; dat is hetgeen de meter "ijkt". Ik vermoed wel dat de wagen na lange rechte stukken op autosnelweg die omzettingsfactor herkalibreert door middel van GPS-gegevens. Ik zag de aangeduide snelheid op een half uurtje van Gent naar Antwerpen veranderen van "iets meer dan wat Waze aangeeft" tot "net wat Waze aangeeft".

Best wel opletten geblazen: bij mijn vorige wagen gaf de wagen altijd een hogere snelheid aan dan bijvoorbeeld Waze.

Bij deze wagen is 128km/h echt wel precies 128km/h na die kalibratie, dus jezelf al te veel coulance toekennen met flitspalen in de buurt is erg gevaarlijk.
 
Last edited:
Even een vraagje, stel ik neem een Arachnid set van iemand anders over, laat die onder mijn auto monteren bij de locale bandenman, herkent mijn MS dan automatisch de 'nieuwe' sensoren in de Arachnid velgen? Normaal staat er in elke TPMS een code namelijk en die code herkent de auto. In een andere velgenset zitten natuurlijk weer 4 andere sensoren met andere meldcodes. (dit zou dus mogelijk een "error/fout" melding kunnen geven.)
 
Oke dus die is dan ook niet meer kloppend als je een andere (licht afwijkende) maat wielen banden monteert.
Klopt. Daar baseer ik mijn ervaring op.
Beetje OT maar, de breedte even buiten beschouwing latend, gaat het toch echt om de maat van de wielen (= velgen + banden) en niet om de maat van de banden. Een andere maat banden kan nog steeds leiden tot dezelfde maat wielen ;)

https://www.mobielebandenservicerijnmond.nl/faq/88-wat-is-het-verschil-tussen-een-band-en-een-wiel
upload_2019-5-28_15-13-34.png
 
  • Funny
Reactions: TM3LR and Michel3
Beetje OT maar, de breedte even buiten beschouwing latend, gaat het toch echt om de maat van de wielen (= velgen + banden) en niet om de maat van de banden. Een andere maat banden kan nog steeds leiden tot dezelfde maat wielen ;)
https://www.mobielebandenservicerijnmond.nl/faq/88-wat-is-het-verschil-tussen-een-band-en-een-wiel
View attachment 412838
En omdat in de bandenmaat al de diameter van de velg is opgenomen heb je genoeg aan de bandenmaat om een afwijking van de snelheidsmeter te weten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
En omdat in de bandenmaat al de diameter van de velg is opgenomen heb je genoeg aan de bandenmaat om een afwijking van de snelheidsmeter te weten.
Dat snap ik ook wel ;). Maar het voorbeeld van de M3 versus de M3P dat @DeHakkelaar gaf, geeft goed aan dat je heel goed flink verschillende bandenmaten (en ook velg maten) kunt toepassen, vrijwel noemenswaardig zonder verschil in afrol omtrek. Beide zijn voor de P 2 inch 'groter' dan voor de AWD en toch is het verschil in afrol omtrek minder dan 1%. Een andere wielmaat zonder gevolgen voor de afrol omtrek wordt een stuk lastiger (nogmaals, breedte buiten beschouwing gelaten).
 
Beetje OT maar, de breedte even buiten beschouwing latend, gaat het toch echt om de maat van de wielen (= velgen + banden) en niet om de maat van de banden. Een andere maat banden kan nog steeds leiden tot dezelfde maat wielen ;)

Wat is het verschil tussen een band en een wiel? - Mobiele Banden Service Rijnmond
View attachment 412838

Ik weet prima het verschil tussen een band, een velg en een wiel maar in mijn zin is "licht afwijkende maat wiel" volgens mij prima te gebruiken.
Waar het om ging is namelijk dat de maat van het totale wiel anders is dan die van de standaard (wiel). Dat kan je met "band" aangeven maar ook met "wiel" gezien hier de band bij zit.
 
Ik weet prima het verschil tussen een band, een velg en een wiel maar in mijn zin is "licht afwijkende maat wiel" volgens mij prima te gebruiken.
Waar het om ging is namelijk dat de maat van het totale wiel anders is dan die van de standaard (wiel). Dat kan je met "band" aangeven maar ook met "wiel" gezien hier de band bij zit.
Maar dat is toch precies wat ik ook bedoel? Sterker nog, ik denk dat wielmaat zelfs beter is dan bandenmaat. Ik neem het nota bene voor je op na de 'correctie' van @PaulusB ;)
 
Even een vraagje, stel ik neem een Arachnid set van iemand anders over, laat die onder mijn auto monteren bij de locale bandenman, herkent mijn MS dan automatisch de 'nieuwe' sensoren in de Arachnid velgen? Normaal staat er in elke TPMS een code namelijk en die code herkent de auto. In een andere velgenset zitten natuurlijk weer 4 andere sensoren met andere meldcodes. (dit zou dus mogelijk een "error/fout" melding kunnen geven.)
Jouw auto herkent het direct en vraagt om bevestiging dat je de banden hebt veranderd. Ik heb tevens een squared Arachnid set te koop, gloednieuw met stickers als bewijs inclusief naafkappen en sensoren. Voordeel van een squared set is dat je de banden kan roteren i.t.t. staggered. Vragen of interesse via PM, heb zat informatie klaar staan.

edit: heb je een P model dan raad ik je staggered aan omdat de motor op de achter as groter is en je dan liever bredere banden achter hebt (meer grip).
 
Iemand ervaring met Teslawheels.nl? Ik ben van plan 20 inch TSS mat zwarte velgen te kopen met daarbij een set zomerbanden. Vervolgens wil ik een aparte set winterbanden voor mijn 18 inch aerowheels aanschaffen met als doel voornamelijk met de (veel mooiere) 20 inch TSS velgen te rijden in de zomer en gedurende de wintermaanden te switchen naar de 18 inch met winterbanden. Iemand die dit ook heeft overwogen?
 
Iemand ervaring met Teslawheels.nl? Ik ben van plan 20 inch TSS mat zwarte velgen te kopen met daarbij een set zomerbanden. Vervolgens wil ik een aparte set winterbanden voor mijn 18 inch aerowheels aanschaffen met als doel voornamelijk met de (veel mooiere) 20 inch TSS velgen te rijden in de zomer en gedurende de wintermaanden te switchen naar de 18 inch met winterbanden. Iemand die dit ook heeft overwogen?
ik overweeg precies het zelfde bij teslawheels.... alleen weet nog niet of ik grey (donker) kies of de zwarte, heb straks een witte M3.. Mag van mij wel chique blijven, niet te 'patserig'. Ramen tinten en chrome-delete in welke kleur, voer ik dan ook uit. en eventueel verlagen.
 
ik overweeg precies het zelfde bij teslawheels.... alleen weet nog niet of ik grey (donker) kies of de zwarte, heb straks een witte M3.. Mag van mij wel chique blijven, niet te 'patserig'. Ramen tinten en chrome-delete in welke kleur, voer ik dan ook uit. en eventueel verlagen.
Haha precies hetzelfde hier. Overigens een zwarte M3. Wellicht kunnen we er een package deal uitslepen :)
 
Even een contrasterende mening. Ik heb onlangs de Aero doppen weer terug gezet op mijn Model 3. Vind die mooier / futuristischer dan de spaakvelgen met naafdoppen. En chromen of donkere velgen zie je op elk ander merk ook.
Nog plattere banden gaan mij teveel ten koste van rijcomfort. De 3 is mij nu al best hobbelig.
Zonder chromestrips en chromen deurklinken wordt het in mijn ogen echt een saaie auto.
Gelukkig valt over smaak niet te twisten.
 
  • Like
Reactions: woes