Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbeterpunten/wensen voor de Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij ook. Ik vind de stuurbrachtiging een van de mindere punten van de auto. Bij mij zoekt deze een beetje en relatief veel stuurcorrecties nodig en als je veel kilometers per dag maakt is dat vermoeiend.
Dat zoeken zou ik laten nakijken, kan goed een uitlijning- of bandenprobleempje zijn. Mijn Tesla zoekt absoluut niet, ik kan op een rechte driebaansweg kilometers op de middenbaan rijden zonder het stuur aan te raken (pre-AP classic).

De stuurbekrachtiging is volgens mij al snelheidsafhankelijk, het stuur draait veel zwaarder op snelheid dan bij inparkeren bijv.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Voor mij ook. Ik vind de stuurbrachtiging een van de mindere punten van de auto. Bij mij zoekt deze een beetje en relatief veel stuurcorrecties nodig en als je veel kilometers per dag maakt is dat vermoeiend.

Wij hebben nu een auto die dat ook heeft, dat hoort absoluut niet. Heb je dat als je rechtdoor op de snelweg rijdt dat hij continue aan het stuur trekt? Dat hebben wij nu voor de tweede keer en hoort absoluut niet. Tesla probeerde dit wel af te doen met "dit hoort zo", ook na een testrit. Maar dit hoort absoluut niet zo.
 
Het effect in die auto lijkt, wat mij betreft, op ongewenste 'torque vectoring’ in de voorwielaandrijving, ook wel 'torque steer’ genoemd, C.
Men leze bijvoorbeeld: Techniek: wat je moet weten over torque steer
Wanneer je niet op AP rijdt met die auto, kun je het effect oproepen door lichtjes de snelheid te verminderen of verhogen.
Rijdend op AP, wordt het stuureffect veroorzaakt door de miniscule snelheidscorrecties van de Traffic Aware Cruise Control.
(Vergeten persoonlijk te vertellen na een paar honderd kilometer in die auto te hbben gereden.)
 
Last edited:
- ik zou in de winter niet steeds met koude voeten willen rondrijden;
- de deur mag gemakkelijker dichtvallen, nu moet ik die vaak weer opendoen om hem harder dicht te smakken;
- elke morgen dezelfde routine: ik kom langs achter aan de auto maar moet dan voorbij de laadkabel tot de voordeur en dan terug wandelen, anders laat hij de laadkabel niet los;
- ik wil met de pijltjes links op het stuur op een logische manier door mijn favoriete radio's gaan, wat hij nu doet is ... ik weet het niet, soms gaat hij frequenties af, soms toch de volgende zender;
- er zou meer verschil op het dashboard mogen zijn tussen AP-aan en AP-uit: ooit ga ik eens ergens tegenaan rijden omdat ik dacht dat hij op AP stond;
- een knopje om het grote scherm gewoon uit te zetten.
 
Wij hebben nu een auto die dat ook heeft, dat hoort absoluut niet. Heb je dat als je rechtdoor op de snelweg rijdt dat hij continue aan het stuur trekt? Dat hebben wij nu voor de tweede keer en hoort absoluut niet. Tesla probeerde dit wel af te doen met "dit hoort zo", ook na een testrit. Maar dit hoort absoluut niet zo.
Mijn eerste Model S was ook 'zoekende' en bleef altijd naar rechts trekken. Banden al vervangen en na 5 vruchteloze uitlijnpogingen bij SeC A'dam naar Van Empel in Tiel gegaan. Die kreeg de S redelijk rechtuit rijdend maar daarvoor waren afstellingen nodig die flink buiten de normale toleranties vielen.
Voor het beluisteren van het geluid van de drivetrain een ritje gemaakt met de vervangend chef werkplaats van SeC A'dam. Ook hij constateerde dat de auto behoorlijk instabiel reed. In overleg getreden met de fabriek in Freemont en die adviseerden het complete stuurhuis te vervangen.
Dat bleek de oplossing en de S reed vanaf dat moment als op rails.
 
- ik zou in de winter niet steeds met koude voeten willen rondrijden;
- de deur mag gemakkelijker dichtvallen, nu moet ik die vaak weer opendoen om hem harder dicht te smakken;
- elke morgen dezelfde routine: ik kom langs achter aan de auto maar moet dan voorbij de laadkabel tot de voordeur en dan terug wandelen, anders laat hij de laadkabel niet los;
- ik wil met de pijltjes links op het stuur op een logische manier door mijn favoriete radio's gaan, wat hij nu doet is ... ik weet het niet, soms gaat hij frequenties af, soms toch de volgende zender;
- er zou meer verschil op het dashboard mogen zijn tussen AP-aan en AP-uit: ooit ga ik eens ergens tegenaan rijden omdat ik dacht dat hij op AP stond;
- een knopje om het grote scherm gewoon uit te zetten.

Tom, scherm kan gewoon uit door op clean mode te zetten.
Je kunt ook met de keyfob de laadpoort ontgrendelen.
BTW: Heb je easy entry nog aan staan? Zie draadje over gestolen Tesla's.
 
- ik zou in de winter niet steeds met koude voeten willen rondrijden;
Zou wel eens door een niet goed afgesteld portier of een kier veroorzaakt kunnen worden, je hebt maar weinig nodig, koude lucht zakt naar beneden...
- de deur mag gemakkelijker dichtvallen, nu moet ik die vaak weer opendoen om hem harder dicht te smakken;
Dit is een kwestie van (laten) afstellen, geen algemeen iets dat elke Tesla heeft
- elke morgen dezelfde routine: ik kom langs achter aan de auto maar moet dan voorbij de laadkabel tot de voordeur en dan terug wandelen, anders laat hij de laadkabel niet los;
Dit is omdat anders elke keer dat je langs zou lopen, je onbedoeld de laadsessie zou onderbreken. Er zijn laadkabels te krijgen met geïntegreerde ontgrendelingsknop zoals op de UMC, en anders lang op achterkant keyfob drukken om de laadpoort te ontgrendelen.
- ik wil met de pijltjes links op het stuur op een logische manier door mijn favoriete radio's gaan, wat hij nu doet is ... ik weet het niet, soms gaat hij frequenties af, soms toch de volgende zender;
Hier heb je een punt, audio bediening vind ik ook een zwak punt in de UI.
- er zou meer verschil op het dashboard mogen zijn tussen AP-aan en AP-uit: ooit ga ik eens ergens tegenaan rijden omdat ik dacht dat hij op AP stond;
Mee eens
- een knopje om het grote scherm gewoon uit te zetten.
Clean mode is een work around inderdaad, ik heb zelf brightness op een van de wieltjes op het stuur geprogrammeerd, helpt ook enigszins...
 
BTW: Heb je easy entry nog aan staan? Zie draadje over gestolen Tesla's.
Inderdaad, maar dat is in mijn geval echt geen issue. Ik woon afgelegen, het zou sterk opvallen moest er hier iemand met een laptop om de arm lopen zwaaien om een signaal op te vangen (van een keyfob die dan nog eens niet echt in de buurt ligt).

Dit is omdat anders elke keer dat je langs zou lopen, je onbedoeld de laadsessie zou onderbreken. Er zijn laadkabels te krijgen met geïntegreerde ontgrendelingsknop zoals op de UMC, en anders lang op achterkant keyfob drukken om de laadpoort te ontgrendelen.
Ik heb een laadkabel met ontgrendelingsknop... maar dan nog moet hij eerst de key gemerkt hebben. En dat lukt blijkbaar wel aan de trunk en aan de voordeuren, maar niet aan de laadpoort. (de portieren openen of er langslopen onderbreekt het laden niet hé ?)
 
Inderdaad, maar dat is in mijn geval echt geen issue. Ik woon afgelegen, het zou sterk opvallen moest er hier iemand met een laptop om de arm lopen zwaaien om een signaal op te vangen (van een keyfob die dan nog eens niet echt in de buurt ligt).


Ik heb een laadkabel met ontgrendelingsknop... maar dan nog moet hij eerst de key gemerkt hebben. En dat lukt blijkbaar wel aan de trunk en aan de voordeuren, maar niet aan de laadpoort. (de portieren openen of er langslopen onderbreekt het laden niet hé ?)
Inderdaad, de auto moet unlocked zijn voor zover ik me kan herinneren (heb al lang niet meer met UMC geladen), dus eigenlijk is het probleem dat de auto niet automatisch unlockt als je op de laadkabel afloopt, omdat je net onder de verkeerde hoek de auto benadert, nu begrijp ik je punt.
Tja daar is als gebruiker weinig aan te doen, of je moet jezelf aanwennen om 2x op het dak van de fob te drukken voordat je de laadkabel losneemt. In dat geval kun je net zo goed ook meteen de touchless entry uitschakelen... ;)