Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
O jawel. No one likes me, I don't care :D
Shot through the heart
And you're to blame
Darlin'
You give us a bad name

An angel's smile is what you sell
You promise me heaven, then put me through Hell
Chains of love got a hold on me
When passions a prison, you can't break free

Oh, you're a loaded gun, yeah
Oh, there's nowhere to run
No one can save me
The damage is done

Shot through the heart
And you're to blame
You give us a bad name (bad name)
I play my part and you play your game
You give us a bad name (bad name)
You give Tesla, a bad name

Paint your smile on your lips
Blood red nails on your fingertips
A school boy's dream, you act so shy
Your very first ride was your fossil's goodbye

Oh, you're a loaded gun
Oh, there's nowhere to run
No one can save me
The damage is done

Shot through the heart
And you're to blame
You give us a bad name (bad name)
I play my part and you play your game
You give us a bad name (bad name)
You give us, oh!

[Guitar Solo]

Oh!
Shot through the heart
And you're to blame
You give us a bad name
I play my part and you play your game
You give us a bad name (bad name)

Shot through the heart
And you're to blame
You give us a bad name (bad name)
I play my part and you play your game
You give us a bad name (bad name)
You give us
You give us (bad name)
You give lus
You give us (bad name)
You give us
You give us (bad name)
You give love

(Vrij naar Bon Jovi)
 
Afgelopen vrijdag is mijn Model X precies 1 jaar oud geworden.
Dit betekent dat alle seizoenen nu aan bod zijn geweest en ik na ruim 32000 km iets kan zeggen over mijn echte gemiddelde verbruik.
Eerst nog even de uitrusting, voor een goede vergelijking:
- Model X 90D
- 20" zomerset, en 20" winterset
- Cold Weather package
- Trekhaak: niet gebruikt

Gemiddeld verbruik na 32.807km is uitgekomen op 238 Wh/km.
Mijn rijstijl is "gemiddeld" (I guess), af en toe trap ik hem even op z'n staart, maar ik kachel bijna nooit met 160km/u over de linkerbaan. Chill mode gebruik ik nooit (1x geprobeerd, haalt de fun uit de auto).
Zeker de helft van de kilometers is gemaakt op 100km/u wegen, en ik heb in de afgelopen 12 maanden 0 boetes gescoord :).

Ben redelijk zuinig met de verwarming geweest. Stoel- en stuurverwarming, in combinatie met vooraf opwarmen van de auto, volstaat meestal. Als het regent blijft de verwarming en AC nodig, vanwege beslaan van de ramen.

238 Wh/km in een Model X 90D is dus gemiddeld, op lange termijn over alle seizoenen, goed te doen.

IMG_1086.JPG
 
Afgelopen vrijdag is mijn Model X precies 1 jaar oud geworden.
Dit betekent dat alle seizoenen nu aan bod zijn geweest en ik na ruim 32000 km iets kan zeggen over mijn echte gemiddelde verbruik.
Eerst nog even de uitrusting, voor een goede vergelijking:
- Model X 90D
- 20" zomerset, en 20" winterset
- Cold Weather package
- Trekhaak: niet gebruikt

Gemiddeld verbruik na 32.807km is uitgekomen op 238 Wh/km.
Mijn rijstijl is "gemiddeld" (I guess), af en toe trap ik hem even op z'n staart, maar ik kachel bijna nooit met 160km/u over de linkerbaan. Chill mode gebruik ik nooit (1x geprobeerd, haalt de fun uit de auto).
Zeker de helft van de kilometers is gemaakt op 100km/u wegen, en ik heb in de afgelopen 12 maanden 0 boetes gescoord :).

Ben redelijk zuinig met de verwarming geweest. Stoel- en stuurverwarming, in combinatie met vooraf opwarmen van de auto, volstaat meestal. Als het regent blijft de verwarming en AC nodig, vanwege beslaan van de ramen.

238 Wh/km in een Model X 90D is dus gemiddeld, op lange termijn over alle seizoenen, goed te doen.

View attachment 289256

Zou je (als je toevallig die info hebt) ook kunnen vermelden welke "zuinigheidsklasse" (A/B/C/D/E) banden je hebt? Dat schijnt tot wel 10-15% uit te kunnen maken.
 
geen verwarming aan? En ook geen airco als het 30 graden is? Omdat je dat niet nodig vindt of omdat je de range hoger wilt maken?

Zonder verwarming aan zijn het niet echt bruikbare cijfers, want juist die verwarming hakt er in de winter behoorlijk in. Lijkt mij dat het merendeel wel de verwarming aanzet of ben ik de enige die dat doet? ;)
 
Afgelopen vrijdag is mijn Model X precies 1 jaar oud geworden.
Dit betekent dat alle seizoenen nu aan bod zijn geweest en ik na ruim 32000 km iets kan zeggen over mijn echte gemiddelde verbruik.
Eerst nog even de uitrusting, voor een goede vergelijking:
- Model X 90D
- 20" zomerset, en 20" winterset
- Cold Weather package
- Trekhaak: niet gebruikt

Gemiddeld verbruik na 32.807km is uitgekomen op 238 Wh/km.
Mijn rijstijl is "gemiddeld" (I guess), af en toe trap ik hem even op z'n staart, maar ik kachel bijna nooit met 160km/u over de linkerbaan. Chill mode gebruik ik nooit (1x geprobeerd, haalt de fun uit de auto).
Zeker de helft van de kilometers is gemaakt op 100km/u wegen, en ik heb in de afgelopen 12 maanden 0 boetes gescoord :).

Ben redelijk zuinig met de verwarming geweest. Stoel- en stuurverwarming, in combinatie met vooraf opwarmen van de auto, volstaat meestal. Als het regent blijft de verwarming en AC nodig, vanwege beslaan van de ramen.

238 Wh/km in een Model X 90D is dus gemiddeld, op lange termijn over alle seizoenen, goed te doen.

View attachment 289256
Keurige cijfers voor een X Gaston. Daar kan menig S rijder nog een puntje aan zuigen.
 
geen verwarming aan? En ook geen airco als het 30 graden is? Omdat je dat niet nodig vindt of omdat je de range hoger wilt maken?

Zonder verwarming aan zijn het niet echt bruikbare cijfers, want juist die verwarming hakt er in de winter behoorlijk in. Lijkt mij dat het merendeel wel de verwarming aanzet of ben ik de enige die dat doet? ;)

In de winter staat bij vochtig weer de verwarming en AC altijd aan. Bij zonnig droog weer meestal niet, want niet nodig. En het scheelt veel aan uitlaatgassen van je voorliggers.

In de zomer heb ik AC/koeling meestal aan, ga niet met een natte rug uit de auto stappen.
 
X-met-aanhangwagen-data (deel 1, ik probeer zoveel mogelijk data bij te houden en hier te delen)

* Verwarming op 21°
* Data van constante ritten van tientallen km's over tientallen minuten gemeten, veelal E40.
* Warme batterij
* 20-duims winterbanden

Rit 1

* Buitentemperatuur 8°C
* Volle aanhangwagen (totaalgewicht 700 kg)
* 100 km/h gemiddeld
* 302 Wh/km


Rit 2

* Buitentemperatuur 5°C
* Lege aanhangwagen (totaalgewicht 220 kg)
* 108 km/h gemiddeld
* 325 Wh/km
 
Windrichting voor beide ritten Z(Z)W, dus quasi vol in de flank. Beide ritten gemiddelde windsnelheid 5 à 10km/h. Lijkt me dus inderdaad (naar gewoonte) snelheids- en buitentemperatuurgerelateerd te zijn. Wanneer het grasmaai-seizoen volop in gang schiet rij ik bijna wekelijks met 700 kg aan de trekhaak rond. Benieuwd of de 22-duims velgen binnenkort veel verschil zullen maken, ik vrees voor nog een extra ruk omhoog qua verbruik... eerst nog maar eens wat proberen te verzamelen op de 20-duimers. En hoppe hoppe hop met die Supercharger in Brugge tedikke, 'k zal 'em nodig hebben.
 
1 jaar met de MX 90D, alles erop muv ludicrous.
Iets meer dan 58k km.
Gemiddeld verbruik 245 Wh/km.
Standaard velgen en bandensets van Tesla 20”. Ongeveer 10k km op de winterbanden.
Ook zomerbanden nog eerste setje maar dit loopt op zijn eind.
Standaard rijgedrag: Indien mogelijk AP, vermoedelijk meer dan 90%. Max snelheid + 4 km, maar spits verkeer drukt snelheid, chill mode. In Duitsland doorgaans 150km/uur ivm AP, soms doorgereden vlak voor SuC als de SoC dat toestond.
Ongeveer 5k km met trekhaak, fietsen en koffer.
Verrast door het verbruik tijdens de wintersport, richting 300 Wh/km.
Schatting is dat de zomer zo rond de 220 Wh/km zat.
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%.
Bezoeken aan Rome, Berlijn, Nice, Bordeaux. Ontspannen tochtjes door de AP en de pauzes. Wist niet dat je 1200km op een dag kon rijden en dan nog wat afspraken kon doen. Trein en vliegtuig vaarwel gezegd. Overigens is vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krapjes. MTB maar gehuurd op locatie.

Als ik zo terug kijk zijn het vooral de ontspanning en rust in combinatie met de lage uitstoot, die de toegevoegde waarde geven.
 
Last edited:
X-met-aanhangwagen-data (deel 2)

* Verwarming op 21,5°C
* Buitentemperatuur 22°C
* Data bijgehouden van een zo constant mogelijke rit op de E40 over meer dan 50 km.
* Warme batterij
* 20-duims winterbanden
* Aanhangwagen + zitmaaier (totaalgewicht 618 kg)
* 4 18-duims AEZ-velgen + banden in de wagen zelf voegt nog enkele tientallen kilo's bij
* Geen passagier(s)
* ZZW-wind 13 km/h
* 105 km/h gemiddelde snelheid op het traject

* 307 Wh/km

20180410_165941.jpg
20180410_165955.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Gister een dagje filerijden naar en van Leiden.
Ik vertrok met 81% (X100D)
De snelle oplettende rekenaars zullen zeggen, “maar 33,6+44 is toch 78% afgerond”
Yups, geen idee waar die 3% is verdwenen tussen 08:34 -18:01 uur, kennelijk was de auto ergens heel druk mee op de parkeerplaats (de uitslover:D), normaal/met het koude weer was het parkeerverlies overdag ongeveer 1%.

Voor het ritverbruik:
Auto staat nog op 20” winterbanden.
Snelheid: waar het kon, de cruise/AP op max. 105km/u , veel op de rechterbaan. (Geen haast in de ochtendspits ;) )


34D52BEA-1EEB-408E-B7DE-FDEA20F85410.jpeg
 
Gister een dagje filerijden naar en van Leiden.
Ik vertrok met 81% (X100D)
De snelle oplettende rekenaars zullen zeggen, “maar 33,6+44 is toch 78% afgerond”
Yups, geen idee waar die 3% is verdwenen tussen 08:34 -18:01 uur, kennelijk was de auto ergens heel druk mee op de parkeerplaats (de uitslover:D), normaal/met het koude weer was het parkeerverlies overdag ongeveer 1%.

Voor het ritverbruik:
Auto staat nog op 20” winterbanden.
Snelheid: waar het kon, de cruise/AP op max. 105km/u , veel op de rechterbaan. (Geen haast in de ochtendspits ;) )


View attachment 293343
Een mooi bewijs dat winterbanden onder zomerse condities wel heel licht rollen ;)
 
Mijn auto staat ergens geparkeerd terwijl we een weekje op vakantie zijn.

Nu zie ik vandaag dat een schedule die ik op Teslafi had ingesteld deze morgen lekker is aangeschoten en vanaf 8u45 tot nu de airco heeft aangezet. In alle apps die ik heb zie ik dat ie geen batterijindicatie meer kan geven, noch range. In de Teslafi site zie ik dat er sinds 8u45 inderdaad een hoger batterijverbruik is maar vanaf 11u26 zie ik dat ie van nog 450 verwachte kilometer plots naar 0 gaat en ook niet meer kan aangeven of de deuren gesloten zijn.

Moet ik me zorgen maken of ligt er ergens een API op apegapen?

De airco kon ik wel manueel uit zetten, en ik weet uit het verleden dat ik normaal een melding krijg als de airco de batterij onder de 20% trekt en ie de airco dan ook automatisch uit zet.

Ik maak me dus niet erg veel zorgen, maar —-% in de app zien is ook niet echt gerustgevend.