Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik zuinige Tesla model Y rijder (RWD)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn MYRW 19 inch april 2023 wel erg droevig, had er meer van verwacht, mss iemand tips ?


Gisteren vol opgeladen volgens computer 412 km bereik (tijdens laden dus wanneer aan de stekker heb ik sentrymode aan verder altijd uit).

Rij dagelijks route Brielle rdam en terug.
Rij in chill modus.
Rij ‘normaal’ dus inhalen met 110/115 dan weer tussen de 100-108 km per uur.
Trek normaal op, anders had ik wel performance aangeschaft.
Kachel 18-19 graden, climate staat op automatisch.
Ik heb geen voorverwarming oid aan
Heb de app uitstaan tussen 17-7.00

Of is 1/3 minder bereik normaal ?

Kan aan mij liggen maar ik mis wat informatie.
Volgeladen is 412km bij 100%
Je rijdt 248 km verbruikt 41 kWh met 166 Wh/km. Een heel net verbruik.
De auto heeft nog over 57,5 - 41 = 16,5 kWh heeft nog 100 km in de batterij.
M.a.w. normaal 412 km maar het is koud en nu 345 km is 17% minder bereik.
Geen idee of je de auto voorverwarmd hebt ed.
Maar ik vind het netjes in deze toch koudere dagen.
 
Bij mijn MYRW 19 inch april 2023 wel erg droevig, had er meer van verwacht, mss iemand tips
Ik zie niets droevigs. Al eens met een ICE geprobeerd om het normverbruik te halen?
Tesla kan er ook niets aan doen dat ze verplicht volgens een onrealistische norm moeten afficheren.
Voor de aankoop nooit informatie ingewonnen over werkelijke verbruik? Vb via EV Database ?
 
Mijn gedachte gaan natuurlijk naar de 455 wltp lfp batterij … en heb snel de 412 km die de auto aangeeft geaccepteerd. Aangezien ik geen 100 km/u rij, maar 105/108 snap ik dat dit niet reeel is. En de buitentemperatuur veeeel invloed heeft op het efficiënt werken van de batterij.

Ik ben wat geruster na jullie reacties, ik snap ik wellicht niet realistisch beeld had van de prestaties in deze maanden.

Mijn laadcyclus is trouwens 20/100% (advies lfp batterij)
Weinig tot nooit snelladen

@Phil wat is de ICE 🤓
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik was op terugreis van Garmisch naar Almere. Tussen twee superchargers, ik ging vanaf 100% naar 5%.
295,8 km gereden in 2h 47min. 55 kWh gebruikt.
Average snelheid 109 km/h, max 156 km/h
Model Y RWD met twee volwassenen en twee kinderen (14 en 16), en eventueel koffers en zo.

Er was een daling van 428 m.
1709240107704.png
 
Wltp is de verplichte europese norm. 412 is de Amerikaanse. Al iets beter, bij 25 graden en aan 110km/u is die haalbaar.
Haalbaarheid is totaal niet relevant. Het gaat om een vergelijking maken met andere auto's met een standaard. Die standaard kan nooit iets met jouw auto en vooral rijstijl, wind, temperatuur en regen te maken hebben.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Haalbaarheid is totaal niet relevant. Het gaat om een vergelijking maken met andere auto's met een standaard. Die standaard kan nooit iets met jouw auto en vooral rijstijl, wind, temperatuur en regen te maken hebben.
Dat is eigenlijk ook mijn punt. Maar het blijft berichten regenen van mensen die klagen dat ze de aangegeven range niet halen.
Ik antwoord dan steevast met de cijfers van mijn ritten naar het werk in september bij 30 graden: verbruik 132 Wh/km en januari bij -7 graden 260Wh/km.
Hoe wil je dan dat er een realistische range opgegeven wordt. Welke omstandigheden kiezen we dan?
 
Tja, niet iedereen weet dat je bij ontvangst van je nieuwe Tesla km het best kan omzetten naar % om er daarna nooit meer bezig te zijn. Ook niet met eventuele degradatie.

Overigens kent mijn KIA e-Niro niet de mogelijk om op de display het ‘bereik’ in % te zetten. Daarvoor moet je naar een andere submenu in het andere scherm. Daar heb ik dus iedere dag een ander bereik, wat niets zegt over wat ik die dag kan halen….. handig 😅
 
  • Like
Reactions: DTTS
Tja, niet iedereen weet dat je bij ontvangst van je nieuwe Tesla km het best kan omzetten naar % om er daarna nooit meer bezig te zijn.
Daarmee haal je nog de aangegeven range niet hoor.
Maar als je bedoeld dat de range ruim genoeg is, zelfs al is het minder dan aangegeven, dan geef ik je volledig gelijk. De meeste mensen hebben met dagelijks opladen genoeg voor 360 dagen per jaar. De overige dagen leer je hoe aangenaam het is om een pauze te nemen om de 2-3 uur.
 
Tja, niet iedereen weet dat je bij ontvangst van je nieuwe Tesla km het best kan omzetten naar % om er daarna nooit meer bezig te zijn. Ook niet met eventuele degradatie.

Overigens kent mijn KIA e-Niro niet de mogelijk om op de display het ‘bereik’ in % te zetten. Daarvoor moet je naar een andere submenu in het andere scherm. Daar heb ik dus iedere dag een ander bereik, wat niets zegt over wat ik die dag kan halen….. handig 😅
Bijzonder, mijn Kona was altijd bijzonder precies met de opgegeven range en die gebruikt dezelfde techniek als Kia.
 
Bijzonder, mijn Kona was altijd bijzonder precies met de opgegeven range en die gebruikt dezelfde techniek als Kia.
Is niet veel techniek aan bij Tesla. Gewoon range gedeeld door EPA verbruik.
Tesla houdt in het ‘home’ scherm geen rekening met je rijgedrag. De meeste andere merken wel. Mijn vrouw haar Zoe toont bij 100% 390km als zij er de dag voordien mee reed. Als ik er mee reed 290km. Bij mijn MY is 80% altijd 400 á 402 km (licht dalend wegens degradatie). Winters, zomers, mijn vrouw gereden of ikzelf, met of zonder aanhanger en bij elke buitentemperatuur.
Het is de range die je nog hebt, als je zou rijden met het verbruik volgens de Amerkaanse EAP norm. Bij een MY is dat het rond de 150 Wh/km, bij mijn MS was het rond de 180. Enkel haalbaat bij 25 graden en voor een rit aan 1 stuk aan 110km/u.
Als je de range wil zien die rekening houdt met je rijgedrag moet je in het energiescherm kijken. Je kan daar kiezen of hij rekening moet houden met de laatste 10, 25 of 50 km.
Ik bekijk eigenlijk geen van beide. Ik weet dat ik meestal elke dag genoeg heb en als ik niet genoeg heb, ben ik op reis en dan zegt de navigatie dat ik moet laden.
De geschatte range bij aankomst op bestemming is is meestal wel heel accuraat. Die houdt wel rekening met alle omstandigheden. Rijgedrag. Reliëf weer, tegenwind…
 
De KIA is zeker precies, alleen geeft hij bij de start het te verwachten bereik op gebaseerd op de laatste rit(ten), en dat wisselt de hele tijd: dan weer 343km (ik laad tot 90%) dan weer 384km, etc.
Ik had hiervoor de Ioniq 30 kWh accu 300 km actieradius zomer en winter zat Max 25 km actieradius verschil in.

In mijn myrw staat hij altijd op %, +/- 20% is laden om 3 dagen mijn ww verkeer te kunnen doen.

Hij staat nu net weer aan de openbare laadpaal, en heb vanaf 80% accu wat beter gelet op mijn rechterpedaal. Zal deze lading niet harder te rijden dan 100 km per uur en extra chill optrekken en beter uitrollen (uitdaging)
Ben wel benieuwd met de huidige temperaturen (gemiddeld 10 graden komende dagen) wat ik eruit haal.

En uiteraard in mijn roadtrip afgelopen zomer naar Portugal en terug is een hoger actieradius een ding. En met mijn ww verkeer boeit het niet. Het maximale eruit halen is altijd leuk om eens te proberen. Erna rij ik weer ‘normaal’ maar weet ik beter met eigen ervaring wat ik eruit kan halen.

Maar zoals je ziet op het bovenste lichte plaatje heeft wat bewuster rijden aardig wat impact op de km icm met de temperatuur.
De onderste donkere plaatje had ik al redelijk rustig gereden een derde volgt met echte chill uitdaging 😂
be1a4af0-9e4c-4a91-a4d4-7230be509ae0.jpeg
66e90207-dca4-412b-b7d4-daed0b82a463.jpeg
 
Ik had voorheen een Mazda MX-30, nu een model Y RWD met LFP batterij en ik vind de verbruiken/prestaties van de Tesla toch zeer netjes, in mijn bijna dagelijkse rit naar het werk kan ik je al vertellen dat het verbruik zo'n 60 kWh lager ligt dan bij de Mazda, zelfde rijstijl, zelfde buitentemperatuur, zelfde rijtijden,...
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V