Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik zuinige Tesla model Y rijder (RWD)

This site may earn commission on affiliate links.
Volgend mij zijn het er maar weinig, maar ik ben er 1 van! Chill modus aan en zeer voorzichtig met de rechtervoet.

Ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden om zo veel actieradius met de MY RWD te halen.

Ik weet heel goed dat duizende factoren invloed hebben. Maar wat zijn jullie winter en zomer scores op de Tesla?

Mijn scores:
Tesla Model Y RWD
Zomer verbruik: ?
Zomer aantal km: ?

Winter verbruik: ?
Zomer aantal km: ?

Ik ontvang mijn tesla donderdag😀👏
 
Ik haal soms makkelijk 14.8kWh/100km in de Model Y RWD. Maar dan wel 1 kant op (van werk naar huis). De andere kant op verbruik ik altijd meer.

Dit soort gebruik zegt vrij weinig als het niet exact een vol jaar is aan verbruik. En dan nog verschillen de winters flink in NL.

Uiteindelijk boeit het weinig in de portomonnee of je gemiddeld 16 of 20kWh/100km rijd.

Gewoon lekker rijden!
 
Als lesauto (model 3 LR dual motor) gemiddelde van 160wh/km.
Dit is inclusief Lesbord, opzetspiegels, vakantieritten naar het buitenland, en dagelijks plankgas... Ohja nog bredere 4seizoensbanden ook.

Voor goed verbruik hoef je echt niet zo hard je best te doen.
 
Volgend mij zijn het er maar weinig, maar ik ben er 1 van! Chill modus aan en zeer voorzichtig met de rechtervoet.

Ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden om zo veel actieradius met de MY RWD te halen.

Ik weet heel goed dat duizende factoren invloed hebben. Maar wat zijn jullie winter en zomer scores op de Tesla?

Mijn scores:
Tesla Model Y RWD
Zomer verbruik: ?
Zomer aantal km: ?

Winter verbruik: ?
Zomer aantal km: ?

Ik ontvang mijn tesla donderdag😀👏
Sinds juni 2022 eigenaar van MYLR op 20inch banden. Niet helemaal te vergelijken met je eigen model dus (jij zal zuiniger zijn). Bovendien rijden wij niet altijd chill ....

In de zomer periode lag mijn verbruik rond de 170kwh. Maar.... Dat was inclusief grote roadtrip met maximum snelheden rond de 130 en kleinere roadtrip in Duitsland.

In de winter komt mijn gemiddelde verbruik uit rond 180kwh schat ik zonder al te veel roadtrips.

Naar mijn idee kun je met chill en je rechtervoet je verbruik goed in controle houden. Vergeet echter niet dat ritafstand per rit en het soort weg wat je rijdt ook echt van invloed is op het verbruik. Om te schetsen: in de winter kost het boodschappen halen bij de lokale supermarkt best veel verbruik.
 
6 maanden en 22k km verder kom ik op 188 Wh/km.
5 van de 6 maanden op winterbanden. Eind deze week terug de zomer sloefkes er onder.
Vooral de roadtripkes wegen in mijn geval door.
Portugal met tegenwind en slecht weer, Oostenrijk met skibak bovenop en 2 weken geleden richting Hamburg met onderweg 250 km door een sneeuwstorm.
 
MYLR.
Wagen geeft 525km aan op 100% (je kan à rato omrekenen voor de MYRWD)
Rit naar Morzine 860 km.
Heenreis -1 à +2 graden. 125km/u waar mogelijk: range = 330 km verbruik 227Wh/km
Terugreis 7-13 graden range 375km.

All time average sedert 20 juni 2022 (halve zomer, volledige winter), 21600 km 184Wh/km, range: 405km veel 125km/u.

Ik rij sportief op chill. Jawel dat is mogelijk, zeker als je met een ICE vergelijkt. Uitzonderlijk eens op standaard bij verkeerswissels, rotondes, verkeerslichten.
 
Op langere ritten in nederland zonder haast zit ik graag wat te klooien met TeslaAndroid en TeslaMirror en laat ik de autopilot meerijden met het vrachtverkeer op de rechterbaan tussen 80 en 85 km/u. Dan lukt het prima om ca 100 Wh/km over lange afstanden te halen. In de winter 100-110 Wh/km. In de zomer 90-100 Wh/km
Screenshot 2023-03-21 102324.png
 
Last edited:
Op langere ritten in nederland zonder haast zit ik graag wat te klooien met TeslaAndroid en TeslaMirror en laat ik de autopilot meerijden met het vrachtverkeer op de rechterbaan tussen 80 en 85 km/u. Dan lukt het prima om ca 100 Wh/km over lange afstanden te halen. In de winter 100-110 Wh/km. In de zomer 90-100 Wh/kmView attachment 919803
Mag ik vragen, hoe oud ben je ?
 
Grappig dat ik mij, sinds mijn M3, niet meer zo druk maak om maximale range. Ik heb er sinds april een kleine 5.000km mee gereden en mijn gemiddelde verbruik staat op 14kwh. Dit zou iets meer dan 400 km in de zomer zijn. Maar dat is alleen van 100%-0% en dit zul je in de praktijk weinig doen. Tesla navigatie zal je altijd met een hoger percentage batterij naar een SUC sturen.

Als we van de zomer op vakantie gaan dan wil ik na elke 2-3 uur rijden wel weer even stoppen. Je moet dan wel heel hard over de autobahn gaan wil je dit niet halen naar de volgende SUC, ook in de winter.

Mijn vorige auto, Nissan Leaf 40Kw, had een gemiddelde van 16,6 kwh over ruim 100.000 km. Maar die batterij was netto maar 34 kw omdat Nissan een ruime marge inbouwt om de degradatie te maskeren. En toen had ik regelmatig laadstress, zeker omdat de snelladers met Chademo heel beperkt zijn. En snelladen met 45kw/h is nou ook niet echt snel, 2e keer op een dag nog langzamer, rapidgate.

Nee ik geniet echt van mijn Tesla, heerlijk rijden zonder stress.