Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verjaardagen en de opinie over Tesla/ EV en hoe je voor te bereiden/ te wapenen

This site may earn commission on affiliate links.
Nou mijn eerste oer-Hollandse verjaardagen met de Tesla al weer achter de rug. Hier vast een lijstje om je voor te bereiden na mijn eerst vuurproef. Voor de doorgewinterde party crashers hoor ik graag de verbeteringen en suggesties in de communicatie.

“Ik betaal die auto van al die Tesla tokkies”

Uhm…Ik betaal loonbelasting voor mijn werknemers, ik betaal winstbelasting, inkomstenbelasting, vermogensbelasting en nog veel meer. Dat ik nu een beetje minder betaal doordat ik wat mag aftrekken…wordt je daar boos om? (Datzelfde geldt voor de werkgever van degene die daar leasen)

“Tesla is alleen maar voor de rijken”

Ow? Ben je wel op de hoogte van de prijs van die nieuwe Model 3 met standaard range? Weet je dat dat de meest verkochte auto is op dit moment? Wat lease jij nu dan? Weet je wel dat je voor 600 euro al kunt leasen en dan maar 4% bijtelling en geen dure brandstofprijzen? Heb je je niet in verdiept? Wellicht was je dan ook al wat rijker…

“Die Tesla’s rijden voor geen meter”

Geen motorgeluid, luchtvering, heerlijke stoelen en autopilot. Het is idd afzien maar ja je moet wat over hebben voor het milieu.

“Tesla gaat failliet en dan zit je mooi met die auto”

Nou voordat Tesla failliet is moet er echt heel wat gebeuren. Heb je wel eens naar de cash flow gekeken en de voorsprong die ze inmiddels hebben op de concurrenten. OK al die EU autos zitten nu op de boot en moeten nog betaald worden. Blijft idd even achter. Ook al gaan ze ooit failliet dan starten ze schoon door. De overnamekandidaten staan in de rij.

“Die Tesla tokkies rijden allemaal veel te hard”

Tjah is idd wel verleidelijk als je auto harder accelereert dan een Lamborghini en je alleen maar je auto met je zonnepanelen hoeft op te laden. Maar gelukkig blijft het meestal bij af en toe accelereren. Ander ben je zo je vullingen kwijt of krijg je een netvliesloslating. Verder houdt de autopilot zich netjes aan de maximum snelheid (met een marge)

“Die Tesla’s zijn nog meer milieuvervuilend dan smerige diesels vanwege de batterijen”

De grondstoffen die gebruikt worden zouden inderdaad beter kunnen. Maar er is een hoop in ontwikkeling. In de toekomst zal dit opgelost worden. Door nu elektrisch te rijden kan hier ontwikkelingsgeld naar toe. Ondertussen stoot ik geen fijnstof uit en laad ik met de zon.

“Voor mij geen elektrische auto moet je iedere keer uren opladen”

Wel eens van superchargers gehoord? 15 minuutjes voor een paar honderd kilometer erbij. Ze staan in heel Europa. Meestal heb je de koffie met broodjes nog niet op en is je auto al vol. Inderdaad lastig. En je slaapt toch ‘s nachts? Kun je hem meteen aan het langzame stroom hangen. Is hij in de ochtend weer vol. Hoef je ook niet naar het tankstation.

“Ze vliegen iedere keer in de fik. Dat durf ik niet in mijn garage te zetten”

Weet je wel dat brandstofauto’s in verhouding veel vaker afbranden? Daarom heet het “brandstof”.

“Ze zijn zo lelijk”

Ach ja als we allemaal in een milieuvervuilende mooie auto gingen rijden dan ging het gat in de ozonlaag nooit dicht.

“Er kan geen trekhaak achter daar zijn die auto’s niet sterk genoeg voor”

Die van mij kan 2250 kilo trekken. Hoeveel kan jou Twingo trekken?

“Elektrisch rijden gaat het niet redden. Wordt allemaal waterstof”

In 2018 alleen zijn er 2.100.000 elektrische auto’s verkocht wereldwijd. In Nederland rijden er 73 waterstofauto’s tov van 150.000 elektrische auto’s incl. PIHs. Ik zie het zo direct nog niet… En thuis tanken is er bij waterstof niet bij.
 
Ik zou andere vrienden en bekenden gaan kiezen. Ik krijg al 5 jaar lang niets dan positieve feedback. Op social media ben ik kennelijk minder kritisch, daar lees je nog wel eens onzin, vaak over hoe goed diesels wel niet zijn voor het milieu. Dat soort domoren krijgen van mij dan soms even een draai om de oren met de feiten. Meestal denk ik gewoon: wat een domme lul. Maar goed, domme lullen zijn in de meerderheid, dus niet teveel tijd aan besteden. ;)
 
  • Like
Reactions: 4DXP and Mad P***y
Nou mijn eerste oer-Hollandse verjaardagen met de Tesla al weer achter de rug. Hier vast een lijstje om je voor te bereiden na mijn eerst vuurproef. Voor de doorgewinterde party crashers hoor ik graag de verbeteringen en suggesties in de communicatie.
Wat ik nu doe is natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar je betoog wekt mij de indruk dat je nog druk bezig bent je eigen keuze voor jezelf te rechtvaardigen. Als je overtuigd bent van je eigen keuze, dan maak je je hier toch niet druk om? ;)
 
  • Like
Reactions: Exiteer and 4DXP
Wat ik nu doe is natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar je betoog wekt mij de indruk dat je nog druk bezig bent je eigen keuze voor jezelf te rechtvaardigen. Als je overtuigd bent van je eigen keuze, dan maak je je hier toch niet druk om? ;)
Dat gaat diep... Nou ik vind het aan de ene kant wel grappig om het hier te schetsen. Me er druk om maken is wel weer wat overdreven.
 
Haha heerlijk. Idd wat DutchTM3 zegt, ik heb ook al snel het gevoel dat ik me moet verantwoorden als de criticlowns losgaan.

Maar de paar mensen (en ja ze zijn er, zeer uitgesproken ook) die nu al (mijn 3 wordt spoedig geleverd) commentaar hebben op mijn wagenkeuze... die negeer ik gewoon, valt toch geen gesprek mee aan te gaan. Laat maar lekker rondrijden in hun complexe Duitse technosaurus.

Aan ‘t eind van de rit hebben wij de “slimmere keuze” gemaakt, los van het feit dat ik me lang niet meer zo als een kind in een speelgoedwinkel heb gevoeld. Ook Audi gereden, zelfs die red het met al haar ringen en indrukwekkende dashboards qua brand experience niet bij Tesla (tenminste, qua auto :))
 
Sja, ik deel niet je ervaring. Vermoedelijk een minder drukke Service Center?
Ik weet dat je af en toe mee leest (en schrijft) in het draadje over FSD en AP? Ja, jij schijnt een positieve uitzondering te zijn. Ik zelf mag ook niet klagen. Maar het is echt niet voor niets dat er al dagen over een 'class action suit' gesproken wordt.

Wacht overigens al 6 weken op mijn AC laad kabel, BTW. Voor een EV nota bene! En op mijn factuur voor AP oontbreekt de bedrijfsnaam, waardoor geen BTW aftrek mogelijk.
 
Wat ik nu doe is natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar je betoog wekt mij de indruk dat je nog druk bezig bent je eigen keuze voor jezelf te rechtvaardigen. Als je overtuigd bent van je eigen keuze, dan maak je je hier toch niet druk om? ;)
Helemaal mee eens. Een willekeurige journalist die hier zou gaan rondkijken zou denken dat we een minderwaardigheidscomplex hebben.
 
Allemaal geen onoplosbare problemen.
  • Een factuur zonder correcte vermelding kan je perfect een creditnota en nieuwe factuur voor vragen.
  • AC kabel nog niet? Vragen.
  • service zit in mijn ervaringen gewoon goed in orde, en ik heb ervaring met 2 Belgische service centers.
Als je aan mij zou vragen hoe de dienstverlening is, zeg ik dat die beter dan bij BMW is, en mijn BMW dealer was al goed in orde.
 
Proefritje geven, werkt altijd.
Laat de auto zelf zijn verhaal vertellen.
Verschillende kritische meerijders zeggen dat 'elke' auto automatisch tussen de lijntjes kan rijden. Ik neem dan in een 80 km weg een paar vluchtheuvels met AP1 en laat de S daarom heen slalommen. Ik vraag dan of die 'andere' auto's dat ook kunnen. 'Nee, inderdaad niet' is dan het antwoord.
 
  • Een factuur zonder correcte vermelding kan je perfect een creditnota en nieuwe factuur voor vragen.
Heb gemailed en ben terug gebeld.

Tesla: Ik ga u doorverbinden met het SeC. Welke is het dichtsbij?
Ik: Waarom het SeC? Ik heb AP online besteld en geleverd gekregen. Daar is geen Sec aan te pas gekomen.
Tesla: Het SeC gaat over AP
Ik: Maar ik heb geen probleem met mijn AP, ik heb een probleem met mijn factuur
Tesla: Mijnheer, ik heb uw factuur niet opgesteld
Ik: Het SeC ook niet, want die waren niet open op zaterdag, toen ik AP bestelde en mijn AP kreeg
Tesla: Toch ga ik u doorverbinden met het SeC

... 45 minuten in de wacht ...

SeC: Ik kan u niet helpen. U moet hiervoor een mail sturen naar ....

Gemailed en heb nu, 3 dagen later nog niet eens een ontvangstbevestiging van mijn mail.

  • AC kabel nog niet? Vragen.
Ik was er al een keer voor langs het SeC in Amsterdam geweest. Ze zouden mij er over terug bellen. Toen ik na bijna 2 weken nog niets gehoord had, maar weer eens gebeld en n.a.v telefonisch contact gemailed met het SeC in Amsterdam:

Geachte,

Vorige week maandag (8 maart) ben ik langs SeC Amsterdam gereden om te informeren naar de ontbrekende type 2 laadkabel voor mijn nieuwe Model 3. Ik zou hierover terug gebeld worden. Vandaag zelf maar eens gebeld en nu te horen gekregen dat het nog wel 6 weken zou kunnen duren voordat er een kabel voor mij beschikbaar zou zijn. Over anderhalve week ga ik op vakantie naar het buitenland en dan heb ik de type 2 kabel hard nodig. Ik zit dan inmiddels een maand zonder kabel.

De dame aan de telefoon had het over de mogelijkheid om zelf een kabel te bestellen en de kosten van die kabel bij Tesla te declareren, maar ze gaf aan dat ik daarvoor via een email toestemming zou moeten vragen, want zij kon mij die niet geven. Vandaar dat ik U via deze email formeel toestemming vraag om de kabel zelf te mogen bestellen en de kosten bij Tesla te mogen declareren. Ik verwacht dat de kosten zo’n 375,- inclusief BTW zullen bedragen.

Tesla:

Deze vraag komt vaker voor en heb ik ook met het management besproken om na te zien of dit mogelijk is. Men heeft aangegeven dat wij geen kosten vergoeden van zelf aangeschafte laadkabels.

In overleg met onze fabrikant Mennekes is het volgende besproken. Mennekes heeft aangegeven dat de 7,5 meter laadkabel niet te leveren is op dit moment. Daarbij konden zij ons ook geen exacte datum geven wanneer dit wel het geval is. Echter hebben zij aangegeven dat de 4 meter laadkabel wel te bestellen is. Mijn ervaring hiermee is, dat de laadkabel met 1 a 2 weken binnen kan zijn. De 4 meter laadkabel ipv de 7,5 meter kan ik uiteraard voor u in bestelling zetten.

Ik:

Als je mijn bericht goed gelezen hebt, dan zul je snappen je dat ik niets opschiet met “kan binnen 1 a 2 weken binnen zijn”.

Als je zelf enige ervaring hebt met laden bij publieke AC laders, dan zul je ook weten dat een laadkabel van 4 meter vaak gewoon te kort is en dus geen serieuze optie is.

Al met al heb ik hier niet zoveel aan. Het voelt voor mij een beetje als "Beste klant, bedankt voor je geld en zoek het verder maar uit.”. Ik zie mij nu genoodzaakt om te kijken of ik voor de vakantie met mijn 60.000 euro Tesla Model 3 de laadkabel van de 20.000 euro Zoe van mijn buurman kan lenen. Da’s tamelijk gênant, eerlijk gezegd. Voor mij maar ook voor Tesla. Dat komt wat mij betreft bovenop de tot nu toe tamelijk beroerde ervaringen met Tesla als bedrijf tot nu toe.

Tesla:

Ik heb alle begrip voor iedereen die geen laadkabel is. Ik heb het zelf ook ervaren om zonder rond te moeten rijden, wat soms voor vervelende situaties kan zorgen. Echter is dit momenteel de situatie en kan ik het uiteraard niet mooier maken dan het is. U een belofte doen dat de kabel morgen binnen is, is een loze belofte. Daar worden beide partijen niet beter van. Ons magazijn doet er alles aan om deze situatie momenteel zo spoedig mogelijk te laten verlopen.

Ik:

Met alle respect, ik heb een manier voorgesteld om het, voor mij als klant, mooier te maken dan het nu is, overigens na een suggestie gedaan door een medewerker van Tesla zelf. Maar daar wil Tesla kennelijk niet in mee gaan. Dat is een keuze van Tesla en geen overmacht o.i.d.

Groet en fijne Pasen alvast (niks persoonlijks, tenslotte ;-) ),

Tesla:

Geen reactie. Niet eens "fijne pasen".

Ik zal maar niet beginnen over het geld wat ik weggegooid heb omdat Tesla een tijd lang verkeerde informatie op haar site had staan over de OBC van de Model 3. Notabene onder het kopje "informatie voor installateurs".

Wel blij te horen dat het in Belgie beter voor elkaar is ;)
 
Ik heb begrip voor je situatie, maar als Tesla een eigen aangekochte kabel niet wil vergoeden omdat ze zelf op een levering van nieuwe kabels wachten, waaronder eentje met jouw naam op, dan is dat jammer maar dan moet je dat ook begrijpen.

Qua facturatie lijkt het me echt niet moeilijk dat je delivery specialist of Service Center dit kan escaleren om dit in orde te krijgen.