Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschillen Model 3 2019 en Model Y Long-Range 2023

This site may earn commission on affiliate links.
Range.... nagenoeg hetzelfde, heb een RWD LR M3 uit 2019 gehad en nu een Y LR, maar 19" met 20" doppen (iets meer range) en betere (zuinigere) banden. Op wintersport exact dezelfde tijd kwijt op 1000km. Ook nu het warmer is, gewoon hetzelfde. Een nieuwe M3 RWD LR zal iets meer range hebben, maar ze hebben beide range zat. Warmtepomp hebben de nieuwe versies beide en merk je echt goed.

Comfort: Y is beter.
Ruimte: de Y, maar in de M3 kan best veel.
Rijtechnisch, 100% de M3 (gewoon betere wegligging, beter sturen, veel directer).
Trekgewicht: hoger bij de Y

Als we afstanden rijden (>400-500km), nemen we de Y. De 3 blijf ik echter een betere auto vinden, meer gebalanceerd (is wel een P). Performance maakt wel meer lawaai (banden).

Gewoon beide even rijden en je keuze maken, echt fout kan het niet met beide.
 
+ als je voor de BMS het beste tot 100 % steeds kan / moet laden met de Lfp-batterij ben je de eerst 20a, 30 km ook je 1 padel drive voordeel kwijt.

Is dat een persoonlijke ervaring of "van horen zeggen"?
Ikzelf laad geregeld tot 100% en vind niet dat de one pedal ervaring daarmee verdwenen is. Ik ga iets vroeger van het e-pedaal en geraak net zoals op 80% netjes stil als het moet. M'n remmen gebruik ik zelden, waarschijnlijk omdat ik zeer defensief rijd. Die ene keer dat ik wel eens moet remmen is dan meestal door één of andere Johnny/ Marina die er nog snel tussen wil of een ander ondoordacht manoeuvre uithaalt...
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Is dat een persoonlijke ervaring of "van horen zeggen"?
Ikzelf laad geregeld tot 100% en vind niet dat de one pedal ervaring daarmee verdwenen is. Ik ga iets vroeger van het e-pedaal en geraak net zoals op 80% netjes stil als het moet. M'n remmen gebruik ik zelden, waarschijnlijk omdat ik zeer defensief rijd. Die ene keer dat ik wel eens moet remmen is dan meestal door één of andere Johnny/ Marina die er nog snel tussen wil of een ander ondoordacht manoeuvre uithaalt...
Onze M3’s hebben geen LFP accu (beiden made in US) en dan mis je inderdaad de eerste kilometers wat regen. Ik weet niet of dat ook het geval is met een LFP accu.
 
Is dat een persoonlijke ervaring of "van horen zeggen"?
Ikzelf laad geregeld tot 100% en vind niet dat de one pedal ervaring daarmee verdwenen is. Ik ga iets vroeger van het e-pedaal en geraak net zoals op 80% netjes stil als het moet. M'n remmen gebruik ik zelden, waarschijnlijk omdat ik zeer defensief rijd. Die ene keer dat ik wel eens moet remmen is dan meestal door één of andere Johnny/ Marina die er nog snel tussen wil of een ander ondoordacht manoeuvre uithaalt...
Eigen ervaring vanuit mijn M3sr+ en gelezen hier op het forum.
 
Ik zeg niet dat je een afdaling van 17% moet gaan maken met dezelfde verwachtingen als een LFP accu op 80%, mar met gewoon dagelijks defensief rijden merk ik nauwelijks verschil tussen 100% of 80% wat betreft regeneratief remmen.
Oké, dat is voor mij nieuw. Maar fijn voor de gene die een LFP batterij heeft. Tesla daar ook weer grote stappen vooruit mee gemaakt.