Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Ikmlees hier en daar dat mensen hun tesla fiscaal op de balans van hun eenmanszaak hebben maar prive verzekeren. Kan dat eigenlijk wel?

Dat lijkt mij enorm van het gebruik afhangen. Als jij de auto eigenlijk vooral privé gebruikt en incidenteel zakelijk (buiten woon/werk, wat fiscaal zakelijk is, maar natuurlijk bij gewoon privégebruik hoort), dan lijkt mij dat geen enkel probleem.

Zou het echter zo zijn dat je de auto vooral zakelijk gebruikt, dan zou dat van invloed kunnen zijn op de risicoinschatting van de verzekeraar.

En sowieso moet je alle informatie open en eerlijk aangeleverd hebben. Ook bij onbewuste fouten in de informatie mag de verzekering de uitkering weigeren/terugvorderen.

Hoe je de auto fiscaal aanmerkt is niet zo heel relevant. Ieder kalenderjaar mag je daarvoor separaat kiezen en dat doe je na afloop van het kalenderjaar. Daar kan de verzekering dus op zichzelf al niet zoveel mee. Nog afgezien van het feit dat de keuze op zichzelf niets zegt over hoe je de auto feitelijk gebruikt (wat anders wordt indien je de auto zonder bijtelling rijdt, maar dat zullen weinigen doen met een Tesla).

Wel natuurlijk altijd even de voorwaarden goed nazien of er iets over staat.

En: ik ben geen expert op het gebied van verzekeringen. Dus wil je het zeker weten: bel eens met je verzekeringsadviseur.
 
Hallo mede Tesla rijders. Kreeg afgelopen vrijdag bericht dat ik as. vrijdag mijn M3 RWD kan ophalen in Tilburg.
Uiteraard moet ik 'm verzekeren. Ik volg deze draad al een tijd en heb al veel opties voorbij zien komen.
Graag roep ik jullie hulp in om een definitieve keuze te maken. Wellicht is er iemand die recent een verzekering heeft afgesloten?

Mijn omstandigheden zijn:
- eenmanszaak
- Auto zakelijk aangeschaft
- Verhouding aantal kilometers 40% zakelijk , 60% prive

Welke NL vezekeringsmij biedt de beste premie?

Ik ga morgen i.i.g. CB bellen (kan geen premie berekenen via de site)

Bij Charmeleon kom ik op 120,- p/m incl inzittenden verzekering en fiscale bijtellingsbeschermer.

Iemand nog gouden tips?

Bedankt alvast!
 
Hallo mede Tesla rijders. Kreeg afgelopen vrijdag bericht dat ik as. vrijdag mijn M3 RWD kan ophalen in Tilburg.
Uiteraard moet ik 'm verzekeren. Ik volg deze draad al een tijd en heb al veel opties voorbij zien komen.
Graag roep ik jullie hulp in om een definitieve keuze te maken. Wellicht is er iemand die recent een verzekering heeft afgesloten?

Mijn omstandigheden zijn:
- eenmanszaak
- Auto zakelijk aangeschaft
- Verhouding aantal kilometers 40% zakelijk , 60% prive

Welke NL vezekeringsmij biedt de beste premie?

Ik ga morgen i.i.g. CB bellen (kan geen premie berekenen via de site)

Bij Charmeleon kom ik op 120,- p/m incl inzittenden verzekering en fiscale bijtellingsbeschermer.

Iemand nog gouden tips?

Bedankt alvast!
All-secur informeren (en misschien tot vrijdag;))
 
Hallo mede Tesla rijders. Kreeg afgelopen vrijdag bericht dat ik as. vrijdag mijn M3 RWD kan ophalen in Tilburg.
Uiteraard moet ik 'm verzekeren. Ik volg deze draad al een tijd en heb al veel opties voorbij zien komen.
Graag roep ik jullie hulp in om een definitieve keuze te maken. Wellicht is er iemand die recent een verzekering heeft afgesloten?

Mijn omstandigheden zijn:
- eenmanszaak
- Auto zakelijk aangeschaft
- Verhouding aantal kilometers 40% zakelijk , 60% prive

Welke NL vezekeringsmij biedt de beste premie?

Ik ga morgen i.i.g. CB bellen (kan geen premie berekenen via de site)

Bij Charmeleon kom ik op 120,- p/m incl inzittenden verzekering en fiscale bijtellingsbeschermer.

Iemand nog gouden tips?

Bedankt alvast!
Ik heb mijn Model 3 LR AWD bij Centraal beheer (particulier) all risk verzekerd voor 85,— per maand. Wel met maximale no claim (42 jaar :) ). Over de discussie zakelijk versus particulier verzekeren: de auto staat op de naam van een prive persoon en niet op de naam van een bedrijf (dat kan niet eens als eenmanszaak, want dat is geen juridische entiteit). Dat je de auto op de balans van de eenmanszaak zet, is puur een fiscale zaak en heeft geen enkele invloed op het schaderisico. Volgens mij heb je dus alle reden om hem als particulier te verzekeren. Anders zouden ze heldere definities moeten geven van zakelijk gebruik en particulier gebruik en die staan niet in de voorwaarden. Er worden alleen wat voorbeelden van zakelijk gebruik gegeven zoals taxi, personen of pakketvervoer en dergelijke.
 
Hallo mede Tesla rijders. Kreeg afgelopen vrijdag bericht dat ik as. vrijdag mijn M3 RWD kan ophalen in Tilburg.
Uiteraard moet ik 'm verzekeren. Ik volg deze draad al een tijd en heb al veel opties voorbij zien komen.
Graag roep ik jullie hulp in om een definitieve keuze te maken. Wellicht is er iemand die recent een verzekering heeft afgesloten?

Mijn omstandigheden zijn:
- eenmanszaak
- Auto zakelijk aangeschaft
- Verhouding aantal kilometers 40% zakelijk , 60% prive

Welke NL vezekeringsmij biedt de beste premie?

Ik ga morgen i.i.g. CB bellen (kan geen premie berekenen via de site)

Bij Charmeleon kom ik op 120,- p/m incl inzittenden verzekering en fiscale bijtellingsbeschermer.

Iemand nog gouden tips?

Bedankt alvast!
Promovendum? Premie bij mij gelijk aan Carmeleon. Echter promovendum heeft een betere malus systeem dan carmeleon. M.a.w. minder hard afgestraft i.g.v. 1 t/m 3 schades in een jaar. Ook iets om in de gaten te houden lijkt mij.
 
Nee, je kan de keuze of de auto tot privévermogen of ondernemingsvermogen behoort maar 1 keer maken. Die keuze kan je alleen in heel uitzonderlijke gevallen opnieuw maken. Dus zeker niet 1x per kalenderjaar.

De fiscus neemt zo vaak onzinnige standpunten in.

Minder dan 500 km zakelijk is verplicht privévermogen. Oncontroleerbaar. Dus zelfs als dit standpunt van de fiscus in theorie zou kloppen, dan kun je het op die manier nog omzeilen.

Het is heel lang mijn vak geweest, procederen tegen de fiscus. ;)
 
Ik heb mijn Model 3 LR AWD bij Centraal beheer (particulier) all risk verzekerd voor 85,— per maand. Wel met maximale no claim (42 jaar :) ). Over de discussie zakelijk versus particulier verzekeren: de auto staat op de naam van een prive persoon en niet op de naam van een bedrijf (dat kan niet eens als eenmanszaak, want dat is geen juridische entiteit). Dat je de auto op de balans van de eenmanszaak zet, is puur een fiscale zaak en heeft geen enkele invloed op het schaderisico. Volgens mij heb je dus alle reden om hem als particulier te verzekeren. Anders zouden ze heldere definities moeten geven van zakelijk gebruik en particulier gebruik en die staan niet in de voorwaarden. Er worden alleen wat voorbeelden van zakelijk gebruik gegeven zoals taxi, personen of pakketvervoer en dergelijke.
Beste Ger 356, dankjewel voor de reactie en uitgebreide uitleg. Heb net even gebeld met CB en de premie bedraagt ca. 84,- p/m, dus ongeveer hetzelfde als jij.
Alleen...er werd expliciet vermeld dat diefstal niet verzekerd is. Was dat bij jou ook zo? Dat vind ik niet zo prettig eerlijk gezegd. Of is dat standaard bij verzekeren van een M3?