Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
[ ..] Er werd wel opgemerkt dat er een notitie stond dat een dergelijk voertuigvolgsysteem problemen kan opleveren bij een Tesla S (motormanagement). Ik heb dit topic redelijk uitvoerig doorgelezen, maar daarover lees ik helemaal niets.

Een LoJack doet toch verder ook niet zo gek veel en staat toch los van de hele auto?

Een LoJack kan zonder problemen geïnstalleerd worden. Pas laten doen en ik ben zeker niet de eerste ;)

Ik weet er niet veel vanaf, maar volgens mij zouden de genoemde "problemen" eerder betrekking hebben op systemen die met startonderbreking werken.
 
Ik heb zojuist gebeld met Centraal Beheer en daar is de regel inderdaad dat als de auto op de balans staat, dan moet die ook zakelijk verzekerd worden. Nu kun je wellicht wel particulier die auto verzekeren, maar je zal niet de eerste zijn die niet aan de voorwaarden voldoet en bij schade het deksel op de neus krijgt. Ik ga dus maar voor een zakelijk verzekering, ondanks dat die fors duurder is (en je ook nog eens excl. btw verzekerd).

Wel interessant is dat er bij de consumenten-tak een klasse 4/5 VBV/SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem moet worden ingebouwd, maar bij de zakelijke tak is dat niet nodig. Er werd wel opgemerkt dat er een notitie stond dat een dergelijk voertuigvolgsysteem problemen kan opleveren bij een Tesla S (motormanagement). Ik heb dit topic redelijk uitvoerig doorgelezen, maar daarover lees ik helemaal niets.

Een LoJack doet toch verder ook niet zo gek veel en staat toch los van de hele auto?
Zakelijk verzekeren of niet bij Centraal beheer... hangt er helemaal vanaf wie je aan de lijn krijgt.
Bij schade geldenbde polisvoorwaarden. Staat daar iets in bij de privepolis dat er geen dekking is als de auto ergens op een balans staat...?
 
Zakelijk verzekeren of niet bij Centraal beheer... hangt er helemaal vanaf wie je aan de lijn krijgt.
Bij schade geldenbde polisvoorwaarden. Staat daar iets in bij de privepolis dat er geen dekking is als de auto ergens op een balans staat...?

Dit staat er in de polis als je zoekt op zakelijk:
14. Wanneer is schade door de auto niet verzekerd?
De auto wordt zakelijk gebruikt.
- Bijvoorbeeld rijles geven.
- Bijvoorbeeld koerierswerk.
- Bijvoorbeeld verhuur of lease met winstoogmerk.
- Bijvoorbeeld personenvervoer met winstoogmerk.

Met andere woorden, zakelijk gebruik is als er op een of andere manier geld verdiend word met het vervoermiddel ansich.

Let wel, dit is mijn interpretatie van de voorwaarden, wellicht niet die van CB. Ik heb hem in ieder geval gewoon privé verzekerd.
 
Net zoals bij sommige andere forumleden, gaat mijn in 2013 zakelijk aangeschafte Model S dit jaar over naar privé eigendom. Zojuist heb ik aan mijn tussenpersoon PM&P (hier vaker besproken) gevraagd wat het voor de bestaande Turien verzekering zou betekenen om de auto opnieuw bij hen te verzekeren. Per ommegaande kreeg ik een offerte met deze kenmerken:
Knipsel 013.PNG

Het genoemde bedrag is per jaar incl. assurantiebelasting en Schadeverzekering Inzittenden (SVI), excl. poliskosten. Daarnaast heeft de verzekeraar er voor gekozen om de 'standaard' verplichting van een peilzender (lees: LoJack) in mijn geval te laten vallen. Zou natuurlijk ook vreemd zijn om die eis nu ineens te introduceren, terwijl het dezelfde auto op dezelfde postcode met dezelfde chauffeur betreft.

Nog mensen met scherpere aanbiedingen, waar ik achteraan kan? Ik had ook gevraagd om een alternatief zonder all risks, dus alleen WA of WA+ o.i.d., maar dat biedt Turien niet.
 
Last edited:
Net zoals bij sommige andere forumleden, gaat mijn in 2013 zakelijk aangeschafte Model S dit jaar over naar privé eigendom. Zojuist heb ik aan mijn tussenpersoon PM&P (hier vaker besproken) gevraagd wat het voor de bestaande Turien verzekering zou betekenen om de auto opnieuw bij hen te verzekeren. Per ommegaande kreeg ik een offerte met deze kenmerken:
View attachment 335685
Het genoemde bedrag is per jaar incl. assurantiebelasting, excl. poliskosten. Daarnaast heeft de verzekeraar er voor gekozen om de 'standaard' verplichting van een peilzender (lees: LoJack) in mijn geval te laten vallen. Zou natuurlijk ook vreemd zijn om die eis nu ineens te introduceren, terwijl het dezelfde auto op dezelfde postcode met dezelfde chauffeur betreft.

Nog mensen met scherpere aanbiedingen, waar ik achteraan kan? Ik had ook gevraagd om een alternatief zonder all risks, dus alleen WA of WA+ o.i.d., maar dat biedt Turien niet.
Ik ben nu via abnamro voor 1350 euro per jaar privé verzekerd, incl pechhulp nl en Europa .
Maar ik ben met mijn hele verzekeringsportefeuille overgestapt naar Nesselande Verzekeringen
Die werken met een servicefee en nemen geen provisie op je verzekeringen, daar ben ik erg enthousiast over.
Dat kan ook met alleen een autoverzekering. Ze konden voor mijn tesla nu geen betere deal krijgen, maar ik zou toch eens vragen wat ze kunnen aanbieden.
 
Ik heb een keer, door Tesla zelf veroorzaakt, te maken gehad met aanrijdingsschade. Kosten 11.000 euro excl. BTW, exclusief waardevermindering van rond 1.100 euro ex. BTW.
Schade is mooi gerepareerd door een Tesla geautoriseerde hersteller.
Zou ik zelf voor de schade opdraaien dan zou ik niet naar een van de door Tesla aangestelde reparatiebedrijven zijn gegaan.
Deze bedrijven vervangen alleen delen en spuiten die. Uitdeuken wordt niet of nauwelijks gedaan.
Mijn schade, ik weet iets van autoschade, zou door een niet-Tesla schadebedrijf voor rond 5 mille zijn gerepareerd.

View attachment 333294

Beste Wim, hoezo € 1100 waardevermindering als ik vragen mag? Wordt aan het einde van de rit (in geval van financial lease) door Tesla € 1100 minder 'gedekt'?
 
Beste Wim, hoezo € 1100 waardevermindering als ik vragen mag? Wordt aan het einde van de rit (in geval van financial lease) door Tesla € 1100 minder 'gedekt'?
Elke auto ondervindt na een aanrijdingsschade waardevermindering. Dat wordt door de branche volgens NIVRE richtlijnen becijferd. De formule daarvoor staat hieronder.
In mijn geval was de voorste kentekenplaat bij de botsing verdwenen. Je krijgt dan een vervangend kenteken met een cijfer 1 erop. Je rijdt vanaf dat moment met een auto 'met een verhaal'.
Ik heb geen leaseauto, maar zelf volledig betaald.

Waardevermindering.jpeg
 
Elke auto ondervindt na een aanrijdingsschade waardevermindering. Dat wordt door de branche volgens NIVRE richtlijnen becijferd. De formule daarvoor staat hieronder.
In mijn geval was de voorste kentekenplaat bij de botsing verdwenen. Je krijgt dan een vervangend kenteken met een cijfer 1 erop. Je rijdt vanaf dat moment met een auto 'met een verhaal'.
Ik heb geen leaseauto, maar zelf volledig betaald.

View attachment 335858

Interessant. Maar een 1 kenteken zegt niks natuurlijk. Kenteken kan er af gevallen zijn etc. Zo spannend is dat verhaal niet.

Heb in het verleden op bijvoorbeeld mijn beemer en een keer op m’n mazda schade gehad, maar nog nooit over waardevermindering gehad. Zie ook niet in waarom. In mijn geval is altijd nieuw plaatwerk etc geplaatst en alles perfect herspoten. Zou juist een waardevermeerdering zijn.

Dit lijkt me typisch zoiets als een marge voor herstel. Kwaliteit mag 1,50% minder zijn als ervoor. Dus een klein kleurverschil valt in de marge.
 
Interessant. Maar een 1 kenteken zegt niks natuurlijk. Kenteken kan er af gevallen zijn etc. Zo spannend is dat verhaal niet.

Heb in het verleden op bijvoorbeeld mijn beemer en een keer op m’n mazda schade gehad, maar nog nooit over waardevermindering gehad. Zie ook niet in waarom. In mijn geval is altijd nieuw plaatwerk etc geplaatst en alles perfect herspoten. Zou juist een waardevermeerdering zijn.

Dit lijkt me typisch zoiets als een marge voor herstel. Kwaliteit mag 1,50% minder zijn als ervoor. Dus een klein kleurverschil valt in de marge.

Jij mag erover denken wat je wil. Feit is dat de schadebranche een systeem heeft bedacht om de waardevermindering na aanrijdingsschade te berekenen.
Als ik een gebruikte auto zou kopen en ik zou kunnen kiezen uit gelijkwaardige auto's waarvan er één een flinke aanrijdingsschade heeft gehad en de ander zou ongeschonden zijn, dan zou ik per definitie de ongeschonden auto kiezen.
In gerechtelijke procedures wordt waardevermindering ook door de rechter toegewezen. Er is wel een drempel van 2% waaronder de waardevermindering verwaarloosbaar wordt geacht.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Net zoals bij sommige andere forumleden, gaat mijn in 2013 zakelijk aangeschafte Model S dit jaar over naar privé eigendom. Zojuist heb ik aan mijn tussenpersoon PM&P (hier vaker besproken) gevraagd wat het voor de bestaande Turien verzekering zou betekenen om de auto opnieuw bij hen te verzekeren. Per ommegaande kreeg ik een offerte met deze kenmerken:
View attachment 335685
Het genoemde bedrag is per jaar incl. assurantiebelasting en Schadeverzekering Inzittenden (SVI), excl. poliskosten. Daarnaast heeft de verzekeraar er voor gekozen om de 'standaard' verplichting van een peilzender (lees: LoJack) in mijn geval te laten vallen. Zou natuurlijk ook vreemd zijn om die eis nu ineens te introduceren, terwijl het dezelfde auto op dezelfde postcode met dezelfde chauffeur betreft.

Nog mensen met scherpere aanbiedingen, waar ik achteraan kan? Ik had ook gevraagd om een alternatief zonder all risks, dus alleen WA of WA+ o.i.d., maar dat biedt Turien niet.

Beste Paulus, jij hoeft niet verder te shoppen!

Ik zit in exact dezelfde situatie (in oktober wordt ook onze Classic vervangen) maar Turien is via 2 verschillende tussenpersonen onwrikbaar. Vrijwel hetzelfde jaarbedrag (1756,59) kreeg ik al eerder ook geoffreerd maar bij mij wordt absoluut niet afgezien van de LoJack-verplichting. Turien ontkent dat er een uitzondering kan worden gemaakt.

Jouw status als Mayor Gnomus Vintage Limb is ook in verzekeringsland kennelijk doorgedrongen.....
:)

Kortom: goed gespeeld!
 
Als je een verzekering overweegt, lees dan de polisvoorwaarden over zakelijk / prive gebruik en de procentuele verhouding daartussen. Vaak valt gebruik voor het grootste deel onder prive, en of de auto op de balans staat van een eenmanszaak of BV heeft daar m.i. niets mee te maken (en volgens de verzekeringsmaatschappijen ook niet, want ik zie dat nooit in de voorwaarden staan).
 
Bij sommigen klap je veel harder naar beneden nadat je schade(s) hebt gereden.

Ik dacht dat al een aantal jaren dit gelijk is bij alle verzekeraars.

Ik citeer: “Sinds 2016 kun je bij iedere verzekeraar tot 99 schadevrije jaren opbouwen. Ieder jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Bij iedere schade die je claimt, val je vijf schadevrije jaren terug. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Het minste aantal schadevrije jaren dat je kunt hebben is min vijf.”
 
Schermafbeelding 2018-09-21 om 18.01.15.png
Schermafbeelding 2018-09-21 om 18.01.48.png
Ik dacht dat al een aantal jaren dit gelijk is bij alle verzekeraars.

Ik citeer: “Sinds 2016 kun je bij iedere verzekeraar tot 99 schadevrije jaren opbouwen. Ieder jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Bij iedere schade die je claimt, val je vijf schadevrije jaren terug. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Het minste aantal schadevrije jaren dat je kunt hebben is min vijf.”
dat dacht ik ook maar er zitten dus wel verschillen in. Nog afgezien van het gegeven dat sommige verzekeraars tot een lagere maximale korting opbouwen.
 
View attachment 336833 View attachment 336834
dat dacht ik ook maar er zitten dus wel verschillen in. Nog afgezien van het gegeven dat sommige verzekeraars tot een lagere maximale korting opbouwen.
Dat is vaker een nadeel dan een voordeel hoor.
Bijvoorbeeld hierboven:
- bovenste tabel: 5 tredes terug vanaf trede 12, dan ga je van 82,5% korting naar 62,5% korting, oftewel van 17,5% betalen naar 37,5% betalen. En dus meer dan een verdubbeling;
- tabel eronder: 5 tredes terug vanaf trede 12 (casco), dan ga je van 46% korting naar 35% korting, oftewel van 54% betalen naar 65% betalen. En dat is slechts 20% verhoging.
 
Bij sommigen klap je veel harder naar beneden nadat je schade(s) hebt gereden.

Zoals gezegd, bij alle verzekeraars ga je evenveel BM tredes terug bij een geclaimde schade. Dat noemen ze ook wel zuivere schadevrije jaren. Echter, veel verzekers laten de premie niet evenredig zakken. "premie beschermers", of 1 "gratis" schade als je meer dan 10 schadevrije jaren hebt. Dan zakt dus niet je premie erg, maar nog altijd je BM zuivere schadevrijejaren wel. Belangrijk voor als je dus wilt switchen naar een andere verzekeraar. Dat gaat feitelijk niet want dat is altijd op basis van de schadevrije jaren van de BM ladder. Dan ben je dus altijd duurder uit bij een andere verzekeraar.

Precies wat ze willen natuurlijk, geforceerde klantenbinding. Daarom altijd schades zelf betalen tenzij het om hele heftige bedragen gaat. Als je dat niet kunt, kun je beter geen dure auto rijden.
 
- bovenste tabel: 5 tredes terug vanaf trede 12, dan ga je van 82,5% korting naar 62,5% korting, oftewel van 17,5% betalen naar 37,5% betalen. En dus meer dan een verdubbeling;
- tabel eronder: 5 tredes terug vanaf trede 12 (casc
Precies om het nog wat makkelijker te maken.

Wat betreft die vaste tredes terug bij schades:
Kan iemand mij dan uitleggen waarom je in eerste overzicht na een schade van bm12 naar 8 gaat en in de tweede van bpm 12 naar 9 ?