Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vibratie / trilling voelbaar in stuur bij snelweg snelheid - Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hebben ze dat gelijk bij de eerste melding van het probleem gedaan? Dat is wel netjes.
En daarna dus verholpen?
Ja, het moest wel eerst besteld worden en het duurde wel even voordat het geleverd was. Ze hebben eerst geprobeerd ze te balanceren, maar er zat hoogteslag in drie van de banden volgens het SC. Omdat het aantal kilometers tijdens de bestelling opliep en het verschil te groot werd werd ook de vierde band vervangen. Daarna reed het perfect.
 
Nou, ik ben dus alvast naar een goede bandengarage gegaan. Zij hebben alle banden helemaal nagekeken voor me, met Road Force opnieuw gebalanceerd, geen hoogteslag gevonden, geen vlakke plekken. Een kleine balans afwijking van 10gram op de voorbanden gevonden, maar dat zou volgens hun niet echt voelbaar moeten zijn. En dat klopt ook.

Ik voel nog steeds een vibratie bij hogere snelheden, het ergst tussen de 120 en 130 daaronder en daarboven neem het af. Het is te vergelijken met een milde versie van het over de wit onderbroken strepen rijden op de snelweg.

Mijn vermoeden nu is dat het met de luchtstroom te maken heeft, misschien zit er iets bij de bumper of aan de onderkant (voor) niet helemaal goed vast o.i.d.

Heb mn afspraak bij Tesla laten staan, ben benieuwd wat zij ervan maken.

Van mn eerste post heb ik de oorzaak banden maar afgestreept. Met uitlijning heeft het ook niet te maken, die is in orde. Wat overblijft:
  • Grill voorkant vervangen: Vibration In Steering Wheel (niet model 3, maar wellicht wel toepasbaar?)

  • Foam in voorbumpen "I also had the vibration which was solved completely with the foam stiffener behind the front fascia." Steering Wheel Vibration at High Speed

  • Aandrijfassen vervangen: In my particular case, it was a constant vibration if you held your speed above 75 mph or so. It felt the strongest at 82-83 mph, to the point where you could feel it shaking the steering wheel and the front passenger could feel it. It definitely felt like something was wrong. Service center went for a ride and agreed. They replaced the half shafts and it was MUCH, MUCH better and I felt like it was in the "normal" range. I could still feel it very slightly but wasn't sure if it was the uneven road or my my imagination. After I got new tires and had it aligned and balanced it got even better and smoother. This is on a dual motor S.
    Steering Wheel Vibration at High Speed

    I looked at all comments about the half shafts. All are related to vibration during acceleration.
    (bij mij niet bij acceleratie, maar bij hogere snelheid) Periodic vibration/shaking of car above 65 mph

  • condenser cooling fan has lost a balancing weight: Model 3 vibration through the steering wheel. Any help appreciated. (lijkt me ver gezocht)
 
Last edited:
In december heb ik m'n model 3 mogen ophalen (Long Range Dual Motor, 19" velgen). Direct bij het naar huis rijden merkte ik een vibratie in het stuur bij hogere snelheden 100+ km/u. Heb dit gemeld via de app, en bij de servicebeurt eind december zouden de wielen gebalanceerd zijn. Echter lijkt het probleem nu erger dan voor de service. Het is storend.


3 weken geleden heb ik mijn winterbanden gewisseld voor zomerbanden. Mijn bandenspecialist, al 80 jaar, kon geen goede balans krijgen op 3 wielen en heeft er alles aan gedaan om het rijplezier te behouden. Dat is aardig gelukt. Ik kan alleen niet harder dan 180 rijden. De band is nu gebalanceerd op 135nm en de limiet is 80nm. Dit probleem komt vaker voor met de Michelin Pilot volgens dezelfde specialist en is een productie probleem. Gisteren was ik bij Tesla Amsterdam en die wilden er niets over horen. Alleen of er een trilling was. En die is bij 120 km/u. Dat konden ze niet testen ivm de maximum snelheid. dus wederom voor niets naar Amsterdam gereden. Nu moet ik naar Arnhem om in Dld een stukje te rijden. Ze geloven mijn bandenspecialist niet en omdat ze daar gewisseld zijn is het ook geen garantie verhaal meer. Dat is natuurlijk onzin maar zo wordt je wel weggestuurd. Uiteindelijk moet ik dus met mondkapjes testend de autobahn op om vervolgens het probleem te kunnen vaststellen dat ze niet kunnen verhelpen. Michelin weet hiervan en heeft reeds bij meerdere eigenaren de banden gewisseld onder garantie omdat er een productie fout in zit. Dat kan kloppen want ik heb 1 band vervangen in januari na een dikke schroef en die is perfect. Om dus op jouw vraag terug te komen: Ik heb hetzelfde probleem en dat zit volgens mijn banden specialist in de productie van de band. En om dat weg te krijgen moet je over de limiet van het balanceren heen. En wat dat doet met je ophanging, velgen of schokbrekers is mij nog onbekend. Maar over de limiet klinkt als niet goed. Ik hou je op de hoogte van mijn ervaring in Arnhem (als deze afspraak idd gemaakt wordt zoals mij is beloofd in A'dam) en wat het verhaal van Tesla/Michelin is.
 
Hi Ernest, ik zie nu pas je reply. Bedankt voor de info!

Bij Tesla Service hebben ze inmiddels 3 keer de banden gebalanceerd, zonder effect. Ze geven aan dat ze zelf geen trilling kunnen waarnemen en zeggen dat de auto normaal rijdt. Ik voel het zelf wel, maar pas duidelijk rond de 130 km/u. Dat is inderdaad boven de limiet en krijg hetzelfde voorstel als jij, naar Duitsland rijden met monteur... Ik heb overigens geen Michelin banden.
Wordt vervolgd.