Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vision Only AP. Hoe goed werkt het inmiddels?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb op mijn model 3 nog altijd geen update geïnstalleerd en rijd nog met een oude versie met radar, vlak voor de Vision Only update, waarbij radar werd uitgeschakeld. Ik gebruik dus nog steeds autopilot met radar dagelijks naar tevredenheid ook bij regen bijvoorbeeld, eigenlijk steeds zonder issues (op het soms abrupte optrekken bij filerijden na dan). Ik mis alle nieuwe features sindsdien dus, maar ik vind een fijne rij-ervaring belangrijker.
Ik zie weinig posts meer over dit onderwerp. Kan ik daaruit concluderen dat Vision Only inmiddels met de laatste software versies prettig werkt? Wat zijn de ervaringen? Kan ik inmiddels met een gerust hart over?
 
Last edited:
Ik ben tot op heden best tevreden over vision only. Alleen bij slecht weer schakelt het systeem zich naar mijn idee soms te vroeg uit. Hoewel ik ook wel in de stomende regen een vrachtwagen voorbij ben gereden waarbij het zicht zeer slecht was en dat ging gewoon goed. Voor wat betreft het abrupt optrekken… daar had/heb ik geen last van, heeft misschien met instellingen zoals volgafstand te maken.
 
Ik weet niet of het allemaal voor rekening van vision only komt, maar ervaar sindsdien achteruitgang:
  • onrustiger rijgedrag en slecht anticiperen
  • nieuw feature: snelheidsbeperkingen als het ding denk dat het zich slecht is. Soms heeft ie een punt, soms wil hij 70 gaan rijden waar iedereen terecht 120 doet
  • af en toe forward collision paniek om niets (maar geeft alleen geluid, dus impact klein)
Zit op 2023.2.05
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Ik vind het een ramp. Max 140 km/u, minimale afstand nu 2 ipv 1, ruitenwisser die verplicht op auto gaat (op wintersport betekent dat dus liters sproeivloeistof om nog iets te kunnen zien.

Bij mist geen AP of TACC beschikbaar. Soms de maximum snelheid ernstig beperkt.

Van phantom brakes had ik al nooit last.

Ik wacht nog even af, maar ik overweeg om Tesla te dwingen om de oude functionaliteit te herstellen. Ik hoop dat met het toevoegen van radar bij nieuwe voertuigen het weer automatisch hersteld wordt.
 
Ik vind het een ramp. Max 140 km/u, minimale afstand nu 2 ipv 1, ruitenwisser die verplicht op auto gaat (op wintersport betekent dat dus liters sproeivloeistof om nog iets te kunnen zien.
Waarom zou je bij 140 een volgafstand 1 willen hebben? Hoe hoger de snelheid hoe groter de volgafstand zou ik zeggen.
Daarnaast is het maar een getal en verteld niets over de daadwerkelijke afstand die de auto aanhoud, het is maar net hoe het geprogrammeerd is.
 
Ben inmiddels een paar keer op en neer naar Oostenrijk geweest met Vision Only en ik moet zeggen dat AP de laatste tijd prima functioneert. Van groot licht of ruitenwissers weinig last meer. Ik had er weinig vertrouwen in, maar valt tot nu toe mee. Blijft ook in de stromende regen prima functioneren, knap. Alleen bij laagstaande zon laat hij het nog wel eens afweten.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Ik vind die automatische ruitenwisser echt heel vervelend. Ik heb na bijna 4 jaar nog nooit mijn sproeiervloeistof hoeven bij vullen(gebruik ook vaak rain X) Nu gaat die wisser de hele tijd en meestal onnodig, aan. Verder wel ok.
Dit heeft niets met vision only te maken. De ruitenwisser werd niet door de radar aangestuurd.
On topic. Mijn wagen is een van de eerste die zonder radar geleverd is. AP is enorm verbeterd ondertussen en zeker aanvaardbaar.
De ruitenwissers weken slechts heel uitzonderlijk te laat. steeds bij motregen Maar dat had mijn MB met regensensor ook.
Hij werkt nooit te vroeg of onnodig.
 
Waarom zou je bij 140 een volgafstand 1 willen hebben? Hoe hoger de snelheid hoe groter de volgafstand zou ik zeggen.
Daarnaast is het maar een getal en verteld niets over de daadwerkelijke afstand die de auto aanhoud, het is maar net hoe het geprogrammeerd is.
Ten eerste is de afstand duidelijk groter geworden, het is geen spinal tap.

Ten tweede is het een relatieve volgafstand. Dus meer afstand naar mate de snelheid toeneemt.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik moet altijd een beetje gniffelen om dit soort opmerkingen. Hoe denk je Tesla te gaan dwingen dit te gaan doen dan? :p
Toen ik mijn auto kocht kon hij 150 km/u rijden met de AP. Er is geen goede reden voor Tesla om die functionaliteit te beperken, dus hebben ze helemaal het recht niet om dat te doen. Net zo min als dat ze bv de topsnelheid niet zomaar mogen verlagen. Tenzij de wetgever hen daartoe verplicht.

Zo moeilijk is het niet hoor.
 
Dit heeft niets met vision only te maken. De ruitenwisser werd niet door de radar aangestuurd.
On topic. Mijn wagen is een van de eerste die zonder radar geleverd is. AP is enorm verbeterd ondertussen en zeker aanvaardbaar.
De ruitenwissers weken slechts heel uitzonderlijk te laat. steeds bij motregen Maar dat had mijn MB met regensensor ook.
Hij werkt nooit te vroeg of onnodig.

Nee, maar vanwege Tesla Vision is het nu zo dat bij gebruik van TACC of AP de automatische stand aangaat en je dat niet kan afzetten.