Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voetgangerswaarschuwingssysteem vooruit

This site may earn commission on affiliate links.
Is toch raar? Zouden ze dat niet softwarematig kunnen aanpassen? Zodat Tesla compliment is?
Enkel softwarematig mogelijk. Is gewoon een geluid dat naar een speaker gestuurd wordt. Zelfde als de boombox functie (maar die is nu geblokkeerd als je rijdt). In het begin was het zelfs migelijk om de geluiden aan te passen, maar de wetgever heeft dit snel verboden.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Update: ik heb Tesla nog steeds niet kunnen bereiken. RDW bellen wordt nu een logische stap
Wat is nu je punt?
Wil je voldoen aan de huidige wetgeving met een auto die een goedkeuring heeft?
Of zit je te wachten op het ufo geluid bij vooruit rijden?
Of hoop je op krantenkoppen dat Tesla dankzij een tip ook een ufo geluid moet toevoegen bij vooruit rijden?

Wat is je doel?
Het argument dat de kinderen op een woonerf je dan horen vind ik flauwekul. Die zijn in hun eigen wereld verdiept, en daar moet iedere bestuurder rekening mee houden. EV of ICE rijder, dat maakt niet uit.

Ik durf te stellen dat mijn MY meer geluid maak bij achteruit rijden dan de andere auto's bij mij in de straat.
 
Mijn Y is net hetzelfde.

Again SeC doesn’t know. Park on a quiet place. Music out. Open de drivers window. Put in D. You can hear a ‘noice’ if you are very attentive. Put back in P, the noice stops.

Iedereen die zegt dat zijn auto wél het UFO geluid maakt bij achteruit rijden maar niets doet bij vooruit rijden, nodig ik nogmaals uit om naast de auto te gaan staan (voor mijn part met je oor naast de speaker) en hem door iemand anders in D te laten zetten. Dan hoor je het echt wel.

Ik blijf het me heel moeilijk kunnen voorstellen dat behalve wél speaker en géén speaker er nog een 3e variant is mét speaker maar alleen geluid in R. Voor Tesla is dat een onnodig extra complexiteit (zelfde hardware maar verschillend aansturen) en volgens mij (maar ik heb niet alles bestudeerd) is er ook geen moment geweest dat de wetgever daar om vroeg.

Dus mijn vermoeden blijft dat de mensen die zeggen alleen het UFO geluid te hebben, het D geluid nog niet gehoord hebben. Dacht ik zelf eerst ook.

Voor de rest is deze discussie totaal zinloos. Zelfs met de cowboy mentaliteit van Tesla gaan zij geen autos laten rondrijden die niet voldoen aan de homologatie - dat is gewoon een te groot business risico.
(Overigens is dat niet hetzelfde als eventuele terugroepacties of kritiek van veiligheidsorganisaties op AP of FSD)

En de RDW gaat zich inderdaad echt niet druk maken over autos die destijds gewoon reglementair toegelaten zijn.

Dus komt het neer op personal preference. Ik ben blij dat mijn Tesla niet dat tenenkrommende geluid maakt in D dat ie in R maakt, of het geluid dat die Koreanen maken. Ik rijd in woonwijken gewoon in het bewustzijn dat ik misschien niet gehoord wordt en wacht gewoon even als ik achter iemand zit.
 
Last edited:
Ik blijf het me heel moeilijk kunnen voorstellen dat er behalve wél speaker en géén speaker er nog een 3e variant is mét speaker maar alleen geluid in R. Voor Tesla is dat een onnodig extra complexiteit (zelfde hardware maar verschillend aansturen) en volgens mij (maar ik heb niet alles bestudeerd) is er ook geen moment geweest dat de wetgever daar om vroeg.

Dus mijn vermoeden blijft dat de mensen die zeggen alleen het UFO geluid te hebben, het D geluid nog niet gehoord hebben. Dacht ik zelf eerst ook.

Voor de rest is deze discussie totaal zinloos. Zelfs met de cowboy mentaliteit van Tesla gaan zij geen autos laten rondrijden die niet voldoen aan de homologatie - dat is gewoon een te groot business risico.
(Overigens is dat niet hetzelfde als eventuele terugroepacties of kritiek van veiligheidsorganisaties op AP of FSD)

En de RDW gaat zich inderdaad echt niet druk maken over autos die destijds gewoon reglementair toegelaten zijn.

Dus komt het neer op personal preference. Ik ben blij dat mijn Tesla niet dat tenenkrommende geluid maakt in D dat ie in R maakt, of het geluid dat die Koreanen maken. Ik rijd in woonwijken gewoon in het bewustzijn dat ik misschien niet gehoord wordt en wacht gewoon even als ik achter iemand zit.
Nee, in de D hoor ik niks. Je hoort alleen het wrijvingsgeluid van de banden.

Voor de rest helemaal eens, dit draadje zou op slot moeten.
 
Nee, in de D hoor ik niks. Je hoort alleen het wrijvingsgeluid van de banden.
En bij stilstand (wel in D uiteraard)? Rijdend, boven het bandengeluid uit hoor ik het ook niet.
Niet dat ik je niet wil geloven, maar ben oprecht benieuwd, juist omdat het zo slecht hoorbaar is en omdat ik het zo raar zou vinden als Tesla voor 2 verschillende implementaties zou kiezen.
 
Last edited:
Decibel-meter op de telefoon, achter de ruitenwisser gezet:
  • 59-61 dB achteruit
  • 41-43 dB vooruit
  • 36-45 dB omgevingsgeluid, op de camping, niet stad.
Twee keer gemeten. Tweede keer stuk langer en meer gelet op de omgeving. 36-40 is normaal, 40-45 was bij wind of een langsfietsend kind.

Zie plaatje voor exacte meetpunten (x meter op een bepaalde afstand van voorkant / achterkant auto), waar 50 dB de minimale eis is voor vooruit. Dan is de motorkap, met inachtneming van de isolatie van de motorkap zelf, nog wel ok.

uriserv OJ.L_.2017.009.01.0033.01.NLD.xhtml.L_2017009NL.01005702.tif.jpg.jpg
 
Last edited: