Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voetgangerswaarschuwingssysteem vooruit

This site may earn commission on affiliate links.
Onze Zoe van 2013 had al zo'n UFO-geluid bij snelheden onder 30 km/u, uitschakelbaar. Onze huidige Zoe het het nog steeds maar niet langer uitschakelbaar heb ik de indruk. Onze E-tron van 2019 heeft dan weer helemaal geen voetgangersgeluid.
Maar volgens mij is het ondertussen voor nieuwe auto's gewoon verplicht.
Gek dat dit niet gerespecteerd zou worden.
EUR-Lex - 32017R1576 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

(a)Sound generation method
The AVAS shall automatically generate a sound in the minimum range of vehicle speed from start up to approximately 20 km/h and during reversing. Where the vehicle is equipped with an internal combustion engine that is in operation within the vehicle speed range defined above, the AVAS shall not generate a sound.
For vehicles having a reversing sound warning device, it is not necessary for the AVAS to generate a sound whilst reversing.
(b)Switch
The AVAS shall be fitted with a switch which is easily accessible by the vehicle driver in order to allow engaging and disengaging. Upon restarting the vehicle, AVAS shall default to the switched on position.
(c)Attenuation
The AVAS sound level may be attenuated during periods of vehicle operation.
II.3. Sound type and volume

(a)The sound to be generated by the AVAS shall be a continuous sound that provides information to the pedestrians and other road users of a vehicle in operation. The sound should be easily indicative of vehicle behaviour and should sound similar to the sound of a vehicle of the same category equipped with an internal combustion engine.
(b)The sound to be generated by the AVAS shall be easily indicative of vehicle behaviour, for example, through the automatic variation of sound level or characteristics in synchronisation with vehicle speed.
(c)The sound level generated by the AVAS shall not exceed the approximate sound level of a vehicle of the M1 category equipped with an internal combustion engine and operating under the same conditions.
 
EUR-Lex - 32017R1576 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

(a)Sound generation method
The AVAS shall automatically generate a sound in the minimum range of vehicle speed from start up to approximately 20 km/h and during reversing. Where the vehicle is equipped with an internal combustion engine that is in operation within the vehicle speed range defined above, the AVAS shall not generate a sound.
For vehicles having a reversing sound warning device, it is not necessary for the AVAS to generate a sound whilst reversing.
(b)Switch
The AVAS shall be fitted with a switch which is easily accessible by the vehicle driver in order to allow engaging and disengaging. Upon restarting the vehicle, AVAS shall default to the switched on position.
(c)Attenuation
The AVAS sound level may be attenuated during periods of vehicle operation.
II.3. Sound type and volume

(a)The sound to be generated by the AVAS shall be a continuous sound that provides information to the pedestrians and other road users of a vehicle in operation. The sound should be easily indicative of vehicle behaviour and should sound similar to the sound of a vehicle of the same category equipped with an internal combustion engine.
(b)The sound to be generated by the AVAS shall be easily indicative of vehicle behaviour, for example, through the automatic variation of sound level or characteristics in synchronisation with vehicle speed.
(c)The sound level generated by the AVAS shall not exceed the approximate sound level of a vehicle of the M1 category equipped with an internal combustion engine and operating under the same conditions.
We already concluded above that Tesla is not in compliance with EU-regulation. That is life. Deal with it or buy a car that does comply with regulation. C'est la vie.
 
  • Love
Reactions: Dikkie Dik
Onze Zoe van 2013 had al zo'n UFO-geluid bij snelheden onder 30 km/u, uitschakelbaar. Onze huidige Zoe het het nog steeds maar niet langer uitschakelbaar heb ik de indruk. Onze E-tron van 2019 heeft dan weer helemaal geen voetgangersgeluid.
Maar volgens mij is het ondertussen al enkele jaren voor nieuwe auto's gewoon verplicht.
Gek dat dit niet gerespecteerd zou worden.
Voetgangersgeluid is pas een eis geworden voor voertuigen met een typegoedkeuring na (uit mijn hoofd) medio 2019.

Dus dat jouw etron en veel tesla's daar niet aan voldoen is omdat ze er niet aan hoeven te voldoen.;)
Zolang er voor een model ook geen nieuwe typegoedkeuring nodig blijven de oude regels gelden ook wanneer nieuwe modellen aan nieuwe eisen moeten voldoen.

Het is dan ook niet raar dat ook later verkochte exemplaren met met een oude type goedkeuring niet aan die eisen voldoen.
 
  • Like
Reactions: wooter
We already concluded above that Tesla is not in compliance with EU-regulation. That is life. Deal with it or buy a car that does comply with regulation. C'est la vie.
Vraagje. Is dit een variant op "Mijn auto kan heul hard, ik sta boven de wet en ik kan de boetes hardrijcommissies makkelijk betalen, dus moven met je bak als ik links rij!"? :D
 
Volgens mij zit het anders in elkaar.

Dit artikel is duidelijker: Verkoop nieuwe EV zonder geluid alleen nog via restantvoorraadregeling

2021 gaat om tenaamstellingen van import-auto's. Ergens in 2019 werd het verplicht voor auto's die in NL verkocht werden.
 
Dit artikel is duidelijker: Verkoop nieuwe EV zonder geluid alleen nog via restantvoorraadregeling

2021 gaat om tenaamstellingen van import-auto's. Ergens in 2019 werd het verplicht voor auto's die in NL verkocht werden.
De regel geldt voor nieuwe typegoedkeuringen. Dus zolang een auto een oude typegoedkeuring heeft, hoeft de auto dit systeem niet te hebben. Dit is altijd hoe die regelgeving werkt.

Hier staat ook het een en ander uitgelegd: Vanaf nu verplicht geluid maken (AVAS). En nu?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
De regel geldt voor nieuwe typegoedkeuringen. Dus zolang een auto een oude typegoedkeuring heeft, hoeft de auto dit systeem niet te hebben. Dit is altijd hoe die regelgeving werkt.

Hier staat ook het een en ander uitgelegd: Vanaf nu verplicht geluid maken (AVAS). En nu?
Dat is geloof ik nu al vierkeer uitgelegd in het topic maar er is een vaste groep die het blijft negeren.o_O
 
Dat is geloof ik nu al vierkeer uitgelegd in het topic maar er is een vaste groep die het blijft negeren.o_O
mmm t is iets subtieler de meest actieve TS heeft een Y uit 2023 die moet geluid maken volgens de wetgeving. Mijn 2019 model 3 (gelukkig :) ) niet. Ik ben er vrij zeker van dat een Y uit 2023 ook daadwerkelijk geluid maakt, want nee dat is niet een regel die fabrikanten zomaar kunnen negeren. Echter als je achteraf een speaker laat inbouwen is het vrijheid blijheid :) , dat geld voor de TS.

Ook 50 dB dat is niet heel luid. Dat hoor je in de auto waarschijnlijk niet, zeker niet met de ramen dicht (de 2023 modellen zijn beter geluid geisoleerd dan mijn 2019 model 3).
 
mmm t is iets subtieler de meest actieve TS heeft een Y uit 2023 die moet geluid maken volgens de wetgeving. Mijn 2019 model 3 (gelukkig :) ) niet. Ik ben er vrij zeker van dat een Y uit 2023 ook daadwerkelijk geluid maakt, want nee dat is niet een regel die fabrikanten zomaar kunnen negeren. Echter als je achteraf een speaker laat inbouwen is het vrijheid blijheid :) , dat geld voor de TS.

Ook 50 dB dat is niet heel luid. Dat hoor je in de auto waarschijnlijk niet, zeker niet met de ramen dicht (de 2023 modellen zijn beter geluid geisoleerd dan mijn 2019 model 3).
De 2022 weet ik uit de praktijk maakt ook gewoon geluid, omdat het moet.
Een 2019 doet dat niet en dat is niet omdat Tesla iets fout heeft gedaan. Hetgeen wel geclaimd wordt.