Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wachten voor Model 3 of gaan voor tweedehands Model S

This site may earn commission on affiliate links.
@is3 ; Smaak is persoonlijk inderdaad. Toch schijnt de Model 3 door de lagere massa, kortere neus en iets minder groot formaat, redelijk "sportief" te zijn. Dus ik zal het gaan zien wanneer in NL Model 3 aanwezig is voor korte proefritjes. Net nog even Tesla inventory search gebruikt...Model S CPO's in NL en landen erom heen zijn niet talrijk en behoorlijk aan de prijs. Bovendien zou ik geen Model S "pre" AP1 willen hebben, aangezien vanaf AP1 blijkbaar ook een hoop "afwerkings" zaken verbeterd zijn. 2015 modellen gaan voor 70-80k. Dat is gewoon echt te veel voor mij :). Ik stretch het budget maximaal wanneer ik zo rond de 58k - 63k uitkom.

@adjego ; Soort van eens over SuperCharger en FastNed. Echter maak ik dan de nuance voor "vakantieverkeer". FastNeds staan vaak beter bereikbaar langs de snelweg en er zijn er ook meer van. Met woon-werkverkeer en/of dagjes weg, is laden bij FN wat mij betreft geen enkel probleem. Wanneer je echter echt grotere afstanden gaat rijden, dan zakken de "concurrenten" van de Model 3 allemaal door het ijs.

De meeste concurrenten laden van 20->80% met een gemiddelde van rond de 35-40kW. De Model 3 lijkt vergelijkbare snelheden als een S/X te halen...dus zit je al gauw op een gemiddelde dat 2x zo hoog is. Op een lange rit, kan dat zomaar een paar uur reistijd schelen. Wanneer de 150kW+ CCS stations (met 100kW CHAdeMO) langs de weg staan en EVs deze snelheid ook kunnen gebruiken (zoals bijvoorbeeld de I-Pace zou moeten kunnen of een Ioniq (oude 28kWh en als het goed is ook de 40kWh)
 
Weet ik wel maar het gaat erom dat ik de S zou aankopen om de wachttijd te overbruggen. Ik schat dan ook maximum twee jaar met de MS te rijden en als ik pech heb dan zou het een money pitt kunnen worden. Koop je een tweedehands MS bij Tesla zelf dan liggen de prijzen gevoelig hoger, niets mis mee als over twee jaar de waarde van de MS niet in elkaar stuikt. Moeilijke keuzes.
Over 2 jaar zitten de meeste gebruikte Model S auto's geheel of deels in het gemiddeld 13% bijtelling tarief. Dat is dus minimaal 13.000 euro bijtelling. Veel huidige eigenaren voorkomen dit door nog in 2018 een nieuwe Model S of X te kopen.
Dat betekent dat de prijzen van gebruikte Model S en X vanaf 1-1-2019 een gevoelige duikeling zullen maken.
 
Staat er bij mij ook zo op maar daar moet je niet op rekenen tenzij je al een Tesla owner bent. Als je al een Tesla hebt dan staat er nu ook begin 2019 en die komen nog voor ons aan de beurt dus wordt het voor ons ten vroegste tweede helft 2019.
Ik denk dat het verschil van eigenaar vs niet-eigenaar nog wel eens mee zou kunnen vallen. Je moet immers niet vergeten dat de productie begin 2019 toch wel boven de 5000 per week zou moeten zitten. Dus 20.000 stuks per maand. Beetje afhankelijk van hoe groot de batches zijn die naar Europa gaan, kunnen de EU orders tegen die tijd redelijk vlot gevuld worden.

Waarschijnlijk zal je tegen die tijd (begin 2019) vooral berichten lezen dat het bijna niet had uitgemaakt of je gereserveerd had of niet. Aangezien er waarschijnlijk "maar" 3 tot 6 maanden tussen de levering naar aanleiding van een reservering in april 2016 en een reservering begin 2019 zal zitten. De media moet toch wat :p.
 
Staat er bij mij ook zo op maar daar moet je niet op rekenen tenzij je al een Tesla owner bent. Als je al een Tesla hebt dan staat er nu ook begin 2019 en die komen nog voor ons aan de beurt dus wordt het voor ons ten vroegste tweede helft 2019.

Ah... even met beide voeten op de grond nu.
Blij dat ik gegaan ben voor mijn 2de handse Zoe. Die houdt het nog even vol.
 
Over 2 jaar zitten de meeste gebruikte Model S auto's geheel of deels in het gemiddeld 13% bijtelling tarief. Dat is dus minimaal 13.000 euro bijtelling. Veel huidige eigenaren voorkomen dit door nog in 2018 een nieuwe Model S of X te kopen.
Dat betekent dat de prijzen van gebruikte Model S en X vanaf 1-1-2019 een gevoelige duikeling zullen maken.

Helemaal mee eens. Ik verwacht ook een flinke prijsduikeling vanaf 2019.
Nu een tweedehands S /X kopen kan wel eens erg ongunstig uitpakken t.o.v even geduld betrachten en een jaar afwachten.
 
Hier een wachter. Tweede hands S is duurder dan ik waarschijnlijk aan de 3 wil/ga uitgeven. Ook vind ik de S eigenlijk te groot. De Model 3 zou een meer sportieve "schnitt" moeten hebben en dat spreekt mij meer aan. Als ik een BMW zou moeten kiezen, zou ik ook eerder voor een 3/4 gaan en geen 5/7.

S of 3...beide geweldige auto's, maar de 1 past meer bij mijn "smaak/gebruik".
Als je de lijn van prijsstelling van een model S doortrekt mag je bij de netto Amerikaanse prijzen (39% EDIT met dank aan @CO2CLEAN ,) 15,5% optellen om aan de nederlandse prijs inclusief BTW te komen. De goedkoopste versie gaat 40500 euro kosten . Ik denk dat voor particulieren als ik de afweging om nu (of tegen de tijd dat de prijsstelling bekend wordt) een MS kopen serieus gemaakt zal worden zeker als je geen EAP wilt aanschaffen. Groter, goedkoper en meteen rijden i.p.v. smachtend wachten. Ik ben ongeduldig dus waarschijnlijk hak ik overmorgen een knoop door, maar als ik iets geduldiger was wachtte ik nog (zoals Wim S. al schreef) tot eind 2018/begin 2019 om zeker 10.000 euro minder uit te geven dan nu (c.q. voor hetzelfde geld een recentere met AP) . Voor mijn gevoel (net als adjego) is een keuze voor een MS nu/binnenkort er één voor langere tijd, omdat het heel zwaar afschrijven wordt als je volgend jaar al naar een M3 switcht. Voordeel van dan al een MS hebben door deze nu te kopen is dat je al vroeg mag kiezen (en in mijn geval twee keer waarbij ik misschien ook kan iets kan cashen om alsnog de aanschaf van nu alsnog een beetje goed te maken). Dat gezegd hebbende: Wat gebeurt er eigenlijk met M3 reserveringen van current owners die nog voor ze kunnen configureren hun MS/X lozen; die gaan dan vast naar achteren, omdat ze geen "current" owner meer zijn. Dus dat vooruitzicht zal het aanbod aan tweedehands auto's misschien nog enigszins ophouden

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het gaat eigenlijk wel om de tussenfase, maar ik verwacht zelf als ik eenmaal een Model S heb, dat ik hem dan ook wel houd ipv een Model 3 bestel/koop.
 
Last edited:
Ik denk dat je je heel erg vergist in wat een Model 3 gaat kosten. Als je de lijn van prijsstelling van een model S doortrekt mag je bij de netto Amerikaanse prijzen 39% optellen om aan de nederlandse prijs inclusief BTW te komen. De goedkoopste versie gaat gewoon 48.500 euro kosten en met de premiumupgradepackage 55600, om over long range, kleur, 19"wielen nog maar niet te spreken. Ik denk dat voor particulieren als ik de afweging om nu (of tegen de tijd dat de prijsstelling bekend wordt) een MS kopen serieus gemaakt zal worden zeker als je geen EAP wilt aanschaffen. Groter, goedkoper en meteen rijden i.p.v. smachtend wachten. Ik ben ongeduldig dus waarschijnlijk hak ik overmorgen een knoop door, maar als ik iets geduldiger was wachtte ik nog (zoals Wim S. al schreef) tot eind 2018/begin 2019 om zeker 10.000 euro minder uit te geven dan nu (c.q. voor hetzelfde geld een recentere met AP) . Voor mijn gevoel (net als adjego) is een keuze voor een MS nu/binnenkort er één voor langere tijd, omdat het heel zwaar afschrijven wordt als je volgend jaar al naar een M3 switcht. Voor mij is de enige reden t.z.t. te switchen als we een prijsdoorbraak gaan zien voor de M3 en we geen 39% op de dollarprijs hoeven zetten (bijvoorbeeld door een instortende dollar of een strategische keuze van Tesla om de markt te veroveren. Voor dat laatste bestaat de komende 2 jaar volgens mij geen reden). Voordeel van dan al een MS hebben door deze nu te kopen is dat je al vroeg mag kiezen (en in mijn geval twee keer waarbij ik misschien ook kan iets kan cashen om alsnog de aanschaf van nu alsnog een beetje goed te maken). Dat gezegd hebbende: Wat gebeurt er eigenlijk met M3 reserveringen van current owners die nog voor ze kunnen configureren hun MS/X lozen; die gaan dan vast naar achteren, omdat ze geen "current" owner meer zijn. Dus dat vooruitzicht zal het aanbod aan tweedehands auto's misschien nog enigszins ophouden

Gebaseerd op huidige verhouding van de prijzen van de Model S, komt Model 3 uit op zo'n 41.000 Euro inclusief BTW. Model S vanaf 74.500 US Dollar volgens USA site (excl. BTW) en 87.125 Euro NL site (incl. BTW).
 
Gebaseerd op huidige verhouding van de prijzen van de Model S, komt Model 3 uit op zo'n 41.000 Euro inclusief BTW. Model S vanaf 74.500 US Dollar volgens USA site (excl. BTW) en 87.125 Euro NL site (incl. BTW).
Correct, mijn excuses, post is inmiddels zwaar geëdit, maar het zet me ook weer een beetje aan het twijfelen. Ik heb bij de berekening van het % schijnbaar verschillende modellen vergeleken Amerika/Nederland, dus een M3 versie zoals die nu geproduceerd wordt met een kleurtje zo'n 57750 euro, incl BTW.
 
Gebaseerd op huidige verhouding van de prijzen van de Model S, komt Model 3 uit op zo'n 41.000 Euro inclusief BTW.

Ik ben ongeduldig dus waarschijnlijk hak ik overmorgen een knoop door, maar als ik iets geduldiger was wachtte ik nog (zoals Wim S. al schreef) tot eind 2018/begin 2019 om zeker 10.000 euro minder uit te geven dan nu (c.q. voor hetzelfde geld een recentere met AP) .

@SpeedyEddy je geeft aan dat een tweedehands MS over een jaar wel eens met 10.000 euro in waarde kan afnemen.
Op internet zie ik de (aller)goedkoopste 4 jaar oude MS met prijzen starten van rond de 40.000 euro.
Een onaangekleede maar splinternieuwe M3 (zonder opties) kost afgaande op @CO2CLEAN 41.000 euro.
Wanneer iemand een jaartje kan wachten lijkt mij de keuze erg voor de hand. Te meer gezien de fikse besparing aan waardedaling t.o.v. de mensen die nu (genoodzaakt zijn) een tweedehands MS kopen.
 
Last edited:
Hou er ook rekening mee dat een tweedehands S na 5 jaar opnieuw in de bijtelling gaat.
Koop je er een uit december 2014 (dan heb je autopilot er op zitten als 't goed is) dan heb je begin 2020 te maken met de nieuwe bijtellingsregels. 4% over de eerste 50k en 22% over het restant. Kan 't rekenmodel zomaar de andere kant op gaan.
 
Bovendien zou ik geen Model S "pre" AP1 willen hebben, aangezien vanaf AP1 blijkbaar ook een hoop "afwerkings" zaken verbeterd zijn.

In de praktijk is de afwerking van de oudere modellen niet zo slecht hoor. Ok, de deurstijlbekleding schuurt bij elke instap iets verder af en mijn handschoenenvak stuitert onvertraagd omlaag op de knieen. Maar het interieur van mijn S classic houdt behoorlijk, ondanks 300.000+ km, drie jonge kinderen en vele bezoeken aan strand (zand), wintersportgebieden (pekelsneeuw) en de Bouwmaat (tip: voorstoel naar voren, dan passen hele gipsplaten in het interieur). De via Mercedes geleverde hendels en knopjes blijken unkaputtbar, de iPad in het midden oogt nieuw. Op naar de 400.000 km. In mijn eerste Mercedes W123 haalde het interieur 1.385.000 km (tweede motor). Ik verwacht van dit interieur niets minder.
 
Ik verwacht geen grote prijsduikeling. Als er veel gebruikte MS-en beschikbaar komen in NL, gaan er gewoon meer naar het buitenland.

Volgens de website verkoopcijfers stekkerautos 2013 zijn er in 2013 1194 Telas MS in Nederland verkocht, waarvan het overgrote deel in november en december. Bijvoorbeeld Marktplaats en Autoscoot24 bieden nu resp. "slechts" 118 en 124 Tesla's aan (met waarschijnlijk enige overlap).
Die 1194 eigenaren zullen zich realiseren dat zij (volgens @Wim s) minimaal 13.000 euro bijtelling gaan krijgen. Sommigen zullen de auto naar prive overzetten, maar m.i. zal het tweedehands MS aanbod in Nederland substantieel worden vergroot. Ik verwacht dat dat extra aanbod eerst de Nederlandse marktprijs zal raken en pas na een daling het buitenland er op anticipeert.
Daarbij komt nog dat die auto's van ouder dan 5 jaar eigenlijk voornamelijk voor particulieren interessant zijn en niet voor de zakelijke markt.
 
Last edited:
Volgens de website verkoopcijfers stekkerautos 2013 zijn er in 2013 1194 Telas MS in Nederland verkocht, waarvan het overgrote deel in november en december. Bijvoorbeeld Marktplaats en Autoscoot24 bieden nu resp. "slechts" 118 en 124 Tesla's aan (met waarschijnlijk enige overlap).
Die 1194 eigenaren zullen zich realiseren dat zij (volgens @Wim s) minimaal 13.000 euro bijtelling gaan krijgen. Sommigen zullen de auto naar prive overzetten, maar m.i. zal het tweedehands MS aanbod in Nederland substantieel worden vergroot. Ik verwacht dat dat extra aanbod eerst de Nederlandse marktprijs zal raken en pas na een daling het buitenland er op anticipeert.
Daarbij komt nog dat die auto's van ouder dan 5 jaar eigenlijk voornamelijk voor particulieren interessant zijn en niet voor de zakelijke markt.

De nieuwe eigenaren hebben vanaf aankoop 5 jaar lang de lage bijtelling. Dat geldt dit jaar nog.
 
De nieuwe eigenaren hebben vanaf aankoop 5 jaar lang de lage bijtelling. Dat geldt dit jaar nog.
Bij de aankoop van een nieuwe auto in 2018 bedoel je? (dat het dubbelop gaat en zien snel van de oude MS af te komen wegens hogere bijtelling en nog kunnen profiteren van 5 jaar lage bijtelling over een in 2018 nieuw aan te schaffen MS)

Of bedoel je dat de nieuwe eigenaren die in 2018 een tweedehands MS kopen, vanaf aankoop (weer) 5 jaar lang de lage bijtelling hebben?

Dat laatste komt m.i. niet overeen met bijvoorbeeld onderstaande quote en opmerkingen elders op het forum ...
Hou er ook rekening mee dat een tweedehands S na 5 jaar opnieuw in de bijtelling gaat.
Koop je er een uit december 2014 (dan heb je autopilot er op zitten als 't goed is) dan heb je begin 2020 te maken met de nieuwe bijtellingsregels. 4% over de eerste 50k en 22% over het restant. Kan 't rekenmodel zomaar de andere kant op gaan.