Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vorige week de wasstraat van Biemond en van Wijk geprobeerd. Is de Mercedes dealer in Aalsmeer. Aangezien die wagens ook niet op dieet zijn, leek mij dit een goede optie. MS ging er goed doorheen. Stuk goedkoper dan Loogman, naar mijn idee even goed (of slecht).
 
Wasstraat :) :) :)

421AFC34-1884-4E53-818D-A4FB264A5EE3.jpeg
 
Ik zit ook in dubio. Tot nu toe steeds met de hand gewassen, maar door de wasstraat is wel zo praktisch. Er zit een relatief grote en professionele wasstraat in de buurt, XL Indoor Carwash Heerenveen, waar men zegt dat er al diverse MS'en en MX'en probleemloos zijn geweest. Maar op een groot bord aan de voorkant staat 2,05m. Volgens de specs is een MX bijna 2,3m breed (2271mm). Te breed voor wat aan de voorkant staat. Iets klopt er dus niet zou je zeggen...
Als je de spiegels inklapt gaat het zeker lukken. Ben je binnen dan klap je de spiegels weer uit.
Ik blijf lekker met de hand wassen. Is, inclusief foamen, ruim een half uur werk. Als ik van en naar een wasstraat moet rijden, minimaal 7 km van huis, ben ik al meer tijd kwijt.
 
Als je de spiegels inklapt gaat het zeker lukken. Ben je binnen dan klap je de spiegels weer uit.
Ik blijf lekker met de hand wassen. Is, inclusief foamen, ruim een half uur werk. Als ik van en naar een wasstraat moet rijden, minimaal 7 km van huis, ben ik al meer tijd kwijt.
Sorry voor het inkoppertje, W.
Je moet ook wat harder op het rechterpedaal drukken. :D
 
Sorry voor het inkoppertje, W.
Je moet ook wat harder op het rechterpedaal drukken. :D
Op 80 km wegen in mijn omgeving, op dit moment allemaal begrensd tot 50 km voor de aanleg van bruggen en viaducten duur het vaak een half uur om 7 km af te leggen. Om 15.00 uur begint er op de N246, via de oostkant van het Alkmaardermeer van de Zaanstreek naar Alkmaar, al een file te ontstaan. Deze staat er tot 19.00 uur.
Ik ga wel fietsen :D
 
Als je de spiegels inklapt gaat het zeker lukken. Ben je binnen dan klap je de spiegels weer uit.
Ik blijf lekker met de hand wassen. Is, inclusief foamen, ruim een half uur werk. Als ik van en naar een wasstraat moet rijden, minimaal 7 km van huis, ben ik al meer tijd kwijt.

...en je moet erbij vertellen dat met de hand wassen een netter resultaat levert dan een wasstraat. (*)

(*) Ik ga er wel niet heen met de S, maar heb nog andere auto's thuis staan... . ;)
 
Mijn ervaring met solid black is dat je gegarandeerd swirls krijgt. Niet alleen van de wasstraat maar door vanalles. Ik heb mijn eerste S na een jaar in de coating laten zetten. De detailer is 2 dagen bezig geweest om de auto eerst weer strak te trekken. Het was een enorm swirl festijn. Overigens op advies van de detailer de auto gewoon met de hand gewassen. Na 120k km was de auto nog steeds strak (met hier en daar wat gebruiks sporen). Mijn tweede S (zwart metallic) na aflevering ook weer laten coaten, en zelfs die was ook niet vrij van krassen.
 
Als je de spiegels inklapt gaat het zeker lukken. Ben je binnen dan klap je de spiegels weer uit.

Klinkt logisch. Helaas zijn mijn spiegels al twee jaar vastgeroest. Volgens SeC niet te repareren, alleen te vervangen door even beroerde spiegels of te upgraden naar elektrisch bediend.

De eerste keer dat er geen beweging meer in zat, schoot de wasstraatstudent te hulp door iedereen die achter mij stond te sommeren achteruit te rijden zodat de meneer in de Tesla de wasstraat kon verlaten. Terwijl hij zich verontschuldigde voor de beperkte breedte van de machine. Keurige jongen.
 
In 2016 werden die spiegels nog gratis vervangen door elektrische, zie eerste post in ‘positieve service ervaringen’ draadje.

Belangrijk verschil is dat jouw Model S in 2016 nog ruim binnen garantie viel (66.000 km) en die van mij in 2016 al lang niet meer (toen 240.000 km).

Waarmee meteen je tweede post in dat draadje is beantwoord, waarin je je afvroeg hoe dit buiten de garantietermijn zou worden gezien en stelde dat dit onder coulance zou moeten vallen.

Het SeC beschouwde het als een vermijdbaar euvel: ik had telkens na het parkeren handmatig de spiegels in moeten klappen. Had ik dat consequent gedaan, waren ze nu niet vastgeroest. Heerlijke redenering.
 
Vandaag toch een bijzondere ervaring in de wasstraat. Als ik eenmaal op de kettingbaan sta moet de automaat in de N stand. Prima. Halverwege ga ik omhoog om mijn telefoon uit mijn broekzak te halen. Hierbij kom ik vrij van het zitvlak en zet Tesla de auto in de P. In de P op een lopende band! Voordat ik dat goed en wel door heb hobbelt een kettingrol onder mijn banden door, hobbeldehobbel, en wordt de band stilgezet. Gelukkig weet de medewerker van de carwash dat ik op mijn stoel moet blijven zitten. Weer wat geleerd. :) :) :)
 
Vandaag toch een bijzondere ervaring in de wasstraat. Als ik eenmaal op de kettingbaan sta moet de automaat in de N stand. Prima. Halverwege ga ik omhoog om mijn telefoon uit mijn broekzak te halen. Hierbij kom ik vrij van het zitvlak en zet Tesla de auto in de P. In de P op een lopende band! Voordat ik dat goed en wel door heb hobbelt een kettingrol onder mijn banden door, hobbeldehobbel, en wordt de band stilgezet. Gelukkig weet de medewerker van de carwash dat ik op mijn stoel moet blijven zitten. Weer wat geleerd. :) :) :)

Toch vind ik dit best handig eigenlijk. Ik zet mijn auto nooit meer handmatig in P. zodra ik de auto uitstap doet ie dat zelf.
 
Ik zie het niet. Waar in het menu ?

Uw auto in de stand N (Neutraal) houden (sleepmodus)
Model S wordt automatisch in stand P (Parkeren) gezet wanneer u de Model S uitschakelt en verlaat. Om de Model S in de stand N (Neutraal) te houden, zodat de auto in bijzondere situaties vrij kan rollen (bijvoorbeeld om de auto op een transporter te plaatsen enz.), activeert u de sleepmodus:
1. Zet de selectiehendel in stand P (Parkeren).
2. Trap het rempedaal in.
3. Tik op Controls > Settings > Service &
Reset > Tow Mode.
Model S geeft een piepje en schakelt dan naar stand N (Neutraal) (waardoor de parkeerrem wordt vrijgegeven).
Wanneer de Model S in de sleepmodus staat, gaat dit controlelampje op het instrumentenpaneelbranden en verschijnt er een bericht om aan te geven dat de Model S vrij kan rollen.
 
  • Informative
Reactions: DriverMS