Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Als het gaat om meningen... ben ik het niet met je eens.
De huidige P100D is zijn huidige prijs waard, met name op het punt van acceleratie.
Wel is er m.i. ruimte voor een 100PD of zoiets, met een 0-100 in ca. 3.5sec, meerprijs t.o.v. een 100D ca. €15.000. :D

Ik zou sowieso nog even wachten, het kan zijn dat het bijtellingsregime voor 2019 nog wordt aangepast. En misschien is anders die alternatieve 100PD inmiddels leverbaar...
 
  • Love
Reactions: Billy
Ik vind de prijs van de P100D ook belachelijk hoog in vergelijking met de 100D, met minieme meerwaarde. Voor 192k euro zou ik een 100D kopen + een fun car. Jij vindt de P-optie ook te duur, dus laat dat lekker links liggen? Waarom moet je per se het duurste model hebben?

Niet decadent bedoeld maar ik kan het makkelijk betalen en als ik iets wil kopen online selecteer ik altijd prijs van duur naar goedkoop aflopend en kies ik de bovenste omdat ik dan denk dat het dan ook het beste is. Ik heb ook de P85+ gekocht in 2013 (levering 2014)met alle opties behalve de achterwaartse stoelen... zo ook voor een nieuwe Tesla zal ik voor het top model gaan, maar ik ben bang dat als een merk als Mercedes met een 100% EV zal komen welke qua prestaties niet onder zal doen voor een S P100D ik voor de Mercedes zal gaan ivm de kwaliteit. Bijtelling is voor mij een belangrijke, gratis laden interesseerd mij eigenlijk geen zier. Al moet ik €100 betalen voor een laadbeurt als ik hiervoor niet 10 minuten hoef om te rijden betaal ik dat..

En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben.... ik hoop gewoon dat Tesla voor die 50K+ eens echt meerwaarde gaat leveren dan alleen een vette sprint....
 
Ik denk dat hier toch wel een lijn is te bespeuren. In eerste instantie ging het er om om duidelijk te maken dat een EV niet gelijk staat aan een golfkarretje dat korte stukjes rijdt. Ook moest het vervelende beeld dat is ontstaan door huidige EV's met een beperkte range, 100 km+ in de praktijk, die de vooroordelen alleen maar bevestigen, worden omgebogen.

Tesla heeft dat gedaan door supersnelle auto's aan te bieden met een enorme range (gezien door de ogen van 2010).

We kunnen zeggen dat dat punt gemaakt is. Ze staan wat acceleratie betreft bovenaan in gewone gezinsauto's waarmee je na een dragrace gewoon naar de Lidl gaat voor de boodschappen.

De volgende stap is de massa-auto (ik had haast Volkswagen gezegd) die de daadwerkelijke doorbraak zal gaan betekenen. Dat is 3 en Y.

Alle focus ligt op auto's die echt een verschil gaan maken door aantallen (en prijs). Ik denk dat dat ook terecht is en in ieder geval loopt het nog helemaal volgens het masterplan.

Daarom wordt het een beetje zielig als merken nu Tesla-killers aankondigen die (op papier voorlopig) ietsje sneller zijn dan een Tesla want dat stadium is gepasseerd, we zitten in een ander tijdperk alweer, kortom, dat punt is gemaakt.

Iedereen die de P100D heeft, heeft daar bewust voor gekozen en zal er ook heel veel plezier aan beleven. Het is echter een echt premium product geworden.
Overigens heb ik nu mijn derde S, met >100k VIN verschil met de vorige en ik ben verbaasd over de keurige afwerking en ongetwijfeld ook kwaliteit van de gebruikte materialen. Ik denk dat ze echt niet meer voor een Duitser onderdoen op wat toeters en bellen na.
 
Last edited:
@pvh ik zat destijds met t zelfde dilemma. En soms denk ik had ik maar... maar stel dat ik dat gedaan had. Tesla kwam met de P85D en daarna met een P90D en enkele maanden later met P100D ipv de P90D. En weer een paar maanden later met de facelift. Dat zette me wel aan het denken. Hoe vaak gebruik ik die enorme acceleratie. De keren dat ik t zou willen mis ik het wel(enorm) maar dat zijn er niet zo heel veel meer.

Ik hoop echt dat andere premium merken met vergelijkbare EV's komen, Tesla zelf ook. Ik heb graag wat te kiezen en dat de built quality veel beter kan daar twijfelt toch niemand over? Je zit wel weer met de ouderwetse service en manier van denken opgescheept.

En wil je de auto met de beste bruwkwaliteit en luxe of gewoon de snelste sedan? Die Merc kan nog zo goed zijn maar dan zul je altijd denken die Tesla is wel sneller:confused:.
 
  • Love
  • Like
Reactions: Steven and Wim S.
@pvh ik zat destijds met t zelfde dilemma. En soms denk ik had ik maar... maar stel dat ik dat gedaan had. Tesla kwam met de P85D en daarna met een P90D en enkele maanden later met P100D ipv de P90D. En weer een paar maanden later met de facelift. Dat zette me wel aan het denken. Hoe vaak gebruik ik die enorme acceleratie. De keren dat ik t zou willen mis ik het wel(enorm) maar dat zijn er niet zo heel veel meer.

Ik hoop echt dat andere premium merken met vergelijkbare EV's komen, Tesla zelf ook. Ik heb graag wat te kiezen en dat de built quality veel beter kan daar twijfelt toch niemand over? Je zit wel weer met de ouderwetse service en manier van denken opgescheept.

En wil je de auto met de beste bruwkwaliteit en luxe of gewoon de snelste sedan? Die Merc kan nog zo goed zijn maar dan zul je altijd denken die Tesla is wel sneller:confused:.

Ik waag het toch om op te merken dat ik de build-quality van de S die ik nu heb, met een VIN van tegen de 200k, in heel veel opzichten beter vind dan die van mijn eerdere twee. Je zou het eens moeten ervaren. Begint met deur dichttrekken en strak in sturen en gewoon mooi afgewerkt van binnen en buiten. Zeker met premium pakket. Ik vind hem niet onderdoen voor eerdere auto's die ik heb gereden. Maar wat vinden andere en nieuwe rijders hier van?
 
Ik waag het toch om op te merken dat ik de build-quality van de S die ik nu heb, met een VIN van tegen de 200k, in heel veel opzichten beter vind dan die van mijn eerdere twee. Je zou het eens moeten ervaren. Begint met deur dichttrekken en strak in sturen en gewoon mooi afgewerkt van binnen en buiten. Zeker met premium pakket. Ik vind hem niet onderdoen voor eerdere auto's die ik heb gereden. Maar wat vinden andere en nieuwe rijders hier van?
De nieuwe is dan weliswaar geen S, maar X. Als ik weer eens in de S rij, doet het allemaal wat 'slapper' aan. Stuurt en reageert minder strak.
 
Ik waag het toch om op te merken dat ik de build-quality van de S die ik nu heb, met een VIN van tegen de 200k, in heel veel opzichten beter vind dan die van mijn eerdere twee. Je zou het eens moeten ervaren. Begint met deur dichttrekken en strak in sturen en gewoon mooi afgewerkt van binnen en buiten. Zeker met premium pakket. Ik vind hem niet onderdoen voor eerdere auto's die ik heb gereden. Maar wat vinden andere en nieuwe rijders hier van?
Ik zie ook zeker vooruitgang in de build-quality maar de kieren in het dashboard zijn nog echt groter dan in een Duitse of zelfs Franse auto. Bij een bezichtiging in de showroom van Voyager die ik lang lang geleden overwoog kwamen de kinderen al met onderdelen aanlopen. Die is het toen niet geworden:rolleyes:.
 
Ik zie ook zeker vooruitgang in de build-quality maar de kieren in het dashboard zijn nog echt groter dan in een Duitse of zelfs Franse auto. Bij een bezichtiging in de showroom van Voyager die ik lang lang geleden overwoog kwamen de kinderen al met onderdelen aanlopen. Die is het toen niet geworden:rolleyes:.

Het dashboard is juist waar het mij het meeste op viel. Ik ben nu speciaal nog eens voor je gaan kijken maar er zijn gewoon geen kieren meer :) Gewoon berenstrak. Zie dit niet als verschil van mening maar als geruststelling. Ze hebben ook niet voor niets vakmensen van o.a. Audi ingehuurd.
 
Niet decadent bedoeld maar ik kan het makkelijk betalen en als ik iets wil kopen online selecteer ik altijd prijs van duur naar goedkoop aflopend en kies ik de bovenste omdat ik dan denk dat het dan ook het beste is. Ik heb ook de P85+ gekocht in 2013 (levering 2014)met alle opties behalve de achterwaartse stoelen... zo ook voor een nieuwe Tesla zal ik voor het top model gaan, maar ik ben bang dat als een merk als Mercedes met een 100% EV zal komen welke qua prestaties niet onder zal doen voor een S P100D ik voor de Mercedes zal gaan ivm de kwaliteit. Bijtelling is voor mij een belangrijke, gratis laden interesseerd mij eigenlijk geen zier. Al moet ik €100 betalen voor een laadbeurt als ik hiervoor niet 10 minuten hoef om te rijden betaal ik dat..

En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben.... ik hoop gewoon dat Tesla voor die 50K+ eens echt meerwaarde gaat leveren dan alleen een vette sprint....

Zolang als Tesla dat niet hoeft te doen om de auto's verkocht te krijgen zullen ze die luxe niet toevoegen denk ik. Stevige concurrentie is nodig op EV gebied om dat punt te bereiken (en dat is de reden dat de Duitsers zo op luxe en bouwkwaliteit moeten letten, anders krijgen ze hun traditionele waar dat eigenlijk in jaren niks is veranderd -op wat elektronische gadgets na- niet verkocht).

De prijzen van tegen de 200k€ slaan natuurlijk helemaal nergens op (en dat wordt natuurlijk ook versterkt door invoerrechten, btw enz.). Je koopt voor de prijs van een P100DL full options twee keer een S75D met AP (dan heb je er nog één reserve als de accu van de andere leeg is zeg maar :D). En die P100DL heeft dan dus extra ten opzichte van die S75D: een iets sterkere motor/inverter, een duizendtal 18650 accuutjes, een andere leer- en stofsoort over de stoelen en hemel, iets grotere wielen, wat meer lampjes in het interieur en de configuratie van de software is anders.
Totale resultaat: je zit ietsje lekkerder, de auto ruikt nieuw misschien wat lekkerder, je bent 3s sneller bij het volgende stoplicht en je hebt meer licht in het interieur om je kleingeld terug te vinden dat weer eens uit de middenconsole is gevlogen toen je die 3s tijdswinst aan het halen was. Of je kunt twee Tesla's voor die prijs kopen. (En er dan gewoon eentje weggeven aan een nietsvermoedend persoon, gewoon omdat je het kunt betalen...)

Maar zonder gekheid, het gaat er in feite dan om aan wie je je geld gunt en wat je belangrijk vindt. Wat meer luxe voor jezelf door een Mercedes te kopen (het geld verdwijnt dan in de zakken van de dealer en het lekker inefficiente dinosaurus Mercedes concern) of een karige(re) auto waarbij je geld direct wordt gebruikt om de EV innovatiehefboom die Tesla is te vergroten. Wat geeft je uiteindelijk meer voldoening?

Of koop gewoon niet de duurste en geef het geld aan iets uit dat meer voldoening oplevert (nobeler doel, betere investering, etc).

Was getekend, Bas de moraalridder. :D:p
 
Mercedes EQ komt (eerst?) met een 70kwh batterij. Ik vraag me af hoe ze aan een NEDC-bereik van 500km komen. Design van de Merc is al wat ingetogener zonder die overdreven agressieve en zware 'Star wars stormtrooper' neus waar de huidige modellen onder lijden.Ook het screen ziet er mij bij de huidige MB e-klasse en de EQ niet zo mooi geïntegreerd uit zoals bij Audi.
Die laatste komt een jaartje vroeger en zal een 95kwh-pakket aan boord hebben, lijkt me interessanter.

Imo zal Tesla zijn concept van auto inclusief superchargen nog meer in de verf moeten zetten. Misschien hangt er momenteel te veel mist en blabla rond, maar de prijzen van de 'nieuwe' spelers zitten lager (EQ 65K-70K,). Dat zal dus wel zonder SUC of andere laadmogelijkheid gerekend zijn, hun concept blijft misschien zoals het altijd al geweest is: "auto kopen en aan de 'pomp' betalen"?

Het blijft ook oorverdovend stil rond de uitbouw van hun CCS-snellaad-netwerk, marketinggewijs zou daar al wat meer lawaai over gemaakt mogen worden.
 
@pvh en @basvk We zijn hier appels met peren aan het vergelijken. Een basis Tesla tov een Full Option versie en een basis E63-AMG. De aangeklede AMG gaat ook makkelijk over de 2 ton en de basis versie kost ongeveer een kwart. Dus als je gul wilt zijn koop een Merc. en geef er 3 weg....

E-AMG.JPG


E-200.JPG
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
@pvh en @basvk We zijn hier appels met peren aan het vergelijken. Een basis Tesla tov een Full Option versie en een basis E63-AMG. De aangeklede AMG gaat ook makkelijk over de 2 ton en de basis versie kost ongeveer een kwart. Dus als je gul wilt zijn koop een Merc. en geef er 3 weg....
Hoho, ik had het over een mid-range Tesla (S75D + AP2) en niet over een basis instapper (S75 kaal), anders kun je er ook 3 kopen voor het bedrag van een full options P100DL.

Bij Mercedes zit er tenminste wel wat meer verschil tussen de twee varianten. Dat zijn nogal verschillende auto's als je de onderdelenlijsten naast elkaar legt. Ze delen het chassis en het plaatmateriaal maar qua wielophanging, motor, bak, remmen, elektronica, uitrusting etc zijn het behoorlijk verschillende auto's.
Dat kan ik van de Tesla's niet zeggen...
 
Zie hier een keurig voorbeeld van verschillende prijsstrategieën/denkwijzes. Blijkbaar zijn er nog mensen die denken dat auto's 'cost based' geprijsd worden. Kosten + marge = prijs.
Dat werkt niet zo.
Alle merken doen aan 'value based pricing'. (Misschien zelfs 'performance based', daar wil ik vanaf zijn.)
M.a.w. Wat is de markt bereid te betalen en daar dan nog een beetje bovenop, zodat je korting kunt geven.
Dus ja, een wat zwaardere elektromotor, wat meer accucapaciteit en wat dikkere kabels en relais kan natuurlijk nooit € 50K kosten. (En ook geen $ 45K.) Bijvoorbeeld een merk als Porsche kent dat trucje als geen ander. Hun motoren kosten allemaal hooguit een duizend of drie, vier om te maken, terwijl de prijzen van de auto's met vele tienduizenden verschillen.
Als je dan nog even leest wat het Halo Effect inhoudt, begrijp je waarom een Tesla moet/mag kosten wat-ie kost.
 
we zijn hier wat off-topic aan het gaan ;)
mbt de kwaliteit van de auto's hoop ik dat Peter Hochholdinger, die enkele maanden (of is al bijna een jaar ?) terug van Audi gekomen is; zijn ervaring kan gebruiken om de kwaliteit van de afwerking op te voeren. Recent een paar nieuwe S en X gezien, en bvb. met betrekking tot het leder van de zetels is er toch nog een weg af te leggen...

Voorlopig zien en horen we weinig van die kerel; ik hoop dat dit komt omdat hij voltijds met de 3 bezig is om deze picobello af te werken.
Eens de productielijn van de 3 goed en wel draait; hoop ik dat het team werkt maakt van de productielijn van de S en X - want daar is idd nog ruimte voor verbetering:rolleyes: