Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog altijd erg benieuwd hoe snel de andere merken met serieuze elektrische auto's zullen komen. Het probleem is dat als ze serieus inzetten op elektrisch rijden, ze eigenlijk daarmee hun huidige technologie (motoren, versnellingsbakken, etc) "dood" verklaren. En dat betekend dat ze een bizarre afwaardering op hun balans moeten doen van deze R&D. Volvo zet niet voor niets in op Polar als apart merk voor de elektrische modellen.
 
Mijn vorige auto was een vrij goed uitgeruste Audi Q5 en die afwerkingskwaliteit ligt inderdaad hoger dan die van de huidige Tesla's.
Leder van de Tesla stoelen is al genoemd, maar denk ook aan geluidsisolatie (wind, wielkasten) en diverse onvolkomenheden die bij een auto vam deze prijs niet voor zouden mogen komen (haperende buitenspiegels, ruitenwissers, radio ontvangst, etc).
Het is geen premium in mijn ogen, maar wel beter dan Nissan of Fiat.

Dat gezegd hebbende, er staan bij de Tesla zoveel pluspunten tegenover de minpunten (Bijv. Supercharger netwerk, autopilot, 6-7 peroons X, veiligheid, unieke looks, cool brand, acceleratie, wegligging) dat dit voor mij de beste auto voor zijn prijs is.

Als Mercedes en Audi met dezelfde pluspunten weten te komen en tegelijkertijd hun zeer goede afwerking weten te behouden, dan geloof ik inderdaad dat Tesla op termijn moeite zal krijgen te concurreren als zij op het huidige afwerkingsniveau blijft hangen.

BMW is het met de i3 in ieder geval niet gelukt hun premium niveau te handhaven, dus blijkbaar is het geen eenvoudige klus.

Vooralsnog is Tesla heer en meester in EV's en ik heb er vertrouwen in dat ze de opgaande lijn in kwaliteit, zoals door Hans uitgelegd, kunnen voortzetten.
 

Warmtepomp is idd een zwakke plek bij Tesla... Jag heeft dat goed gezien.

Ik vind het prachtig om te zien dat Jaguar de I-pace ontwikkelt en hoop dat het een groot succes wordt MAAR, iets dat Jaguar niet goed gezien heeft is het bereik van de auto. Ja, heel leuk om 30 miles extra te krijgen, maar men verwacht 220 EPA miles te halen met 90kWh. De Model X (grotere auto) haalt met 90 kWh (81,8) 257 EPA miles...

Met andere woorden, ze richten hun aandacht op het verkeerde punt. Cd waarde van I-pace is 0,29 tegen 0,24 voor MX die groter is. Frontaal oppervlak mist nog, maar het idee moge duidelijk zijn.
 

Warmtepomp is idd een zwakke plek bij Tesla... Jag heeft dat goed gezien.
- race of rally omgeving die een performance gevoel moet projecteren... check.
- oogstrelende dame die verslag doet... check
- in witte laboratoriumjas gehulde wetenschapper die (inclusief cheesy djerman aaksent) uitleg doet over een of ander niet terzake doende technisch verhaal... check
- Supergladde animaties en vertraagde shots... check

Yep, dit is een marketingfilmpje. Blij dat Tesla dit soort filmpjes niet laat maken.
 
Ik vind het prachtig om te zien dat Jaguar de I-pace ontwikkelt en hoop dat het een groot succes wordt MAAR, iets dat Jaguar niet goed gezien heeft is het bereik van de auto. Ja, heel leuk om 30 miles extra te krijgen, maar men verwacht 220 EPA miles te halen met 90kWh. De Model X (grotere auto) haalt met 90 kWh (81,8) 257 EPA miles...

Met andere woorden, ze richten hun aandacht op het verkeerde punt. Cd waarde van I-pace is 0,29 tegen 0,24 voor MX die groter is. Frontaal oppervlak mist nog, maar het idee moge duidelijk zijn.

Het zal idd nog wel even duren voordat ze de software juist krijgen net zoals de classics ook zuiniger werden over de tijd. Maar warmtepomp of niet heeft geen invloed op EPA cyclus maar eerder op het werkelijk verbruik, iets wat bij een Tesla duidelijk wordt tussen zomer en winter... thuis verwachten we een warmtepomp maar niet in een auto omdat het Tesla is? There is always room for improvement, alleen iets minder in als je Cali woont.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Het zal idd nog wel even duren voordat ze de software juist krijgen net zoals de classics ook zuiniger werden over de tijd. Maar warmtepomp of niet heeft geen invloed op EPA cyclus maar eerder op het werkelijk verbruik, iets wat bij een Tesla duidelijk wordt tussen zomer en winter... thuis verwachten we een warmtepomp maar niet in een auto omdat het Tesla is? There is always room for improvement, alleen iets minder in als je Cali woont.

zovele redenen waarom het verbruik in de winter hoger is. verwarming is er slechts eentje van.
en dan nog een beperkte. rij maar eens zonder verwarming; met jas aan;) (been there, done that)

de banden; én de verhoogde luchtweerstand (wegens lagere temperaturen én lagere absolute vochtigheid) zijn véél belangrijker.
 
zovele redenen waarom het verbruik in de winter hoger is. verwarming is er slechts eentje van.
en dan nog een beperkte. rij maar eens zonder verwarming; met jas aan;) (been there, done that)

de banden; én de verhoogde luchtweerstand (wegens lagere temperaturen én lagere absolute vochtigheid) zijn véél belangrijker.

Precies. Daarom ben ik ook bang dat het bereik wat tegen gaat vallen van deze Jaguar. Dat zou zonde zijn, want het is volgens mij een prachtige auto. Helaas ook nog geen geluiden van snelladen met >50kW. Nu staat er nog 90 minuten om met 50 kW tot 80% SoC te laden.

Dan wordt het een grote/luxe/snelle Opel Ampera-E (ook goede auto!) die een klein beetje gehandicapt is voor lange afstanden.
 
zovele redenen waarom het verbruik in de winter hoger is. verwarming is er slechts eentje van.
en dan nog een beperkte. rij maar eens zonder verwarming; met jas aan;) (been there, done that)

de banden; én de verhoogde luchtweerstand (wegens lagere temperaturen én lagere absolute vochtigheid) zijn véél belangrijker.


Luchtweerstand is zeker een belangrijke factor. Maar de battery heating blijft werken in de winter ook al zit je zelf in de kou.

Wat betreft snelladen mogen de Duitsers stilaan een paar stations openen onder hun consortium, zal dan de standaard bepalen voor de wagens... in Brussel zijn ze alvast druk doende een nieuwe fabriek te bouwen, het zou zonde zijn om dan geen laders te hebben.
 
thuis verwachten we een warmtepomp maar niet in een auto omdat het Tesla is? There is always room for improvement, alleen iets minder in als je Cali woont.

Ah nu begrijp ik je opmerking bij het filmpje pas; Tesla gebruikt echter ook een warmtepomp en gebruikt hetzelfde principe (dus cabine verwarmen/koelen en batterij op temperatuur houden mbv die warmtepomp). Zowel de warmtewisselaar in het kachelhuis als de warmtewisselaars achter de voorbumper worden gebruikt (en afzonderlijk geregeld) om zoveel mogelijk energie uit de omgeving/cabine op te nemen in plaats van uit de batterij t.b.v. verwarmen/koelen.

Vandaar dus ook mijn 'niet terzake doende technisch verhaal' opmerking in mijn vorige post hier, ik snapte niet goed op welke innovatie ze nou doelden...
 
Wordt de airco-compressor in onze MS ook gebruikt voor verwarmen? Naar mijn weten niet!
Want dan zouden de airco-ventilatoren moeten gaan draaien als je vertrekt in de vrieskou... en dat is vogens mij niet het geval.
De COP zal in de vrieskou wel erbarmelijk zijn idd, ik weet niet hoe ze het in de uiterste gevallen regelen, maar volgens mij verwarmen ze wel met de wp wanneer de temperatuurverschillen minder zijn...
 
  • Like
Reactions: S-19910