Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Sleutelwoorden voor de omslag van de traditionele automerken;

De verkoop / winsten van ICEauto’s

Regels / opleggingen Overheden

Lobby van Olie-BoBo’s-landen

Voorlopig gaat er nog weinig veranderen. Want er word nog meer als genoeg winst gemaakt en zal m’n voldoen aan de eisen van verschilenden verdragen die landen met elkaar opstellen en waar de BoBo’s niet hun invloed hebben kunnen laten gelden van de auto-olie-industrie. Het blijft en is een politiekspelletje. :( Want als volgend jaar de 4% bijtelling gaat gelden boven de €50.000,- ben ik heel benieuwd wat
Er gaat gebeuren met de luxe nieuwe EV’s verkoop in ons mooi kikkerlandje Nederland genaamt.

Maar vanavond eens kijken en luisteren en vragen hoe Jaguar het voor elkaar gaat boxen om wat klanten van Tesla af te pakken of netter gezegd, over te halen/nemen

Laten we het in een wat breder perspectief benaderen. Het gaat er niet om potentiële Tesla klanten weg te lokken maar om het aanbod te verbreden zodat ook anderen richting de EV wordt getrokken. Wat dat betreft heeft Jaguar het dan wel weer goed gedaan door de auto in de cross-over sfeer te positioneren wat in de basis een nieuwe doelgroep kan betekenen. Het is geen Model 3 of S of X kloon.
Dus focus op samen optrekken, dit ligt ook niet ver af van de missie van Tesla :), en hoe meer auto's, hoe meer keuze en dan krijgen voorkeuren een kans.

En ik houd ook mijn hart vast voor 2019. Voor de auto's in deze categorie betekent het een saleskiller. In Hong Kong hebben ze dat ook ervaren en daar is men uiteindelijk weer op zijn schreden teruggekeerd, net Noorwegen dat dat nog op tijd heeft ingezien.
 
  • Like
Reactions: M.W. and Hayden
Laten we het in een wat breder perspectief benaderen. Het gaat er niet om potentiële Tesla klanten weg te lokken maar om het aanbod te verbreden zodat ook anderen richting de EV wordt getrokken. Wat dat betreft heeft Jaguar het dan wel weer goed gedaan door de auto in de cross-over sfeer te positioneren wat in de basis een nieuwe doelgroep kan betekenen. Het is geen Model 3 of S of X kloon.
Dus focus op samen optrekken, dit ligt ook niet ver af van de missie van Tesla :), en hoe meer auto's, hoe meer keuze en dan krijgen voorkeuren een kans.

En ik houd ook mijn hart vast voor 2019. Voor de auto's in deze categorie betekent het een saleskiller. In Hong Kong hebben ze dat ook ervaren en daar is men uiteindelijk weer op zijn schreden teruggekeerd, net Noorwegen dat dat nog op tijd heeft ingezien.
Ik zie dat in Nederland niet snel gebeuren. Beleid dat is opgesteld door een voormalige shell medewerker (Wiebes) waarbij heel andere belangen spelen.
 
De I-Pace wagens zijn nog niet uitgeleverd, dat zal vermoedelijk nog enkele maanden duren. Er rest nog wat tijd om een passend laadnetwerk met 100KW-stalls te onthullen. De eerste echte test van dat netwerk zal voor de vakantieperiode midden 2019 zijn, wanneer er ook al Audi Etrons op de baan zijn. Als ze het tegen dan niet voor elkaar hebben, dan zullen ze moeten afrekenen met negatieve publiciteit. De stilte die we nu ervaren kan er misschien ook op duiden dat ze zo zelfverzekerd aan de baan timmeren, dat ze het niet nodig vinden om updates over hun vorderingen in de pers te gooien? Een beetje:"Wir schaffen das"
 
De I-Pace wagens zijn nog niet uitgeleverd, dat zal vermoedelijk nog enkele maanden duren. Er rest nog wat tijd om een passend laadnetwerk met 100KW-stalls te onthullen. De eerste echte test van dat netwerk zal voor de vakantieperiode midden 2019 zijn, wanneer er ook al Audi Etrons op de baan zijn. Als ze het tegen dan niet voor elkaar hebben, dan zullen ze moeten afrekenen met negatieve publiciteit. De stilte die we nu ervaren kan er misschien ook op duiden dat ze zo zelfverzekerd aan de baan timmeren, dat ze het niet nodig vinden om updates over hun vorderingen in de pers te gooien? Een beetje:"Wir schaffen das"
Het snel installeren op heel veel benzinestations van een aantal laders is voor de oliemaatschappijen echt 'klein bier'.
Als ze willen hebben ze dat in een paar maanden voor elkaar. De ruimte hebben ze al, de stroomaansluitingen zijn er al, de winkel is er al enz. enz. De oliemaatschappijen lopen niet voor de troepen uit zoals FastNed.
Ze kunnen echt instappen als ze willen, en snel ook. Dat ze dat nu niet doen is slim, er zijn toch nauwelijks auto's die ze kunnen bedienen.
 
Vraag is eigenlijk niet of ze OTA updates kunnen doen (dat is inmiddels wel duidelijk) maar welke? Worden nieuwe nog te ontwikkelen functies voor iedereen beschikbaar gesteld of zijn deze alleen voor nieuw te leveren auto's beschikbaar? En zijn deze updates dan gratis beschikbaar?

Ze hebben het over het beter worden van de auto over tijd. Daar mag je uit afleiden (nog geen zekerheid) dat het principe hetzelfde is als bij Tesla wat betreft nieuwe functies die mogelijk zijn met bestaande hardware. Of dat gratis is weet ik niet.
Het snel installeren op heel veel benzinestations van een aantal laders is voor de oliemaatschappijen echt 'klein bier'.
Als ze willen hebben ze dat in een paar maanden voor elkaar. De ruimte hebben ze al, de stroomaansluitingen zijn er al, de winkel is er al enz. enz. De oliemaatschappijen lopen niet voor de troepen uit zoals FastNed.
Ze kunnen echt instappen als ze willen, en snel ook. Dat ze dat nu niet doen is slim, er zijn toch nauwelijks auto's die ze kunnen bedienen.

Heb je een idee van de stroomaansluiting die beschikbaar is voor de snelladers? Is die voldoende voor meerdere 50kW+ laadpunten? Zo niet, kan het nog best tegenvallen. Of ze moeten tijdens het laden de pomp voor de benzine/diesel stilleggen :D:p:cool: Zou wel een stunt zijn haha.
 
  • Funny
Reactions: dvroegop
...Heb je een idee van de stroomaansluiting die beschikbaar is voor de snelladers? Is die voldoende voor meerdere 50kW+ laadpunten? Zo niet, kan het nog best tegenvallen. Of ze moeten tijdens het laden de pomp voor de benzine/diesel stilleggen :D:p:cool: Zou wel een stunt zijn haha.
Geen probleem wat niet op te lossen valt met een keurig nette PowerPack installatie op elke tank/laad locatie.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ze hebben het over het beter worden van de auto over tijd. Daar mag je uit afleiden (nog geen zekerheid) dat het principe hetzelfde is als bij Tesla wat betreft nieuwe functies die mogelijk zijn met bestaande hardware. Of dat gratis is weet ik niet.
Heb je een idee van de stroomaansluiting die beschikbaar is voor de snelladers? Is die voldoende voor meerdere 50kW+ laadpunten? Zo niet, kan het nog best tegenvallen. Of ze moeten tijdens het laden de pomp voor de benzine/diesel stilleggen :D:p:cool: Zou wel een stunt zijn haha.

Veel grote benzinestations hebben vrijwel allemaal een 3x160A aansluiting en daarmee een aansluiting op het middenspanningnet. Die kunnen ze vrij snel laten verzwaren. Het Nederlandse hoofdwegennet komt aardig overeen met de ligging van het middenspanningnet. Kleine benzinestations kunnen nu nog met een 3x80A aansluiting werken. Als de afstand van die kleine stations tot het middenspanningnet kort is, zijn de kosten van die verzwaring niet zeer hoog.
En zelfs als die afstanden wel groot zijn, dan wil de netbeheerder vaak een virtueel aansluitpunt realiseren dat relatief veel dichterbij ligt en dus lagere kosten met zich meebrengt. Vaak gebruikt een netbeheerder een aanvraag voor een zware aansluiting, bijv. voor een groot zonnestroom project, om de infrastructuur in een regio meteen op een goede standaard te brengen.
De kosten worden zo gedeeld.
 
Veel grote benzinestations hebben vrijwel allemaal een 3x160A aansluiting en daarmee een aansluiting op het middenspanningnet. Die kunnen ze vrij snel laten verzwaren. Het Nederlandse hoofdwegennet komt aardig overeen met de ligging van het middenspanningnet. Kleine benzinestations kunnen nu nog met een 3x80A aansluiting werken. Als de afstand van die kleine stations tot het middenspanningnet kort is, zijn de kosten van die verzwaring niet zeer hoog.
En zelfs als die afstanden wel groot zijn, dan wil de netbeheerder vaak een virtueel aansluitpunt realiseren dat relatief veel dichterbij ligt en dus lagere kosten met zich meebrengt. Vaak gebruikt een netbeheerder een aanvraag voor een zware aansluiting, bijv. voor een groot zonnestroom project, om de infrastructuur in een regio meteen op een goede standaard te brengen.
De kosten worden zo gedeeld.
In Nederland komen de netbeheerders om in het werk. TenneT heeft capaciteitsgebrek, de regionale netbeheerders zeker. Een 3x80 of 3x160 is natuurlijk niets als je 4 snelladers met 350kW wilt realiseren, zoals ionity pretendeert te gaan doen de komende jaren. Dan moet de aansluiting 10x zwaarder.

Al zouden ze wat lager inzetten en net zoals Tesla bijvoorbeeld 12 laders met 120 kW doen (12 verdeeld over 2 outlets) moet er al serieus worden verzwaard.
 
In Nederland komen de netbeheerders om in het werk. TenneT heeft capaciteitsgebrek, de regionale netbeheerders zeker. Een 3x80 of 3x160 is natuurlijk niets als je 4 snelladers met 350kW wilt realiseren, zoals ionity pretendeert te gaan doen de komende jaren. Dan moet de aansluiting 10x zwaarder.
Al zouden ze wat lager inzetten en net zoals Tesla bijvoorbeeld 12 laders met 120 kW doen (12 verdeeld over 2 outlets) moet er al serieus worden verzwaard.

De oliemaatschappijen gaan dat slim aanpakken. Ze beginnen allemaal met 2 tot 4 laders en naarmate de behoefte toeneemt zetten ze er meer neer. Als een aanvraag bij de netbeheerder voor verzwaring is ingediend duurt het 3 tot 9 maanden voor de verzwaring er is.
Die tijd hebben de olieboeren wel.
 
  • Love
Reactions: Pascal-R
De oliemaatschappijen gaan dat slim aanpakken. Ze beginnen allemaal met 2 tot 4 laders en naarmate de behoefte toeneemt zetten ze er meer neer. Als een aanvraag bij de netbeheerder voor verzwaring is ingediend duurt het 3 tot 9 maanden voor de verzwaring er is.
Die tijd hebben de olieboeren wel.
De olieboeren zeker wel. De eindgebruiker die met zijn nieuwe Audi of jaguar op vakantie wil naar zuid Frankrijk niet..
 
  • Like
Reactions: robertvg
Op BNR net een aardig interview met Han Hendriks, chief technical officer bij Yanfeng: interieurfabrikant van Mercedes, BMW, Audi, Tesla enz. Laatste wapenfeiten: Yanfeng ontwierp voor Waymo een interieur zonder stuur (want wat moet je daar nog mee) en tekent aan interieurs waarin je gemakkelijker dan nu iets nuttigs kunt doen terwijl je wordt vervoerd.

Cookiewall | BNR Nieuwsradio
 
Eerste indruk Jaguar I-pace;

Gaaf die is stoer maar toch elegant mooi. Kleiner als ik verwachte maar dat komt door de steeds niet gepaste vergelijking met de MX in de media.

Eerst als bijrijder gezeten, Zat goed en netjes alles op de goede plek. Totaal geen klagen wel jammer dat de stoel niet te verzetten was. Maar ook wel logisch met 450 mensen die er allemaal in willen zitten.
Toen achterin gezetten, Eerst met twee volwassen en dat is goed vertoeven en de ruimte is goed genoeg ook qua benen, houd niet over maar is genoeg. 3 volwassen op de achtbank is geen succes, zeker niet qua schoudersruimte aan/naast elkaar.
Toen als bestuurder (stoel ook niet verzetbaar) alles zit waar je het wil hebben op de vertrouwde plekken. Alles duidelijk en netjes aanwezig.

Kofferbak,
Groot genoeg voor de meeste schat ik zo in, Ruimte onder de kofferbak als je het dek weg doet is vele male kleiner als je bij Tesla gewend zal zijn. Zo geldt het ook opbergruimte onder de frunk.

Verschillende werknemers gesproken van Jaguar over;

Aantallen, de dealer in Breda rond de 1000 voor de verkoop en 400 voor de lease dit jaar nog. Rest van de dealers in NL weet ik niet.

SOTA updates,
Gratis, ze denken het wel maar weten het niet zeker en/of het ook voor de bestaande al geleverende I-pace alle nieuwe nog te komen SOTA updates zijn, kreeg ik geen duidelijk antwoord op.

Opladen onderweg,
Gaan samen werken met fastnet deze gaat in sneltempo hun stadions aanpassen/upgrade naar 175kw. Verder staat er een samenwerking met de Volkswagen AG en (Mercedes) Dailmer AG voor een groot eigennetwerk in Europa. Maar hoe en wat en waar ik dan aan moest denken was het antwoord net als bij Tesla iets van die aard. Ook Shell wordt een goed alternatief om op te laden onderweg vertelde ze mij.

Thuisladen,
Ja de 1 fase. Is een keuze die voor Nederland niet goed uitvalt maar is de keuze. Ik heb de vraag gesteld de volgende versie I-pace zal die dan wel de 3 fase hebben. Geen antwoord of een ontwijkend antwoord. Begrijpelijk maar toch jammer..

De Jaguar I-pace zal zeker dit jaar nog een verkoopkanon worden in Nederland en we weten allemaal waarom de 4%... verder is het ontwerp kwestie van smaak. Ruimte is een begrip van wat je nodig hebt. SOTA updates ja dat is nog even afwachten hoe of wat dat gaat worden en in welke vorm. Afwerking gewoon als Jaguar altijd heeft, netjes goed mooie materialen.



Heb jullie mee genomen in mijn beleving van de I-pace en de antwoorden neer gezet die ik gekregen heb van de medewerkers van Jaguar..
 
@Maicol: Bon, wij gaan volgende week (14/03) in Vilvoorde. Misschien dat ze tegen dan al een antwoord op jouw vragen hebben? Daar zal dan blijken of ze terugkoppelen en aanpassen of stug in hetzelfde verhaal blijven steken. Eigenlijk komt het neer om op de 'reveal' de wagen even te 'voelen' zoals op een autosalon, that's it. Zodra er testritten kunnen gedaan worden, gaat de trein echt vertrekken.
 
Eerste indruk Jaguar I-pace;

Gaaf die is stoer maar toch elegant mooi. Kleiner als ik verwachte maar dat komt door de steeds niet gepaste vergelijking met de MX in de media.

Eerst als bijrijder gezeten, Zat goed en netjes alles op de goede plek. Totaal geen klagen wel jammer dat de stoel niet te verzetten was. Maar ook wel logisch met 450 mensen die er allemaal in willen zitten.
Toen achterin gezetten, Eerst met twee volwassen en dat is goed vertoeven en de ruimte is goed genoeg ook qua benen, houd niet over maar is genoeg. 3 volwassen op de achtbank is geen succes, zeker niet qua schoudersruimte aan/naast elkaar.
Toen als bestuurder (stoel ook niet verzetbaar) alles zit waar je het wil hebben op de vertrouwde plekken. Alles duidelijk en netjes aanwezig.

Kofferbak,
Groot genoeg voor de meeste schat ik zo in, Ruimte onder de kofferbak als je het dek weg doet is vele male kleiner als je bij Tesla gewend zal zijn. Zo geldt het ook opbergruimte onder de frunk.

Verschillende werknemers gesproken van Jaguar over;

Aantallen, de dealer in Breda rond de 1000 voor de verkoop en 400 voor de lease dit jaar nog. Rest van de dealers in NL weet ik niet.

SOTA updates,
Gratis, ze denken het wel maar weten het niet zeker en/of het ook voor de bestaande al geleverende I-pace alle nieuwe nog te komen SOTA updates zijn, kreeg ik geen duidelijk antwoord op.

Opladen onderweg,
Gaan samen werken met fastnet deze gaat in sneltempo hun stadions aanpassen/upgrade naar 175kw. Verder staat er een samenwerking met de Volkswagen AG en (Mercedes) Dailmer AG voor een groot eigennetwerk in Europa. Maar hoe en wat en waar ik dan aan moest denken was het antwoord net als bij Tesla iets van die aard. Ook Shell wordt een goed alternatief om op te laden onderweg vertelde ze mij.

Thuisladen,
Ja de 1 fase. Is een keuze die voor Nederland niet goed uitvalt maar is de keuze. Ik heb de vraag gesteld de volgende versie I-pace zal die dan wel de 3 fase hebben. Geen antwoord of een ontwijkend antwoord. Begrijpelijk maar toch jammer..

De Jaguar I-pace zal zeker dit jaar nog een verkoopkanon worden in Nederland en we weten allemaal waarom de 4%... verder is het ontwerp kwestie van smaak. Ruimte is een begrip van wat je nodig hebt. SOTA updates ja dat is nog even afwachten hoe of wat dat gaat worden en in welke vorm. Afwerking gewoon als Jaguar altijd heeft, netjes goed mooie materialen.



Heb jullie mee genomen in mijn beleving van de I-pace en de antwoorden neer gezet die ik gekregen heb van de medewerkers van Jaguar..
Dank voor je uitvoerige beschrijving.
Ondanks dat ik het een fraaie auto vind (op de foto's) denk ik dat wederom de klassieke denkfout van de gevestigde orde wordt gemaakt. De nadruk ligt op de auto, niet de algehele beleving.
een elektrische auto, die per uur ca 15 km kan bijladen, is leuk, maar als eigenaren straks merken dat ze zo nu en dan moeten wachten omdat de auto nog moet laden is de lol er snel af. Een antwoord dat dit voor Nederland wel lastig is, is de grootste kolder. Dat geldt ook voor andere EU landen.

Bovendien is het leuk dat men met fastned bezig is en men mee doet in ionity. Maar eigenlijk zegt men daarmee... Zoek zelf maar uit. Ook daar, als je bij elektrisch rijden niet de gehele beleving mee neemt, gaan er straks veel mensen van een koude kermis thuis komen en verwacht ik dat er snel auto's te koop gaan komen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Aantallen, de dealer in Breda rond de 1000 voor de verkoop en 400 voor de lease dit jaar nog. Rest van de dealers in NL weet ik niet.

De aantallen voor 2018 zijn 1.000 stuks voor heel Nederland en 400 stuks voor de Lease! (Niet 1.000 stuks alleen voor de dealer in Breda;).) Jaguar verkocht in heel 2017 1.385 auto's dus in 2018 ruime verdubbeling! Ter vergelijk: Tesla verkocht in 2017 3.300 stuks. Mooie aanvulling in 2018 op de aantallen elektrische auto's.
 
  • Informative
Reactions: FVO
//**//


Thuisladen,
Ja de 1 fase. Is een keuze die voor Nederland niet goed uitvalt maar is de keuze. Ik heb de vraag gesteld de volgende versie I-pace zal die dan wel de 3 fase hebben. Geen antwoord of een ontwijkend antwoord. Begrijpelijk maar toch jammer..
.
Begrijpelijk ?? Snap ik niet; ik vind het totaal onbegrijpelijk.
Over zowat gans Europa zijn de AC laadpalen 3 fazig. Zo uitzonderlijk zijn jullie niet in Nederland hoor.;)

En verder :
Eén van de grote voordelen van een EV is dat je thuis kan laden, en niet je tijd moet verdoen aan een of andere laadpaal (of tankstation).
Met pakweg 13 km per uur kom je dan niet ver.
Uit mijn eigen leefwereld : met 200km per dag was de Jaguar definitief een nogo voor mij.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Onderstaande van de I-Pace website. Laat zien dat ze hier gewoon niet goed over hebben nagedacht.. tekst spreekt voor zich.. Met name ook die laatste zin.. wij hebben overal "partners", je kan een lijstje krijgen (zal die vraag eens stellen bij de lokale dealer) en verder moet je het maar zelf uitzoeken..
Jammer dat ze niet in de gaten hebben dat dit voor veel mensen showstoppers zijn en de ervaringen van de eerste kopers straks de acceptatie van EV's bij het brede publiek niet verder zullen helpen brengen... integendeel. Ik zie de artikelen over het boodschappenwagentje van 80K al weer tegemoet, en in dit geval zullen de columnisten vooralsnog gelijk hebben. op dit moment kan je met deze auto niet zorgeloos door Europa reizen gegeven de beperkingen qua laden...

HOME CHARGING

For optimum charging at home, you can install an approved Jaguar wall box*. I‑PACE is equipped with a 7kW single phase AC on-board charger**, which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km (22 miles) of range per hour. When using a domestic socket, charging rates are slower than a wall box (up to 11km, 7 miles of range per hour), but are sufficient to cover the average daily commute of 60km (38 miles) if the vehicle is charged overnight. Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35 km (22 miles) of range per hour.

The best way to get a quick top up of your battery’s charge for those long journeys is with DC chargers – a typical 50kW charger can deliver up to 270km (168 miles) of range per hour*. As the public charging infrastructure improves, I‑PACE will be equipped to accept up to a 100kW DC charge rate. This means you can easily add 100km (62 miles) of range in just 15 minutes.

*Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I‑PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information.
 
Onderstaande van de I-Pace website. Laat zien dat ze hier gewoon niet goed over hebben nagedacht.. tekst spreekt voor zich.. Met name ook die laatste zin.. wij hebben overal "partners", je kan een lijstje krijgen (zal die vraag eens stellen bij de lokale dealer) en verder moet je het maar zelf uitzoeken..
Jammer dat ze niet in de gaten hebben dat dit voor veel mensen showstoppers zijn en de ervaringen van de eerste kopers straks de acceptatie van EV's bij het brede publiek niet verder zullen helpen brengen... integendeel. Ik zie de artikelen over het boodschappenwagentje van 80K al weer tegemoet, en in dit geval zullen de columnisten vooralsnog gelijk hebben. op dit moment kan je met deze auto niet zorgeloos door Europa reizen gegeven de beperkingen qua laden...

HOME CHARGING

For optimum charging at home, you can install an approved Jaguar wall box*. I‑PACE is equipped with a 7kW single phase AC on-board charger**, which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km (22 miles) of range per hour. When using a domestic socket, charging rates are slower than a wall box (up to 11km, 7 miles of range per hour), but are sufficient to cover the average daily commute of 60km (38 miles) if the vehicle is charged overnight. Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35 km (22 miles) of range per hour.

The best way to get a quick top up of your battery’s charge for those long journeys is with DC chargers – a typical 50kW charger can deliver up to 270km (168 miles) of range per hour*. As the public charging infrastructure improves, I‑PACE will be equipped to accept up to a 100kW DC charge rate. This means you can easily add 100km (62 miles) of range in just 15 minutes.

*Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I‑PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information.

Al met al, zoals ik al eerder heb gezegd, blijven het dus gewoon traditionele autobouwers. Zodra jij de auto hebt gekocht zijn ze klaar. Dit terwijl bij elektrisch rijden de totale ervaring cruciaal is. Op vakantie met deze auto betekent alsnog plannen, uitzoeken, en dan gespannen hopen dat je dat goed hebt gedaan.

Als ik dat aan mijn vriendin had moeten uitleggen toen ik de auto kocht, was dat een heel duidelijke nogo geweest. Zelfs al had ik gezegd dat het een Jaguar is.
 
  • Like
Reactions: robertvg