Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Er geld dan nog steeds een heffing, alleen een lager percentage.

Ik heb wel eens een poging gedaan die percentages te vinden. Heel lastig te achterhalen, want het gaat om allerlei verschillende componenten. Jij enig idee wat Tesla Tilburg aan resulterend invoertarief betaalt? Het zal me trouwens niet verbazen als ze een ruling hebben met de Belastingdienst om 1 tarief voor het gehele halffabrikaat te hanteren. In ruil voor Tesla’s keuze voor assemblage fabriek in NL.
 
Ik heb wel eens een poging gedaan die percentages te vinden. Heel lastig te achterhalen, want het gaat om allerlei verschillende componenten. Jij enig idee wat Tesla Tilburg aan resulterend invoertarief betaalt? Het zal me trouwens niet verbazen als ze een ruling hebben met de Belastingdienst om 1 tarief voor het gehele halffabrikaat te hanteren. In ruil voor Tesla’s keuze voor assemblage fabriek in NL.
Complete auto's, jonger dan 30 jaar, worden met 10% invoerrechten belast. Vrijwel alle onderdelen worden met 4,2% invoerrechten belast.
Tesla 'verdient' dus een kleine 6% door de accu en de wielen eraf te halen en in Tilburg er weer onder te schroeven.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Complete auto's, jonger dan 30 jaar, worden met 10% invoerrechten belast. Vrijwel alle onderdelen worden met 4,2% invoerrechten belast.
Tesla 'verdient' dus een kleine 6% door de accu en de wielen eraf te halen en in Tilburg er weer onder te schroeven.

Oke. Van een Tesla medewerker begreep ik overigens dat de wielen eronder blijven. Dat maakt het gelukkig een stuk gemakkelijker die “auto’s” te vervoeren. Alleen de motoren en batterypack gaan eruit.
 
Zoals ik al ergens had geschreven had ik een discussie met een iemand die een biogas/aardgas auto heeft. Volgens hem is de CO2 uitstoot van deze auto’s significant lager in vergelijk met benzine/diesel wat natuurlijk klinkt als een goed begin. Maar willen we uiteindelijk van de fossiele brandstoffen af dan moeten we het aardgas vervangen door biogas, methaan gemaakt van stroom (power-to-gas / P2G) of een mix van beide.

Omdat biogas/methaan ideaal is voor seizoensopslag van energie geloof ik niet dat er genoeg biogas zal zijn voor de transportsector dus een deel zal komen van P2G. Dit heeft een efficiëntie van 55%.

Als ik de EPA verbruikscijfers van een Honda Civic CNG (19.9 km/kg) vergelijk met de verbruikscijfers van mijn BMW 328i (13.4 km/l) dan blijkt dat de CO2 uitstoot met aardgas inderdaad 100 g/km lager te liggen, dat klinkt goed! Maar kijken we naar het energieverbruik dan zien we dat dit van beide gelijk is met 660 Wh/km.

Als we voor het gemak aannemen dat de productie van biogas geen stroom kost dan kunnen we uitrekenen hoeveel elektrische energie een CNG auto verbruikt bij mengsels biogas en P2G (best case):

100% biogas 0 Wh/km
85% biogas 180 Wh/km
100% P2G 1215 Wh/km

Het elektrisch energieverbruik bij een P2G aandeel van slechts 15% is al hoger dan een Model 3 of Ampera E en bij 100% P2G is het energieverbruik zelfs 7x hoger! De kosten per kilometer zullen dus ook omhoog schieten zodra er geen aardgas meer zal worden gebruikt.

Een CNG auto is dus een verkwisting van het duurzame biogas wat bij uitstek geschikt is seizoensopslag of van duurzaam opgewekte elektriciteit. En nog waarschijnlijker: beide tegelijk…:rolleyes:


PS: tank je P2G gemaakt met de huidige stroommix dan zit je ruim boven de 500 g/km o_O
 
  • Like
Reactions: FVO
HOME CHARGING
For optimum charging at home, you can install an approved Jaguar wall box*. I‑PACE is equipped with a 7kW single phase AC on-board charger**, which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km (22 miles) of range per hour. When using a domestic socket, charging rates are slower than a wall box (up to 11km, 7 miles of range per hour), but are sufficient to cover the average daily commute of 60km (38 miles) if the vehicle is charged overnight. Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35 km (22 miles) of range per hour.
Ik laad nu al 3 maanden mijn MS via mijn Keba P20 die aangesloten is op mijn 1x40A aansluiting (dus 1 fase). Dit resulteert in 15 km/u laadsnelheid. Toen ik de MS kocht dacht ik dat ik de meterkast moest ombouwen naar 3x25A of toch minstens met 1x32A moest gaan laden ipv 16A nu. Maar dat alles is niet nodig gebleken. Ik ben vorige maand zelfs overgegaan op laden vanaf 23:00 uur ivm het daltarief. Nu werk ik dichtbij huis, maar maak toch regelmatig langere ritten van 200+ km. Soms zelfs 2 dagen achter elkaar (dan laad ik meteen bij thuiskomst, ipv vanaf 23:00 uur). Toch heb ik nog nooit een SuC of FastNed nodig gehad. Soms is de MS nog niet 90% vol als ik weg ga, maar dat komt de volgende dag dan wel weer. Of de dag daarna.

Het blijft een dom ontwerp van Jaguar, maar ik kan de tekst hierboven alleen maar onderschrijven: met 1 fase laden is gewoon werkbaar als je niet dagelijks veel km's rijdt.
 
Ik laad nu al 3 maanden mijn MS via mijn Keba P20 die aangesloten is op mijn 1x40A aansluiting (dus 1 fase). Dit resulteert in 15 km/u laadsnelheid. Toen ik de MS kocht dacht ik dat ik de meterkast moest ombouwen naar 3x25A of toch minstens met 1x32A moest gaan laden ipv 16A nu. Maar dat alles is niet nodig gebleken. Ik ben vorige maand zelfs overgegaan op laden vanaf 23:00 uur ivm het daltarief. Nu werk ik dichtbij huis, maar maak toch regelmatig langere ritten van 200+ km. Soms zelfs 2 dagen achter elkaar (dan laad ik meteen bij thuiskomst, ipv vanaf 23:00 uur). Toch heb ik nog nooit een SuC of FastNed nodig gehad. Soms is de MS nog niet 90% vol als ik weg ga, maar dat komt de volgende dag dan wel weer. Of de dag daarna.

Het blijft een dom ontwerp van Jaguar, maar ik kan de tekst hierboven alleen maar onderschrijven: met 1 fase laden is gewoon werkbaar als je niet dagelijks veel km's rijdt.
Maar voor 95 procent van de bevolking is een 25 kWh batterij ook meer dan voldoende in 95% van de ritten.

Je mag van een merk als Jaguar verwachten dat ze een serieuze rijderswagen maken. En dat betekend dat je ook zonder al teveel moeite flink km's moet kunnen maken per dag. Ik maak ook geen enorme dagelijkse ritten, maar toch al snel 120 km per dag (60 enkele reis). Vergeleken met in het verleden waarbij ik 80k km per jaar reed. 120 km betekend bij mij in de winter periode dat ik al snel voor 150 a 160 km verbruik. En 150 km laden met 15 km/u, zou inhouden dat ik iedere dag verplicht 10 uur aan de lader moet. Nu heb ik regelmatig dat ik om 6 uur thuis weg ben en de auto pas rond 23.00 aan de lader gaat.
 
  • Like
Reactions: FVO
Maar voor 95 procent van de bevolking is een 25 kWh batterij ook meer dan voldoende in 95% van de ritten.

Je mag van een merk als Jaguar verwachten dat ze een serieuze rijderswagen maken. En dat betekend dat je ook zonder al teveel moeite flink km's moet kunnen maken per dag. Ik maak ook geen enorme dagelijkse ritten, maar toch al snel 120 km per dag (60 enkele reis).
Ik laad nu al 3 maanden mijn MS via mijn Keba P20 die aangesloten is op mijn 1x40A aansluiting (dus 1 fase). Dit resulteert in 15 km/u laadsnelheid. Toen ik de MS kocht dacht ik dat ik de meterkast moest ombouwen naar 3x25A of toch minstens met 1x32A moest gaan laden ipv 16A nu. Maar dat alles is niet nodig gebleken. Ik ben vorige maand zelfs overgegaan op laden vanaf 23:00 uur ivm het daltarief. Nu werk ik dichtbij huis, maar maak toch regelmatig langere ritten van 200+ km. Soms zelfs 2 dagen achter elkaar (dan laad ik meteen bij thuiskomst, ipv vanaf 23:00 uur). Toch heb ik nog nooit een SuC of FastNed nodig gehad. Soms is de MS nog niet 90% vol als ik weg ga, maar dat komt de volgende dag dan wel weer. Of de dag daarna.

Het blijft een dom ontwerp van Jaguar, maar ik kan de tekst hierboven alleen maar onderschrijven: met 1 fase laden is gewoon werkbaar als je niet dagelijks veel km's rijdt.


De keuze is in 2016 gemaakt denk ik zo met een kijk op de toekomst en om de Jaguar snel op de markt nog te krijgen voor alle andere is de 1 fase gebleven en verkocht wordt hij toch wel dus een goede keuze. Update naar 3 fase of wat anders komt nog wel
 
Ik laad nu al 3 maanden mijn MS via mijn Keba P20 die aangesloten is op mijn 1x40A aansluiting (dus 1 fase). Dit resulteert in 15 km/u laadsnelheid. Toen ik de MS kocht dacht ik dat ik de meterkast moest ombouwen naar 3x25A of toch minstens met 1x32A moest gaan laden ipv 16A nu. Maar dat alles is niet nodig gebleken. Ik ben vorige maand zelfs overgegaan op laden vanaf 23:00 uur ivm het daltarief. Nu werk ik dichtbij huis, maar maak toch regelmatig langere ritten van 200+ km. Soms zelfs 2 dagen achter elkaar (dan laad ik meteen bij thuiskomst, ipv vanaf 23:00 uur). Toch heb ik nog nooit een SuC of FastNed nodig gehad. Soms is de MS nog niet 90% vol als ik weg ga, maar dat komt de volgende dag dan wel weer. Of de dag daarna.

Het blijft een dom ontwerp van Jaguar, maar ik kan de tekst hierboven alleen maar onderschrijven: met 1 fase laden is gewoon werkbaar als je niet dagelijks veel km's rijdt.

Werkbaar versus comfortabel: waarom niet voor 200 euro de meterkast omgebouwd naar 3x25A?
 
  • Like
Reactions: M.W.
Werkbaar versus comfortabel: waarom niet voor 200 euro de meterkast omgebouwd naar 3x25A?
Omdat het eerder € 2000 (ex btw) kost om de aanvoer, meterkast, toevoer naar laadpaal en MID meter te vervangen. En voornamelijk omdat ik het niet nodig blijk te hebben. Ik heb nog nooit een rit niet kunnen maken of onderweg een SuC of FastNed station hoeven te gebruiken. Mijn comfort wordt niet groter als ik 3x zo snel kan laden.

Nu had ik de 1 fase laadpaal (die ook 3 fase blijkt te kunnen) al voor mijn Volvo V60 PIH. Bij het installeren van een nieuwe laadpaal had ik de upgrade naar 3x25A wel laten doen.

... En 150 km laden met 15 km/u, zou inhouden dat ik iedere dag verplicht 10 uur aan de lader moet. Nu heb ik regelmatig dat ik om 6 uur thuis weg ben en de auto pas rond 23.00 aan de lader gaat.
Zelfs als je dat 2 dagen achter elkaar zou willen doen heb je met 1 fase laden geen probleem. Pas bij 3x achter elkaar kom je waarschijnlijk net niet uit.
 
Last edited:
120 km betekend bij mij in de winter periode dat ik al snel voor 150 a 160 km verbruik. En 150 km laden met 15 km/u, zou inhouden dat ik iedere dag verplicht 10 uur aan de lader moet.

Zelfs al kan je maar 120km van die 150 terug bijladen, tegen dat je echt in de problemen komt is het al weer weekend en kan je wel gewoon veer vol bijladen. De oplossing is natuurlijk dat je ook op je bestemming kan laden. Als je altijd naar dezelfde plek gaat, moet dat toch te regelen zijn? En als het altijd naar andere plekken is, zal er af en toe wel eentje bij zijn waar je toch die twee uurtjes kan laden tijdens een vergadering om je totaal weer op peil te brengen?
 
Zelfs al kan je maar 120km van die 150 terug bijladen, tegen dat je echt in de problemen komt is het al weer weekend en kan je wel gewoon veer vol bijladen. De oplossing is natuurlijk dat je ook op je bestemming kan laden. Als je altijd naar dezelfde plek gaat, moet dat toch te regelen zijn? En als het altijd naar andere plekken is, zal er af en toe wel eentje bij zijn waar je toch die twee uurtjes kan laden tijdens een vergadering om je totaal weer op peil te brengen?
Helemaal eens. Altijd het makkelijkste om de oplossing het verste te zoeken. Een 3 fase lader in een auto .. dat is toch overbodig. Laten we proberen de hele wereld vol te gooien met laders omdat de auto fabrikanten geen oplossing willen maken
 
We kunnen nog zo onze twijfels hebben. Dit is in ieder geval een serieuze stap naar een elektrische toekomst (ook al investeren ze nog steeds meer tot 2025 in ICE):
VW announces electric vehicle production plans with 16 sites, $25 billion in battery cell contracts
Toch vind ik het heel lastig hier enthousiast van te worden wanneer deze zelfde man het nog geen week eerder over een terugkomst van diesel heeft: "I am convinced that diesel is experiencing a renaissance”, “We are on the offensive and we're going to stay that way.” :mad: Tijd voor nieuw leiderschap.