Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Edit: de front motor bij de model 3 is blijkbaar ook inductie. Goed dus ivm de ‘vrijloop’, maar minder goed qua efficientie.
Bij model S is de efficientie verhoogd door vooraan van inductie naar permanent magneet te gaan. Dus blijkbaar heeft de 3 de omgekeerde setup tov de S.
 
Oudere model s en x modellen hebben alleen inductie motoren ( minder efficiënt) dan pm motoren. De AWD waren dus zuiniger (kleinere voorste motor is efficiënter dan grote achtermotor). De model 3 en Y hebben 1 pm motor achter en bij AWD een inductiemotor vooraan. De extra motor is dus niet efficiënter en de auto dus ook niet ( extra gewicht, etc). Indien Tesla een nieuwe setup zou maken voor AWD modellen waarbij de pm motor kleiner wordt en de inductie groter, kan de model 3 AWD wel zuiniger worden dan een RWD.
 
Oudere model s en x modellen hebben alleen inductie motoren ( minder efficiënt) dan pm motoren. De AWD waren dus zuiniger (kleinere voorste motor is efficiënter dan grote achtermotor). De model 3 en Y hebben 1 pm motor achter en bij AWD een inductiemotor vooraan. De extra motor is dus niet efficiënter en de auto dus ook niet ( extra gewicht, etc). Indien Tesla een nieuwe setup zou maken voor AWD modellen waarbij de pm motor kleiner wordt en de inductie groter, kan de model 3 AWD wel zuiniger worden dan een RWD.

Daar geloof ik niet echt in, als de Ind motor groter wordt en de PM klein, dan gaat de Ind toch harder moeten werken tijdens acceleraties, dus minder efficient?
1 PM motor lijkt me nog altijd het meest efficiente. Dat die geen 'vrijloop' heeft is niet erg, want die motor is altijd aan het werken of regenereren (tenzij als je gewoon zou uitbollen).
De motor van BMW is trouwens nog net iets efficienter dan de PM motor van tesla (las 93% efficientie, en rond de 300 pk, en heel compact gebouwd), stel dat je die in een model 3 RWD zou steken, dat zou een zeer vlotte en zuinige wagen opleveren.
 
Je beschrijft 2 situaties:
1 120km/h constant.
2. Rijden met accelereren en stoppen. (normaal gebruik)

Voor 120 km/h constant heb je volgens mij het beste/zuinigste 1 (PM) motor met maar net voldoen vermogen. (40pk?)

Voor de 2e situatie waarbij je soms 120 rijdt maar ook rekening houdt met accelereren en regenereren heb je volgens mij meer aan een sterke (inductie) motor en een minder sterke (PM) motor, de inductiemotor ondersteund dan de PM motor tijdens accelereren en regenereer en eenmaal op cruise snelheid neemt de PM motor het over en loopt de inductiemotor (bijna) vrij.

Helaas is het bij de model 3 AWD bijna zo maar net niet helemaal de AWD is namelijk een RWD met sterke (250pk?) achter motor plus een extra inductiemotor op de vooras.

De AWD kan iets meer regenereren dan een RWD maar de RWD heeft het voordeel niet het gewicht van de inductiemotor mee te hoeven "schouwen" en niet de weerstand van de inductiemotor te hoeven overwinnen als de auto eenmaal op snelheid is, in dit geval is de RWD in het voordeel.

Interessant zou het zijn als op de vooras een 250pk(?) (of het aantal pk's dat je maximaal nodig hebt om adequaat energie te kunnen regenereren) inductiemotor komt en op de achter as een 50pk PM motor, deze combinatie zou wel eens zuiniger kunnen zijn dan 1 enkele motor om boven genoemde voordelen van de verschillende motoren.

NB. Ik ben het er helemaal mee eens dat een auto uitlatenrollen efficiënter is dan regenereren maar dat is helaas niet altijd mogelijk.
 
Op zich is de constructie PM + inductie prima, want je hebt dan het beste van beide werelden.
Maar het voordeel van een kleine PM motor zie ik niet direct in, want is een 50 pk efficienter dan een grote? Een efficientie van 93% lijkt me moeilijk te overtreffen. Bovendien lijkt een krachtige motor achterin sowieso wel wenselijk. Of zou je dan de lichte PM motor vooraan zetten?
 
Ik kan een lach niet onderdrukken bij de recente reclames van Hyundai over de Kona. Het is duidelijk dat ze hun pijlen richten op potentiële Tesla-kopers.

Ze slaan zich op de borst over het feit dat je de auto niet hoeft op te halen in de haven. Okay, hebben ze een punt mee, maar is dat nou een reden om voor een ander merk te kiezen?

Daarnaast zijn ze trots op het feit dat er 0,2 seconden reactievertraging zit op het gaspedaal... Serieus? Verkopen ze die auto's aan 80-jarige omaatjes met een zwakke maag? Ik moet de eerste EV-rijder nog tegenkomen die graag wil dat je 0,2 seconden moet wachten voordat de auto in beweging komt. Dat je niet meteen een enorme versnelling wilt voelen, prima. Daar hebben we chill mode voor. Maar dat er gewoon eerst helemaal niets gebeurt...
 
  • Helpful
Reactions: LaurensH and Bas.
...
Daarnaast zijn ze trots op het feit dat er 0,2 seconden reactievertraging zit op het gaspedaal... Serieus? Verkopen ze die auto's aan 80-jarige omaatjes met een zwakke maag? Ik moet de eerste EV-rijder nog tegenkomen die graag wil dat je 0,2 seconden moet wachten voordat de auto in beweging komt. Dat je niet meteen een enorme versnelling wilt voelen, prima. Daar hebben we chill mode voor. Maar dat er gewoon eerst helemaal niets gebeurt...
Het is Mazda die nu met dat verhaaltje over vertragend gaspedaal komt.
Ik begrijp dat ALLE auto’s een dergelijke demping van de reactie op het gaspedaal hebben. Dit is om te voorkomen dat er een proces van actie-reactie-overcorrectie-actie etc op gang komt. Dit wordt ook wel het Bonanza-effect genoemd, omdat het voor de passagiers voelt alsof ze op een hobbelpaard zitten. (Bonanza was een tv-serie met paarden erin.) Mercedes Benz diesel personenauto’s hadden dit probleem vorige eeuw met vooral de 300D en in mindere mate de 200D en 190D. De oplossing was een dempertje op de gashevel van de brandstofpomp.
 
Het is Mazda die nu met dat verhaaltje over vertragend gaspedaal komt.
Ik begrijp dat ALLE auto’s een dergelijke demping van de reactie op het gaspedaal hebben. Dit is om te voorkomen dat er een proces van actie-reactie-overcorrectie-actie etc op gang komt. Dit wordt ook wel het Bonanza-effect genoemd, omdat het voor de passagiers voelt alsof ze op een hobbelpaard zitten. (Bonanza was een tv-serie met paarden erin.) Mercedes Benz diesel personenauto’s hadden dit probleem vorige eeuw met vooral de 300D en in mindere mate de 200D en 190D. De oplossing was een dempertje op de gashevel van de brandstofpomp.

ah. 35 jarige techniek in een nieuw (marketing)jasje dus..
 
Ik kan een lach niet onderdrukken bij de recente reclames van Hyundai over de Kona. Het is duidelijk dat ze hun pijlen richten op potentiële Tesla-kopers.

Kona is geen verkeerde EV. We hadden de kona en niro als een van de eerste. En de kona gelijk terug gebracht naar de dealer en een model 3 genomen (werd plots snel leverbaar). Model 3 is echt stuk beter. Maar mensen die geen Tesla willen, prima EV.
 
Ik zag net op een nieuws website een reclame voor de nieuwe VW Touareg.
Klikte erop, mooie filmpjes, scrolde naar beneden, zie ik dit:
upload_2020-11-17_10-39-55.png

Alles om de CO2 boete te verlagen...
 
Er is weinig over in de pers verschenen, maar volkswagen heeft een nieuwe EV voorgesteld. De Aero B.
Hij zou vanaf 2023 beschikbaar zijn. Dit wordt de vervanger van de VW Passat, en dat is ook duidelijk in de plannen, want VW Emden, de fabriek waar nu de Passat gebouwd wordt zal in 2023 de Aero B beginnen produceren en stoppen met de productie van wagens met een verbrandingsmotor.
De technische gegevens zijn alvast veelbelovend: twee battery packs (82kWh en 111 kWh), range van 590-700 km. Cd van de koets wordt 0.24, en VW geeft ook aan dat ook deze ruimer zal zijn dan de huidige Passat.
Er zou - ook vanaf 2023 - een sedan versie van beschikbaar komen, de Aero.

FormaCar: The Volkswagen Aero B is an electric station wagon with impressive range

Dit is volgens mij de eerste aankondiging van een break in dit segment. Zou echt wel eens verkoopstopper kunnen worden denk ik.
 
Er is weinig over in de pers verschenen, maar volkswagen heeft een nieuwe EV voorgesteld. De Aero B.
Hij zou vanaf 2023 beschikbaar zijn. Dit wordt de vervanger van de VW Passat, en dat is ook duidelijk in de plannen, want VW Emden, de fabriek waar nu de Passat gebouwd wordt zal in 2023 de Aero B beginnen produceren en stoppen met de productie van wagens met een verbrandingsmotor.
De technische gegevens zijn alvast veelbelovend: twee battery packs (82kWh en 111 kWh), range van 590-700 km. Cd van de koets wordt 0.24, en VW geeft ook aan dat ook deze ruimer zal zijn dan de huidige Passat.
Er zou - ook vanaf 2023 - een sedan versie van beschikbaar komen, de Aero.

FormaCar: The Volkswagen Aero B is an electric station wagon with impressive range

Dit is volgens mij de eerste aankondiging van een break in dit segment. Zou echt wel eens verkoopstopper kunnen worden denk ik.
Zeker vanaf 2023 een van de verkoopstoppers ... De verkoop van alle conventioneel aangedreven auto's zal tussen 2023 en 2025 in Nederland nagenoeg STOPPEN. Een BEV zal dan in aanschaf al goedkoper zijn, laat staan kijkend naar de TCO. Geen enkele lease maatschappij zal dan nog een gewone auto aanbieden. Te grote onzekerheid omtrent restwaarde en afschrijving... Hmmm... Waar herkennen we dat van... 6 jaar terug gold dat nog voor BEV's