Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Een ice komt in de regel wel meer in de buurt, of heeft het een vaste afwijking. Bij een EV hangt het veel meer af van de bestuurder en het weer.

Dat zorgt ook voor de angst. “Hoe zit het bereik dan in de winter” etc
Ja en nee. Bereik in een ICE is gewoon niet een ding waar mensen wakker van liggen, ook omdat de meeste ICE's zo niet connected zijn dat je vanop afstand met een 3rd party app de gegevens kan inlezen en rapporteren. En je kan bij elk tankstation op 5-10' de tank weer vol gooien.

Mijn ICE's waren afhankelijk van de omstandigheden ook erg flexibel met het bereik hoor.
 
De afwijking bij een EV is in de winter hoger. Want elektrisch verwarmen kost energie, terwijl je bij een ICE altijd de restwarmte van de motor tot uw beschikking hebt.
Mijn vorige wagen, VW golf 1.0 TSI verbruikte 5.7 in de zomer, 6.3 in de winter. Op lange ritten (skiverlof) zelfs minder. Dus zelfs in de winter nog altijd gemakkelijk 750 km op een tank.
Met een EV is het toch altijd iets meer gedoe als je een langere afstand wil doen, zelfs met mijn model 3 long range. Want je moet om de 2-3 uur stoppen dus er zijn altijd wel laadpauzes die niet op het etensuur vallen.
Met een kona waar ik eens mee weg was, schoot het verbruik naar 22 kwh in slecht weer, terwijl die normaal rond de 17 kwh zit. ben met geknepen billen en zonder verwarming thuisgekomen. Dat nooit meer.
Dus zelfs met een basis benzine wagen van 20-25000 euro ben je een uur sneller in het zuiden dan met een EV.
 
Mijn vorige wagen, VW golf 1.0 TSI verbruikte 5.7 in de zomer, 6.3 in de winter. Op lange ritten (skiverlof) zelfs minder. Dus zelfs in de winter nog altijd gemakkelijk 750 km op een tank.
... maar vergelijk dat met de NEDC of WLTP-waarden qua verbruik. Een 2020 Golf VIII 1.0 TSI hoort 5,3l/100km te verbruiken, of 4,5l/100km volgens NEDC.

Dat wil zeggen dat met een benzinetank van 50l volgens NEDC 1111km kon doen, maar in de winter op 793km bleef steken. Terwijl je blij bent met 750km, mis je dus wel 350km aan beloofd bereik.

Volgens WLTP is dat overigens 943km, dus daar is 193km gewoon verdwenen.

Maar de WLTP of NEDC range staat zelden vermeld in de specificaties, enkel het verbruik en soms de grootte van de benzinetank.

Feit is wel dat 50l benzine 645kWh aan energie betekent, dus dat scheelt wat met een batterij van 75kWh, en een gemiddelde pomp aan een tankstation een vermogen heeft van 7,3MW.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
... maar vergelijk dat met de NEDC of WLTP-waarden qua verbruik. Een 2020 Golf VIII 1.0 TSI hoort 5,3l/100km te verbruiken, of 4,5l/100km volgens NEDC.

Dat wil zeggen dat met een benzinetank van 50l volgens NEDC 1111km kon doen, maar in de winter op 793km bleef steken. Terwijl je blij bent met 750km, mis je dus wel 350km aan beloofd bereik.

Volgens WLTP is dat overigens 943km, dus daar is 193km gewoon verdwenen.

Maar de WLTP of NEDC range staat zelden vermeld in de specificaties, enkel het verbruik en soms de grootte van de benzinetank.

Feit is wel dat 50l benzine 645kWh aan energie betekent, dus dat scheelt wat met een batterij van 75kWh, en een gemiddelde pomp aan een tankstation een vermogen heeft van 7,3MW.

Kijk die golf verbruikt dus 6,3 liter gemiddeld in de winter, da's dus een afwijking van 18% tov de WLTP (5,3 liter).
Het meerverbruik van een EV in de winter ligt wel een stuk hoger dan 18% tov de WLTP, dat gaat eerder richting de 50% .
Een nieuwe renault zoe, zou volgens WLTP 385 km moeten halen, maar in de praktijk zit dat rond de 250 op de snelweg of zelfs minder in de winter.
En dan wordt range anxiety plots weer een reëel probleem, en daar gaat het om.
Hoeveel KWh een liter benzine bevat, doet er hier niet toe.

Ik ga met zo'n kona dus niet op skiverlof, zelfs al zijn er genoeg snelladers.
En als ze bij tesla de laadsnelheid zouden halveren (zoals bij de iets oudere exemplaren), ik zou mij ook ferm genaaid voelen.
 
Eerste Nederlandse test van de nieuwe Fiat 500

Ik zag dit week-end ook een test passeren van een Duitser, die wat meer in detail ging. De laadcurve van de wagen is echt heel agressief (gaat trapsgewijs naar beneden, start met 83 kW tot aan 30% SOC, en heeft nog altijd 43 kW bij een SOC van 80%), van 7% naar 84% SOC op 28 minuten
Ziet er best wel goed uit, en de 'cabrio'-versie is volgens mij op dit ogeblik zowat uniek. Gaat wel goed verkopen denk ik
 
  • Informative
Reactions: wooter
Kijk die golf verbruikt dus 6,3 liter gemiddeld in de winter, da's dus een afwijking van 18% tov de WLTP (5,3 liter).
Het meerverbruik van een EV in de winter ligt wel een stuk hoger dan 18% tov de WLTP, dat gaat eerder richting de 50% .
Een nieuwe renault zoe, zou volgens WLTP 385 km moeten halen, maar in de praktijk zit dat rond de 250 op de snelweg of zelfs minder in de winter.
En dan wordt range anxiety plots weer een reëel probleem, en daar gaat het om.
Hoeveel KWh een liter benzine bevat, doet er hier niet toe.

Ik ga met zo'n kona dus niet op skiverlof, zelfs al zijn er genoeg snelladers.
En als ze bij tesla de laadsnelheid zouden halveren (zoals bij de iets oudere exemplaren), ik zou mij ook ferm genaaid voelen.
In de door jou opgegeven parameters kan ik je wel volgen.

Mijn Model X valt nu moeilijk te vergelijken want de opgegeven huidige waarden zijn op basis van de Long Range 'Raven' versie, en ik heb nog maar een 100D. Maar als we de WLTP-waarden nemen van 561km. en dat vergelijken met het WLTP-verbruik van 169Wh/km, kom ik zelfs in de winter op basis van Teslafi- en TeslaMate-gegevens (net) niet aan 50% afwijking.

Mijn 100D met 145000km en 10MWh geladen aan DC heeft nog geen enkele beperking in laadsnelheid dus lijkt dat probleem me beperkt tot de kleinere batterijen.

WLTP is voor EV's al langer een onjuiste weergave gebleken. Ik vraag me af hoe men de testcyclus zo heeft ontworpen dat het absoluut geen relatie heeft met de werkelijkheid, net nadat NEDC al een fantasie bleek.
 
In de door jou opgegeven parameters kan ik je wel volgen.

Mijn Model X valt nu moeilijk te vergelijken want de opgegeven huidige waarden zijn op basis van de Long Range 'Raven' versie, en ik heb nog maar een 100D. Maar als we de WLTP-waarden nemen van 561km. en dat vergelijken met het WLTP-verbruik van 169Wh/km, kom ik zelfs in de winter op basis van Teslafi- en TeslaMate-gegevens (net) niet aan 50% afwijking.

Mijn 100D met 145000km en 10MWh geladen aan DC heeft nog geen enkele beperking in laadsnelheid dus lijkt dat probleem me beperkt tot de kleinere batterijen.

WLTP is voor EV's al langer een onjuiste weergave gebleken. Ik vraag me af hoe men de testcyclus zo heeft ontworpen dat het absoluut geen relatie heeft met de werkelijkheid, net nadat NEDC al een fantasie bleek.

hetzelfde geldt voor een hybride ice. Daar kom je nooit aan de opgegeven zuinigheid.
 
We weten allemaal wel een beetje hoe die normering ontstaan is, met allerlei gelobby en gesjoemel.
Eerlijk gezegd, kan het mij worst wezen hoeveel % er wordt afgeweken, zolang het werkelijke verbruik en range maar goed is, en daar kom je met wat research ook wel achter.
En daar wringt nog het schoontje nog bij sommige EV's.
Een model 3 SR+ zou ik ook al te krap vinden in de winter, dan gaat de range ook tot onder de 250 km zakken op de snelweg, zeker als na een paar jaar de batterij wat minder is (kleine batterij betekent ook meer laadcycli). Vandaar dus de long range voor mij.
Ik snap wel dat mensen voor wie die 60k voor een long range model 3 te duur is, toch nog kiezen voor een ICE of hybride. Of voor een VW ID.3., waardoor we weer terug on topic zijn ;)
 
Alles is natuurlijk relatief. Ik heb een tijdje 180km gependeld in de winter enkele richting, maar dat stoorde niet want op het einde van de rit stond er een 11kW paal. Als je totale afstand onder die grens blijft van wat je accu aan kan, je met een volle batterij kan vertrekken en bij aankomst terug kan laden, dan voel je dat probleem niet zo en dan kan een VW e-UP, een BMW i3 of elektrische MINI ook werken. En dan boeit een maximum laadvermogen van 50kW ook niet zo.

Ga je dan lange ritten doen, dan moet je ergens de sweet spot vinden tussen rijbereik, en laadvermogen. Na een jaartje met de Model 3 op vakantie zijn geweest was een keer extra moeten laden met de Model X wel een punt van frustratie, maar het grotere comfort en de flexibelere bagageruimte deed me toch 3 keer na mekaar de Model X kiezen. En dag tot dag valt die range reuze mee (zonder corona kan ik heen en terug rijden op één acculading) maar 1) dat kost ook wat want het is geen i3, en 2) er is altijd wel beter.

Ik denk dat het daar voor autobouwers ook de moeilijkheid in zit: er zullen er zeer zeker mensen zijn die met 40kWh aan batterij en een 0-100 van 11s meer dan genoeg aan hebben, omdat de prijs ook adequaat is. En er zijn er die minder dan 4-500km op een acculading onacceptabel vinden... Dat is zo een spreidstand aan capaciteiten en prijs...
 
Eerste Nederlandse test van de nieuwe Fiat 500

Ik zag dit week-end ook een test passeren van een Duitser, die wat meer in detail ging. De laadcurve van de wagen is echt heel agressief (gaat trapsgewijs naar beneden, start met 83 kW tot aan 30% SOC, en heeft nog altijd 43 kW bij een SOC van 80%), van 7% naar 84% SOC op 28 minuten
Ziet er best wel goed uit, en de 'cabrio'-versie is volgens mij op dit ogeblik zowat uniek. Gaat wel goed verkopen denk ik
Ik vind het een prachtige auto. Jammer genoeg heb ik er geen nood aan :)
 
  • Like
Reactions: Andre
We weten allemaal wel een beetje hoe die normering ontstaan is, met allerlei gelobby en gesjoemel.
Eerlijk gezegd, kan het mij worst wezen hoeveel % er wordt afgeweken, zolang het werkelijke verbruik en range maar goed is, en daar kom je met wat research ook wel achter.
En daar wringt nog het schoontje nog bij sommige EV's.
Een model 3 SR+ zou ik ook al te krap vinden in de winter, dan gaat de range ook tot onder de 250 km zakken op de snelweg, zeker als na een paar jaar de batterij wat minder is (kleine batterij betekent ook meer laadcycli). Vandaar dus de long range voor mij.
Ik snap wel dat mensen voor wie die 60k voor een long range model 3 te duur is, toch nog kiezen voor een ICE of hybride. Of voor een VW ID.3., waardoor we weer terug on topic zijn ;)

Ik snap dat ook wel. Ik heb ook een tijd veel gereden. Liep ik dagelijks met zo’n slang te hannesen met mijn pak aan. Soms was de laadslang kleddernat.

Het heeft ook voordelen, zoals vanmorgen lekker warm wegrijden. Maar elke keer laden is ook niet alles voor mij.