Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zat net even te kijken bij Volvo…. Die EX30 is best een leuk bakkie! Qua prijs ook nog best aardig te doen. Met alle opties aangevinkt kom je voor een Ultra uitvoering, single engine extended range (netto 64kWh accu) op nog geen k€51 uit.

Verder, aadpoort aan de goeie kant. Leuke lichtblauwe kleur. (Weer eens wat anders dan misgrijs, donkergrijs, rouwwagengrijs of zwart) Downside, 8-9 maanden levertijd.

Maar we nemen hem mee in de selectie naast de Megane-e.
Zeker een leuke auto, heb je hem al in het echt gezien, want ik vermoed dat ie best wel krapjes is namelijk.
 
Zeker een leuke auto, heb je hem al in het echt gezien, want ik vermoed dat ie best wel krapjes is namelijk.
Nee niet in het echt gezien.
Maar heb een licht vermoeden dat het een C40 Recharge is met een hoge kofferklep.
Krapjes qua ruimte bedoel je? We zijn met z’n tweeën, wordt meestal maar door 1 van ons in gereden, dus hoeven we niet zo bar veel ruimte te hebben. Als er 2 grote reistassen in kunnen is dat al prima.
 
Nee niet in het echt gezien.
Maar heb een licht vermoeden dat het een C40 Recharge is met een hoge kofferklep.
Krapjes qua ruimte bedoel je? We zijn met z’n tweeën, wordt meestal maar door 1 van ons in gereden, dus hoeven we niet zo bar veel ruimte te hebben. Als er 2 grote reistassen in kunnen is dat al prima.
Als je de ruimte niet echt nodig hebt dan kan het een hele leuke en stoere auto zijn. Qua afmetingen is ie volgens mij wel een flink stuk korter dan de XC40 en C40, dat moet je binnenin ergens weer compenseren.
 
Als je de ruimte niet echt nodig hebt dan kan het een hele leuke en stoere auto zijn. Qua afmetingen is ie volgens mij wel een flink stuk korter dan de XC40 en C40, dat moet je binnenin ergens weer compenseren.

Ik vind het ook wel een geinig bakkie. Die lichtblauwe kleur is best mooi zo op het plaatje. Interieur is misschien qua minimalisme wel even wennen.
Qua afmeting is de EX30 20cm korter, en heeft een wielbasis die 5 cm korte is dan de C40

De C40 heeft alleen wel een grotere accu, 78kWh netto ten opzichte van 64kWh voor de EX30. Maar dat verschil zie je ook wel terug in de aanschafprijs.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Rimac rijdt rap rondje ring:

Met open mond zitten bekijken. Wat is dat ding idioot snel in rechte lijn. Onvoorstelbaar. Daar pakt hij ook alle tijd, want in de bochten is hij niet bijzonder snel (ook niet langzaam natuurlijk, maar alles is relatief).

Tijd valt in die zin ook tegen als je het vergelijkt met de Model S. Al denk ik dat er een betere tijd te halen valt met de Rimac dan er nu staat als ik het zo zie.
 
Is niet voor mij, wordt voor de teerbeminde (zelfstandig ondernemer). Die wil geen Tesla (om meer redenen dan de 4 die jij hebt gevonden om wel een Tesla te kiezen ;) )
Als zelfs een Megane-e in de shortlist staat, kan ik enkel maar geloven dat ze de slechtste EV-ervaring zoekt. Ja, dan moet je niet bij Tesla zijn.
 
Als zelfs een Megane-e in de shortlist staat, kan ik enkel maar geloven dat ze de slechtste EV-ervaring zoekt. Ja, dan moet je niet bij Tesla zijn.
Daar denkt onze Noorse vriend Björn anders over ;) (en die rijdt niet alleen Tesla’s als ik z’n joeptjoepkanaal moet geloven). Die vond hem nog niet eens zo slecht (zeer bescheiden mening)

Om je beetje uit de Tesla droom te helpen.
De Megane-e is een stuk stiller dan mijn MX (geen windgeruis, iets wat een exclusieve Tesla feature schijnt te zijn, is binnen “spec” van de auto), cruisecontrol zonder phantombraking (ja nog steeds spontaan remmen als je het niet verwacht), automatische ruitenwissers die niet beginnen te wissen als je voorraam vrijwel ondoorzichtig is. Even een paar dingen die mij als Teslarijder opvielen tijdens een proefrit.

Misschien eens een proefrit doen, vrijblijvend. ;) zal je positief doen verrassen. Of niet, dat kan ook.

Maar sta open voor een 50 mille (NL) Tesla alternatief in het midden SUV segment. :)
 
  • Like
Reactions: Menabe and Koifim
Maar sta open voor een 50 mille (NL) Tesla alternatief in het midden SUV segment. :)
Wat dacht je van deze (ook in blauw voor 500 euro meer, of in zwart voor 1000 meer):
(ik denk dat dit het meest overeenkomt uit de mogelijke Tesla's met de term midden-SUV)
1692461414770.png


Maar het kan ook nog een stuk (5000 euro) goedkoper:
1692461350449.png


Dit zijn all-in prijzen, incl. afleveringskosten werd me verteld. En als je al een Tesla hebt krijg je nog 500 euro korting hierop, zeiden ze me ook.

Ik zou zeggen: "probeer eens een proefrit" in een Tesla van de nieuwe generatie.
Er is sinds 2017 (jaartal van je X) erg veel verbeterd in de Tesla-wereld. :)
Net zoals de Megane-e zoveel beter is geworden dan de Zoe van 2018 😉
 
Last edited:
Wat dacht je van deze (ook in blauw voor 500 euro meer, of in zwart voor 1000 meer):
(ik denk dat dit het meest overeenkomt uit de mogelijke Tesla's met de term midden-SUV)
View attachment 966519

Maar het kan ook nog een stuk (5000 euro) goedkoper:
View attachment 966518

Dit zijn all-in prijzen, incl. afleveringskosten werd me verteld. En als je al een Tesla hebt krijg je nog 500 euro korting hierop, zeiden ze me ook.

Ik zou zeggen: "probeer eens een proefrit" in een Tesla van de nieuwe generatie.
Er is sinds 2017 (jaartal van je X) erg veel verbeterd in de Tesla-wereld. :)
Net zoals de Megane-e zoveel beter is geworden dan de Zoe van 2018 😉
Allemaal leuk en aardig. Maar mijn teerbeminde vind het prettig als ze in ons dorp voor onderhoud kan. Niet hoef te puzzelen of ze in Utrecht of in Zwolle of in Duiven of in Amsterdam plek hebben.
Daarbij is zo’n MY niet iets waar ze zichzelf in ziet rijden. Niet in een witte (vind ze een vreselijke kleur, alleen bestemd voor een koelkast) de andere kleuren zijn ook niet echt haar ding. (Plus ze heeft een tot in de diepste vezels een pleurishekel aan Elon, sinds 2017 is er ook het een en ander veranderd ;-) ).
leuk geprobeerd, maar gaat hem niet worden :)

(Plus de prijzen bij Tesla veranderen ongeveer met dezelfde frequentie als het humeur van m’n schoonmoeder)
 
Last edited by a moderator:
  • Funny
Reactions: Hayden
Allemaal leuk en aardig. Maar mijn teerbeminde vind het prettig als ze in ons dorp voor onderhoud kan. Niet hoef te puzzelen of ze in Utrecht of in Zwolle of in Duiven of in Amsterdam plek hebben.
Tesla heeft geen onderhoud nodig, defectjes worden thuis opgelost en banden haal ik bij de bandenboer.

Wat zou ik nog naar de BMW dealer in het volgende dorp bellen als ik enkel kan bellen tijdens de openingsuren, en ze me enkel afspraken in hun garage kunnen geven binnen 3-4 weken...

Maar ja, je kan inderdaad ook een VW rijden die mee heulden met de nazi's tijdens WOII, of meer recent sjoemeldiesels verkochten. Of een Renault die na de samenwerking met Nissan en een 1 ster Zoe een hele tijd niks hebben gedaan om verder te elektrificeren.

Ik vind Elon ook een ongelofelijke kloot de laatste jaren maar netto nog altijd beter dan alle andere automerken die jarenlang elektrisch rijden hebben vertraagd. Als je geeft om moraliteit.

Oh, en die prijzen van Renault en VW veranderen ook zonder dat iemand het merkt, maar dat maakt niet uit want niemand weet wat zo een ding echt kost want door de kortingspolitiek rijdt ook jouw buur zijn auto goedkoper dan wat je denkt dat ie heeft uitgegeven.
 
Tesla heeft geen onderhoud nodig, defectjes worden thuis opgelost en banden haal ik bij de bandenboer.

Wat zou ik nog naar de BMW dealer in het volgende dorp bellen als ik enkel kan bellen tijdens de openingsuren, en ze me enkel afspraken in hun garage kunnen geven binnen 3-4 weken...

Maar ja, je kan inderdaad ook een VW rijden die mee heulden met de nazi's tijdens WOII, of meer recent sjoemeldiesels verkochten. Of een Renault die na de samenwerking met Nissan en een 1 ster Zoe een hele tijd niks hebben gedaan om verder te elektrificeren.

Ik vind Elon ook een ongelofelijke kloot de laatste jaren maar netto nog altijd beter dan alle andere automerken die jarenlang elektrisch rijden hebben vertraagd. Als je geeft om moraliteit.

Oh, en die prijzen van Renault en VW veranderen ook zonder dat iemand het merkt, maar dat maakt niet uit want niemand weet wat zo een ding echt kost want door de kortingspolitiek rijdt ook jouw buur zijn auto goedkoper dan wat je denkt dat ie heeft uitgegeven.

Dergelijke reactie roepen bij mij het gevoel op dat er niet geluisterd wordt of niet geluisterd wil worden.

Ieder mens heeft zijn eigen wensenlijst, criteria en wereldbeeld. Er wordt door @Faiz71 keurig netjes uitgelegd wat voor hun en met name de partner belangrijke zaken zijn. Dat jij dat anders ervaart en andere dingen belangrijk vind is je goed recht, maar dat geeft nog niet het recht andere wensen en ervaringen onder het kleed te schuiven.
 
Dat jij dat anders ervaart en andere dingen belangrijk vind is je goed recht, maar dat geeft nog niet het recht andere wensen en ervaringen onder het kleed te schuiven.
Tuurlijk wel. De elementen die ik aanhaal zijn net waarom ik voor Tesla kies, en dit is een Tesla forum.

Ja, dit onderwerp is wat andere automerken doen, maar je mag als Tesla eigenaar absoluut vinden dat de andere merken niet aantrekkelijk zijn in product en service.
 
Tesla heeft geen onderhoud nodig, defectjes worden thuis opgelost en banden haal ik bij de bandenboer.

Wat zou ik nog naar de BMW dealer in het volgende dorp bellen als ik enkel kan bellen tijdens de openingsuren, en ze me enkel afspraken in hun garage kunnen geven binnen 3-4 weken...

Maar ja, je kan inderdaad ook een VW rijden die mee heulden met de nazi's tijdens WOII, of meer recent sjoemeldiesels verkochten. Of een Renault die na de samenwerking met Nissan en een 1 ster Zoe een hele tijd niks hebben gedaan om verder te elektrificeren.

Ik vind Elon ook een ongelofelijke kloot de laatste jaren maar netto nog altijd beter dan alle andere automerken die jarenlang elektrisch rijden hebben vertraagd. Als je geeft om moraliteit.

Oh, en die prijzen van Renault en VW veranderen ook zonder dat iemand het merkt, maar dat maakt niet uit want niemand weet wat zo een ding echt kost want door de kortingspolitiek rijdt ook jouw buur zijn auto goedkoper dan wat je denkt dat ie heeft uitgegeven.
Je vergeet Henry Ford nog, een Amerikaanse nazi financierder die de blueprint van z'n Ford lopende band aan z'n grote Duitse vriend gaf om de Volkswagen te kunnen produceren. ;-)

Geen zorgen, de Renault dealer, evenals de Toyota, BMW, Mercedes, KIA, Mazda (misschien dat ik er nog eentje ben vergeten) zitten bij mij op loopafstand (krijg zelfs kosteloos een leenfiets mee, of wordt even thuisgebracht). Bandjes regel ik bij een mannetje. Je zult er versteld van staan hoe makkelijk deze dealers telefonisch bereikbaar zijn. Geen gedoe met een app waar je je probleem niet kunt adresseren, geen gedoe met onderdelen die weken op zich laten wachten zonder dat iemand je kan vertellen wanneer ze binnenkomen. Ben wel benieuwd of zo'n mobiele dienst ook een aandrijfas kan vervangen (ben voor de MX alweer aan de 2e set toe in krap 150.000km tijd, iets wat ik bij andere merken nog niet eerder heb meegemaakt, oké een distributieriem bij 120.000km van mijn sjoemeldiesel, maar dat zijn de kosten ook niet in vergelijk met de prijzen die Tesla hanteert). Of voor een APK'tje met je Tesla naar een bandenbutser (bij de andere merken wordt ie gewoon in de jaarbeurt meegenomen als die er aan toe is) omdat de SeC geen APK kan uitvoeren (tenzij dit inmiddels is veranderd, maar daar had ik geen informatie van kunnen vinden, so correct me if I'm wrong).

Daarnaast vergeet je nog voor het gemak te vermelden dat de eerste Zoe al in 2012 de weg op kwam. Iets bruikbaarder dan een Roadster, stukkie goedkoper dan een MS. Oh by the way, de Nissan Leaf was er al in 2010, geen chick magnet, maar wel elektrisch voor een breder publiek. Volgens mij is het niet dat de andere merken niet willen, ze moeten het ook kunnen.

Wat mijn buur rijdt interesseert me werkelijk geen ene mallemoer. Zolang hij daar gelukkig in is, prima. :)

Om het positief af te sluiten. Wel tof dat we het eens zijn dat Elon een kloothommel is. :cool:
 
  • Like
Reactions: Menabe and Ger356
Mijn MX heeft 240000mk gereden met originele assen. En mijn put is net dat de Zoe in 2012 op de markt kwam en de Megane-e 10 jaar later. De Nissan Leaf moest 12 jaar wachten op de Ariya voor een broertje.

En vanzelfsprekend was ik nooit in de markt voor een Zoe of een Leaf. De 2e generatie van de Leaf kwam uit in 2017 en had nog altijd een stuur dat je niet in de diepte kon instellen en een blok in de koffer waardoor je met platte achterbank nog altijd geen grote koffer had.

Zeg je nu dat ze het 10 tot 12 jaar lang niet konden?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is best mooi, 240.000km met originele assen.. Zijn er weinigen die het je nadoen.

Dat zeg ik niet, dat is jouw aanname.
Wellicht dat je daarvoor even bij de andere merken moet zijn om te vragen waarom ze er 10/12 jaar over hebben gedaan. Daar hebben ze Twitter/X accounts en info e-mailadressen voor.

Voor wat betreft de aannames, die redelijk aanwezig zijn. Misschien even los laten, ontspan, en door...

BTW, ik ben nog nooit eerder zo vaak met een moderator in discussie geweest over een persoonlijke keuze.. Niet elke slak hoeft gepekeld te worden ;-)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and Menabe