Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier een ervaringsdeskundige ;) na veel servicegedoe met de model S100D rij ik nu een jaar (weer) in een Porsche Macan. Maar zit voor eind van het jaar toch weer in een model3! Want wat miste ik? Ik had eerder al een Macan gehad - hele fijne auto - maar als je eenmaal EV hebt gereden is het niet meer hetzelfde. Al die energie die verdwijnt bij het afremmen, waarvan je schijven nog slijten ook, het tanken, de hele beleving, het is toch iets van vroeger - hetzelfde geldt voor de bijtelling. Ik miste de tech, het concept, updates, de rust waarmee je naar 100 km/h speert, grote Navi. Voordeel had het ook: je knalt in een rechte lijn naar Oostenrijk, een keer tanken en het pedaal kan weer naar de vloer. En de werkende interval stand van de ruitenwissers is zo fijn. Maar je loopt niet meer voorop, en nu die groep steeds groter wordt loop je automatisch verder achterop.
 
  • Like
Reactions: Phil V and wooter
Hier een ervaringsdeskundige ;) na veel servicegedoe met de model S100D rij ik nu een jaar (weer) in een Porsche Macan. Maar zit voor eind van het jaar toch weer in een model3! Want wat miste ik? Ik had eerder al een Macan gehad - hele fijne auto - maar als je eenmaal EV hebt gereden is het niet meer hetzelfde. Al die energie die verdwijnt bij het afremmen, waarvan je schijven nog slijten ook, het tanken, de hele beleving, het is toch iets van vroeger - hetzelfde geldt voor de bijtelling. Ik miste de tech, het concept, updates, de rust waarmee je naar 100 km/h speert, grote Navi. Voordeel had het ook: je knalt in een rechte lijn naar Oostenrijk, een keer tanken en het pedaal kan weer naar de vloer. En de werkende interval stand van de ruitenwissers is zo fijn. Maar je loopt niet meer voorop, en nu die groep steeds groter wordt loop je automatisch verder achterop.
Mooi verhaal. Echter ik heb niet het gevoel dat ik voorop loop in mijn MS. Ja, het scherm is geweldig maar de routeplanner loopt hopeloos achter, geen filemeldingen, hoe vaak reed ik voor de Gotthard niet in de file terwijl hij me ook via de pas had kunnen laten rijden... Plus dat hij bij het uitkiezen van de SuC helemaal niet kijkt naar de bezetting.
 
Mooi verhaal. Echter ik heb niet het gevoel dat ik voorop loop in mijn MS. Ja, het scherm is geweldig maar de routeplanner loopt hopeloos achter, geen filemeldingen, hoe vaak reed ik voor de Gotthard niet in de file terwijl hij me ook via de pas had kunnen laten rijden...
Je hebt verkeersinfo en herberekenen toch wel aan staan hoop ik?

upload_2020-11-23_11-20-12.png


upload_2020-11-23_11-22-39.png


3G/LTE is wel nodig natuurlijk om de laatste verkeersinformatie correct te ontvangen. Ik zelf heb goeie ervaringen met het systeem, en vind het bijna even assertief als Waze als het gaat om binnenwegen zoeken. Op lange afstanden gebruik ik wel Waze naast de navigatie van Tesla om regelmatig te vergelijken. Waze moet je overigens soms ook triggeren voor een refresh om een alternatief aa te bieden.
 
Je hebt verkeersinfo en herberekenen toch wel aan staan hoop ik?

View attachment 611081

View attachment 611083

3G/LTE is wel nodig natuurlijk om de laatste verkeersinformatie correct te ontvangen. Ik zelf heb goeie ervaringen met het systeem, en vind het bijna even assertief als Waze als het gaat om binnenwegen zoeken. Op lange afstanden gebruik ik wel Waze naast de navigatie van Tesla om regelmatig te vergelijken. Waze moet je overigens soms ook triggeren voor een refresh om een alternatief aa te bieden.
Ja hoor, staat goed. Probleem is dat het filelijntje verdwijnt als je het scherm vergroot.
Voor alle duidelijkheid, zo'n auto krijg ik nooit meer. Je kunt altijd over alles zeiken, is mijn bedoeling niet.
 
Wat je gaat missen als je een andere auto neemt @Limbo2121:
Dan ga je natuurlijk naar het forum van dat betreffende automerk en....
Oh boy, wat ga je dit forum missen, want ja, je maakt de ontwikkelingen niet meer aan den lijve mee.
Dus kan je er niet meer echt goed over mee oh'en. ;)
Ruim 3600 posts in een kleine tijd!
 
[QUOTE="
Wat ga ik vooral niet missen?

  • Het je afvragen wanneer je laadsnelheid beperkt wordt
  • [/QUOTE]
Wat je vergeet: het je afvragen welke features er nu weer verdwenen zijn na de zoveelste software update !!

Het beperken van de laadsnelheid is wat mij betreft DE reden om geen Tesla meer te kopen. Mijn S is nu alleen nog ok om in België rond te rijden, ik geraak overal zonder SuCs. Maar reizen, dat is eigenlijk niet meer praktisch. Laden duurt gewoon 2 keer langer dan voor de beroemde software update die de laadsnelheid heeft beperkt. Bij de SeCs beweren ze dat er helemaal niets aan de hand is, en dat die update een nieuw feature is: i.e. langer wachten bij het laden.

Het feit dat Tesla dit soort wijzigingen durft door te voeren zonder de eigenaars ook maar de minste uitleg te verschaffen, dat is dodelijk voor het merk. Al de Model 3 eigenaars die nu denken, dit is niet voor mij, wacht maar tot er net zoiets gebeurd met de 3 binnen 1,2 of 3 jaar.

Ter info: gisteren sinds lang nog eens mogen supercharger, 10 minuten had ik nodig. Snelheid: 58 kW. Het start nog altijd snel, loopt naar 120 of 130 of 90 (geen idee waarom het altijd anders is) en daalt dan na 5 seconden naar 70 en dat na 1 minuut naar 60. De auto gaat er precies nog altijd zelf vanuit dat hij aan de oude hoge snelheid kan laden, want als die zegt 30 minuten laden bedoelt hij eigenlijk 60 minuten. Ofwel is de klok Elon time gebaseerd.

Sorry voor het negativisme, maar na jaren een heel tevreden Tesla bestuurder te zijn, is dit iets wat ik echt niet kan verteren. Zonder de minste verklaring dit soort van beperking invoeren, kom zeg.
 
  • Like
Reactions: Lucas31 and AustinP
Wat je gaat missen als je een andere auto neemt @Limbo2121:
Dan ga je natuurlijk naar het forum van dat betreffende automerk en....
Oh boy, wat ga je dit forum missen, want ja, je maakt de ontwikkelingen niet meer aan den lijve mee.
Dus kan je er niet meer echt goed over mee oh'en. ;)
Ruim 3600 posts in een kleine tijd!
Haha nee, dit forum was perfect voor newbees op EV-gebied. Geen ander forum meer
 
@RudiDLHad ik gisteren ook, 90 KW max in Urmond, waarschijnlijk niet op temperatuur na 30 km. Daarna in Horst wel telkens 112 KW maar ook naar heel even. Dit is idd onbevredigend, de laadtijden kloppen gewoon niet meer. En idd, zonder enige communicatie. Dat is mss nog het ergste. Je koopt gewoon wat anders dan je krijgt.
 
Misschien wat off-topic maar om Rudi wat bij te staan. Het fameuze blokkeren van superchargen wat voor model S en X al gaande was bij schade voertuigen begint nu ook bij de model 3.

https://twitter.com/RebuildsRich/status/1328337514751545344

same treatment different cookie
Total-loss voertuigen.

Da's iets heel anders dan schadevoertuigen.

Daar kunnen inderdaad ook auto's tussen zitten die nauwelijks schade hadden, enkel kosmetisch wat. Maar het is ook het segment waarvan ze van 3 auto's 1 auto maken. Kennis kwam er zo achter dat zijn Ford Escort eigenlijk 2 Escorts waren geweest.
 
Wat een Topic titel weer...

Rij nu 6 jaar elektrisch en wil sowieso niets anders meer.

Suc gebruik ik niet heel veel, maar heb er nog nooit hoeven wachten en heb me nog nooit druk gemaakt hoeveel stals er vrij zijn, want ja, je klikt even op het symbooltje en je ziet hoeveel er vrij zijn.
 
Zou maar opschieten met je PlugIn Hybrid, voor ze alsnog in het verdomhoekje komen.

Plug-in hybrids in new emissions scandal as tests show higher pollution than claimed | Transport & Environment
Ze zitten sinds de PHEV Outlander al in het verdomhoekje. Ik word echter die hoek in geduwd, elke gram uitstoot is 1 euro bruto extra bijdrage per maand. En we mogen niet boven de 80. Dus elke collega met leaseauto met caravan moest de caravan wegdoen of privé een auto nemen.
 
Vergeet ik nu nog iets?

Het rijtje is voor iedereen anders. En ik denk sterk afhankelijk van twee dingen:

1. In welk jaar je in je eerste Tesla stapte en in welk model. Met mijn P85 denk ik anders over de service (ongeevenaard, met als hoogtepunt uitbreiding van de garantie naar 8 jaar met onbeperkte km). En ik denk anders over supercharging: de snelheid is nu ruk, maar ik vind het SuC-netwerk inmiddels indrukwekkend en hoef al jaren niet meer te stoppen bij Ikea.

2. Of het in die jaren bij alleen de aanschaf van de auto bleef of in combinatie met een investering in $TSLA. Dat maakt denk ik ook nogal uit voor het merkgevoel (maar ik weet niet hoe het is om geen $TSLA te hebben).
 
Even wat reuring hier, het forum is niet meer wat het geweest is.
Wat ga ik missen?
  • Spotify en Tunein altijd beschikbaar
  • De frunk, vooral in deze afhaaltijden
  • De mobile ranger service
  • Het supersnel optrekken
  • De fantastische deurhendels, mits niet defect
  • Het behoren tot de Tesla-community hoewel na de komst van de M3 niet noodzakelijkerwijs een asset
  • Nieuwe software elke 2 weken maar toch meestal een teleurstelling. Wanneer werkt de intervalstand van de ruitenwissers nu eens zoals dat zou moeten?
Wat ga ik vooral niet missen?
  • Het bezoeken van SeC's
  • Het ergeren over het bereik als de winter invalt
  • Het je bij voortduring afvragen of er wel genoeg vrije plekken zijn de de SuC
  • Bij vertrek je afvragen waar je je in de file zult rijden
  • Het je afvragen wanneer je laadsnelheid beperkt wordt
  • Het geklooi met het bereik bij slecht weer
Vergeet ik nu nog iets?

Een leuke rijtje, maar veel dingen ontbreken nog bij de nadelen.

Waar je je bij een overstap naar een ICE flink op gaat verkijken is de terugkeer naar het wekelijkse ritje naar het tankstation. Stap je 's ochtends in je wagen (die er sowieso al vijf minuten over doet om iets van warme lucht te produceren), dan zie je dat je eigenlijk allang naar de pomp zou moeten maar je hebt op dat moment net geen tijd en ook geen zin, dus je stelt het maar weer uit. Dat knaagt vervolgens de halve dag aan je, waarna je toch uiteindelijk noodgedwongen maar ergens op zoek gaat naar een pomp. Waar je vervolgens in de stank staat en vieze handen krijgt, tenzij te wilt staan te pielen met van die plastic handschoentjes die niet goed passen.

Vervolgens mag je 100 euro aftikken. Elke week weer, onderweg naar je vakantie zelfs meerdere keren per dag. En zelfs al heb je geld zat, het blijft vervelend om daarvan afscheid te nemen om het vervolgens in rap tempo op te stoken. In het besef (hopelijk) dat je daarmee anderen in de smerige uitlaatgassen zet, en door je ex-EV-bondgenoten vies wordt aangekeken.

Bij het stoplicht voel je je een slappe lul als er een EV naast je gaat staan, want je weet dat je bij voorbaat kansloos bent, dus je doet maar geen moeite. Zaaddodend. En als je het toch probeert: terwijl die EV in één streep optrekt, probeer jij zo snel mogelijk door de versnellingen heen te schakelen, tot je het toch maar opgeeft. Op de snelweg heb je nooit meer instant power ter beschikking wanneer je die nodig hebt, je moet voortdurend terugschakelen. En als je het 'geluk' hebt een automaat te rijden, heb je steeds die vervelende kick down: eerst niets (een paar tienden voelt als een eeuwigheid) en vervolgens een veel te brute reactie.

Dat moet je toch allemaal niet willen?!
 
Een leuke rijtje, maar veel dingen ontbreken nog bij de nadelen.

Waar je je bij een overstap naar een ICE flink op gaat verkijken is de terugkeer naar het wekelijkse ritje naar het tankstation. Stap je 's ochtends in je wagen (die er sowieso al vijf minuten over doet om iets van warme lucht te produceren), dan zie je dat je eigenlijk allang naar de pomp zou moeten maar je hebt op dat moment net geen tijd en ook geen zin, dus je stelt het maar weer uit. Dat knaagt vervolgens de halve dag aan je, waarna je toch uiteindelijk noodgedwongen maar ergens op zoek gaat naar een pomp. Waar je vervolgens in de stank staat en vieze handen krijgt, tenzij te wilt staan te pielen met van die plastic handschoentjes die niet goed passen.

Vervolgens mag je 100 euro aftikken. Elke week weer, onderweg naar je vakantie zelfs meerdere keren per dag. En zelfs al heb je geld zat, het blijft vervelend om daarvan afscheid te nemen om het vervolgens in rap tempo op te stoken. In het besef (hopelijk) dat je daarmee anderen in de smerige uitlaatgassen zet, en door je ex-EV-bondgenoten vies wordt aangekeken.

Bij het stoplicht voel je je een slappe lul als er een EV naast je gaat staan, want je weet dat je bij voorbaat kansloos bent, dus je doet maar geen moeite. Zaaddodend. En als je het toch probeert: terwijl die EV in één streep optrekt, probeer jij zo snel mogelijk door de versnellingen heen te schakelen, tot je het toch maar opgeeft. Op de snelweg heb je nooit meer instant power ter beschikking wanneer je die nodig hebt, je moet voortdurend terugschakelen. En als je het 'geluk' hebt een automaat te rijden, heb je steeds die vervelende kick down: eerst niets (een paar tienden voelt als een eeuwigheid) en vervolgens een veel te brute reactie.

Dat moet je toch allemaal niet willen?!
Nou, ik krijg wel weer airmiles bij de Shell!:p
 
Het getuigd wel van lef om na een Tesla te denken aan een Fossiel-le brandstof auto.
Die beseffen nog niet dat ze uitgestorven zijn: Fossiel - Wikipedia

Afijn, wat je nog meer gaat missen is:
- het geluid bij het optrekken.... misschien is missen hier niet helemaal correct
- autopilot
- scheetkussen :p
- Netflix en youtube ... voor de kinderen natuurlijk ;) en alle andere overbodige goodies.
- camping- en dogmode
- De falcon doors bij een X
- Het trotse gevoel als je instapt

Wat krijg je maar wat wil je niet:
- ieder tig-duizend km een onderhoudsbeurt in de garage en het gevoel dat je weer belazerd bent.
- olieniveau meten
- wekelijks stinkende dampen bij het tankstation en de dame achter de kassa die vraagt of je kauwgum voor 1 euro wilt.