Steven
Member
Mooi! Who is next?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nissan is een goeie. BMW en zeker Audi ook (met hun Q7/Q6 SUV aankondiging). Volvo zal ook van alle modellen een elektrische/hybride variant mogelijk maken. We moeten vooral geduld hebben, de andere autofabrikanten hebben even tijd nodig om in te zien wanneer hun klanten over willen stappen.Mooi! Who is next?
Interessant stukje historie over Econcern, wist ik allemaal niet (is uit de tijd toen ik nog niet zo geinteresseerd was in duurzame energie :smile.
Wat ik zeker ook niet wist is dat Kees van der Leun daar de financiele man was, die levert op twitter veel interessante informatie. Was recentelijk ook spreker op een avond van Urgenda.
Kennelijk zijn ze samen met een derde aansprakelijk gesteld voor 33 miljoen.
Duurzaamheid heeft her en der nogal wat financiele haken en ogen :frown:.
Wat links:
Windhandel -
Top failliet Econcern aansprakelijk gesteld
Bouwen op resten van Econcern | Archief | de Volkskrant
Curatoren maken gehakt van bestuurders Econcern
Volgens mij is het probleem niet dat er te weinig informatie en ervaring is om waterstof zo te produceren. Sterker nog daar wordt al decennia aan gewerkt. En het is zeker mogelijk om waterstof volledig duurzaam te produceren. Het probleem daarbij is dat het onmogelijk is om dat op grote schaal te doen. Je hebt er teveel ruimte voor nodig (algenvelden). Het produceren via windenergie of zonne- energie (PV) is niet interessant, want dan heb je weer te maken met het slechte rendement van elektrolyse en kan je veel beter de elektriciteit opslaan in batterijen (ca. 3x efficienter).Probleem is nog wel dat er te weinig informatie en ervaring is met het produceren van Waterstof door middel van zon- en windenergie. Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Andere probleem is dat ik heb begrepen dat een fuel cell vehicle nog steeds een batterij nodig heeft (weliswaar een relatief kleine) om de elektriciteit op te slaan.
Volgens mij is het probleem niet dat er te weinig informatie en ervaring is om waterstof zo te produceren. Sterker nog daar wordt al decennia aan gewerkt. En het is zeker mogelijk om waterstof volledig duurzaam te produceren. Het probleem daarbij is dat het onmogelijk is om dat op grote schaal te doen. Je hebt er teveel ruimte voor nodig (algenvelden). Het produceren via windenergie of zonne- energie (PV) is niet interessant, want dan heb je weer te maken met het slechte rendement van elektrolyse en kan je veel beter de elektriciteit opslaan in batterijen (ca. 3x efficienter).
Doel je hier op de productie van de batterijen en de brandstofcel? Anders kan ik je namelijk niet volgen.Ik heb inderdaad begrepen dat het rendement veel lager is, maar ik ben ook benieuwd naar de totale CO2 uitstoot (en andere stoffen) die vrijkomen bij het rijden van een fuel cell vehicle. Daar is volgens mij nog weinig informatie over te vinden. Het zou zomaar kunnen dat, ondanks het lage rendement, de uitstoot lager is bij fuel cell vehicles dan bij batterij vehicles. Zeker omdat wind- en waterkracht energie ontzettend weinig CO2 uitstoot veroorzaken per kWh. De batterij (en fuel cell) daarentegen veroorzaken volgens mij een relatief groot deel van de totale CO2 uitstoot.
De kosten en efficientie zijn wat mij betreft ondergeschikt (maar niet onbelangrijk) aan de "schoonheid" van het totale product.
Doel je hier op de productie van de batterijen en de brandstofcel? Anders kan ik je namelijk niet volgen.
Zolang we in Nederland nog 90% fossiel verstoken, kunnen we alle wind- en zonne-energie het beste gebruiken voor direct gebruik, en het niet eerst om te zetten naar H2, om het dan alsnog weer om te zetten...
Dat zal door de overheid tzt dan wel bijgesteld worden door accijnzen te heffen of subsidie op niet-fossiele machines te geven...Is mogelijk, F.
Maar stel nou eens dat het met het EV's de kant op gaat die we denken. Dan wordt fossiele brandstof zo weinig benodigd dat prijzen kelderen. Diesel voor utiliteitsmachines zou dan heel goedkoop kunnen worden, bijv. in de buurt van LPG.
Denk ook aan diesel voor de scheepvaart, maar ook kerosine voor de luchtvaart is iets dat zich aan de accijnzen onttrekt. Daar zul je de laatste der fossiele Mohicanen vinden.
Is mogelijk, F.
Maar stel nou eens dat het met het EV's de kant op gaat die we denken. Dan wordt fossiele brandstof zo weinig benodigd dat prijzen kelderen. Diesel voor utiliteitsmachines zou dan heel goedkoop kunnen worden, bijv. in de buurt van LPG.
Denk ook aan diesel voor de scheepvaart, maar ook kerosine voor de luchtvaart is iets dat zich aan de accijnzen onttrekt. Daar zul je de laatste der fossiele Mohicanen vinden.
Enigszins on topic: Nuon stopt met stoken van kolen in Eemshaven | Economie | de Volkskrant
Grote vraag van mij: waar halen ze de waterstof vandaan?