You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kittig autootje. Gebruikt 1/3 deel van de waterstof die een Toyota Mirai verbruikt. Maar helaas, om waterstof te maken is drie keer zoveel energie nodig in vergelijking met een volledig elektrische auto waar de - elektrische - energie direct in de accu wordt geladen.Hmm,
Dit maakt waterstof wel interessant:
(van FB post)
Hyundai denkt aan bouwen van waterstoftankstation - Groen7
Wie wil er eens een Hyundai-dealer binnenstappen en zich als geïnteresseerde koper voordoen?
Kijken hoe ver zo'n verkoper komt... en dan al zeker als we over de productie van waterstof gaan doorvragen
Ja, wel eens de maximum plaid kunnen zijn, maar voegt ook weer extra hardware toe die een plaats moet krijgenEen grote condensator maakt inderdaad van een FCEV een betere FCEV. Stel je eens voor wat dat met een BEV kan doen.
40 miljoen euro investering voor enkele honderden waterstofauto's, schandalig. En dan te weten dat de waterstofauto geen bijtelling krijgt boven de 50 mille. Voor 40 miljoen euro zet Tesla 200 SuperChargers neer met ieder 8 stalls, voor de belastingbetaler zonder kosten.De verwachting is dat er in 2018 een landelijke dekking is met 16 waterstofstations. Moeten we nog meer zeggen?
40 miljoen euro investering voor enkele honderden waterstofauto's, schandalig. En dan te weten dat de waterstofauto geen bijtelling krijgt boven de 50 mille. Voor 40 miljoen euro zet Tesla 200 SuperChargers neer met ieder 8 stalls, voor de belastingbetaler zonder kosten.
Wedden dat die waterstof stations door de overheid betaald worden?
Dan is het inzetten van elektrische taxi's incl. chauffeur voor die 1.800 gebruikers een koopje...
Mooie scenario's, dank daarvoor!
Wat ik er o.a. uit lees is dat Shell verwacht dat BEV en FCEV naast elkaar zullen bestaan, met BEV's overwegend voor personenvervoer en FCEV's voor vrachtvervoer. Naar de verhoudingen kunnen we gissen, iedereen mag daarvoor in z'n eigen glazen bol turen, maar er staat in elk geval dat Shell H2 als levensvatbaar ziet.
En al is dat ook maar een mening van een bedrijf met eigen belangen, dat is wel het punt dat ik wil maken: het is geen onzinnige technologie, en als er eenmaal een ecosysteem voor ontstaat, krijgt het vanzelf bestaansrecht. Dan is niet eens uit te sluiten dat het de dominante technologie wordt, al verwacht ik dat zelf voor personenvervoer ook niet.
Dan de discussie over de beschikbaarheid van energie: eens dat we zuinig moeten zijn zolang we afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en kernsplitsing. Maar zie onderstaande link: het omslagpunt voor duurzame energie staat echt voor de deur en dan ontstaat opeens een ander model. Mijn overtuiging is dat we over 10 jaar heel anders naar energie-beschikbaarheid kijken dan nu.
Doorbraak van duurzaam
Je geeft precies aan wie er baat hebben bij de waterstof 'economie'.Ok maar we zijn het dus eens dat we energie duurzaam moeten opwekken.
Om alle 8 miljoen auto's in Nederland electrisch te laten rijden hebben we 1200 windmolens in de Noordzee nodig.
Als we ze op waterstof zouden willen laten rijden worden dat er 3600.
Maar als we eenmaal die 1200 stuks hebben geplaatst en we dus genoeg electriciteit voor al die auto's hebben dan gaan we er toch niet nog 2400 bijbouwen, alleen maar zodat we ook nog dat peperdure ecosysteem kunnen bouwen, h2 kunnen transporteren, overtanken, en de helft van de energie kunnen weggooien ? Omdat........omdat er dan heel misschien bij een hele kleine groep nog een beetje range anxiety bestaat ? Dat zie ik niet gebeuren.
Tijd voor een knuppel in het hoenderhok
In deze discussie kom ik opvallend veel argumenten tegen die ICE-rijders gebruiken tegen onze BEV's:
En de tegenargumenten voor de BEV's zijn voor FCEV's net zo valide:
- die auto's rijden alleen maar rond dankzij bakken overheidssubsidie
- het kan slechts een oplossing zijn voor de happy few, je kunt nooit genoeg snellaadstations bouwen voor het complete Nederlandse wagenpark
- EV's zijn net zo goed heel vervuilend (fijnstof van banden, chemicaliën in batterijen etc)
Ik ben kortom van veel argumenten weinig onder de indruk en vind het terecht dat er subsidies worden verstrekt om ook FCEV's een kans te geven.
- overheidssubsidie is nodig om voldoende massa te creëren en de technologie de kans te geven zichzelf te bewijzen. Daarna moeten de gebruikers het zelf gaan betalen, maar daar gaat wel een paar jaar overheen.
- er zijn voldoende ideeën voor schaalvergroting die "vanzelf" tot ontwikkeling komen als er maar voldoende gebruikers zijn. De Superchargers (en in mindere mate ook Fastned) zijn daar goede voorbeelden van.
- EV's zijn niet brandschoon maar de winst tov ICE's is aanzienlijk en de batterijen worden keurig gerecycled. Wat betreft FCEV's en het veel gehoorde argument dat er voor de waterstofproductie aardolie wordt gebruikt: dat is waar, maar niet onvermijdelijk, en in de toekomst zal water de belangrijkste grondstof worden.
Mijn belangrijkste aarzeling tegen FCEV's is het lage rendement in de waterstofketen, maar als energie over een paar jaar geen schaars goed meer is dankzij de steeds betere opbrengst van zonnepanelen, is dat argument misschien niet meer van belang . Kortom: volgens mij is het een kansrijk alternatief voor BEV's en ben blij met de aankomende confrontatie tussen beide oplossingen!