Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, de wethouder van Veere. Wil voorkomen dat hij een Waterstof auto gaat kopen om de gemeente groen te laten lijken.
2.000.000 voor een laadstation voor waterstof. Daar kan per half uur één auto worden gevuld met waterstof. Voor die 2 miljoen kan iedere inwoner van het 1650 zielen tellende Veere gratis een 22 kW laadstation krijgen. Wanneer houdt dit imbeciele gedoe met waterstof nou een keer op?
 
Last edited:
Ja stel je eens voor, we zouden onze auto kunnen tanken op zonlicht. Dat zou écht briljant zijn.

;)

Het probleem met elektrische energie, bvb van zonnepanelen, blijft opslag.
Opslag in batterijen blijft beperkt qua vermogen , en duur.

Als men op één of andere manier, met aanvaardbaar rendement, de energie zou kunnen opslaan én transporteren, dan zou dat een mega stap vooruit zijn.
 

Het zegt genoeg dat Shell wordt genoemd. Zij hebben een enorm belang bij het in stand houden (en liefst uitbreiden of ombouwen) van het distributienetwerk. Waar blijven zij als er stations gaan sluiten of een Fastned-filiaal worden?

Voor wat betreft het vervoer met personenwagens zal het absoluut niets worden. Wat moeten we met enkele tientallen laadstations in het land, ook al kun je daar in een paar minuten tanken? (Als dat al zo is want tot nu toe kunnen er per uur maar enkele auto's geladen worden). Als je eerst een half uur moet rijden is de laadtijd uiteindelijk enorm. Dat vergeet men.
De ontwikkeling van batterijen als opslag voor personenauto's zal daarnaast een enorme vlucht nemen. Als we bijvoorbeeld goed luisteren naar wat er is aangekondigd voor Model 3 dan wordt gesproken over een laadtijd van maximaal een half uur voor de nieuwe soort batterijen. Dat is al twee keer zo snel als met de Model S.

Tegen de tijd dat er iets van een infra voor waterstof zou kunnen zijn hebben we al vele tienduizenden FEV's die overal kunnen laden. Tegelijkertijd zullen zij die een echt hoge range willen, waarbij 600 tot 700 km wel het plafond zal zijn van wat men gaat vragen, want alles heeft zijn prijskaartje, die kunnen hebben door de keuze uit de nieuwe generatie batterijen. Zeker met een verdicht SuC netwerk kan men snel bijladen. Men zal toch ook eens naar de wc moeten. Bovendien is het hoogst onveilig en inmiddels weten wij hoe relaxed het is om dat stressmodel los te laten.

Men vergeet daarnaast altijd wat uiteindelijk de automobilist zelf gaat willen (dat is een kwalijke eigenschap van de industrie en de politiek) en die zal niet snel een waterstoftank in zijn auto willen.

Dus het is weggooien van belastinggelden. Wat wel zou kunnen is inzet voor bijvoorbeeld internationaal goederenvervoer. Een vrachtauto of touringcar kan dan een enorme range hebben en er hoeven maar heel weinig laadstations te komen.

Verder zou, als opslag wat effectiever kan, het denkbaar zijn dat bij energiebronnen, zoals zonneparken, windparken en kolencentrales een waterstofinstallatie komt die dan een overschot omzet in waterstof en dan later het omgekeerde doet door waterstof om te zetten in elektriciteit die het net in gaat. Maar transport van waterstof over het water of de weg is niet alleen inefficiënt maar ook ongewenst. Energieoverdracht kan gewoon via het elektriciteitsnetwerk lopen.

Dat een minister zich zo aan het handje laat nemen.
 
Wel beetje vreemd dat er wordt gesteld dat waterstof een hoge dichtheid heeft. Immers is dat niet zo (tov benzine/diesel/etc) en is dat nu juist het probleem voor de opslag. Ik sta open voor waterstof, maar niet op de huidige manier. Te inefficient om te maken en te lastig op te slaan (ook veiligheid is lastiger met zo'n speciale tank).

Dat blijf ik ook het raarste vinden aan het hele waterstofverhaal (los van de efficiency, de veiligheid, etc): die verzonnen energiedichtheid. Moet je eens opletten wat voor een energiedichtheid je bereikt als je benzine (of wat dan ook) zou verdampen en tot 700 bar zou comprimeren.
 
http://www.haarlemsdagblad.nl/regio...ektrisch-taxien-vliegtuigen-heeft-de-toekomst

beetje on/off topic misschien, vliegtuigen die elektrisch taxiën met waterstofcel, maar toch...

Prachtig idee, vooral voor vliegtuigen is elektrisch vliegen/rijden met batterijen nog lang niet mogelijk (niet met hetzelfde formaat vliegtuig en bijbehorende vracht). Als waterstof daarvoor een overgang kan ondersteunen dan is dat prachtig!

Offtopic, maar hopelijk wel informatief:
Vliegen veroorzaakt een behoorlijke CO2-uitstoot per kilometer per reiziger:
Regionaal: <700 km = 297 gram per km
Europees: 700-2500 km = 200 gram per km
Intercontinentaal: > 2500 km = 147 gram per km
Lijst emissiefactoren | CO2 emissiefactoren

Dat de CO2-uitstoot lager ligt per km voor langere vluchten, heeft te maken met het stijgen/landen. Het stijgen/landen kost enorm veel energie en dit wordt verspreid over meer km bij een langere vlucht. Eigenlijk hetzelfde als met een koude Tesla/batterij wegrijden. De eerste km's moet alles opwarmen en hoe langer de rit, hoe meer deze energie kan worden verspreid over de gereden km.
 
Lees ik nou Econcern?
Dan kan rekenen niet de sterkste eigenschap zijn van Ad
Volgens mij bedoelde hij "maximaal" i.p.v. "minstens 2000 auto's" in onderstaande quote:

Waar staat Nederland met rijden op waterstof over vijf jaar?
"In Nederland rijden nu zo'n twintig waterstofauto's. Eerder zijn in steden wel proeven met bussen op waterstof gedaan, maar daar bleef het bij want de technologie was vijf jaar geleden nog niet zo ver als nu. En er waren nauwelijks vulpunten. Dat verandert nu. De overheid zet voor 2020 in op minstens 2000 auto's, 100 bussen en 20 vrachtwagens op waterstof, met twintig openbare waterstoftankstations."


Hij vergeet dan enkel te vermelden dat er in 2020 al honderduizenden FEV/BEV's rondrijden en waterstof enkel door hobbyisten worden "gehouden"; rijden zullen ze namelijk niet veel.

Op zich realistische cijfers.
 
Lees ik nou Econcern?
Dan kan rekenen niet de sterkste eigenschap zijn van Ad

Interessant stukje historie over Econcern, wist ik allemaal niet (is uit de tijd toen ik nog niet zo geinteresseerd was in duurzame energie :smile:).
Wat ik zeker ook niet wist is dat Kees van der Leun daar de financiele man was, die levert op twitter veel interessante informatie. Was recentelijk ook spreker op een avond van Urgenda.
Kennelijk zijn ze samen met een derde aansprakelijk gesteld voor 33 miljoen.
Duurzaamheid heeft her en der nogal wat financiele haken en ogen :frown:.

Wat links:

http://www.groenerekenkamer.nl/webshop/windhandel/
http://www.nu.nl/economie/3787456/top-failliet-econcern-aansprakelijk-gesteld.html
http://www.volkskrant.nl/archief/bouwen-op-resten-van-econcern~a987751/
http://www.faillissementsdossier.nl...en-maken-gehakt-van-bestuurders-econcern.aspx