Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het zijn de beste die ze op dit moment konden verkrijgen.

Ik verdiep mij in alles wat te maken heeft met o.a BEV's, maar wel tot op macro niveau, de uiteindelijke getallen zijn voor mij interessant, dus die 30km per dag.

7.5m2 oppervlak, mag ik de pdf hier posten, is misschien gemakkelijker voor iedereen?

Gemiddeld over het jaar geven ze “up to 17km” per dag aan. Dus waarschijnlijk als hij optimaal in de zon staat.

Bij dit oppervlak komt dat neer op 160 Wp/m2. Misschien de beste die ze op een auto kunnen plakken maar simpele panelen voor op het dak zitten al een tijd boven de 200 Wp/m2.

Een paneel op het dak is ongetwijfeld veel goedkoper, heeft een hoger rendement en vangt veel meer licht dan een auto op straat niveau. Het zou mij niks verbazen als die zonnekilometers van de auto minimaal 10x duurder zijn dan geladen van een paneel op het dak.

Ik zou wel weten waar ik mijn geld in steek.
 
Gemiddeld over het jaar geven ze “up to 17km” per dag aan. Dus waarschijnlijk als hij optimaal in de zon staat.

Bij dit oppervlak komt dat neer op 160 Wp/m2. Misschien de beste die ze op een auto kunnen plakken maar simpele panelen voor op het dak zitten al een tijd boven de 200 Wp/m2.

Een paneel op het dak is ongetwijfeld veel goedkoper, heeft een hoger rendement en vangt veel meer licht dan een auto op straat niveau. Het zou mij niks verbazen als die zonnekilometers van de auto minimaal 10x duurder zijn dan geladen van een paneel op het dak.

Ik zou wel weten waar ik mijn geld in steek.
Zonnecellen op een auto plakken heeft inderdaad weinig zin als je naar de energie-opbrengst kijkt.
Maar de opbrengst van het greenwashing-effect en andere marketing priet-praat kon toch wel eens groot genoeg zijn om die cellen toch maar te installeren. Zo duur zijn ze nu ook weer niet en het doet het gewoon goed in de folder, bij de pers en op de website en de showroomvloer. Klanten willen bedot worden, gun hen dat gewoon.

:D
 
Zonnecellen op een auto plakken heeft inderdaad weinig zin als je naar de energie-opbrengst kijkt.
Maar de opbrengst van het greenwashing-effect en andere marketing priet-praat kon toch wel eens groot genoeg zijn om die cellen toch maar te installeren. Zo duur zijn ze nu ook weer niet en het doet het gewoon goed in de folder, bij de pers en op de website en de showroomvloer. Klanten willen bedot worden, gun hen dat gewoon.

:D

Ik kan er ook niks aan doen... Als ik zoiets lees dan heb ik een rekenmachine of Excel nodig voor ik naar bed kan :p
 
  • Funny
Reactions: FVO and Karim DB
Ook een lichte elektrische auto is niet zuiniger dan een zware elektrische auto. De aerodynamica is veel belangrijker.
Bij tests blijkt de zware Tesla zuiniger te zijn dan de BMW i3 die 40% lichter is.

Fijn dat ook van een ander te horen.
Ik heb er wat tijd en moeite in gestoken en mijn artikel is alleen al via LinkedIn 5k maal gelezen en leuke reacties gehad.

Elektrisch rijden, the "Holy Grail" unveiled.
 
"voorlopig best uit de voeten" kan te laat zijn.

Het kan makkelijk de doorbraak zijn, geen idee.

De anderen lijken voorlopig achter te lopen, maar dat blijft waarschijnlijk niet.

De doorbraak lijkt een accu die alles verslaat in range, in laden/ontladen en dat liefst onbeperkt en 100% veilig.

De "sweet spot" blijkt 500Wh/kg / 1000Wh/l.

laatst wat gelezen over industriële nmc ontwikkelingen, de targets blijken volgens die info op termijn naar bijna 800Wh/kg / 2250Wh/l te gaan, de sweet spot voorbij en daarmee alle anderen in range.

Persoonlijk verwacht ik dat de doorbraak voor 2025 een solid-state zal zijn in alle vormen mogelijk, met op termijn eventueel een herlaadbare metaal/lucht niet groter dan 2 schoenendozen erachter als range extender.

Een niet herlaadbare aluminium/lucht bestaat als prototype al een aantal jaren, 8kWh/kg waarvan 4kWh warmte en 4kWh stroom, range een paar duizend kilometer,maar net hoeveel cellen je erin zet.

Ik weet dat het in goede handen is. Spaar ons deze en andere eigen theorietjes.
 
"voorlopig best uit de voeten" kan te laat zijn.

Het kan makkelijk de doorbraak zijn, geen idee.

De anderen lijken voorlopig achter te lopen, maar dat blijft waarschijnlijk niet.

De doorbraak lijkt een accu die alles verslaat in range, in laden/ontladen en dat liefst onbeperkt en 100% veilig.

De "sweet spot" blijkt 500Wh/kg / 1000Wh/l.

laatst wat gelezen over industriële nmc ontwikkelingen, de targets blijken volgens die info op termijn naar bijna 800Wh/kg / 2250Wh/l te gaan,




Helaas, dit blijken de "cathode" waarden, men blijkt slechts op de weg naar 300Wh/kg, teleurstellend dit, de weg naar 500Wh/kg lijkt dan alsnog een voorlopig erg lange.

Zie, o.a:

https://c1cleantechnicacom-wpengine...2/strategies-to-increase-energy-density-1.png

En, o.a:

Exciting Developments In NMC 811 Lithium Battery Technology | CleanTechnica

En o.a:

What do we know about next-generation NMC 811 cathode?

Dat word weer wachten of dan toch maar een FCEV.


Laatste eitje;
Groeten, newsreadertje.

Bye.
 


Helaas, dit blijken de "cathode" waarden, men blijkt slechts op de weg naar 300Wh/kg, teleurstellend dit, de weg naar 500Wh/kg lijkt dan alsnog een voorlopig erg lange.

Zie, o.a:

https://c1cleantechnicacom-wpengine...2/strategies-to-increase-energy-density-1.png

En, o.a:

Exciting Developments In NMC 811 Lithium Battery Technology | CleanTechnica

En o.a:

What do we know about next-generation NMC 811 cathode?

Dat word weer wachten of dan toch maar een FCEV.


Laatste eitje;
Groeten, newsreadertje.

Bye.
 
Helaas, dit blijken de "cathode" waarden, men blijkt slechts op de weg naar 300Wh/kg, teleurstellend dit, de weg naar 500Wh/kg lijkt dan alsnog een voorlopig erg lange.

Zie, o.a:

https://c1cleantechnicacom-wpengine...2/strategies-to-increase-energy-density-1.png

En, o.a:

Exciting Developments In NMC 811 Lithium Battery Technology | CleanTechnica

En o.a:

What do we know about next-generation NMC 811 cathode?

Dat word weer wachten of dan toch maar een FCEV.


Laatste eitje;
Groeten, newsreadertje.

Bye.

Hopelijk.

"Battery pack: interessant: de 20700 cellen zouden 50% meer volume hebben dan de 18650, maar 100% meer energie; 6000mAh ipv 3000mAh. Battery pack zou extreem gebalanceerd zijn; slechts 0,2mA afwijking op cel niveau."

We laten het aan de deskundigen over.
 
Hopelijk.
"Battery pack: interessant: de 20700 cellen zouden 50% meer volume hebben dan de 18650, maar 100% meer energie; 6000mAh ipv 3000mAh. Battery pack zou extreem gebalanceerd zijn; slechts 0,2mA afwijking op cel niveau."
We laten het aan de deskundigen over.

Munro is geen specialist. Ik ook niet.
Iemand poste enige dagen geleden de energie inhoud van de Model 3 (20700) vs de Model S (18650); niet echt een verdubbeling van energie.

Solid state cellen maken de verwachtigen voorlopig ook nog niet waar, alles wat tot nu toe is gemaakt heeft een veel kortere levensduur.
 
De Model 3 heeft 4416 cellen en in totaal volgens Tesla/EPA document 80500 Wh (zo'n 75 kWh bruikbaar). Dat komt neer op 18,2 Wh per cel. De 18650 zit op zo'n 12,4 Wh per cell (gebaseerd op de 100 kWh met 102,4 totaal capaciteit). Dus zo'n 50% meer energie bij ~50% meer volume. Dat is logisch, want Elon heeft aangegeven dat de cellen voor de Model 3 ontwikkeld zijn om goedkope batterijen te maken. Niet om de beste batterijen te maken die er zijn (dat zegt niet dat ze slechter zijn, enkel dat prestaties niet de prioriteit hebben).

De batterijen die in de roadster komen zullen (volgens bijna iedereen die er wat over heeft gezegd) veel beter moeten zijn op het gebied van energiedichtheid, om zoveel capaciteit te krijgen in zo'n compacte vorm. Zelfs 2 batterijpakketten van een Model 3 halen de 200 kWh niet. Dan heb je nog een 40 kWh extra nodig. Ik verwacht dan ook dat in de roadster een nieuw type batterij cel komt dat echt een grote sprong vooruit is.
 
Munro is geen specialist. Ik ook niet.
Iemand poste enige dagen geleden de energie inhoud van de Model 3 (20700) vs de Model S (18650); niet echt een verdubbeling van energie.

Solid state cellen maken de verwachtigen voorlopig ook nog niet waar, alles wat tot nu toe is gemaakt heeft een veel kortere levensduur.

In het Model 3 draadje heb ik onlangs al aangetoond dat het pack van Powerwall 2 t.o.v. Powerwall 1 een verdubbeling aan capaciteit te zien geeft. Er zitten meer cellen in dus het aandeel van de cellen in het totaalgewicht neemt toe maar als het extra toegevoegde gewicht van de inverter in mindering wordt gebracht zien we een nagenoeg even groot en zwaar pack, met dubbele capaciteit en dubbele laadsnelheid. Het pack zelf is doeltreffender en dat compenseert extra gewicht cellen t.o.v. oudere versie.

Dat zien we terug in de Roadster, waar met een ongeveer even groot pakket als nu in S en X 200 kWh wordt bereikt.
Semi gaat tot 800 en dan niet 8 maar 4 x gewicht en volume als "oude" 100 kWh pack.

Waarom zijn wij er zo van overtuigd dat Model 3 al aan zijn max zit en niet softwarematig is teruggebracht, bijv. uit anti-selling om de wachtlijst niet te laten exploderen en om niet de klanten bij S en X weg te houden?
Daarnaast is er nog geen concurrentie dus maakt het wat dat betreft nog niet uit.

Hier de vorige post.

Schermafdruk 2018-04-25 16.28.50.png
 
De Model 3 heeft 4416 cellen en in totaal volgens Tesla/EPA document 80500 Wh (zo'n 75 kWh bruikbaar). Dat komt neer op 18,2 Wh per cel. De 18650 zit op zo'n 12,4 Wh per cell (gebaseerd op de 100 kWh met 102,4 totaal capaciteit). Dus zo'n 50% meer energie bij ~50% meer volume. Dat is logisch, want Elon heeft aangegeven dat de cellen voor de Model 3 ontwikkeld zijn om goedkope batterijen te maken. Niet om de beste batterijen te maken die er zijn (dat zegt niet dat ze slechter zijn, enkel dat prestaties niet de prioriteit hebben).

De batterijen die in de roadster komen zullen (volgens bijna iedereen die er wat over heeft gezegd) veel beter moeten zijn op het gebied van energiedichtheid, om zoveel capaciteit te krijgen in zo'n compacte vorm. Zelfs 2 batterijpakketten van een Model 3 halen de 200 kWh niet. Dan heb je nog een 40 kWh extra nodig. Ik verwacht dan ook dat in de roadster een nieuw type batterij cel komt dat echt een grote sprong vooruit is.

Waarom zouden ze, terwijl ze een cel produceren, meer dan een miljoen per dag. met 22,5 Wh er een andere cel naast gaan produceren voor Model 3 met een in potentie veel mindere kwaliteit?
Volgens mij zijn ze veel slimmer dan we denken en komen er nog leuke verrassingen aan.

Had Elon niet ooit gezegd dat een EV pas succesvol zal zijn als de range 300 mijl is (480 km)? Daar heeft hij ook wel gelijk in. Dat zal het wel worden voor de SR versie straks.

Misschien eens een pool maken voor de uitkomst straks.

New EPA document suggests: Model 3 has higher range, faster charging capability & slower vampire drain (Electrek) | Tesla
 
Last edited:
Waarom zouden ze, terwijl ze een cel produceren, meer dan een miljoen per dag. met 22,5 Wh er een andere cel naast gaan produceren voor Model 3 met een in potentie veel mindere kwaliteit?
Volgens mij zijn ze veel slimmer dan we denken en komen er nog leuke verrassingen aan.

Had Elon niet ooit gezegd dat een EV pas succesvol zal zijn als de range 300 mijl is (480 km)? Daar heeft hij ook wel gelijk in. Dat zal het wel worden voor de SR versie straks.

Misschien eens een pool maken voor de uitkomst straks.

New EPA document suggests: Model 3 has higher range, faster charging capability & slower vampire drain (Electrek) | Tesla

Hebben we een goede bron die aangeeft hoeveel cellen er in een powerwall zitten? Ik kan zo snel niks vinden. Want het is mij niet duidelijk waar die 22,5 Wh op gebaseerd is.