Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Le Mans komt in 2024 mogelijk met waterstofklasse.

Algemeen, toevoeging van een waterstofklasse in het FIA World Endurance Championship vanaf 2024.


Artikel motorsport.com:

Le Mans mikt op waterstofklasse in 2024


Nederlandse LMP3 waterstofauto die al tegen ICE's geracet heeft, waterstofraceteam TU Delft, eveneens artikel motorsport.com:

Waterstofraceteam TU Delft richt pijlen op Le Mans: “Hopelijk in 2024 aan de start”

Zolang imho "de accu" er nog niet is, blijft waterstof toch wel een dingetje!
 
'Blauwe waterstof'
Ja, je leest het goed, blauwe waterstof. De waterstoflobby is erachter gekomen dat groene waterstof, waterstof die door elektrolyse met wind- en zonne-energie wordt verkregen, onbetaalbaar is. Rendementsverlies en dure infrastructuur maken het onrendabel.
Maar ze, de waterstoflobby, heeft iets nieuws bedacht, blauwe waterstof. Blauwe waterstof is waterstof die wordt gemaakt van Noors aardgas waarvan de vrijkomende CO2 in lege gasvelden wordt gestopt.
Dit zou goedkoper zijn en tegen 2030 het pad effenen voor groene waterstof.
Vraag mij niet hoe ik hier over denk, ik geef het antwoord ongevraagd:'Wat een idioten'.
https://www.duurzaambedrijfsleven.n...cqcGakuuNe4LdvWkFBEbhSxglKnrbx8KRw0eThDuuVU3V
 
  • Informative
  • Like
Reactions: FVO, Gtech and Yero
'Blauwe waterstof'
Ja, je leest het goed, blauwe waterstof. De waterstoflobby is erachter gekomen dat groene waterstof, waterstof die door elektrolyse met wind- en zonne-energie wordt verkregen, onbetaalbaar is. Rendementsverlies en dure infrastructuur maken het onrendabel.
Maar ze, de waterstoflobby, heeft iets nieuws bedacht, blauwe waterstof. Blauwe waterstof is waterstof die wordt gemaakt van Noors aardgas waarvan de vrijkomende CO2 in lege gasvelden wordt gestopt.
Dit zou goedkoper zijn en tegen 2030 het pad effenen voor groene waterstof.
Vraag mij niet hoe ik hier over denk, ik geef het antwoord ongevraagd:'Wat een idioten'.
‘Blauwe waterstof kan de waterstoftransitie in gang zetten’
Als het taalgebruik in het rapport een indicatie is voor de kwaliteit daarvan, dan betreft het hier broddelwerk van middelbare scholieren. Uiteraard tegen de hoofdprijs in rekening gebracht bij de vooralsnog enige, onuitputtelijk blijkende, bron van de waterstofeconomie: subsidiegelden.
Probeer hier maar eens chocolade van te maken:
Sebastiaan Hers; Thijs Scholten; Reinier van der Veen; Stefanie van de Water en Cor Leguijt said:
... Gemiddelde zullen de integrale kosten moeten worden gedekt om investeringen terug te verdienen, terwijl de marginale kosten op korte termijn gedekt moeten worden om te besluiten te productie. ...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
'Blauwe waterstof'
Ja, je leest het goed, blauwe waterstof. De waterstoflobby is erachter gekomen dat groene waterstof, waterstof die door elektrolyse met wind- en zonne-energie wordt verkregen, onbetaalbaar is. Rendementsverlies en dure infrastructuur maken het onrendabel.
Maar ze, de waterstoflobby, heeft iets nieuws bedacht, blauwe waterstof. Blauwe waterstof is waterstof die wordt gemaakt van Noors aardgas waarvan de vrijkomende CO2 in lege gasvelden wordt gestopt.
Dit zou goedkoper zijn en tegen 2030 het pad effenen voor groene waterstof.
Vraag mij niet hoe ik hier over denk, ik geef het antwoord ongevraagd:'Wat een idioten'.
‘Blauwe waterstof kan de waterstoftransitie in gang zetten’

Kijk... Dat zijn mooie oplossingen voor een probleem... We noemen het blue en daarmee is het duurzaam. Beetje zoals addblue.

Het zou partijen sieren als ze ook reële alternatieven bekijken. Wat nu als we het gas in een gascentrales omzetten naar elektriciteit, de CO2 afvangen en in het gasveld pompen en de elektriciteit gebruiken om elektrisch te verwarmen (gewoon met cop 1) of via een warmtepomp. Ik vermoed dat al met een reguliere elektrische verwarming je een hoger ketenrendement behaalt.
 
Auto's die op waterstof rijden zijn elektrische auto's die de elektriciteit niet in zware batterijen meezeulen maar zelf elektriciteit maken uit waterstof in een brandstofcel. Uit de uitlaat van die auto's komt schoon water. Als de waterstof wordt gemaakt met groene stroom wordt het milieu nauwelijks belast.

Een ander groot voordeel ten opzichte van de elektrische auto's op batterijen is dat tanken even snel gaat als bij een benzine-auto. Langdurig bij een laadpaal wachten tot je weer verder kunt is er niet bij. Ook is de actieradius veel groter dan bij elektrische auto's op batterijen. Volgens deskundigen is op den duur een bereik van 1000 kilometer op één tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Subjectieve journalistiek als je het mij vraagt, met tal van onwaarheden, halve waarheden en toekomstige aannames. Alsof iedere EV-bezitter langdurig bij een laadpaal staat te wachten... :s En dit zijn slechts twee alinea's.

In discussie gaan met de auteur heeft geen zin. Is een fervente dieselaar die niet gelooft in EV's.
 
Cookies op AD.nl | AD.nl

Subjectieve journalistiek als je het mij vraagt, met tal van onwaarheden, halve waarheden en toekomstige aannames. En dit zijn slechts twee alinea's.

Alsof iedere EV-bezitter langdurig bij een laadpaal staat te wachten... :s

Het lijkt alsof men de laatste weken steeds wanhopiger wordt gezien de vloed aan publicaties. Wat ergens wel verklaarbaar is.
 
Cookies op AD.nl | AD.nl

"Auto's die op waterstof rijden zijn elektrische auto's die de elektriciteit niet in zware batterijen meezeulen maar zelf elektriciteit maken uit waterstof in een brandstofcel. Uit de uitlaat van die auto's komt schoon water. Als de waterstof wordt gemaakt met groene stroom wordt het milieu nauwelijks belast."

In discussie gaan met de auteur heeft geen zin. Is een fervente dieselaar die niet gelooft in EV's.

Inderdaad! Zo'n vederlichte en ruime waterstof auto als de Toyota Mirai weegt slechts 1850kg!
Zo'n loodzware BEV, zoals de 500km range Model 3, is dus wel even 120kg zwaar...., ehh, LICHTER :)

Over dit soort zwaarwegende zaken moeten we zeker niet te licht denken... :p
 
  • Funny
  • Like
Reactions: RvdVen and CO2CLEAN
Laten we dat eens een beetje herschrijven...

,,Auto's die op waterstof rijden zijn ook elektrische auto's die de elektriciteit echter niet uit een batterij halen maar maken uit waterstof via een complexe en dure techniek met een brandstofcel. In tegenstelling tot een EV heeft deze auto een uitlaat, waaruit schoon water onbenut wegloopt via het asfalt.

Een ander groot nadeel ten opzichte van elektrische auto's op batterijen is dat je moet tanken in plaats van op te laten laden wanneer het jou uitkomt. Dit tanken kan alleen bij de schaarse waterstofstations, waarvoor je ver moet omrijden. Bij de waterstofstations vul je de tank niet met gratis of goedkope groene stroom, maar met uit aardgas gemaakte waterstof, voor de prijs van benzine. De tanksnelheid is afhankelijk van de drukte bij het station en de druk waarmee de waterstof in de tank wordt geperst. Is de druk laag, kun je niet voltanken. Ondanks dit alles is de actieradius niet groter dan bij elektrische auto's op batterijen. Volgens sommige deskundigen, die voor hun baan afhankelijk zijn van subsidies, is op den duur een bereik van 1000 km op 1 tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto. De brandstofkosten zijn echter aanzienlijk hoger dan die van een dieselauto. De levensduur van de brandstofcel is aanzienlijk lager. Het is dan ook niet verwonderlijk dat consumenten massaal de EV verkiezen boven de FCEV.”
 
Laten we dat eens een beetje herschrijven...

,,Auto's die op waterstof rijden zijn ook elektrische auto's die de elektriciteit echter niet uit een batterij halen maar maken uit waterstof via een complexe en dure techniek met een brandstofcel. In tegenstelling tot een EV heeft deze auto een uitlaat, waaruit schoon water onbenut wegloopt via het asfalt.

Een ander groot nadeel ten opzichte van elektrische auto's op batterijen is dat je moet tanken in plaats van op te laten laden wanneer het jou uitkomt. Dit tanken kan alleen bij de schaarse waterstofstations, waarvoor je ver moet omrijden. Bij de waterstofstations vul je de tank niet met gratis of goedkope groene stroom, maar met uit aardgas gemaakte waterstof, voor de prijs van benzine. De tanksnelheid is afhankelijk van de drukte bij het station en de druk waarmee de waterstof in de tank wordt geperst. Is de druk laag, kun je niet voltanken. Ondanks dit alles is de actieradius niet groter dan bij elektrische auto's op batterijen. Volgens sommige deskundigen, die voor hun baan afhankelijk zijn van subsidies, is op den duur een bereik van 1000 km op 1 tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto. De brandstofkosten zijn echter aanzienlijk hoger dan die van een dieselauto. De levensduur van de brandstofcel is aanzienlijk lager. Het is dan ook niet verwonderlijk dat consumenten massaal de EV verkiezen boven de FCEV.”

Het gaat kennelijk niet goed met de E-Tron en zoekt Audi afleiding.