De wet overtreden mogen mensen van mij best, zolang ze mij en mijn geliefden er maar niet bij hinderen of mee in gevaar brengen. Dat is lastig te beoordelen door de wetsovertreder zelf, maar kan redelijk goed worden toegepast. Rij bijvoorbeeld als je te hard rijdt niet ’achterop’ bij iemand en ga zeker niet duwen of flitsen, maar val terug naar de correcte snelheid op de correcte afstand zodra iemand bezig is met een correcte inhaalactie. Zodra mensen dat doen zorg ik ervoor dat het niet te lang duurt (bij een gering snelheidsverschil). Zo niet dan hang ik zeker de schoolmeester niet uit (dat recht heb ik inderdaad niet zeker gezien mijn eigen overtredingen zo ’nu en dan’ -lease auto hiker en taxichauffeur geweest in mijn jeugd), maar zal ik ook niet de moeite doen om het ongemak bij de overtreder weg te nemen op welke wijze dan ook. Zijn of haar ongemak wordt namelijk niet veroorzaakt door mij, punt. En ja, ik rij altijd op GPS snelheid 100/130km/u. En ja, ik wacht meestal niet tot beide koplampen van het gepasseerde voertuig zichtbaar zijn in mijn achteruitkijkspiegel. Hoewel binnen de wet en correct rijgedrag, kan dat hinderlijk zijn in het drukke Nederlandse verkeer. En ik gun mensen hun haast heus. Ook al sta ik daarna weer achter ze bij het eerstvolgende stoplicht.Dat is het typsche schoolmeestergedrag van Nederlandse rijders. "Ik rij de maximum snelheid dus jij moet dat ook en als ik dan in het midden rij hoef ik dus niet naar rechts".
Het vervelende is ook dat veel mensen dat gedrag vertonen terwijl ze strak de maximum snelheid op hun teller rijden. Bij Tesla wijkt die teller maar 2% af maar bij veel auto's is het eerder 5-10%.