Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is het typsche schoolmeestergedrag van Nederlandse rijders. "Ik rij de maximum snelheid dus jij moet dat ook en als ik dan in het midden rij hoef ik dus niet naar rechts".

Het vervelende is ook dat veel mensen dat gedrag vertonen terwijl ze strak de maximum snelheid op hun teller rijden. Bij Tesla wijkt die teller maar 2% af maar bij veel auto's is het eerder 5-10%.
De wet overtreden mogen mensen van mij best, zolang ze mij en mijn geliefden er maar niet bij hinderen of mee in gevaar brengen. Dat is lastig te beoordelen door de wetsovertreder zelf, maar kan redelijk goed worden toegepast. Rij bijvoorbeeld als je te hard rijdt niet ’achterop’ bij iemand en ga zeker niet duwen of flitsen, maar val terug naar de correcte snelheid op de correcte afstand zodra iemand bezig is met een correcte inhaalactie. Zodra mensen dat doen zorg ik ervoor dat het niet te lang duurt (bij een gering snelheidsverschil). Zo niet dan hang ik zeker de schoolmeester niet uit (dat recht heb ik inderdaad niet zeker gezien mijn eigen overtredingen zo ’nu en dan’ -lease auto hiker en taxichauffeur geweest in mijn jeugd), maar zal ik ook niet de moeite doen om het ongemak bij de overtreder weg te nemen op welke wijze dan ook. Zijn of haar ongemak wordt namelijk niet veroorzaakt door mij, punt. En ja, ik rij altijd op GPS snelheid 100/130km/u. En ja, ik wacht meestal niet tot beide koplampen van het gepasseerde voertuig zichtbaar zijn in mijn achteruitkijkspiegel. Hoewel binnen de wet en correct rijgedrag, kan dat hinderlijk zijn in het drukke Nederlandse verkeer. En ik gun mensen hun haast heus. Ook al sta ik daarna weer achter ze bij het eerstvolgende stoplicht.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
zolang ze mij en mijn geliefden er maar niet bij hinderen of mee in gevaar brengen.

Om toch nog één ding te zeggen, als bovenstaande uw bezorgdheid is, en je hebt een wagen met een twee- en misschien wel een drievoud aan vermogen dan je achterligger, ...
Ik zou effe trappen en invoegen, niet wachten tot die onverlaat een foute inschatting maakt en er achterin in knalt...

Dat is hoe ik mij en mijn geliefden zou beschermen... (zoals ik deed in #10 )
My 2cents
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NielsA
Nou vind ik de NL oplossing 'spitsstrook' een slechte oplossing. Een doorgetrokken lijn negeren... Ik ga toch meer met de geeks mee, die zijn consequent. Onze wetgever is wat dit betreft volgens mij ' een dronken ijskonijn'.
neehoor valt best mee. We hebben een regel die boven alles gaat en dat zijn 'aanwijzingen' (verkeerstekens) van de wegbeheerder of politie. En boven alle spits- (en plus-)stroken hangen matrixborden en die gelden als verkeerstekens en gaan dus bovem de belijning...En dat gecombineerd met nog een basisregel in NL: we rijden rechts., maakt dat je bij een spitsstrook ook daadwerkelijk de spitstrook moet gebruiken, wat Elon er ook van vindt. T'is zo simpel.
 
Ik ken, denk ik, de regels wel. Die zijn in het geval van spitsstroken aardig opgerekt. Feit dat aanwijzingen boven belijning gaat is mi nooit bedoeld voor een permanente situatie.
Als je de vluchtstrook al wil opofferen zou je er gewoon een rijbaan zonder doorgetrokken streep van moeten maken. En dan kan je hem altijd nog afkruisen met matrixlicht
Zoals je zegt: het kan zo simpel zijn...
 
Het verbreden van al smalle Nederlandse snelwegen door vluchtstroken om te turnen tot spitsstroken is naar mijn mening gevaarlijk. Zeker als bestuurders zich massaal niet aan de 100km/u limiet houden. De vraag is of de cijfers ook een verhoogde kans op ongelukken met ernstig letsel laten zien. Weet iemand of die data ergens beschikbaar is toevallig?
 
Om toch nog één ding te zeggen, als bovenstaande uw bezorgdheid is, en je hebt een wagen met een twee- en misschien wel een drievoud aan vermogen dan je achterligger, ...
Ik zou effe trappen en invoegen, niet wachten tot die onverlaat een foute inschatting maakt en er achterin in knalt...

Dat is hoe ik mij en mijn geliefden zou beschermen... (zoals ik deed in #10 )
My 2cents
Proactief rijden kan soms veiliger zijn, eens. Als ik het slechte rijgedrag om me heen echt zat ben en onveilig acht, dan gebruik ik dat vermogen doorgaans om een paar kilometer verderop een rustigere plek op te zoeken. Dat geeft dan weer even rust tot die notoire 110km/u rijders weer naar je toe gekropen zijn om zwaan kleef aan te spelen..
 
Het verbreden van al smalle Nederlandse snelwegen door vluchtstroken om te turnen tot spitsstroken is naar mijn mening gevaarlijk.
Daar komt men ook langzaamaan op terug. Hier in de buurt gaat de komende jaren een stuk A2, nu met spitsstrook, permanent verbreed worden naar 3 baans+vluchtstrook.
Overigens is de afweging in ons kleine landje natuurlijk ook moeilijk, omdat de ruimte sowieso beperkt is
Zeker als bestuurders zich massaal niet aan de 100km/u limiet houden. De vraag is of de cijfers ook een verhoogde kans op ongelukken met ernstig letsel laten zien. Weet iemand of die data ergens beschikbaar is toevallig?
Mag ik je eraan herinneren dat de laatste algemene verlaging van de maximumsnelheid niet gedaan is omwille van de verkeersveiligheid? ;) We rijden nu op heel veel plekken 100, waar eerst 130 gewoon mocht en door de wegbeheerder kennelijk veilig werd geacht.

Overigens is snelheid niet inherent onveilig. Snelheidsverschillen en weinig afstand wel.
 
Daar komt men ook langzaamaan op terug. Hier in de buurt gaat de komende jaren een stuk A2, nu met spitsstrook, permanent verbreed worden naar 3 baans+vluchtstrook.
De afweging extra baan vs spitsstrook is ook vanwege regelgeving, milieu e.d.. Extra rijbaan is extra CO2 uitstoot, spitsstrook niet zo zeer. Extra rijbaan is een zeer ingrijpende ombouw, spitsstrook is wat matrixborden hangen en wat strepen trekken.
En vooral: een spitsstrook is bedoeld voor drukte in de spits. Op de A2 (tussen Het Vonderen en Kerensheide gaat dit over neem ik aan) is de spitsstrook nu zelfs op een zondagmiddag open. Dus het is geen spitsstrook meer, het is gewoon heel hard nodig. Dat dit proces 10 jaar geleden al is begonnen en het op zijn best over 4 jaar pas klaar is geeft wel aan waarom men spitsstroken gebruikt.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Waarom verbaast me dat niet 😀
Meer mensen de weg op zonder rijbewijs of kenteken: 'Blik op autoriteit verandert' Meer mensen de weg op zonder rijbewijs of kenteken: 'Blik op autoriteit verandert' | Binnenland | NU.nl

'Verkeer in Nederland onveiliger door gebrek aan handhaving' 'Verkeer in Nederland onveiliger door gebrek aan handhaving' | Algemeen | NU.nl

Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug' Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug' | Binnenland | NU.nl
 

Aan het einde van het filmpje grijpt AEB flink in. We hadden een volle auto en er vloog een tas van achter naar voren. Die kerel fietste bijna onder mijn auto en daarna ook nog eens bij een tegenligger. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt.
Nee? Dat is toch tegenwoordig het standaard rijgedrag van fietsers die n.a.v. de risicoaansprakelijkheid allemaal denken dat ze overal voorrang hebben.?
 

Aan het einde van het filmpje grijpt AEB flink in. We hadden een volle auto en er vloog een tas van achter naar voren. Die kerel fietste bijna onder mijn auto en daarna ook nog eens bij een tegenligger. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt.
Omdat iedereen zo aardig is te stoppen denkt deze knul dat hij voorrang heeft. Zo leert hij het natuurlijk nooit..
 

Aan het einde van het filmpje grijpt AEB flink in. We hadden een volle auto en er vloog een tas van achter naar voren. Die kerel fietste bijna onder mijn auto en daarna ook nog eens bij een tegenligger. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt.
Nou Paul, ga jij voor je lol naar Amsterdam? Ik vermijd de hoofdstad toch liever :p. Je rikketik heeft overuren gemaakt zo te zien.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Nou Paul, ga jij voor je lol naar Amsterdam? Ik vermijd de hoofdstad toch liever :p. Je rikketik heeft overuren gemaakt zo te zien.
Ach met al deze gebeurtenissen is het wel grappig. Wat ik niet eens in het filmpje had meegenomen is dat er iemand ook nog eens onwel geworden is in het seksmuseum.
Twee van mijn dochters wonen hartje A'dam en er moesten wat spullen verhuisd worden dus dan word ik ingehuurd.
 
Storen jullie zich ook aan het gedrag van de Nederlandse automobilisten en hun "richtingaanwijzer staat aan dus ik ga NU opzij gedrag"? Dit valt enorm op, zowel in NL als BE kijken jullie niet of er voldoende plek is, is het geen signaal van ik zou graag opzij gaan maar eerder "komt die dan!". Meestal nog met een zo klein mogelijk koekendoosje en liefst nog even links blijven plakken als jullie de vrachtwagen inhalen tegen 95km/u. /rant over