Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Storen jullie zich ook aan het gedrag van de Nederlandse automobilisten en hun "richtingaanwijzer staat aan dus ik ga NU opzij gedrag"? Dit valt enorm op, zowel in NL als BE kijken jullie niet of er voldoende plek is, is het geen signaal van ik zou graag opzij gaan maar eerder "komt die dan!". Meestal nog met een zo klein mogelijk koekendoosje en liefst nog even links blijven plakken als jullie de vrachtwagen inhalen tegen 95km/u. /rant over
Ik stoor me voornamelijk aan de Belgen, die de verkeersregels niet lijken te kennen, maar wat doen qua snelheid, links blijven plakken, etc... Voordat U, terecht, klaagt over Nederlandse wegmisbruikers, kijk eens naar uw landgenoten. Zij bakken er, over het algemeen, bar weinig van 😁
 
Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Deze manier van denken is misschien wel de kern van het probleem op de weg; de mijne is groter en was duurder en dus gelden daar andere regels voor dan voor al die kleine, goedkope koektrommels.
Ik bedoel daarmee het volgende: Gedraag je niet als een 40 tonner (ben je namelijk niet met je koekendoosje), je kijkt eerst of er plaats is en er geen aankomend verkeer is dat vol in de remmen moet gaan omdat jij beslist en nu ga ik naar links... puur egoïstisch gedrag.
 
Ik stoor me voornamelijk aan de Belgen, die de verkeersregels niet lijken te kennen, maar wat doen qua snelheid, links blijven plakken, etc... Voordat U, terecht, klaagt over Nederlandse wegmisbruikers, kijk eens naar uw landgenoten. Zij bakken er, over het algemeen, bar weinig van 😁
Ga ik niet ontkennen, daar stoor ik mij absoluut ook aan maar nog meer aan de kamikaze NL die denkt overal tussen te passen omdat die zijn richtingsaanwijzer aan zet. Gevoelig onderwerp precies :cool:. We zouden het nog kunnen hebben over de 58 per uur bestuurders in België, dat zijn de mensen die niet weten hoe snel ze mogen dus overal in zone 70 en 50 dan maar 58km/u blijven rijden. We kunnen nog een paar mopjes maken over de putten in de weg in België ....
 
  • Like
Reactions: Sjon and OttoR
Ik bedoel daarmee het volgende: Gedraag je niet als een 40 tonner (ben je namelijk niet met je koekendoosje), je kijkt eerst of er plaats is en er geen aankomend verkeer is dat vol in de remmen moet gaan omdat jij beslist en nu ga ik naar links... puur egoïstisch gedrag.
En ook voor een 40 tonner gelden dezelfde verkeersregels.

Als verkeer vol in de remmen moet omdat een koektrommel een vrachtauto met 95 km/h inhaalt, dan rijdt dat verkeer veel te hard. Want anders zou dat verkeer, netjes anticiperend, alleen even zijn hoef van het gas hoeven tillen om die koektrommel de gelegenheid te geven een inhaalmanoeuvre uit te voeren. De vraag is wie hier het puur egoïstische gedrag vertoont.
 
En ook voor een 40 tonner gelden dezelfde verkeersregels.

Als verkeer vol in de remmen moet omdat een koektrommel een vrachtauto met 95 km/h inhaalt, dan rijdt dat verkeer veel te hard. Want anders zou dat verkeer, netjes anticiperend, alleen even zijn hoef van het gas hoeven tillen om die koektrommel de gelegenheid te geven een inhaalmanoeuvre uit te voeren. De vraag is wie hier het puur egoïstische gedrag vertoont.
eeh je bent aan het trollen? :) het gaat erom dat je bijna naast een koekblikje zit en die gooit m er ineens voor. Als ie er al rijd oke geen probleem maar anders oeps. Laatste koekblik dat dat bij mij deed was overingens idd en 40 tonner die , toen ik ter hoogte van zn achterbumber was de knipper & go methode gebruikte.
 
En ook voor een 40 tonner gelden dezelfde verkeersregels.

Als verkeer vol in de remmen moet omdat een koektrommel een vrachtauto met 95 km/h inhaalt, dan rijdt dat verkeer veel te hard. Want anders zou dat verkeer, netjes anticiperend, alleen even zijn hoef van het gas hoeven tillen om die koektrommel de gelegenheid te geven een inhaalmanoeuvre uit te voeren. De vraag is wie hier het puur egoïstische gedrag vertoont.
Je hebt een punt. Maar het valt mij ook op dat heel veel mensen lijken te denken dat als ze hun richtingaanwijzer gebruiken ze daarmee ineens magisch de voorrangsregels overrulen.

Neemt niet weg dat het verkeer veel soepeler loopt als je anderen ook wat gunt. Heel even van het gas zodat iemand kan inhalen. Of iemand voorrang geven die uit tegengestelde richting komt en linksaf wil slaan. Waar jij geen last van hebt, maar niet alleen die ene auto door kan, maar ook de file daarachter (situatie bij mij in het dorp waar ik mij altijd over verbaas).
 
eeh je bent aan het trollen? :) het gaat erom dat je bijna naast een koekblikje zit en die gooit m er ineens voor. Als ie er al rijd oke geen probleem maar anders oeps. Laatste koekblik dat dat bij mij deed was overingens idd en 40 tonner die , toen ik ter hoogte van zn achterbumber was de knipper & go methode gebruikte.
Maar vrachtwagens zijn dat volgens mij gaan doen omdat er veel automobilisten zijn die gas bijgeven als de richtingaanwijzer uitgaat. Wisselwerking...

Niet ok. Maar toch.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Snelheidsverschillen doel ik uiteraard op met mijn klacht dat mensen zich niet aan de maximale snelheid houden. Overigens was het besluit om 130km/u toe te staan vooral een politiek besluit, waarbij je mag afvragen of de wegbeheerder objectief geadviseerd heeft.
Snelheidsverschil op een 30KM weg met de rest van het 'verkeer' Ca 30KM (zijstraten), soms 60 (tegenliggers)
Snelheidsverschil op een 60/80 weg ook de gereden snelheid of meer.
Snelheidsverschil op een 100 snelweg . 10-20 met vrachtautos & aanhangers, misschien iets meer met mensen die erg langzaam invoegen (als je minder dan 70 gaat rijden heb je niets op de snelweg te zoeken IMHO, minimumsnelheid is dan wel afgeschaft maar de minimumconstructiesnelheid is nog steeds 70)
Snelheidsverschil op een 130 snelweg 40-50 met vrachtautos etc, 30 met mensen die liever 100 rijden

't is geen wonder dat de meeste ongelukken (ook snelheidsgerelateerde ongeluken) niet op de snelwegen plaatsvinden.

De ergernis aan mensen die te hard rijden is misschien het grootst op de snelweg (daar zijn er meer die te hard rijden). Het gevaar is het grootst op de andere wegen. Ik zou wilen dat vooral daar meer gecontroleerd wordt. Helaas lijkt thet zo te zijn dat de controles op de snelweg in lijn gebracht zijn met die op de andere wegen door minder op de snelwegen te controleren ipv meer op het onderliggend wegennet. De pakkans voor te hard rijden is ondertussen belachelijk klein.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Koekblik of niet, traag rijdend of niet, dat maakt eigenlijk allemaal niets uit.
Afgelopen dinsdag op de a2, ik rij op de linkerstrook (ging bijna een bestelbus voorbij) met 110 (100 toegestaan), komt er een auto vanaf de a15 ingevoegd, 3 rijstroken overstekend op naar de 4e, alwaar ik rij. Voor mij enigszins onverwacht besluit deze persoon (midden 50, bmw 3 serie) door te zetten richting de 4e rijstrook. Gelukkig dat de Tesla een hele batterij aan rijhulpsystemen heeft, want hij was al aardig over de lijn heen, en alle waarschuwingen in de Tesla gingen af, alvorens deze persoon door had dat er nog een auto reed. En daarna niet even een gebaar van sorry, ik had je niet gezien, maar een gebaar van "idioot".

Met andere woorden. Het probleem zit in de mentaliteit van een groeiend deel van de populatie, waarbij fatsoen ver te zoeken is. En of dat nu gaat over invoegen door een koekblik, of asociaal bumperkleven, maakt niet uit.
De pakkans zou flink omhoog moeten om fatsoen weer terug te krijgen.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Mars2020
Snelheidsverschil op een 30KM weg met de rest van het 'verkeer' Ca 30KM (zijstraten), soms 60 (tegenliggers)
Snelheidsverschil op een 60/80 weg ook de gereden snelheid of meer.
Snelheidsverschil op een 100 snelweg . 10-20 met vrachtautos & aanhangers, misschien iets meer met mensen die erg langzaam invoegen (als je minder dan 70 gaat rijden heb je niets op de snelweg te zoeken IMHO, minimumsnelheid is dan wel afgeschaft maar de minimumconstructiesnelheid is nog steeds 70)
Snelheidsverschil op een 130 snelweg 40-50 met vrachtautos etc, 30 met mensen die liever 100 rijden

't is geen wonder dat de meeste ongelukken (ook snelheidsgerelateerde ongeluken) niet op de snelwegen plaatsvinden.

De ergernis aan mensen die te hard rijden is misschien het grootst op de snelweg (daar zijn er meer die te hard rijden). Het gevaar is het grootst op de andere wegen. Ik zou wilen dat vooral daar meer gecontroleerd wordt. Helaas lijkt thet zo te zijn dat de controles op de snelweg in lijn gebracht zijn met die op de andere wegen door minder op de snelwegen te controleren ipv meer op het onderliggend wegennet. De pakkans voor te hard rijden is ondertussen belachelijk klein.
Bij Nijmegen hebben ze een brug die zich leent om 70 of 80 te rijden. Mooi asfalt en 2 banen in beide richtingen. De toegestane snelheid is 50 en dat rij ik dan ook bijna netjes (52) . De mede-nederlander vindt duidelijk te langzaam en ze kijken me dan ook letterlijk van de weg af en een enkeling vindt het nodig zijn ongenoegen met claxon te bevestigen. Nu zijn er twee banen en je kan er dus eenvoudig langs. Overgens ben ik dus niet degene die zich ergert.

Aansluitend op het "ik mag ertussen want knipperlicht op de snelweg" sluit ik me aan bij de ergernis groep omdat het al meerdere keren heeft geleidt tot een bijna ongeluk. Het maakt het rijden niet prettiger.
 
eeh je bent aan het trollen? :) het gaat erom dat je bijna naast een koekblikje zit en die gooit m er ineens voor. Als ie er al rijd oke geen probleem maar anders oeps. Laatste koekblik dat dat bij mij deed was overingens idd en 40 tonner die , toen ik ter hoogte van zn achterbumber was de knipper & go methode gebruikte.
Nee, helemaal niet. :) En het is natuurlijk niet ok als iemand ineens z'n auto voor die van een ander gooit en er maar het beste van hoopt.

Maar ik sloeg aan op de opmerking over koekendoosjes die inhalen met 95km, alsof het gek is om in een normale auto met een normale snelheid over een snelweg te rijden en af en toe een vrachtauto in te halen. Wellicht niet slim om daar op te reageren maar aangezien dit een draadje over wegmisbruikers is leek het me wel van toepassing. En ik blijf er bij dat mensen die vaak 'vol in de ankers moeten' omdat er iemand ineens op hun baan verschijnt, te hard rijden en onvoldoende anticiperen.
 
  • Like
Reactions: Emphyrio and NielsA
Eens met opmerkingen over op welke wegen te hoge snelheid(sverschillen) het meeste risico opleveren. Al jaren vallen de meeste verkeersslachtoffers dan ook op provinciale wegen, en doorgaans in de randen van de nacht. Ik ben vooral een snelwegrijder, en vandaar dat ik me vooral erger aan rijgedrag op die wegen.

Dat neemt niet weg dat het aantal hardrijders op snelwegen enorm is toegenomen de afgelopen jaren. Vooral door de verlaging van de snelheidslimiet naar 100km/u in combinatie met een ontwikkeling in de samenleving waardoor een grote groep mensen steeds minder respect voor de regels en autoriteit heeft. De coronacrisis was een katalysator hiervoor in mijn beleving. De linkerrijbaan kent tegenwoordig een continue stroom flink te hard-rijders (30-40km te hard) terwijl de rest 115km/u rijdt. Schijnheiligen.

Zal later een filmpje over ander apart rijgedrag plaatsen. Ben benieuwd of alleen ik die mensen tegenkom of niet..
 
Eens met opmerkingen over op welke wegen te hoge snelheid(sverschillen) het meeste risico opleveren. Al jaren vallen de meeste verkeersslachtoffers dan ook op provinciale wegen, en doorgaans in de randen van de nacht. Ik ben vooral een snelwegrijder, en vandaar dat ik me vooral erger aan rijgedrag op die wegen.

Dat neemt niet weg dat het aantal hardrijders op snelwegen enorm is toegenomen de afgelopen jaren. Vooral door de verlaging van de snelheidslimiet naar 100km/u in combinatie met een ontwikkeling in de samenleving waardoor een grote groep mensen steeds minder respect voor de regels en autoriteit heeft. De coronacrisis was een katalysator hiervoor in mijn beleving. De linkerrijbaan kent tegenwoordig een continue stroom flink te hard-rijders (30-40km te hard) terwijl de rest 115km/u rijdt. Schijnheiligen.

Zal later een filmpje over ander apart rijgedrag plaatsen. Ben benieuwd of alleen ik die mensen tegenkom of niet..
Wat natuurlijk meespeelt is dat de pakkans klein is en dat de meeste hardrijders vertrouwen op Flitsmeister.
Wat dat betreft zouden trajectcontroles het meeste effect hebben.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Zal later een filmpje over ander apart rijgedrag plaatsen. Ben benieuwd of alleen ik die mensen tegenkom of niet..
Leren mensen dit tegenwoordig in de rijles? Ik moest zelfs op de baan ernaast een keer uitwijken voor zo’n ruime bochtenmaker. Ook in dit filmpje had daar niemand moeten rijden. Mensen die hun spiegels checken maken niet dit soort bochten gok ik.
 

Attachments

  • IMB_KDrC2X.gif
    IMB_KDrC2X.gif
    4.7 MB · Views: 72