Wanneer iemand iets minder positiefs te melden heeft wordt dat erg emotioneel ontvangen blijkt.
Laat staan dat je tevreden klanten met dergelijke dreigementen nerveus zou maken..
Ik dreig helemaal niet. Het is een feitelijk schets van de situatie. Waarin ik persoonlijk een andere keus maak als de situatie niet veranderd.
Ik sta hier niet alleen in. Ik spreek een zakenrelatie die in z'n tweede nieuwe P100D (toe maar ja) zit en verteld dat hij super tevreden is over de auto maar de volgende toch weer BMW 5 wordt omdat hij extreem teleurgesteld is in de service. Ik ben niet de enige. Dat is wel serieus verlies van klanten en imago.
Maar de service is goed. Lekker belangrijk.
Mijn M3 is van juni dit jaar en ik heb inmiddels 12 punten waarvan 2 die het rijden echt irritant maken. (Een kofferbak die voortdurend openspringt of een alarm laat horen. Een ruit die zo scheef zit dat hij fluit.) En je beweert dan dat service niet belangrijk is? Bedenk ook dat ik niet de enige ben met een lijstje issues direct na afleveren.
Als je alle emotie er even uitduwt wat vaak lastig is bij onze heilige koe en bedenkt dat je net een schuurtje hebt laten bouwen in je tuin en na een week blijkt dat het dak lekt plus 11 andere punten. Vervolgens neemt de aannemer, die je wel achter je broek aanzat om de opdracht te scoren, z'n telefoon niet meer op.... Laat jij je volgende opdracht ook uitvoeren door dezelfde aannemer?
Mensen die er minder emotioneel binding mee hebben bestellen gewoon een ander merk neem dat van mij aan. Ik neem zelf ook noooit meer een Renault omdat ik nog steeds nare herinneringen aan de Laguna van 15 jaar geleden heb. (Maar de stoelen en het comfort was best goed. Alleen had ik meer kilometers in de Ford Mondeo loaner dan in mijn Laguna na 6 maanden)
Daimler / Apple
Ik noem deze omdat ze voldoende kapitaal hebben en een achterstand die eerlijk is eerlijk moet worden ingelopen. Het kan ook BMW of Ford zijn
Als je met je Mercedes of Smart (Daimler dus) een probleem hebt nemen ze
A de telefoon op en
B je wordt binnen acceptabele tijd geholpen
C Je wordt opgebeld of alles naar tevredenheid is opgelost...
D. Ze komen je auto halen en brengen.
Accu vs Motor
Wanneer je een Accu van een ander merk neemt. Dan is die de eerste 100 runs echt in staat z'n volle capaciteit te leveren. Tijdens die eerste runs kom je met een Tesla zonder problemen 35% verder dan welk ander merk ook. Tesla heeft z'n motoren en aandrijflijn gewoon veel beter voor elkaar dan welk ander merk ook. Ja het klopt dat men minder kobalt etc gebruikt en een goed partnership heeft met Panasonic... Maar verklaar dan waar het verschil wordt gemaakt... Mijn persoonlijke mening is dat het verschil echt na de accu wordt gemaakt anders zou men instaat zijn dezelfde kilometers te maken. 80KW = 80 KW. En ja tuurlijk zijn de Tesla accu's beter.. Nog wel.
Er zit nogal wat kennis in Duitsland alleen wordt die nu nog niet ingezet. Siemens levert elektromotoren. (Is overigens mijn handel) Wind en waterkracht installaties en kerncentrales. Je zou kunnen stellen dat ze daar wel wat kennis hebben van energie en aandrijftechniek. Kennis wordt alleen onvoldoende gebundeld. Actiepunt voor Angela Merkel.
Meer Tesla's voor ons!
Ik denk dat met de veranderende bijtelling er straks minder van het instap modelletje wordt verkocht. Hoeveel Outlanders PHEV zijn er dit jaar verkocht? Tegelijk zitten er momenteel heel veel Tesla rijders in hun auto met irritatie over de service afhandeling. Kosten daarvan boeit niemand iets want die zijn in de meeste gevallen voor de Leasemaatschappij.
Laat s.v.p. duidelijk zijn dat ik de M3 afgezien van begrijpelijke issues een leuke auto vind en dat hij zonder die issues veel beter is dan de EV's van de concurrentie. Maar ik heb hem om naar mijn werk te rijden. De keuze voor de M3 heb ik bewust gemaakt omdat ik geloof in het concept. Over Elon Musk afgezien van blind zijn voor service niets dan lof. Onvoorstelbaar wat hij neerzet en men zal over hem spreken zoals James Watt, Ohm en Tesla... hij schrijft geschiedenis ik kan dat niet zeggen ;-)
Tesla heeft een enorm goed supercharger netwerk neergelegd. Dat is een van de accelerators geweest om auto's te verkopen. Ook daar heeft de concurrentie zitten slapen... Kan ook Shell op komen te staan ;-)
Blijft staan
Dat ik niet met een voortdurend alarm van een open kofferbak in de auto wil zitten en een rol duct-tape en stanley mes mijn kofferbak moet openen en sluiten. Dat is mijn realiteit... al 2 1/2 maand lang. Maar goed service is niet belangrijk. Bedenk dat we 3 van die dingen hebben gekocht en dat we alle drie gedoe met het service kanaal hebben...
Ik sta op het lokale winkelplein en men vraagt waarom ik al maanden m'n klep dichtplak... Moet ik liegen of ze de waarheid vertellen? Denk je dat hij een Tesla overweegt wanneer hij meekrijgt dat het maanden duurt en ze de telefoon niet opnemen? Nee hij gaat gewoon z'n volgende probleemloze V60 uitkiezen...
Meer Tesla's voor ons. Inderdaad. De prijs zal zakken de levertijd zal omlaag gaan. Meer gebruikt op de markt tegen lagere prijzen.
En het is de vraag of Tesla dat aankan... Als dat niet zo is dan hebben ze wel de basis neergezet... Ze moeten wel want de M3 is de enige auto waar ze iets aan verdienen. Men heeft al last van een kwaliteit imago (gaps etc) stapel daar de huidige service bovenop...
Philips maakte Laserdisc , CD speler, Betamax... In japan is het geld ermee verdient niet in Eindhoven.
Als ze het de kwaliteit en de service niet op orde krijgen... rij je nu in de volgende Saab... dat was ooit ook een zeer innovatief bedrijf.
Anyway...
- De auto is prima... beter dan de concurrentie
- Dat ik service nodig heb voor 12 punten is teleurstellend.
- Dat service lang duurt is heel heel vervelend
- Dat men de telefoon niet opneemt is puur je klanten martelen.