Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of Hyundai en Kia al fors aan het leveren zijn. Weet wel dat de poolauto waar ik regelmatig gebruik van maak, in maart vervangen wordt door een e-Niro, omdat de leasemaatschappij ze dan gaat uitleveren volgens onze facility manager. Maart lijkt een goede EV maand te worden
Bijkomende voordeel: kan mooi een vergelijkend onderzoek doen tussen de Model 3 en de e-Niro.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor het archief, een update over het eerste halfjaar 2019.
Merken omzet ex.ex.ex.:
BMW .................... €457.691.717,975208
VOLKSWAGEN.....€429.975.892,561983
MERCEDES..........€311.838.991,735536
TESLA....................€293.968.739,669421
OPEL.................... €281.859.211,983471
VOLVO..................€271.687.778,92562
PEUGEOT..............€261.837.918,595042
FORD....................€208.936.989,669422
AUDI......................€195.418.611,570249
RENAULT..............€194.578.080,991736

Idem modellen:
TESLA ..................MODEL 3......... 6.055 ......... €279.705.971,07438
VOLKSWAGEN.....GOLF............... 5.427 ......... €125.134.958,677686
FORD.....................FOCUS ......... 6.441 ......... €107.673.824,380165
VOLKSWAGEN..... POLO.............. 6.601 ......... €87.517.803,7190083
BMW......................3-SERIE............2.672 ......... €84.714.545,4545455
KIA ....................... NIRO.................4.502 ......... €80.449.995,8677687
BMW......................5-SERIE............1.501 ......... €77.872.128,0991736
VOLKSWAGEN.....TIGUAN.............2.789 ......... €73.954.599,1735538
VOLVO...................XC40............... 2.546 ......... €71.913.979,338843
MINI........................MINI................ 2.466 ......... €69.122.387,6033058
 
Vergelijking h1 2018 / h1 2019
Vergelijking.png
 
  • Informative
Reactions: job-lek and basvk
Bedankt voor het overzicht, duidelijk verhaal voor NL.
Ik ben benieuwd hoe deze overzichten er voor de wereldwijde markt uitzien en of daar dezelfde trend terug te vinden is.

Ik denk dat NL een aparte positie heeft omdat Tesla hier (voor het merk) heel groot is. Volgens mij zijn wij het derde land voor Tesla qua omzet. Wereldwijde cijfers zouden dus zeer interessant zijn inderdaad!:)
 
Ik denk dat NL een aparte positie heeft omdat Tesla hier (voor het merk) heel groot is. Volgens mij zijn wij het derde land voor Tesla qua omzet. Wereldwijde cijfers zouden dus zeer interessant zijn inderdaad!:)

Kwa aantallen is Nederland het vierde Tesla-land ter wereld:

1. USA
2. China
3. Noorwegen
4. Nederland

kwa omzet zou dat (idd) net subtiel anders kunnen zijn.
 
Mijn verwachting was dat BMW wel de meeste last zou hebben van Tesla. Als dat al zo is dan is dit in ieder geval niet in Nederland.
Naast Tesla is BMW juist beter gaan draaien en Volvo iets beter.
Over een half jaar maar eens zien of Tesla ook Mercedes voorbij gaat.

Disclaimer:
Het is duidelijk dat de berekende omzet niet de daadwerkelijk omzet is. Op de cijfers van de RAI is een algoritme los gelaten. Dit algoritme werkt voor alle gegevens hetzelfde. Het is wel leuk om de trends en relatieve posities te bekijken maar reflecteert maar beperkt de echte omzet.
Service en chargers zijn niet meegenomen.
 
Denk dat ze allemaal overleven, gaat namelijk "relatief" langzaam en ze kunnen bij elkaar "inkopen".

Grootse klappen gaan denk ik vallen in de groep 250+ EV startups (anders groep). Net als destijds in de opkomende ICE markt, meeste verdwijnen (wel jammer, daar komen vaak waanzinnig mooie dingen uit voort).
 
Mijn verwachting was dat BMW wel de meeste last zou hebben van Tesla. Als dat al zo is dan is dit in ieder geval niet in Nederland.
Naast Tesla is BMW juist beter gaan draaien en Volvo iets beter.
Over een half jaar maar eens zien of Tesla ook Mercedes voorbij gaat.

Disclaimer:
Het is duidelijk dat de berekende omzet niet de daadwerkelijk omzet is. Op de cijfers van de RAI is een algoritme los gelaten. Dit algoritme werkt voor alle gegevens hetzelfde. Het is wel leuk om de trends en relatieve posities te bekijken maar reflecteert maar beperkt de echte omzet.
Service en chargers zijn niet meegenomen.

Ik heb juist het idee dat BMW wel erg last heeft van Tesla: hun 3 is net op markt, maar echte aantallen weten ze niet weg te zetten. Je ziet nog heel veel "oude' modellen rondrijden, maar weinig tot geen nieuwe. Wie weet trekt dat nog aan met de komst van de Touring. Ik twijfel: de V60 van Volvo is een echt mooie wagen, maar ook daar zijn de aantallen niet denderend.
 
Denk dat ze allemaal overleven, gaat namelijk "relatief" langzaam en ze kunnen bij elkaar "inkopen".

Grootse klappen gaan denk ik vallen in de groep 250+ EV startups (anders groep). Net als destijds in de opkomende ICE markt, meeste verdwijnen (wel jammer, daar komen vaak waanzinnig mooie dingen uit voort).
Gezien het feit dat veel merken op dit moment hun EV's opsparen om volgend jaar nog benzine auto's te kunnen verkopen, geeft mij het beeld dat ze eigenlijk allemaal nog niet serieus kunnen antwoorden op de normen, laat staan antwoorden op de vraag naar EV's. M.i. is er nog altijd naast Tesla, Nissan en enkele Chinese merken, geen enkel merk dat haar eigen batterijen bouwt. Gevoelsmatig komt dat voor mij overeen met de situatie dat alle merken hun motoren inkopen bij Samsung en LG.

Zo ook bijvoorbeeld met de e-Tron. LG besluit minder batterijen te leveren, vanwege de groeiende vraag en minimale aanbod en besluit de prijs op te drijven, en Audi / VAG kan geen kant op. Al deze merken samen kunnen volgend jaar misschien 140.000 EV's bouwen, heel veel meer productiecapaciteit verwacht ik niet.

En Tesla, die opent komende maand haar nieuwe fabriek in China, welke in 8 maanden is gerealiseerd, en zal spoedig de locatie van de EU fabriek gaan aankondigen, zodat daar eind 2020 ook de wagens inclusief batterijen van de band kunnen rollen. En de andere merken, die hopen maar dat de uitstootnormen niet omhoog gaan. Sterker nog, ik betwijfel of een partij als BMW nog de mogelijkheid heeft om nu een batterijfabriek te gaan openen. Het aandeel BMW is in minder dan 5 jaar tijd gehalveerd met een beurswaarde van ca. 40 miljard. Als zij volledig over zouden gaan op EV's, moeten ze nog eens 10 miljard vervroegd afschrijven op bestaande technologie, en om 20% van haar productie om te zetten naar EV's, voor 20 miljard in batterij fabrieken moeten steken. Ik verwacht dat menig autofabrikant het de komende jaren erg moeilijk gaat krijgen.
 
Wanneer je bedenkt dat:

1 - Er nu een hoop Tesla's rijden met bestuurders die zeer ontevreden zijn over de service (ook bestuurders die in hun 2de of 3de S rijden)
2 - Een 80 KW accu ook door de Duitsers en Japanners geproduceerd kan worden en 80KW is 80 KW. Het zit verschil hoofdzakelijk in de Elektro motor / aandrijflijn.
3 - De Duitsers en Japaners echt wel in control zijn op het gebied van service en kwaliteit
4 - Kwestie van 2 a 3 jaar...

Ik spreek vandaag 3 mede Tesla rijders (Super Charger Dordrecht) die er exact zo inzitten. Ik wacht al ruim 2 maanden op een nieuwe voorruit... Bij ieder ander merk (De Budget klasse van Dacia ook) is dat een kwestie van 1 max 2 dagen en je kunt ze ook bellen. Tesla niet! Die laten je 40 minuten heen en 40 minuten terug in de auto zitten voor een update over de status van je service aanvraag. Droevig!

Wanneer je bedenkt dat iedere 2de auto in het service circuit wordt verkocht gaat het heel moeilijk worden voor Tesla denk ik. Los van het wachten op antwoord of herstel het moeten uitvoeren van die claims gaat ook het nodige kosten.

Ik voorspel voorzichtig dat Daimler samen met Apple straks een meerderheidsbelang gaan nemen... Kopen de techniek en maken direct korte metten met kwaliteit en service gerelateerde issues... Apple iModel Y wordt het denk ik ...

Als het service apparaat zo blijft is de volgende voor mij een Polestar

Fijn weekeinde.
Peter
 
2 - Een 80 KW accu ook door de Duitsers en Japanners geproduceerd kan worden en 80KW is 80 KW. Het zit verschil hoofdzakelijk in de Elektro motor / aandrijflijn.

Daar zit je m.i. dus echt verkeerd. Er zit wel degelijk verschil in batterijen. In deze batterijen van Tesla zit maar een fractie van de zeldzame aardmetalen dan in de andere batterijen. Samenstelling scheelt enorm. Daarbovenop bepalen het bms, koeling en verwarming van de batterij etc enorm hoe de degradatie is.

De aandrijflijn is minder spannend. Elektromotoren maken kunnen heel veel partijen.
 
Ik voorspel voorzichtig dat Daimler samen met Apple straks een meerderheidsbelang gaan nemen... Kopen de techniek en maken direct korte metten met kwaliteit en service gerelateerde issues... Apple iModel Y wordt het denk ik ...
Je hebt dromen, en dan heb je dit. Ik wil echt geen klant worden van de Daimler serviceorganisatie. En ik wacht nog dat de Apple serviceorganisatie hun rommeltje oplost. Heb ik ook een tijdje in de wacht gezeten en met 3 callcenters over 3 landen mee gebabbeld.

Als het service apparaat zo blijft is de volgende voor mij een Polestar
Goed! Meer Tesla's voor ons! Waarom denk je dat het volgende merk dat nog hun eerste generatie EV moet produceren het wel gaat lukken? Om nog maar te zwijgen dat het allemaal EV's zijn waar je wel nog zelf moet sturen. Laat staan dat je tevreden klanten met dergelijke dreigementen nerveus zou maken.. Nee, we krijgen enkel meer Model 3's op de tweedehandsmarkt wat de overgang naar EV's versnelt, en 6 maanden later met je Polestar koop je toch terug een Model 3 want die Polestar wordt het toch niet. Maar de service is goed. Lekker belangrijk.
 
Je hebt dromen, en dan heb je dit. Ik wil echt geen klant worden van de Daimler serviceorganisatie. En ik wacht nog dat de Apple serviceorganisatie hun rommeltje oplost. Heb ik ook een tijdje in de wacht gezeten en met 3 callcenters over 3 landen mee gebabbeld.


Goed! Meer Tesla's voor ons! Waarom denk je dat het volgende merk dat nog hun eerste generatie EV moet produceren het wel gaat lukken? Om nog maar te zwijgen dat het allemaal EV's zijn waar je wel nog zelf moet sturen. Laat staan dat je tevreden klanten met dergelijke dreigementen nerveus zou maken.. Nee, we krijgen enkel meer Model 3's op de tweedehandsmarkt wat de overgang naar EV's versnelt, en 6 maanden later met je Polestar koop je toch terug een Model 3 want die Polestar wordt het toch niet. Maar de service is goed. Lekker belangrijk.


Wanneer iemand iets minder positiefs te melden heeft wordt dat erg emotioneel ontvangen blijkt.

Laat staan dat je tevreden klanten met dergelijke dreigementen nerveus zou maken..

Ik dreig helemaal niet. Het is een feitelijk schets van de situatie. Waarin ik persoonlijk een andere keus maak als de situatie niet veranderd.
Ik sta hier niet alleen in. Ik spreek een zakenrelatie die in z'n tweede nieuwe P100D (toe maar ja) zit en verteld dat hij super tevreden is over de auto maar de volgende toch weer BMW 5 wordt omdat hij extreem teleurgesteld is in de service. Ik ben niet de enige. Dat is wel serieus verlies van klanten en imago.


Maar de service is goed. Lekker belangrijk.
Mijn M3 is van juni dit jaar en ik heb inmiddels 12 punten waarvan 2 die het rijden echt irritant maken. (Een kofferbak die voortdurend openspringt of een alarm laat horen. Een ruit die zo scheef zit dat hij fluit.) En je beweert dan dat service niet belangrijk is? Bedenk ook dat ik niet de enige ben met een lijstje issues direct na afleveren.

Als je alle emotie er even uitduwt wat vaak lastig is bij onze heilige koe en bedenkt dat je net een schuurtje hebt laten bouwen in je tuin en na een week blijkt dat het dak lekt plus 11 andere punten. Vervolgens neemt de aannemer, die je wel achter je broek aanzat om de opdracht te scoren, z'n telefoon niet meer op.... Laat jij je volgende opdracht ook uitvoeren door dezelfde aannemer?

Mensen die er minder emotioneel binding mee hebben bestellen gewoon een ander merk neem dat van mij aan. Ik neem zelf ook noooit meer een Renault omdat ik nog steeds nare herinneringen aan de Laguna van 15 jaar geleden heb. (Maar de stoelen en het comfort was best goed. Alleen had ik meer kilometers in de Ford Mondeo loaner dan in mijn Laguna na 6 maanden)

Daimler / Apple
Ik noem deze omdat ze voldoende kapitaal hebben en een achterstand die eerlijk is eerlijk moet worden ingelopen. Het kan ook BMW of Ford zijn :) Als je met je Mercedes of Smart (Daimler dus) een probleem hebt nemen ze A de telefoon op en B je wordt binnen acceptabele tijd geholpen C Je wordt opgebeld of alles naar tevredenheid is opgelost... D. Ze komen je auto halen en brengen.

Accu vs Motor

Wanneer je een Accu van een ander merk neemt. Dan is die de eerste 100 runs echt in staat z'n volle capaciteit te leveren. Tijdens die eerste runs kom je met een Tesla zonder problemen 35% verder dan welk ander merk ook. Tesla heeft z'n motoren en aandrijflijn gewoon veel beter voor elkaar dan welk ander merk ook. Ja het klopt dat men minder kobalt etc gebruikt en een goed partnership heeft met Panasonic... Maar verklaar dan waar het verschil wordt gemaakt... Mijn persoonlijke mening is dat het verschil echt na de accu wordt gemaakt anders zou men instaat zijn dezelfde kilometers te maken. 80KW = 80 KW. En ja tuurlijk zijn de Tesla accu's beter.. Nog wel.

Er zit nogal wat kennis in Duitsland alleen wordt die nu nog niet ingezet. Siemens levert elektromotoren. (Is overigens mijn handel) Wind en waterkracht installaties en kerncentrales. Je zou kunnen stellen dat ze daar wel wat kennis hebben van energie en aandrijftechniek. Kennis wordt alleen onvoldoende gebundeld. Actiepunt voor Angela Merkel.


Meer Tesla's voor ons!

Ik denk dat met de veranderende bijtelling er straks minder van het instap modelletje wordt verkocht. Hoeveel Outlanders PHEV zijn er dit jaar verkocht? Tegelijk zitten er momenteel heel veel Tesla rijders in hun auto met irritatie over de service afhandeling. Kosten daarvan boeit niemand iets want die zijn in de meeste gevallen voor de Leasemaatschappij.

Laat s.v.p. duidelijk zijn dat ik de M3 afgezien van begrijpelijke issues een leuke auto vind en dat hij zonder die issues veel beter is dan de EV's van de concurrentie. Maar ik heb hem om naar mijn werk te rijden. De keuze voor de M3 heb ik bewust gemaakt omdat ik geloof in het concept. Over Elon Musk afgezien van blind zijn voor service niets dan lof. Onvoorstelbaar wat hij neerzet en men zal over hem spreken zoals James Watt, Ohm en Tesla... hij schrijft geschiedenis ik kan dat niet zeggen ;-)

Tesla heeft een enorm goed supercharger netwerk neergelegd. Dat is een van de accelerators geweest om auto's te verkopen. Ook daar heeft de concurrentie zitten slapen... Kan ook Shell op komen te staan ;-)


Blijft staan

Dat ik niet met een voortdurend alarm van een open kofferbak in de auto wil zitten en een rol duct-tape en stanley mes mijn kofferbak moet openen en sluiten. Dat is mijn realiteit... al 2 1/2 maand lang. Maar goed service is niet belangrijk. Bedenk dat we 3 van die dingen hebben gekocht en dat we alle drie gedoe met het service kanaal hebben...

Ik sta op het lokale winkelplein en men vraagt waarom ik al maanden m'n klep dichtplak... Moet ik liegen of ze de waarheid vertellen? Denk je dat hij een Tesla overweegt wanneer hij meekrijgt dat het maanden duurt en ze de telefoon niet opnemen? Nee hij gaat gewoon z'n volgende probleemloze V60 uitkiezen...

Meer Tesla's voor ons. Inderdaad. De prijs zal zakken de levertijd zal omlaag gaan. Meer gebruikt op de markt tegen lagere prijzen.
En het is de vraag of Tesla dat aankan... Als dat niet zo is dan hebben ze wel de basis neergezet... Ze moeten wel want de M3 is de enige auto waar ze iets aan verdienen. Men heeft al last van een kwaliteit imago (gaps etc) stapel daar de huidige service bovenop...

Philips maakte Laserdisc , CD speler, Betamax... In japan is het geld ermee verdient niet in Eindhoven.
Als ze het de kwaliteit en de service niet op orde krijgen... rij je nu in de volgende Saab... dat was ooit ook een zeer innovatief bedrijf.

Anyway...
  1. De auto is prima... beter dan de concurrentie
  2. Dat ik service nodig heb voor 12 punten is teleurstellend.
  3. Dat service lang duurt is heel heel vervelend
  4. Dat men de telefoon niet opneemt is puur je klanten martelen.
 
Last edited:
Wanneer iemand iets minder positiefs te melden heeft wordt dat erg emotioneel ontvangen blijkt.

Laat staan dat je tevreden klanten met dergelijke dreigementen nerveus zou maken..

Ik dreig helemaal niet. Het is een feitelijk schets van de situatie. Waarin ik persoonlijk een andere keus maak als de situatie niet veranderd.
Ik sta hier niet alleen in. Ik spreek een zakenrelatie die in z'n tweede nieuwe P100D (toe maar ja) zit en verteld dat hij super tevreden is over de auto maar de volgende toch weer BMW 5 wordt omdat hij extreem teleurgesteld is in de service. Ik ben niet de enige. Dat is wel serieus verlies van klanten en imago.


Maar de service is goed. Lekker belangrijk.
Mijn M3 is van juni dit jaar en ik heb inmiddels 12 punten waarvan 2 die het rijden echt irritant maken. (Een kofferbak die voortdurend openspringt of een alarm laat horen. Een ruit die zo scheef zit dat hij fluit.) En je beweert dan dat service niet belangrijk is? Bedenk ook dat ik niet de enige ben met een lijstje issues direct na afleveren.

Als je alle emotie er even uitduwt wat vaak lastig is bij onze heilige koe en bedenkt dat je net een schuurtje hebt laten bouwen in je tuin en na een week blijkt dat het dak lekt plus 11 andere punten. Vervolgens neemt de aannemer, die je wel achter je broek aanzat om de opdracht te scoren, z'n telefoon niet meer op.... Laat jij je volgende opdracht ook uitvoeren door dezelfde aannemer?

Mensen die er minder emotioneel binding mee hebben bestellen gewoon een ander merk neem dat van mij aan. Ik neem zelf ook noooit meer een Renault omdat ik nog steeds nare herinneringen aan de Laguna van 15 jaar geleden heb. (Maar de stoelen en het comfort was best goed. Alleen had ik meer kilometers in de Ford Mondeo loaner dan in mijn Laguna na 6 maanden)

Daimler / Apple
Ik noem deze omdat ze voldoende kapitaal hebben en een achterstand die eerlijk is eerlijk moet worden ingelopen. Het kan ook BMW of Ford zijn :) Als je met je Mercedes of Smart (Daimler dus) een probleem hebt nemen ze A de telefoon op en B je wordt binnen acceptabele tijd geholpen C Je wordt opgebeld of alles naar tevredenheid is opgelost... D. Ze komen je auto halen en brengen.

Accu vs Motor

Wanneer je een Accu van een ander merk neemt. Dan is die de eerste 100 runs echt in staat z'n volle capaciteit te leveren. Tijdens die eerste runs kom je met een Tesla zonder problemen 35% verder dan welk ander merk ook. Tesla heeft z'n motoren en aandrijflijn gewoon veel beter voor elkaar dan welk ander merk ook. Ja het klopt dat men minder kobalt etc gebruikt en een goed partnership heeft met Panasonic... Maar verklaar dan waar het verschil wordt gemaakt... Mijn persoonlijke mening is dat het verschil echt na de accu wordt gemaakt anders zou men instaat zijn dezelfde kilometers te maken. 80KW = 80 KW. En ja tuurlijk zijn de Tesla accu's beter.. Nog wel.

Er zit nogal wat kennis in Duitsland alleen wordt die nu nog niet ingezet. Siemens levert elektromotoren. (Is overigens mijn handel) Wind en waterkracht installaties en kerncentrales. Je zou kunnen stellen dat ze daar wel wat kennis hebben van energie en aandrijftechniek. Kennis wordt alleen onvoldoende gebundeld. Actiepunt voor Angela Merkel.


Meer Tesla's voor ons!

Ik denk dat met de veranderende bijtelling er straks minder van het instap modelletje wordt verkocht. Hoeveel Outlanders PHEV zijn er dit jaar verkocht? Tegelijk zitten er momenteel heel veel Tesla rijders in hun auto met irritatie over de service afhandeling. Kosten daarvan boeit niemand iets want die zijn in de meeste gevallen voor de Leasemaatschappij.

Laat s.v.p. duidelijk zijn dat ik de M3 afgezien van begrijpelijke issues een leuke auto vind en dat hij zonder die issues veel beter is dan de EV's van de concurrentie. Maar ik heb hem om naar mijn werk te rijden. De keuze voor de M3 heb ik bewust gemaakt omdat ik geloof in het concept. Over Elon Musk afgezien van blind zijn voor service niets dan lof. Onvoorstelbaar wat hij neerzet en men zal over hem spreken zoals James Watt, Ohm en Tesla... hij schrijft geschiedenis ik kan dat niet zeggen ;-)

Tesla heeft een enorm goed supercharger netwerk neergelegd. Dat is een van de accelerators geweest om auto's te verkopen. Ook daar heeft de concurrentie zitten slapen... Kan ook Shell op komen te staan ;-)


Blijft staan

Dat ik niet met een voortdurend alarm van een open kofferbak in de auto wil zitten en een rol duct-tape en stanley mes mijn kofferbak moet openen en sluiten. Dat is mijn realiteit... al 2 1/2 maand lang. Maar goed service is niet belangrijk. Bedenk dat we 3 van die dingen hebben gekocht en dat we alle drie gedoe met het service kanaal hebben...

Ik sta op het lokale winkelplein en men vraagt waarom ik al maanden m'n klep dichtplak... Moet ik liegen of ze de waarheid vertellen? Denk je dat hij een Tesla overweegt wanneer hij meekrijgt dat het maanden duurt en ze de telefoon niet opnemen? Nee hij gaat gewoon z'n volgende probleemloze V60 uitkiezen...

Meer Tesla's voor ons. Inderdaad. De prijs zal zakken de levertijd zal omlaag gaan. Meer gebruikt op de markt tegen lagere prijzen.
En het is de vraag of Tesla dat aankan... Als dat niet zo is dan hebben ze wel de basis neergezet... Ze moeten wel want de M3 is de enige auto waar ze iets aan verdienen. Men heeft al last van een kwaliteit imago (gaps etc) stapel daar de huidige service bovenop...

Philips maakte Laserdisc , CD speler, Betamax... In japan is het geld ermee verdient niet in Eindhoven.
Als ze het de kwaliteit en de service niet op orde krijgen... rij je nu in de volgende Saab... dat was ooit ook een zeer innovatief bedrijf.

Anyway...
  1. De auto is prima... beter dan de concurrentie
  2. Dat ik service nodig heb voor 12 punten is teleurstellend.
  3. Dat service lang duurt is heel heel vervelend
  4. Dat men de telefoon niet opneemt is puur je klanten martelen.
Ten aanzien van de batterij, het gaat zoals aangegeven over de batterij, bms, koeling etc.
Hier een fraai voorbeeld hoe een matige kwaliteit batterij, met slecht bms en geen actieve koeling een degradatie van meer dan 50% in een paar jaar oplevert.

Taxi Leaks: Japan's Degrading Electric Taxis Falling Out Of Favour With Taxi Drivers

We weten nu wel hoe de degradatie van Tesla verloopt. Bij andere merken is dat nog echt afwachten.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik vind het bevreemdend dat de luide Nederlander wel een epistel op een anoniem forum kan schrijven, maar het niet klaar krijgt om zijn onvrede te uiten en al 2,5 maanden zijn kofferklep dicht plakt met tape ipv een oplossing te eisen.