Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Als je met je Mercedes of Smart (Daimler dus) een probleem hebt nemen ze A de telefoon op en B je wordt binnen acceptabele tijd geholpen C Je wordt opgebeld of alles naar tevredenheid is opgelost... D. Ze komen je auto halen en brengen.

Zo ging dat tot een jaar of twee geleden meestal ook bij Tesla: 24/7 telefonisch bereikbaar, keurige dienstverlening, gratis Tesla leenauto en bij het ophalen een gewassen, gestofzuigd en 90% opgeladen voertuig.

Bij Daimler zijn de telefonische bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en de koffie nog altijd prima in orde stel ik vast op basis van mijn ervaringen met onze elektrische Benz (B250e).

Toch vraag ik mij af: wat doet nu eigenlijk meer afbreuk aan mijn klantbeleving? De slechte bereikbaarheid van de service-afdeling van die ene organisatie die continu innoveert? Of het gevoel bij die andere organisatie dat ik in een auto rij die alleen werd gemaakt om de emissie van de rest van de vloot te compenseren en waarin de software allerlei klunzigheden bevat die nooit worden geupdate?
 
  • Like
Reactions: Tozz
[QUOTE="waarin de software allerlei klunzigheden bevat die nooit worden geupdate?[/QUOTE]

Tesla is de eerst die dit in de auto industrie toepast en de andere zullen volgen. Binnen IT is dit een proces dat reeds jaren bestaat binnen software ontwikkeling (continious deployment, delivery, integration) en werd versterkt met de komst van de cloud. (Event hubs, push events, ...) zie ook win10 release cycles.

Wat dit vooral toelaat is software sneller te releasen die meestal nog niet volledig klaar is (meestal) en dus bugfixes/patches te pushen en eventueel nieuwe functies te pushen.

Toegegeven, dat laatste springt in het oog en vind ik ook geweldig maar wat ik ook wel denk en persoonlijk ervaar is dat de traditionele merken hun eerste release meestal wel veel beter wordt getest en gedurende de life span van de wagen zonder veel probleem, updateloos kan functioneren.

Echter, dat dit zal en moet veranderen, staat als een paal boven water aangezien onze honger naar nieuw en sneller niet af te stoppen is en release cycles dus sneller en sneller moeten gebeuren om deze “instantie gratification”-honger Van de consument te stillen. Ook door het feit dat meer en meer software in auto’s sluipt, kan je dit enkel maar als positief ervaren en is dit een must voor anderen ook.

Tesla kan dus een autopilot functie verkopen met phantom breaking en dit vervolgens proberen op te lossen door na enkele maanden een update te pushen en nog een en nog een....

Wat ik dus wel denk en merk, is dat je meer bugs in dit model gaat zien, tov het oudere model waar ze bij release zeker moesten zijn dat die werkte, aangezien men ze er achter af kan (hopelijk) uithalen.

Ook vraag ik me af hoe Tesla in de toekomst zal omgaan met dit model. Ik kan moeilijk geloven dat elke feature (update) gratis zal blijven. (Bug fix uiteraard) En ook, software kan je upgraden maar hardware verouderd en zal niet altijd kunnen volgen. (Die acceleratie upgrade was fijn maar ik vrees ook dat dit de eerste en laatste zal zijn, je loopt tegen hardware restricties aan)

Trouwens, ik zag op de website dat je voorrang krijgt bij updates als je het premium interieur hebt (gelinkt aan de connectivity optie) dus eigenlijk betaal je al een beetje voor je updates sneller te krijgen.
 
[QUOTE="waarin de software allerlei klunzigheden bevat die nooit worden geupdate?

Tesla is de eerst die dit in de auto industrie toepast en de andere zullen volgen. Binnen IT is dit een proces dat reeds jaren bestaat binnen software ontwikkeling (continious deployment, delivery, integration) en werd versterkt met de komst van de cloud. (Event hubs, push events, ...) zie ook win10 release cycles.

Wat dit vooral toelaat is software sneller te releasen die meestal nog niet volledig klaar is (meestal) en dus bugfixes/patches te pushen en eventueel nieuwe functies te pushen.

Toegegeven, dat laatste springt in het oog en vind ik ook geweldig maar wat ik ook wel denk en persoonlijk ervaar is dat de traditionele merken hun eerste release meestal wel veel beter wordt getest en gedurende de life span van de wagen zonder veel probleem, updateloos kan functioneren.

Echter, dat dit zal en moet veranderen, staat als een paal boven water aangezien onze honger naar nieuw en sneller niet af te stoppen is en release cycles dus sneller en sneller moeten gebeuren om deze “instantie gratification”-honger Van de consument te stillen. Ook door het feit dat meer en meer software in auto’s sluipt, kan je dit enkel maar als positief ervaren en is dit een must voor anderen ook.

Tesla kan dus een autopilot functie verkopen met phantom breaking en dit vervolgens proberen op te lossen door na enkele maanden een update te pushen en nog een en nog een....

Wat ik dus wel denk en merk, is dat je meer bugs in dit model gaat zien, tov het oudere model waar ze bij release zeker moesten zijn dat die werkte, aangezien men ze er achter af kan (hopelijk) uithalen.

Ook vraag ik me af hoe Tesla in de toekomst zal omgaan met dit model. Ik kan moeilijk geloven dat elke feature (update) gratis zal blijven. (Bug fix uiteraard) En ook, software kan je upgraden maar hardware verouderd en zal niet altijd kunnen volgen. (Die acceleratie upgrade was fijn maar ik vrees ook dat dit de eerste en laatste zal zijn, je loopt tegen hardware restricties aan)

Trouwens, ik zag op de website dat je voorrang krijgt bij updates als je het premium interieur hebt (gelinkt aan de connectivity optie) dus eigenlijk betaal je al een beetje voor je updates sneller te krijgen.[/QUOTE]
We wordt altijd geroepen dat de gevestigde orde zo veel beter test. Ik heb ergens in 2015 filmpjes gezien van Tesla's autopilot Vs die van mercedes. Deze laatste kon op een bochtige weg de weg niet volgen, kwam (terwijl doorgetrokken streep) meermalen op de verkeerde weghelft zonder ook maar een melding aan de bestuurder. Ronduit gevaarlijk. En deze zogenaamd uitvoerig geteste productie software kon dus niet remote worden geüpdate

Of wat dacht je van de veelvuldige freezes in de navigatie die ik bij vele andere merken heb ervaren, ook enorm goed doorgetest, maar niet aan te passen.
Of motor management, een iets oudere Passat van een vriend, die steeds een foutmelding geeft bij het starten. Blijkt een of andere beveiligingsbug, dus het advies van de dealer, om via een software update dit maar uit te schakelen.

Nee, andere merken pretenderen beter te testen, maar in de praktijk valt dat tegen. En updates gaan dan ook meteen tegen meerkosten.

Dat andere merken daar ook mee komen. Waarom dan, bijna 8 jaar nadat Tesla deze functies aankondigde, heeft nog geen ander merk echt goede remonte firmware updates?
 
Ik vind het bevreemdend dat de luide Nederlander wel een epistel op een anoniem forum kan schrijven, maar het niet klaar krijgt om zijn onvrede te uiten en al 2,5 maanden zijn kofferklep dicht plakt met tape ipv een oplossing te eisen.

Hi Wooter,
Als men bij Tesla net zo snel zou reageren als jij doet op mijn post was er waarschijnlijk geen probleem. Je kunt beter met de Gemeente te maken hebben die zijn sneller met een bouwvergunning...

Ik zou het zeer waarderen wanneer je zou solliciteren en de customer service op orde zou maken aldaar.

Diverse mails gestuurd die vaak of onbeantwoord blijven ( kennelijk heeft men een achterstand bij de service afdeling of is men onbeleefd) of heel laat worden beantwoord.

Kijk en als men niet eens instaat is een ruit op voorraad te houden... ja dan stopt het toch of niet?

Verder moet deze man gewoon werken en heeft hij geen tijd om vele uren in de wacht te staan...

Dat gezegd hebbende en uitgaande dat je mag verwachten dat primaire zaken van een auto van bijna 70k gewoon zou moeten werken... neem ik dat dus mee in mijn besluitvorming bij de aanschaf van de volgende... tenzij ik nog aangenaam verrast wordt in de nabije toekomst.

En mede lezers die nog willen gaan aanschaffen u bent gewaarschuwd... Naast alle Gloria verhalen zijn er ook dit soort ervaringen...

Tesla vindt het geen probleem om een berijder van een nieuwe auto voor lul te laten rijden danwel vele vele weken te laten wachten voor een service afspraak.

Dit is een Forum toch?? Of mag hier alleen positief nieuws worden gedeeld?

Je trekt het je nogal (persoonlijk) aan... wel sympatiek van je hoor ;-)
 
  • Like
Reactions: horta and JanG007
Dat andere merken daar ook mee komen. Waarom dan, bijna 8 jaar nadat Tesla deze functies aankondigde, heeft nog geen ander merk echt goede remonte firmware updates?

Ik denk een vermoeden te hebben. Tesla ontwikkelt bijna alles in-house en kan dus met alles interfacen.
Tesla heeft ook een Silicon valley DNA en leunt dichter bij een software bedrijf dan een auto bedrijf, denk ik.
Andere hadden er ook geen behoefte aan aangezien zij een dealer netwerk tevreden te houden hebben en vastgeroest zijn in traditionele denkpatronen en processen.

Met het succes van Tesla zal dit echter wel veranderen. Uiteindelijk is het IOT en dat begint meer en meer door te komen. Wanneer je dezer dagen iets uitbrengt,dient het connected te zijn...punt. Al is het maar om data en telemetry te vergaren. Dingen zoals predictive maintenance zullen ook wel meer en meer hun intreden gaan doen al denk ik dat de traditionele bedrijven dit alles iets langer hadden willen uitspreiden. (Terecht of onterecht, spreek ik mij niet over uit)
Dit wordt nu aardig in de war gestuurd door Tesla en wat mij betreft is dit goed.

Hetzelfde lot zijn de banken beschoren en wss zullen andere sectoren ook aan de beurt komen. Dit kan en moet je toejuichen maar het tempo waartegen dit gaat is angstaanjagend. Je kan er wel heel lichtjes overgaan maar aan de ondergang van de traditionele automobielindustrie en toeleveringsbedrijven heeft niemand iets.

Het verschil met vorige disrupties was dat ze trager en geleidelijker liepen en op te vangen waren zowel op technologisch als sociaal gebied. Dit wordt volgens mij moeilijker en moeilijker.
 
Ik zou het zeer waarderen wanneer je zou solliciteren en de customer service op orde zou maken aldaar.
Ze kunnen me niet betalen :cool:

Diverse mails gestuurd die vaak of onbeantwoord blijven ( kennelijk heeft men een achterstand bij de service afdeling of is men onbeleefd) of heel laat worden beantwoord.
Maar kom nu, jullie zijn een land van "een beller is sneller"... Probeer het anders eens via de chat in je accountpagina op de Tesla website, of plan zelf een service afspraak in de app met de melding "reparatie slot achterklep". Snel genoeg zal iemand je contacteren om concreet af te spreken.

Kijk en als men niet eens instaat is een ruit op voorraad te houden... ja dan stopt het toch of niet?
Ik ben niet helemaal op de hoogte hoe het in Nederland werkt, maar in België verlopen die ruiten via Carglass en doen zij de stockage. En Carglass heeft blijkbaar geen zin om hier veel stock van in te houden, want ik moest ook een maand wachten op een nieuwe voorruit van mijn X. Ik vermoed dat dat bij de 3 wel zal veranderen als Carglass ziet dat ze er aan kunnen verdienen.

Dat gezegd hebbende en uitgaande dat je mag verwachten dat primaire zaken van een auto van bijna 70k gewoon zou moeten werken... neem ik dat dus mee in mijn besluitvorming bij de aanschaf van de volgende... tenzij ik nog aangenaam verrast wordt in de nabije toekomst.
Een auto waarvan de achterklep niet sluit had ik gewoon laten staan hoor...[/QUOTE]
 
OK Korte update.

Inmiddels is mijn ruit vervangen en de kofferbak etc allemaal hersteld. Wel jammer dat men na het vervangen van de ruit is vergeten de camera's te kalibreren waardoor ik ruim een week zonder Camera gerelateerde functies heb gereden (zelfs de achteruitrijcamera stopt er dan mee)

En wederom wat je dan allemaal in het werk moet stellen om gehoor te krijgen en terecht te kunnen. Initieel is het bericht "Afspraak maken via de App" en helaas pech weer achter aansluiten en tot half oktober rondrijden in een auto waar de helft niet meer van werkt.

Via de Chat kreeg ik eerst geen gehoor bij een tweede poging een dag later heeft men de data uit mijn auto beoordeeld en direct gezorgt dat SC R'dam contact op zou nemen. Dat is eerlijk is eerlijk keurig netjes opgepakt in R'dam.

Anyway lang verhaal kort. Alle issues met de auto zijn opgelost en nu maar hopen dat ik de service niet meer nodig ga hebben. Verder heb ik wel begrepen dat er inderdaad achter de schermen wordt gewerkt aan verbeteringen m.b.t. "After Sales klant contact"


Groeten en een fijne avond allen,
Peter
 
Als ik alles hier op het forum zo lees, wordt het Tesla die het als eerste als autofabrikant het loodje gaat leggen.

Afknijpen van de range & laadsnelheid bij de oudere type Tesla. Sjoemelladen.
Nieuwe auto's afleveren met gebreken.
Herstelafspraken niet nakomen.
Nieuwe auto's leveren met reeds verrekende BTW.
Medewerkers spreken geen Nederlands.
Onderdelen worden aangeleverd met een stoomboot.
Tesla heeft de eigen productie-ict niet in orde.
CC & AP werkt wispelturig. Zelf gisteren op een 80 km rechte polderweg meegemaakt.
Gelukkig rij ik altijd met 2 handen aan het stuur.

Ps,

Ik maak voor elke rit mijn sensors schoon.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Als ik alles hier op het forum zo lees, wordt het Tesla die het als eerste als autofabrikant het loodje gaat leggen.

Afknijpen van de range & laadsnelheid bij de oudere type Tesla. Sjoemelladen.
Nieuwe auto's afleveren met gebreken.
Herstelafspraken niet nakomen.
Nieuwe auto's leveren met reeds verrekende BTW.
Medewerkers spreken geen Nederlands.
Onderdelen worden aangeleverd met een stoomboot.
Tesla heeft de eigen productie-ict niet in orde.
CC & AP werkt wispelturig. Zelf gisteren op een 80 km rechte polderweg meegemaakt.
Gelukkig rij ik altijd met 2 handen aan het stuur.

Ps,

Ik maak voor elke rit mijn sensors schoon.

Ach je leest alleen maar de drama verhalen en ik heb ook best wat problemen gehad.
Ik heb ooit ook een VW gehad waar na een half jaar de roestplekken op kwamen waardoor ik goedkoop een nieuw kon kopen van deze auto mocht echter binnen een jaar twee keer de garage in omdat de versnellingsbak gerepareerd moest worden.

Het probleem voor de rest is alleen dat als je een Tesla gewend bent wil je nooit meer een ICE en de rest is gewoon niet in staat een fatsoenlijke EV te maken en heeft al helemaal geen infrastructuur zoals Tesla die heeft.

De problemen bij Tesla zijn oplosbaar door aanpassingen in de organisatie en lijken vooral groeipijnen te zijn, de rest komt gewoon know-how te kort.
 
Het probleem voor de rest is alleen dat als je een Tesla gewend bent wil je nooit meer een ICE en de rest is gewoon niet in staat een fatsoenlijke EV te maken en heeft al helemaal geen infrastructuur zoals Tesla die heeft.
Dit. En het is niet enkel het EV-gedeelte. Een elektrische BMW 3 reeks zegt me ook niks, omdat ze qua multimedia, connectiviteit of autonome functies ook achter zitten. De enige manier dat een ander merk mij nog kan overtuigen om voor hen te kiezen, is door echt nog eens 5 jaar voor op Tesla te zijn en die bestaan momenteel gewoonweg niet.
 
Als ik alles hier op het forum zo lees, wordt het Tesla die het als eerste als autofabrikant het loodje gaat leggen.

Afknijpen van de range & laadsnelheid bij de oudere type Tesla. Sjoemelladen.
Nieuwe auto's afleveren met gebreken.
Herstelafspraken niet nakomen.
Nieuwe auto's leveren met reeds verrekende BTW.
Medewerkers spreken geen Nederlands.
Onderdelen worden aangeleverd met een stoomboot.
Tesla heeft de eigen productie-ict niet in orde.
CC & AP werkt wispelturig. Zelf gisteren op een 80 km rechte polderweg meegemaakt.
Gelukkig rij ik altijd met 2 handen aan het stuur.

Ps,

Ik maak voor elke rit mijn sensors schoon.
Mmm dat ziet er uit als het ergernissenlijstje van de doorsnee autobezitter. :)

Staar je niet blind op de negatieve kanten. Ik ken ook iemand die meer dan 10k heeft uitgegeven bij 3 verschillende dealers en toen was het euvel aan zijn Audi van meer dan 80k nóg niet opgelost. Tesla ligt nu eenmaal onder de microscoop. Om wat voor reden dan ook (sensatiezucht, anti-milieu-ideologie, financiële belangen) worden alle fouten en tekortkomingen breed uitgemeten. Je leest bijvoorbeeld nooit iets over hoe gevaarlijk al die auto's zijn met tientallen liters brandbare vloeistof aan boord. Maar elke brand van een Tesla is nog steeds voorpaginanieuws. Van tevreden klanten hoor je meestal niets. De vermeden ongelukken door het rijden op AP zijn niet geschikt als clickbait.

Mijn auto is perfect, de kleinigheid met de trekhaak reken ik Westfalia toe, niet Tesla. Mijn ervaringen met service ten gevolge van dit euvel zijn ook voorbeeldig. Alleen mijn ervaringen met (after)sales zijn benedenmaats. Die afdeling moet eens flink de bezem door zodat er gecommuniceerd wordt, afspraken vastgelegd en nagekomen worden en iedereen weet hoe de eigen organisatie in elkaar steekt.
 
Er is 1 verschil: de klachten hier zijn van eigenaren, die komen niet uit de pers om Tesla in een kwaad daglicht te stellen. Er zijn legio Tesla bezitters die geen problemen hebben en dus nooit in een SeC komen. Degenen die dat wel moeten hebben in sommige SeC's echt problemen.
 
Ik kom net terug van de SeC waarbij oa mijn ontbrekende binnenverlichting is ingebouwd. Ik heb dus 6 maanden moeten wachten op een lampje. En ja, ik heb regelmatig contact gehad en kreeg elke keer snel bericht terug maar ik snap dat mensen hier echt van balen. Ik heb mijn winterset in april samen met de auto gekocht en deze zou bij Euromaster in het magazijn komen te liggen. Nu ben ik dus al drie weken bezig met Tesla en Euromaster omdat de wielen nergens te vinden zijn...

Ik denk dat dit de groeipijnen zijn van een bedrijf dat sneller gaat dan gezond is. However, voor mij hebben ze een grote gunfactor en ik hoop dat de beloofde verbetering komt.
 
die wel eens een akkefietje hebben
De grote diseruptie in de automotive is de het omdraaien van een hardware industrie in een software industrie. (Zie ook: Volkswagen Planning To Create One Operating System For All Of Its Brands | CleanTechnica) Tesla’s zijn computers op wielen. Software met geïntegreerde hardware heeft veel voordelen maar er zijn maar enkele bedrijven die dit beheersen. Elon Musk heeft een software achtergrond. Dus over the air-updates, beveiliging, interfaces mogen geen probleem zijn. Maar hardware, lastig.

Zijn aanpak lijkt tot nu toe; maximale kwaliteit op elke onderdeel. Maar of dit genoeg is bij de samenwerking van de meer dan 10.000 onderdelen in een M3, we zullen het zien.

Daarentegen, ieder kwartaal een nieuwe auto in de vorm van vele miljoenen regels software die net iets anders doen, het lijkt dat Tesla daar wel een voorsprong heeft.
 
Belachelijk, al 11 jaren worden gebouwd & dan nog je onderdelen voorraad niet in orde?
Rij zelf sinds 2014 Tesla, bij alle reparaties die zogenaamd klaar waren, onderweg weer terug moeten rijden omdat het probleem weer op trad.
Ik heb dit vooral in het begin meerder malen mee gemaakt.
Bij de garage waar ik mijn andere auto in onderhoud heb, kan ik de volgende mijn auto gerepareerd & al weer ophalen. Ook s'nachts wordt de telefoon netjes binnen 1 minuut opgenomen met een Nederlandse persoon aan de telefoon & het probleem wordt opgelost.
Hier van nota.

Tesla is niet zielig, maar stel verkeerde prioriteiten.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ook s'nachts wordt de telefoon netjes binnen 1 minuut opgenomen met een Nederlandse persoon aan de telefoon & het probleem wordt opgelost.
Onzin. De telefoon wordt bij de concurrentie opgenomen door een externe hulpverlener die ook voor andere merken de telefoon opneemt, en deze kunnen buiten benzine bijvullen en een band pluggen niet veel anders doen dan je afslepen naar je favoriete garage en vervangend vervoer voorzien.