Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier is de knoop doorgehakt. Onze oldtimer (een Daf 33) gaat eruit en er komt een Fiat 500e. We zitten al langer te twijfelen, maar de belangrijkste eisen zijn dat hij niet saai mag rijden en er ook een beetje leuk uit moet zien. En dan is er eigenlijk maar weinig keus. Veel betaalbare EV's hebben toch een 0-100 tijd van 11+ seconden (zoals de Renault Zoe) en dat is niet spannend genoeg in elk geval. De wegligging is ook een stuk beter dan de ouderwetse (brandstof) Fiat 500, door het Abarth onderstel en een betere gewichtsverdeling.

Verder zijn eigenlijk alle 500e's best wel goed uitgerust, met Alpine audio, stoelverwarming, luxe interieur (voor die prijsklasse dan), etc.

Grootste nadeel wat ons betreft is dat er geen mogelijkheid is om te snelladen en dat je ook niet op 3 fasen AC kunt laden. Dus je zit hooguit op 7.4 kW. Dat betekent dat je in het meest optimale geval dus ongeveer 3 uur moet laden om +/- 120 km te kunnen rijden.
 
  • Like
Reactions: HWS
Mijn vrouw heeft alvast minder last van range anxiety dan ik. Vandaag is ze met haar 500e vertrokken naar Rdam om mijn zus op te halen en samen naar de VT-wonenbeurs in de RAI te gaan, daarna een hapje eten en een filmpje pakken in Den Haag. Zus weer afzetten in Rdam en dan weer terug naar huis:eek:. Ik was pas 4:30u thuis vanmorgen, zag r nog net wegrijden om 9:30. Heb r bezorgd gebeld en uitgelegd dat ie daar niet voor bedoeld is en dat ze dat niet gaat halen:confused:. Zij maak je geen zorgen jij zegt toch altijd er is overal wel een stopcontact te vinden dus komt vast goed.....
Ik euh, aargh, hmmm.

Laden Rai.jpeg


Ze heeft nog niet gebeld....:)
 
Blijft toch een lollige auto, zo'n Fiat 500.

Kan iemand mij eigenlijk iets vertellen over het onderhoud en reparaties?
Zijn er al bedrijven die hierin voorzien?
Ik neem aan dat de lokale Fiat dealer niet aan de elektrische aandrijving wil sleutelen.
 
Blijft toch een lollige auto, zo'n Fiat 500.

Kan iemand mij eigenlijk iets vertellen over het onderhoud en reparaties?
Zijn er al bedrijven die hierin voorzien?
Ik neem aan dat de lokale Fiat dealer niet aan de elektrische aandrijving wil sleutelen.
Heb m bij Fiat dealer Haaker in Badhoevedorp gekocht met 1 jaar of 20k km garantie, wat t laatste komt. Batterij heeft 100k mls of 8 jaar garantie meen ik.
 
Wij zitten (ook) te denken aan een Fiat 500e als tweede auto. Maar twijfelen nog tussen een Renault Zoe ZE40 ivm het bereik. Aangezien er hier nogal wat 500e ervaringsdeskundigen zitten: Haalt een 500e in de winter 110km waarvan 90km op de snelweg bij +/- 100km/u denken jullie?
 
Bedankt HWS, is een top aanbieding van Haaker.

Ik woon echter in de buurt van Eindhoven en zo ver rijdt die 500e niet :)
Ik zal eens op zoek gaan, als ik wat vind zal ik het delen.
Auto Ton in Culemborg is desnoods een optie, maar zo ver wil ik eigenlijk niet rijden voor onderhoud.

Die Zoe is natuurlijk een veel verstandigere keus, betere range en onderhoud is nu en in de toekomst geen probleem.
Maar die mist de WOW factor, de model 3 die ik gereserveerd heb eigenlijk ook wel
 
Bedankt HWS, is een top aanbieding van Haaker.

Ik woon echter in de buurt van Eindhoven en zo ver rijdt die 500e niet :)
Ik zal eens op zoek gaan, als ik wat vind zal ik het delen.
Auto Ton in Culemborg is desnoods een optie, maar zo ver wil ik eigenlijk niet rijden voor onderhoud.

Die Zoe is natuurlijk een veel verstandigere keus, betere range en onderhoud is nu en in de toekomst geen probleem.
Maar die mist de WOW factor, de model 3 die ik gereserveerd heb eigenlijk ook wel
Pas jij maar op, als de forumpolitie zijn leesbril opzet, overleef je hier niet. Je was al een slaper en je hebt ook je avatarnaam al tegen. :D:D:D
 
Ik woon echter in de buurt van Eindhoven en zo ver rijdt die 500e niet :)
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. We moeten zelf ook zo'n 170 km rijden bij het ophalen van de 500e. Ik denk dat ik ergens in het midden van de rit een stad in ga om even wat winkels mee te pakken, of te dineren, afhankelijk van het tijdstip. Kan de auto mooi even bijladen en vervolgen we daarna de rit.

Als ik het goed heb kun je in +/- 3 uurtjes wel zo'n 100 km bereik bijladen, op een laadpaal die 32A levert.
 
  • Like
Reactions: HWS
Met dat sneller laden wil het bij mij nog niet lukken. Thuis heb ik de Tesla HPWC achter een Maxem hangen zodat er max 25A beschikbaar zou zijn. Voor de 500e heb ik een adapter gekocht om m van de type2 aansluiting naar type1 om te zetten. Helaas stopt het laden steeds na een paar minuten. Op kantoor via de 32A palen hetzelfde probleem. Laden aan een openbare 16A paal gaat wel zonder stoppen en via het bijgeleverde mobiele laadstation aan 12A gaat ook goed. Deze optie loopt helaas niet via de kW-teller welke ik jaarlijks declareer. Ik vermoed dat er iets niet goed gaat met de batterijkoeling bij laden op hoger vermogen, hoger dan 16A in ieder geval. Heb t nog niet aan een 32A paal kunnen testen waar geen Maxem tussen zit.
 
Gisteren de knoop doorgehakt om de Auris hybide in Februari door een nieuwe Leaf (40kWh) te laten vervangen.

De 500e is ontzettend leuk, maar iets te klein... net als de ZOE (die we eerder hebben gehad... en reed wat "stug") en de model 3 wordt voor mijn vrouw te groot (niet alleen lengte maar ook uitstraling) en de Ampera e is wat stuiterig en het interieur deed mij iets te veel aan de Yaris denken.

De reviews hier en de tips / terugkoppelingen van veel Tesla rijders (zeker ook in de vrienden app) hebben veel geholpen bij mijn beslissing... en de belangrijkste bijdrage werd geleverd door iemand die eigenlijk zei dat er nog geen goede alternatieven zijn voor een Tesla (maar als 2e auto kon hij deze wel waarderen...). @Hans Noordsij gaf namelijk aan dat hij met zijn leaf nog nooit problemen heeft gehad..... okmoi !

Overigens is het nu bij ons even grote opruiming, want de Founder X staat te koop bij Martijn en eind November komt mijn achterwielaangedraven S 75.... zonder opties (practice what you preach: laatste tijd veel aspirant rijders gesproken en daarbij duidelijk gemaakt dat opties leuk zijn, maar eigenlijk niet hoeven op een Tesla want de basis is eigenlijk al compleet genoeg... )
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and basvk
Gisteren de knoop doorgehakt om de Auris hybide in Februari door een nieuwe Leaf (40kWh) te laten vervangen.

De 500e is ontzettend leuk, maar iets te klein... net als de ZOE (die we eerder hebben gehad... en reed wat "stug") en de model 3 wordt voor mijn vrouw te groot (niet alleen lengte maar ook uitstraling) en de Ampera e is wat stuiterig en het interieur deed mij iets te veel aan de Yaris denken.

De reviews hier en de tips / terugkoppelingen van veel Tesla rijders (zeker ook in de vrienden app) hebben veel geholpen bij mijn beslissing... en de belangrijkste bijdrage werd geleverd door iemand die eigenlijk zei dat er nog geen goede alternatieven zijn voor een Tesla (maar als 2e auto kon hij deze wel waarderen...). @Hans Noordsij gaf namelijk aan dat hij met zijn leaf nog nooit problemen heeft gehad..... okmoi !

Overigens is het nu bij ons even grote opruiming, want de Founder X staat te koop bij Martijn en eind November komt mijn achterwielaangedraven S 75.... zonder opties (practice what you preach: laatste tijd veel aspirant rijders gesproken en daarbij duidelijk gemaakt dat opties leuk zijn, maar eigenlijk niet hoeven op een Tesla want de basis is eigenlijk al compleet genoeg... )
Mijn hemel John! Wat stuiter je toch heen en weer qua auto's! Ik ben de tel kwijt :confused: en jij wellicht ook :p

Ben toch wel benieuwd waarom je je Bom Volle Bijzondere Snelle X omruilt voor een basis S..........
 
  • Like
Reactions: FVO
Mij verbaasd het überhaupt hoeveel jonge MX-en er nu bij Martijn te koop staan. Allemaal spijtoptanten? Heb die van mij nu 2 weken. Ben er erg content mee. Zeer comfortabel. Zoals eerder gemeld; wil je sportievere eigenschappen vnl qua bochten moet je de S hebben in P uitvoering maar qua ruilen comfort zeker de X.
 
Mijn hemel John! Wat stuiter je toch heen en weer qua auto's! Ik ben de tel kwijt :confused: en jij wellicht ook :p

Ben toch wel benieuwd waarom je je Bom Volle Bijzondere Snelle X omruilt voor een basis S..........

In mijn specifieke situatie heeft het rijden van deze auto mij meer nadelen dan voordelen opgeleverd... dus verkeerde keuze gemaakt destijds.

Mij verbaasd het überhaupt hoeveel jonge MX-en er nu bij Martijn te koop staan. Allemaal spijtoptanten? Heb die van mij nu 2 weken. Ben er erg content mee. Zeer comfortabel. Zoals eerder gemeld; wil je sportievere eigenschappen vnl qua bochten moet je de S hebben in P uitvoering maar qua ruilen comfort zeker de X.

Er zijn ook erg veel X rijders die door de nieuwe mogelijkheden een andere hebben gekocht (dus AP1 naar AP2, 90 naar 100 etc.)
Ik denk dat ik 1 vd weinigen ben die weer naar n S overgaat....

Mocht iemand op dit onderwerp meer willen weten, svp PM of even bellen.... en in dit draadje dan weer over op de 2e auto naast de Tesla... :cool:
 
Last edited:
Mij verbaasd het überhaupt hoeveel jonge MX-en er nu bij Martijn te koop staan. Allemaal spijtoptanten? Heb die van mij nu 2 weken. Ben er erg content mee. Zeer comfortabel.
Ik heb mijn X nu 3 weken en ik heb geen flauw idee hoe hij is. Kan me dat van die spijtoptanten inmiddels goed voorstellen en er zitten flinke haarscheurtjes in mijn tot nu toe onschendbare vertrouwen in Tesla. Had ik ook maar een 500e genomen als tweede EV en mijn Classic S gewoon gehouden. Bah. Sorry jongens, maar ik word er zo chagrijnig van. Dan ga je ook maar draadjes lezen over andere merken met EV’s.