TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Welke laadstation?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by bartheungens, Aug 15, 2016.

1. bartheungens

bartheungens Member

Mijn MX zou normaal gezien eind September geleverd worden...
    Ben daarom nu al de voorbereidende werken aan het doen qua elektriciteit.
    1 ervan is overschakelen naar 3-fase 3x400-32A. Hele meterkast herbekabelen... Het zij zo...
    De kabel naar de garage ligt ook al.
    Nu is dus de vraag: welk laadstation? Ben al ettelijke uren aan het rondzoeken en vindt zoveel informatie dat je door het bos de bomen niet meer ziet...
    Tesla zelf raadt ThePLuginCompany aan, enige opinies daarover? Of is het voordeliger/mogelijk om het zelf te doen?

2. Bankroetlama

Bankroetlama Member

Ik vermoed dat je een station buiten wilt?

3. bartheungens

bartheungens Member

Inderdaad, onder een carport...

4. Daniel 74

Daniel 74 Active Member

image.jpeg

Ik zou voor de Tesla wall charger gaan: mooiste design, niet al te lomp en de scherpste prijs (520 ex inclusief vaste laadkabel van 7,5 meter).

Ook verkrijgbaar met 2,5 meter laadkabel voor iets minder geld.

Groot pluspunt: de stekker heeft een ingebouwde ontgrendelknop, net als bij een supercharger.

Ik heb mijn keba vervangen voor twee Tesla wall chargers, een voor de S en een voor de X.

• Like x 3
  5. Pebe

Pebe Member

Then New Motion Lolo 3 met vaste laadkabel, ben er tevreden over (met back office)
    [weliswaar duurder dan de Tesla Wall Charger maar was in maart nog niet verkrijgbaar]

IMG_7530.JPG

6. Pascal-R

Pascal-R Member

Ga voor een lader met lange vaste kabel. Ik heb een losse laadkabel, maar die is in 1 1/2 jaar tijd pas een keer of 10 uit de kofferbak gekomen. Voordeel van de lange kabel is dat je nooit een zanderige natte kabel in de auto hoeft te leggen. En het scheelt je fors in tijd. Een lange kabel (tussen de 6 en 7 1/2 meter) zorgt er voor dat je de lader kan gebruiken zowel bij voorwaarts als achterwaarts parkeren.

7. Refie

Refie Member

Wil je nu of in de toekomst nog rekening houden met andere verbruikers in je woning, of met productie van je PV installatie, dan wil je mogelijk rekening houden met de regeling daarvoor. Dan is een Keba icm met Maxem of Loxone een wel overwogen keuze.
    Bij de nieuwste serie van Keba heb je het voordeel van DC leakage protection (dus geen dure aardlekschakelaar(s) nodig en een MID gecertificeerde kWh-meter in het laadpunt.
    Verder nog de overweging of je met een pasje of sleutel de laadpaal wil activeren.

8. Mark1969

Mark1969 Member

Ik ben erg happy met het advies dat ik een paar maanden geleden op dit forum heb gekregen van forumlid Nexus. Ik zat namelijk met dezelfde vraagstelling. Ik heb dat exact na laten bouwen en werkt perfect. Zie onderstaande link.

Load Management of Load Balancing

• Like x 1
  9. HWS

HWS Speedjunkie

Ik zou nu absoluut voor het laadstation van Tesla gaan icm de Maxem omdat ik dat veruit de mooiste kant en klare oplossing vind. Ik gebruik nu ook al 3 jaar de UMC in een kast thuis omdat ik daar slechts af en toe laad. Zakelijk heb ik destijds helaas voor EV-boxen gekozen omdat de Tesla HPWC nog niet beschikbaar was. Maar de EV-boxen werken tot op de dag van vandaag nog niet samen met de Maxem.
    Misschien ga ik thuis en/op de zaak de laadstations alsnog vervangen door de Tesla laders.

• Like x 1
  10. Art747

Art747 Member

Ik heb een Maxem 3 fase Solar, een ICU compact 22 Kw vaste kabel (dat vind ik het handigste, zie ook opmerking hier boven). Het is niet bepaald een goedkope oplossing, maar ik ben er tevreden over.

11. Erik-S85

Erik-S85 Member

Vragen die belangrijk zijn:

- Moet het verbruik verrekend worden (zakelijk naar prive)
    - Wil je dat iedereen (gratis) kan laden of wil je met een pasje werken
    - Wil je snel laden en tegelijkertijd rekening houden met overige verbruikers in huis (voorkomen dat hoofdzekering eruit gaat)
    - Ligt er een aparte netwerkkabel tussen je meterkast en de plek waar de lader moet komen (of is deze nog makkelijk aan te leggen)

• Like x 1
  12. PioNeer

PioNeer Member

Kan je met de Tesla Wall Charger ook met een pasje werken ?

13. Refie

Refie Member

Nee, zit geen RFID reader in.

14. PioNeer

PioNeer Member

Dus je moet er dan bijvoorbeeld een 220V sleutelschakelaar voor zetten.

15. Refie

Refie Member

Als je daarmee een relais gaat schakelen wat de wallbox spannings/stroomloos maakt wel. Direct schakelen gaat hiermee niet.

16. PioNeer

PioNeer Member

Nee klopt, spannings/stroomloos maken is de bedoeling.

17. tonvanboven

tonvanboven Member

Hoe groot is de kans dat er iemand anders gaat laden? De kosten van de extra voorzieningen en het ongemak van elke keer moeten ontgrendelen wegen daar niet tegen op.

18. Keezje

Keezje Active Member

Dat is riant, en kostbaar (hoge extra vastrecht), dus waarom? Met een 11kW (230V/16A-3) krijg je rond 50 km/h dus overnight 400km, en dat zonder extra vastrecht...

19. bartheungens

bartheungens Member

Wow dank voor alle antwoorden... Kan ik zeker mee verder.
    In mijn geval gaat deze onder een carport hangen achteraan het huis, dus sleutel ed is niet nodig.
    Netwerkbekabeling is geen probleem, dat ligt er. Ik heb ook zonnepanelen en wil wat meer inzicht krijgen in verbruik dus ga zeker die Maxem oplossing bekijken...
    En aangezien ik al een redelijk verbruik reeds heb door mijn servers (heb job in IT) was 3x16 niet echt een optie... Was niet voldoende geweest...

Share This Page