Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke laadstation?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi HWS, dank voor de snelle feedback, mooi zo'n forum.

Minor detail, het is niet mijn laadpaal. Vandaar dat registratie van mijn TNM pas de meest eenvoudige oplossing zou kunnen zijn geweest. Bij een KEBA is registratie van een pas nog nooit een probleem gebleken. Voor openstelling met verrekening zit je meteen aan het BackOffice gebeuren vast, dat schiet voor mijn incidentele gebruik het doel voorbij. Dan kan ik beter even de EVB pas pakken van de eigenaar om het laden te starten. Wellicht gaat het in de toekomst nog anders worden.
 
Hoi, werkt de Tesla wall charger ook met twee fasen en nul? Ik heb niet voldoende aders in de kabel :) Dus de derde fase kan ik dan niet aansluiten. In theorie zou het laadvermogen dan grofweg twee keer 3,7 kw.
Hoe gaat de auto daarmee om? Kan de auto bijvoorbeeld ook met drie fasen zonder nul overweg?
 
Hoi, werkt de Tesla wall charger ook met twee fasen en nul? Ik heb niet voldoende aders in de kabel :) Dus de derde fase kan ik dan niet aansluiten. In theorie zou het laadvermogen dan grofweg twee keer 3,7 kw.
Hoe gaat de auto daarmee om? Kan de auto bijvoorbeeld ook met drie fasen zonder nul overweg?

nul is noodzakelijk. de controleunit werkt op 230V; tussen F1 en N.

maar twee fazig moet werken. een goed jaar geleden getest.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Hoi, werkt de Tesla wall charger ook met twee fasen en nul? Ik heb niet voldoende aders in de kabel :) Dus de derde fase kan ik dan niet aansluiten. In theorie zou het laadvermogen dan grofweg twee keer 3,7 kw.
Hoe gaat de auto daarmee om? Kan de auto bijvoorbeeld ook met drie fasen zonder nul overweg?

Hier vind je een installatiehandleiding ;)
interessant, thx.

maar @Tampert : kijk dus wel uit : de aansluiting zonder N die men aanhaalt in de handleiding is voor 3*220V
Ik veronderstel dat jij (NL) 3*400V hebt.
De Neuter is dan noodzakelijk ! Dus aansluiten volgens 3*400V+N, TT-TN; maar dan zonder de derde faze.
Vorig jaar getest, met goed gevolg.
 
Perfecte aan huis service door Philip Fivari zelf! April dit jaar een Fivari lader besteld en geleverd gekregen. Het display was door lijmresten niet goed uitleesbaar en is gisteren aan huis vervangen. Top service voor een top (mobile) lader.
 
Perfecte aan huis service door Philip Fivari zelf! April dit jaar een Fivari lader besteld en geleverd gekregen. Het display was door lijmresten niet goed uitleesbaar en is gisteren aan huis vervangen. Top service voor een top (mobile) lader.
Daarvoor is hij bij mij geweest voor de installatie van de vaste lader met Smart charging......
Helemaal prima gegaan!
Overigens nu een Ratio lader (mobiel) 32A en een keba 32A zonder kabel nu over....iemand interesse??
 
Ik denk dat Paul bedoelde dat Filip (@fivari) bij hem de (mogelijk binnenkort wereldberoemde) Fivari Smart Charger is komen installeren. Een lader die doet wat ie moet, namelijk laden zonder poespas en zonder neuterprobleem, en nog "slim" ook (dus voorrang gevend aan verbruik van rest van huishouden, wat weinige andere laders kunnen, ook de Tesla HPWC niet).
 
  • Like
Reactions: PaulW5
Heren,
bedankt voor deze lovende woorden. De service hoort erbij, ook al is die omwille van de relatief grote afstanden tot de meeste Nederlandse klanten niet altijd evident. We proberen dan eea te combineren.
Daarvoor is hij bij mij geweest voor de installatie van de vaste lader met Smart charging......
Helemaal prima gegaan!
Overigens nu een Ratio lader (mobiel) 32A en een keba 32A zonder kabel nu over....iemand interesse??
Bij Paul werd inderdaad de eerste Fivari SMART op Nederlandse bodem geïnstalleerd. De situatie bij Paul is voor heel wat van jullie erg herkenbaar. Hij heeft momenteel, omwille van de Tesla, een 3x35A aansluiting en dan nog was het nodig op te letten bij het laden aan hoger vermogen, waardoor de laadstroom dan maar permanent beperkt werd.
Nu werd de laadstroom ingesteld op 31A en de maximale toelaatbare stroom in de elektrische installatie op 34A. En dan zie je de laadstroom zich keurig aanpassen aan de overige verbruikers. Bij het inschakelen van de microgolfoven, werd de laadstroom dan tijdelijk en onmiddellijk teruggebracht naar 28A. Als de microgolf zijn werk gedaan heeft, bouwt de laadstroom zich op een tiental seconden tijd terug op naar de ingestelde 31A.
Zijn plan is nu om de 3x35A op te zeggen en te vervangen door de standaard 3x25A. Naar verluidt zou de investering na één jaar al terugverdiend zijn door het goedkopere vast recht van de aansluiting met lager vermogen.
Fivari_SMART_ingebouwd.jpg
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat is inderdaad perfect mogelijk Bas. Ik zie twee manieren:
Ofwel beschouw je een ander willekeurig laadstation als "overige gebruiker". De stroom die dat laadstation nog overlaat, kan dan naar de Fivari SMART. Je hebt dan de combinatie van een dom laadstation dat neemt wat ingesteld is en voorrang heeft op alles en een SMART laadstation dat de rest optimaal gebruikt. Als het domme laadstation en de overige verbruikers te veel stroom nemen, zal de SMART het laden weliswaar volledig stoppen, maar kom je alsnog in de problemen.
Ofwel gebruik je de load balancing van twee Fivari-SMART laders die met elkaar communiceren. Je krijgt dan load balancing en dat op een SMART manier: enkel de stroom die nog beschikbaar is na de overige verbruikers in huis, wordt keurig verdeeld over de ladende voertuigen. Hiermee komt de totale stroom nooit boven de toelaatbare stroom uit. Heb je een voertuig dat slechts 16A laadt (vb. plugin hybrid, of voertuig aan het einde van de laadcyclus wanneer het laadvermogen wordt afgeknijpt) dan neemt de beschikbare stroom terug toe en kan het andere voertuig terug wat sneller laden. Mooi systeem.
 
Last edited:
Ik heb onlangs en KEBA P30 met vaste kabel laten plaatsen onder carport.
Ik had gekozen voor deze lader aangezien KEBA te koppelen zou zijn met het Loxone domotica systeem. Beter wat extra onderzoek gedaan, want momenteel wordt enkel het P20 model ondersteunt, en dus niet de nieuwere P30...

Mijn idee was om via domotica een bericht op GSM te ontvangen of ik laden wil starten, om zo ook zelf toe te kunnen laten om anderen te laten laden bij mijn afwezigheid, maar dat ik hier wel van op de hoogte zou zijn. Daarnaast was het ook de bedoeling om via die weg ook de statistieken van verbruik op te vragen om deze door te geven aan de boekhouder.
Beide kan momenteel dus niet, wat wel heel spijtig is, vooral omdat het niet aan het laadpunt ligt, maar aan de ontbrekende ondersteuning van Loxone. Ik hoop dat Loxone de P30 toevoegt aan de compatibele apparaten, maar dat zit er nog niet direct aan te komen als ik hun reactie op mijn verhaal hoor.
 
Dries, laat u niet ontmoedigen door het ontbreken van de loxone functieblokken , ik had mijn keba P20 en loxone load balancing al werkende voor ze uitkwamen met hun functieblokken, en gebruik mijn systeem nu nog steeds, aangezien dit voor mij meer mogelijkheden geeft.
 
  • Like
Reactions: Refie
Loxone P30.JPG
Ik heb onlangs en KEBA P30 met vaste kabel laten plaatsen onder carport.
Ik had gekozen voor deze lader aangezien KEBA te koppelen zou zijn met het Loxone domotica systeem. Beter wat extra onderzoek gedaan, want momenteel wordt enkel het P20 model ondersteunt, en dus niet de nieuwere P30...

Mijn idee was om via domotica een bericht op GSM te ontvangen of ik laden wil starten, om zo ook zelf toe te kunnen laten om anderen te laten laden bij mijn afwezigheid, maar dat ik hier wel van op de hoogte zou zijn. Daarnaast was het ook de bedoeling om via die weg ook de statistieken van verbruik op te vragen om deze door te geven aan de boekhouder.
Beide kan momenteel dus niet, wat wel heel spijtig is, vooral omdat het niet aan het laadpunt ligt, maar aan de ontbrekende ondersteuning van Loxone. Ik hoop dat Loxone de P30 toevoegt aan de compatibele apparaten, maar dat zit er nog niet direct aan te komen als ik hun reactie op mijn verhaal hoor.

@DriesVDHoeck De P30 werkt perfect met Loxone. Je wensen zoals beschreven kunnen gewoon.
Dit is een live beeld van nu:

P30 Loxone.JPG
 
@Refie en/of @Robrecht heb je deze setup zelf in elkaar gezet? Mijn Loxone installatie is nog in volle programmatie door de elektricien en ik heb nog geen overdracht gekregen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Indien iemand mij hier wat mee kan helpen zou dat schitterrend zijn!
@DriesVDHoeck Als je dat niet zelf doet, bij je Loxone partner laten. Ik weet zeker dat het in de eerst volgende release van LoxoneConfig werkt. (in de beta versies werkt het, maar ik ben er van overtuigd dat het in de vorige release versie ook werkte met de P30).