Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Load Management of Load Balancing

This site may earn commission on affiliate links.
Ik neig naar een laadpaal, omdat de kinderen ook buiten spelen. Een laadpaal lijkt minder kans op ongelukjes te geven dan krachtstroom. Daarnaast telt het gemak van een vaste kabel (met de tas in de hand kunnen inpluggen).
Daarom heb ik het ook zo gedaan. :)
De UMC zit afgesloten in het kastje.
Later desgewenst eenvoudig te vervangen door een HPWC of ander laadpunt, tot nu toe geen behoefte aan.

Dit is dan het resultaat.
 
Last edited:
In het kastje zit een gewone rode CEE 'krachtstroom' wandcontactdoos/stopcontact.
De UMC zit dus met de krachtstroom adapter in dit stopcontact.
Ik kan de UMC dus gewoon uit de kast halen en meenemen als dat nodig is.

Kastje is deze.

Aan de andere kant aan de binnenmuur heb ik een aparte aan/uit schakelaar (kan ooit handig zijn) en een kWh meter.

Als dit kastje straks door een ander laadpunt wordt vervangen hang ik het rode stopcontact aan de binnenmuur (voor het geval dat, stel laadpunt is kapot.. kan ik altijd nog de UMC gebruiken).
 
Wil best even uitleggen hoe ik het gedaan heb. Voor thuis heb ik zo als meerdere op dit forum een rode aansluiting laten aanleggen in een simpel kastje als een soort nood lader. Heb deze 1 keer getest met de elektra monteur of deze werkte.Op mijn bedrijf heb ik een laadstation laten plaatsen en daar laad ik mijn auto regelmatig op.
 
  • Informative
Reactions: Cohiba
Begrijp ik het goed dat 2 aansluitingen van 3x25A goedkoper is qua vastrecht dan 1 aansluiting van 3x35A?
Klopt, maar heb je dat nodig?
Ik heb in de zomer van 2013 met de ACM contact gehad over mijn netbeheerder (Stedin) die 2 aansluitingen op 1 adres niet toestond. Later mijn case daar weer ingetrokken omdat het een meerjaren plan zou worden.
Ik wilde een zakelijke aansluiting naast mijn privé aansluiting, maar in Rotterdam was dat toen niet toegestaan, terwijl andere netbeheerders in NL dat geen probleem vonden.
Nu ben ik blij dat ik het bij 1 keer 3x25A gehouden heb.
 
Last edited:
Sinds deze week heeft mijn werkgever de laadpalen in aantal verdubbelt ( ca 20 stuks ) en ook een nieuw systeem voorzien( EV Box ). De aansluiting/capaciteit is vermoedelijk niet aangepast . Door het groter aantal gebruikers en het nieuw systeem wordt er nu load balancing voorzien . Hierdoor is de laadcapaciteit aanzienlijk verlaagt bij het laden ( had maar 8 amp ) en " start/stopt " het laden steeds. Op 100 km en 4 uur tijd is het laden 17 keer aan-en uitgeschakeld ( zie foto ) . Is dit normaal bij load balancing ? Schadelijk voor de batterij of lader ?
fullsizeoutput_3629.jpeg
 
Sinds deze week heeft mijn werkgever de laadpalen in aantal verdubbelt ( ca 20 stuks ) en ook een nieuw systeem voorzien( EV Box ). De aansluiting/capaciteit is vermoedelijk niet aangepast . Door het groter aantal gebruikers en het nieuw systeem wordt er nu load balancing voorzien . Hierdoor is de laadcapaciteit aanzienlijk verlaagt bij het laden ( had maar 8 amp ) en " start/stopt " het laden steeds. Op 100 km en 4 uur tijd is het laden 17 keer aan-en uitgeschakeld ( zie foto ) . Is dit normaal bij load balancing ? Schadelijk voor de batterij of lader ?
View attachment 476618

Je auto zal hierdoor niet direct defect gaan maar op deze wijze laden is ongewenst:
  • Je kunt er niet van op aan dat de accu/auto op een bepaald moment "vol" is (lastig als je later nog lange afstand moet rijden)
  • Auto blijft voor klein gedeelte wakker tijdens laden -> meer sluipverbruik (is niet extreem veel, maar toch)
  • Elektronica zal niet direct defect gaan door vele keren laden/stoppen maar de levensduur zal wel afnemen. Meeste componenten kunnen heel veel schakelingen aan dus in de praktijk heb je hier mogelijk geen last van maar ik zou het zelf zien te voorkomen
  • Alle meldingen via je mobiel zijn irritant (en als er echt een keer iets mis is zal je dit wellicht minder snel opmerken tussen alle andere meldingen)
  • Etc.
In feite zijn er gewoon te veel laders aan een te lichte voeding gekoppeld. (of parameters load balancing zijn niet correct)
Wellicht op te lossen door een aantal auto's via uitgesteld laden op een later moment te laten laden maar dat zijn allemaal symptoom bestrijdingen. Liever de bron aanpakken :)
 
Is de load balancing aangesloten via de p1 poort of via de spoelen? Ik heb veel problemen via de p1 poort slimme meter en de toon die er ook op zat. Toen ook paar keer stoppen met laden en soms op 5a wat de beveiligings modus bleek te zjjn.

(Ik ben zelf geen expert, dit vertelde de installateur)