Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie was / wie waren het?

This site may earn commission on affiliate links.
Over rechts inhalen - een enorm grote ergernis voor mij - ik merkte dat in Noord Frankrijk men een stuk galanter reed. De mensen die rechts inhaalden boven de toegestane snelheid waren er 2, beide een Nederlander in een Golf - zigzaggend naar hun doel. De rest reed flink onder de maximum snelheid, zodat ik met 130 meestal de snelstrijdende was (op een enkele Audi na). Hardrijders waren steevast BE/DE/NL (in die volgorde).

Wie is er hier zo dol op stickers, dat ie z'n hele auto vol plakte? :p

View attachment 576216

De Ruige Hoek, A4 Schiphol

Die of vergelijkbare kwam ik ook tegen in Normandië. Zag er uit als opnieuw gespoten en vind/vond 'm erg mooi.
 
Over rechts inhalen - een enorm grote ergernis voor mij - ik merkte dat in Noord Frankrijk men een stuk galanter reed. De mensen die rechts inhaalden boven de toegestane snelheid waren er 2, beide een Nederlander in een Golf - zigzaggend naar hun doel. De rest reed flink onder de maximum snelheid, zodat ik met 130 meestal de snelstrijdende was (op een enkele Audi na). Hardrijders waren steevast BE/DE/NL (in die volgorde).

Die of vergelijkbare kwam ik ook tegen in Normandië. Zag er uit als opnieuw gespoten en vind/vond 'm erg mooi.
Wat mij in Frankrijk opvalt is dat veel Fransen stug links blijven rijden, vroeger was dat met de richtingaanwijzer aan om aan te geven dat ze nog steeds aan het inhalen zijn. Die richtingaanwijzer zie je nu een stuk minder. Maar omdat iedereen links blijft hangen komen er een ook een hoop Fransen rustig rechts inhalen om vervolgens als ze op die baan een auto tegen komen heel rustig naar links gaan en de auto die daar rijdt te snijden.
 
Er zijn twee groepen nu: de linksrijders en de inhalers. Vroegah had je inderdaad alleen maar inhalers met de knipper aan, ook al was er nog een baan links van hen. Vroegah knipperden Duitsers ook voor de volledig rit, maar dat laten ze nu.

Noord-West Frankrijk snijdt een heel stuk minder. Zuid Frankrijk daarentegen... daar concurreren ze goed met ons en de Italianen. :)

Weer ontopic: consistent 60-70% van de laders waren Hollanders. Belgen betrekkelijk weinig. 20-30% was voornamelijk Brits. Veel van die Ollanders hadden een auto van net iets minder dan een jaar oud (van de september-piek?). Afgelopen zaterdag in Rouen rond 13 uur waren er zelfs 3 rode Tesla M3's (inclusief de mijne) met een nummerbord beginnend met G.
 
Er zijn twee groepen nu: de linksrijders en de inhalers. Vroegah had je inderdaad alleen maar inhalers met de knipper aan, ook al was er nog een baan links van hen. Vroegah knipperden Duitsers ook voor de volledig rit, maar dat laten ze nu.

Noord-West Frankrijk snijdt een heel stuk minder. Zuid Frankrijk daarentegen... daar concurreren ze goed met ons en de Italianen. :)

Weer ontopic: consistent 60-70% van de laders waren Hollanders. Belgen betrekkelijk weinig. 20-30% was voornamelijk Brits. Veel van die Ollanders hadden een auto van net iets minder dan een jaar oud (van de september-piek?). Afgelopen zaterdag in Rouen rond 13 uur waren er zelfs 3 rode Tesla M3's (inclusief de mijne) met een nummerbord beginnend met G.
Was jij dat die steeds links bleef rijden in die rode M3 ;-)

offtopic: Op de franse peage kun je urenlang heerlijk links cruisen op de autopilot als je zorgt dat je weg blijft van de pelotons en altijd ruim harder rijdt dan de maximum snelheid. Automobilisten die beneden of onder de maximum snelheid rijden zie je meestal in pelotons bij elkaar gaan rijden omdat dat blijkbaar zo lekker is om achter een andere auto aan te rijden. Met autopilot hoeft dat natuurlijk niet en kun je op een rustige autoroute eenvoudig losrijden van het peloton. Bij vrachtverkeer (zeker bergop) kan het nogal eens gebeuren dat er files op de linkerbaan ontstaan die tussen 90-110 km/h vrachtwagens en/of sleurhutten willen inhalen. In die situatie is het altijd aan te bevelen deze rijtjes rechts in te halen en vlak achter de vrachtwagen of sleurhut er tussen te piepen zodat je deze onervaren linksrijders zo min mogelijk hindert.

O ja, niet veregeten Flitsmeister te gebruiken. Ook in Frankrijk rijdt ik nooit zonder de groene smiley op mijn iphone :D
 
Vraag me toch af of het niet tijd is om daar anders naar aan te kijken. In 1972 had je geen snelheidsbeperkingen op snelwegen, en wel kevertjes en eendjes die nauwelijks 115 km/u haalden, en dus was zoveel mogelijk rechts rijden wel de boodschap.

Vandaag kan letterlijk iedere personenwagen de maximumsnelheid op snelwegen aan, en dus waarom niet gezapig cruisen op die snelheid (zeker als die 100 km/u is, zoals ik vorige week in Nederland voor de eerste maal mocht ervaren!) op de tweede en derde rijstrook? Is ook min of meer de norm in vele VS-staten. Misschien ook wel veel beter voor doorstroming.

Bij zo'n max-snelheid is iedere rijbaanwisseling tussen tweede en derde rijstrook onnodig gevaar, mogelijke agressiviteit, en mogelijke frustratie, niet? Worden we niet gelukkiger van. Wie zich per se sneller wil verplaatsen, kan gewoon de hogesnelheidstrein of het vliegtuig nemen; anno 2020 mogen we misschien eens beginnen beseffen dat als er wetten zijn gestemd over max-snelheden op autowegen, we die gewoon horen na te leven, of ze ons zinnen of niet.

Ik denk dat wij als Tesla-rijders overigens pioniers zijn inzake dergelijk zen-rijden, dankzij AP. Moet zelf toegeven dat als ik met de wagen van mijn echtgenote rij (geen Tesla, en geen AP) ik, zeker op landelijke wegen, eerder aan de snelheid rij die ik zelf adequaat acht dan aan deze die de wet voorziet :-(. Omgekeerd maakt mijn echtgenote zich soms druk dat de Tesla 55 km/u rijd omdat de wet 50 km/u zegt terwijl veel sneller rijden redelijkerwijze mogelijk zou zijn; mijn antwoord is dan dat niet ik, maar AP beslist.

Als we naar FSD toegaan, denk ik zelfs dat het concept dat je "max-snelheid +5" of zo kan instellen afgeschaft zal worden. FSD zal uiteindelijk aan max-snelheid rijden en geen enkele km/u meer, schat ik.
 
Vandaag kan letterlijk iedere personenwagen de maximumsnelheid op snelwegen aan, en dus waarom niet gezapig cruisen op die snelheid
Niet elke wagen heeft een correcte snelheidsmeter en cruise control. Niets vervelender dan achter een wagen hangen die vertraagt bij elke helling, elke keer als hij afgeleid is, de gsm of de radio bedient.
 
Last edited:
Ik merk ook op dat als ik aan maximum snelheid rij, ik nog altijd heel vele mensen inhaal, en er maar een minderheid mij voorbij komt. Dat wil zeggen dat hoewel er heel wat mensen zullen zijn die ook de snelheidslimiet rijden (maar die zie je niet want die blijven even ver van je), er ook een hele hoop mensen zijn die trager rijden dan de snelheidslimiet.

Het lijkt me dan toch aangeraden om rechts = trager toch nog aan te houden.

Maar tegelijk moeten we ook wel durven kijken naar veilige tussenafstanden. Als ik daarmee rekening hou, kom ik bij matig tot druk verkeer nauwelijks op het rechtervak, gewoon omdat het rechtervak al vol verkeer zit.
 
Gaaaaap

kan je niet beter iemand overtuigen dat tanken heel lang duurt en dat de service van Tesla fantastisch is? IPV overal wat van te vinden?
Wooter heeft wel gelijk hier. Met de acceleratie van onze auto's is het (altijd al belachelijke) moraalregeltje 'als iemand er rechts langs kan zit je fout' wel héél overduidelijk niet meer zinnig.
 
Maar tegelijk moeten we ook wel durven kijken naar veilige tussenafstanden. Als ik daarmee rekening hou, kom ik bij matig tot druk verkeer nauwelijks op het rechtervak, gewoon omdat het rechtervak al vol verkeer zit.
Gewoon wat vaker in Nederland gaan rijden @wooter .
Dat rechtergedeelte is bij ons vaak vrijwel leeg.
De mensen gaan vaak direct in de strook ernaast rijden.
Daarbij doet het er niet toe dat er geen vrachtauto te bekennen is in de meest rechter strook.
Ze degraderen daarmee de baan met bijv. drie stroken naar eentje met twee stroken.
Dus met minder capaciteit.
En dan vreemd kijken dat er files komen...:mad:
Maar laten we maar ophouden hierover; we vervuilen het draadje.
 
  • Like
Reactions: MaSansky and wooter
1EE54AB4-FAB1-47AC-BBAC-50EAA3C39314.jpeg