Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintersport, sneeuw, laden, dakdragers, sneeuwkettingen etc.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben van plan om begin volgend jaar een paar keer naar de sneeuw te rijden met mn s.

Een van de bestemmingen wordt Fiss in Oostenrijk.
Nu zit ik toch met een paar vraagjes cq onzekerheden die ik graag met jullie zou willen delen.
Een apart draadje hiervoor leek mij wel handig..:


- Ik ben bang dat ik er niet onderuit kom om toch een dakkoffer te monteren om alle ski zooi mee te kunnen nemen.. Ja ik weet 't.., sleurhutten, fietsenrekken, dakdragers, ik vind het eigenlijk ook niet kunnen op of achter een s, maar goed, anders gaat het gewoon niet passen.
Heeft iemand ervaring met het extra verbruik met zon koffer? Kom ik nog wel van suc naar suc in Duitsland..?
En waar kan je het beste de dakkdragers kopen/huren?

- Verder vraag ik me af wat de drukte zal zijn bij de suc's in DE, wanneer "iedereen" er op uittrekt op bijv. de vrijdag voor de Krokus..?
Misschien dat iemand zijn ervaringen kan delen na de kerstvakantie?

- Weet er iemand een leuk hotelletje met oplaadmogelijkheden onderweg naar de sneeuw, in de buurt van Ulm bijvoorbeeld?

- Ik denk dat een verlengsnoer handig is. Ik gebruik de auto op bestemming niet, maar dan kan die wel mooi een beetje bij pruttelen aan een normaal stopcontact. Hiervoor nog tips?

- En dan sneeuwkettingen.. nog bijzonderheden hier? Neem aan alleen mogelijk bij 19' ?

Nou tot zo ver volgens mij.
Alvast bedankt voor de input!
 
Ik ben vorige week naar de Alpen gereden met de S. Prima bevallen! Uitgebreid verslag te vinden in het 'Op vakantie in Europa' topic.

Dakkoffer heb ik niet gebruikt. Is ook lastig zonder panoramisch dak. Voor de ski's heb ik het rechtse deel van de achterbank plat gelegd en daar de ski's neergelegd met een hoop bagage erover. Als je achterbank al vol zit met personen lijkt me dat niet handig.

Drukte bij de SuC was er niet! Ik ging ook niet in het hoogseizoen. Op de heenreis stonden we overal als enige. Op de terugweg met misschien overal 2, behalve bij Bad Rappenau in midden van een Tesla meeting.

Verlengsnoer heb ik ook niet meegenomen, achteraf wel iets handiger geweest. We stonden in een parkeergarage onder de huisjes en konden net bij het stopcontact wat er bij zat (eigenlijk niet bedoelt om een auto op te laden). Vandaar dat ik maar met max 7 ampere heb geladen. Ook gemerkt dat de S gevoelig is voor stroomverlies. Meerdere keren gaf hij aan dat er verlies was door een verlengkabel. Die zat er niet tussen dus dat zat in de installatie van de parkeergarage zelf.

Sneeuwkettingen heb ik ook aangeschaft voor de 19". Weissenfels Prestige Clack&Go. Prima dingen!
 
Hansie, goed initiatief, ik heb dezelfde plannen en zit met dezelfde vragen.
Ik denk dat suc tot suc wel gaat lukken met een dakkoffer, maar we zullen zeker wel voller moeten laden en rustiger moeten rijden. Onze forumgenoot Wim S, toch al de aerodynamicus op het forum, heeft al eens verbruikscijfers met een dakkoffer gecommuniceerd, maar ik kan ze niet zo snel meer vinden. Staat me bij dat het 20% verbruik extra kost (en dat opgeteld bij het toch belabberde verbruik bij kou en hoge snelheid). Maar ik weet dat vorig jaar mensen deze expeditie volbracht hebben, met dakkoffer, dus het moet kunnen. Zal verder met interesse dit topic volgen.
 
Wij gaan volgende week naar Sankt Anton. Ben al 2x naar Ischgl geweest, maar reed toen niet met winterbanden, en dat scheelt iets in gebruik, denk ik. Ik neem bewust geen dakkoffer mee, omdat ik de 20% extra verbruik te veel vind. We gaan met z'n 4-en, 2 kinderen van 7 & 8. We hebben 2 snowboards bij, en die steek ik schuin in de trunk, over de middelste hoofdsteun (met dank aan het diepere stuk in de trunk)...

Ik heb 20" vredestein winterbanden. Sneeuwkettingen "Pewag Servo 9 RS9 79 9mm", maar ik denk niet dat we ze nodig hebben...
De vorige 2 keer heb ik nergens naar gekeken, en zo hard gereden als de omstandigheden toe lieten, en/of de topsnelheid bereikt was. 2x onder de "0 range left" uitgekomen.

Deze keer wil ik het iets rustiger aandoen, zodat ik alles kan halen met 80% lading, ik denk dat ik zo sneller ben. We zullen zien :)...
 
Hansie, goed initiatief, ik heb dezelfde plannen en zit met dezelfde vragen.
Ik denk dat suc tot suc wel gaat lukken met een dakkoffer, maar we zullen zeker wel voller moeten laden en rustiger moeten rijden. Onze forumgenoot Wim S, toch al de aerodynamicus op het forum, heeft al eens verbruikscijfers met een dakkoffer gecommuniceerd, maar ik kan ze niet zo snel meer vinden. Staat me bij dat het 20% verbruik extra kost (en dat opgeteld bij het toch belabberde verbruik bij kou en hoge snelheid). Maar ik weet dat vorig jaar mensen deze expeditie volbracht hebben, met dakkoffer, dus het moet kunnen. Zal verder met interesse dit topic volgen.

Draadje begint hier:
Verbruik Model S met dakkoffer
 
Wij hebben nergens hoeven wachten, zelfs geen A/B lader moeten delen... Dit was de eerste week van de kerstvakantie, Zaterdag heen, week later Zaterdag terug...

Hoe was het gesteld met de drukte bij de SuC's tijdens de afgelopen kerstperiode? Ergens wachtrijen gehad?

Ik maak me met name wat zorgen over de drukte bij Wilnsdorf en Egerkingen voor onze komende wintersport in de voorjaarsvakantie.
 
Dat stelt mij gerust. Ik heb een beetje dezelfde angst. Al gaan wij op vrijdag al rijden. Proberen dan Munchen te halen.
Wij ook. Vrijdag de 20e wel te verstaan, er is natuurlijk nog enige regionale spreiding. Zou mij niet verbazen als ik bij de SC's forumgenoten ga treffen. Ik rijd overigens door tot een hotel vlakbij de SC voorbij Munchen, bij Irschenberg.
Het zal mij benieuwen allemaal. Voor mij het eerst een lange internationale rit langs SC's.
 
Hoe was het gesteld met de drukte bij de SuC's tijdens de afgelopen kerstperiode? Ergens wachtrijen gehad?

Ik maak me met name wat zorgen over de drukte bij Wilnsdorf en Egerkingen voor onze komende wintersport in de voorjaarsvakantie.

Maak je vooral geen zorgen en ga gewoon met de Tesla op wintersport. Heb het nu al 2 keer gedaan, drukte bij SuC's is geen enkel probleem. Is eigenlijk wel gezellig als je anderen tegenkomt, vooral als ze dezelfde route rijden.

Zelf waren we in de 2e week van de Kerstvakantie naar frankrijk (portes du soleil). Vooral de sneeuwdump op Zaterdag was dolle pret! Gelukkig waren we Vrijdag al vertrokken, en hebben vlakbij Basel overnacht. De volgende dag moesten we opladen in Egerkingen. Zie hieronder de foto's:
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG

Alles op de winterbanden gedaan (Pirelli Sottozero 19") en zelfs geen sneeuwkettingen meegenomen. Terwijl echt iedereen (ICE rijders) langs de kant die dingen stond onder te prutsen, zijn wij gewoon erlangs omhoog gereden, geen enkel probleem. De S rijdt echt perfect in de sneeuw!
Wat ook lachen is, is plankgas optrekken op een besneeuwde weg. De S kwispelt lichtjes met zijn staart, er knippert een lampje op het dashboard, maar je rijdt gewoon weg!!! Echt geweldig.:biggrin::biggrin::biggrin:
Veel plezier in de sneeuw, en laat die kettingen gewoon thuis.
 
Grote kans dat wij elkaar gaan tegenkomen. Ik ga ook de 20e rijden en wil ook bij Irschenberg overnachten.. :smile:
Heb je al een route voor ogen?

H
Wij ook. Vrijdag de 20e wel te verstaan, er is natuurlijk nog enige regionale spreiding. Zou mij niet verbazen als ik bij de SC's forumgenoten ga treffen. Ik rijd overigens door tot een hotel vlakbij de SC voorbij Munchen, bij Irschenberg.
Het zal mij benieuwen allemaal. Voor mij het eerst een lange internationale rit langs SC's.
 
Grote kans dat wij elkaar gaan tegenkomen. Ik ga ook de 20e rijden en wil ook bij Irschenberg overnachten.. :smile:
Heb je al een route voor ogen?
H
Ja, wel enigszins, al moet ik het nog verder bekijken en hoopte nog op nieuwe SC's op de route Venlo - Koblenz (snelweg 61). We zijn nu allemaal zo afhankelijk van Wilnsdorf helaas. Maar ik wilde zo gaan rijden (beetje safe qua onderlinge afstanden):
Krommenie (Noord-Holland) - Zevenaar - Wilnsdorf - Hirschberg - Jettingen - Irschenberg (overnachting) en op zaterdagochtend misschien nog even tien minuten voor de zekerheid bij Anif-Salzburg. Eindbestemming is Kleinarl, in de buurt van Wagrain en Flachau.
Benieuwd wat jij voor ogen hebt!
 
Heb ongeveer dezelfde route wij starten in Alphen aan den Rijn. Het ligt er ook een beetje aan wat het verbruik gaat doen. (heb wat last van een zware rechter voet)
En ook ik hoop op een SC langs de 61. Er is een permit voor mogendorf(volgens supercharge.info) maar die ligt ook niet ideaal(te noordelijk) en is waarschijnlijk niet op tijd klaar.
Alternatief zou nog zijn Alphen - zevenaar - wilnsdorf - Gramschatzer Wald - Schweitenkirchen - Irschenberg - koningsleiten maar Schweitenkirchen is nog under construction en je hebt weinig tot geen uitwijk mogelijkheid.. (Ben ook nog nooit in die regio geweest, reed met de ICE altijd via de 61) Mocht ik nog een andere goede route verzinnen zal ik die posten.


Ja, wel enigszins, al moet ik het nog verder bekijken en hoopte nog op nieuwe SC's op de route Venlo - Koblenz (snelweg 61). We zijn nu allemaal zo afhankelijk van Wilnsdorf helaas. Maar ik wilde zo gaan rijden (beetje safe qua onderlinge afstanden):
Krommenie (Noord-Holland) - Zevenaar - Wilnsdorf - Hirschberg - Jettingen - Irschenberg (overnachting) en op zaterdagochtend misschien nog even tien minuten voor de zekerheid bij Anif-Salzburg. Eindbestemming is Kleinarl, in de buurt van Wagrain en Flachau.
Benieuwd wat jij voor ogen hebt!
 
En nog steeds niemand ervaringen met een dakkoffer, behalve de test met die Yakima koffer?

De Yakima dakkoffer is een full-size dakkoffer. Ik denk dat je er van uit mag gaan dat de testresultaten die ik heb gerealiseerd 1 op 1 vergelijkbaar zijn met andere full-size dakkoffers. Je moet aanvullend grondig rekening houden met het extra verbruik in koudere en bergachtige omgevingen.
Het meerverbruik van tussen 21 en 25% voor een dakkoffer is significant. Als het meerverbruik door lagere temperaturen en klimmen in de bergen ook rond 20% hoger is, dan resulteert een meerverbruik in de winter in de heuvels, met dakkoffer, van rond 45%.

Waar ik inmiddels ook achter ben gekomen is dat als je geen dakkoffer gebruikt, maar wèl de Whispbar dragers solo, dat het verbruik ook met 15% toeneemt.
De Tesla Model S heeft een fantastische stroomlijn. Als die waar ook verstoord wordt heeft dit relatief grote effecten op het verbruik.
 
De Yakima dakkoffer is een full-size dakkoffer. Ik denk dat je er van uit mag gaan dat de testresultaten die ik heb gerealiseerd 1 op 1 vergelijkbaar zijn met andere full-size dakkoffers.

Maar wel n verschrikkelijk mooi gestroomlijnde. Die van mij is n soort oversized Billy van de Ikea. (Kan wel de hele wereld in) Ben ook benieuwd of er mensen dit wintersport seizoen met dakkoffer rijden en hoe die waarden zich verhouden tot jouw test.

Mijn Nederland verbruik is na 1 maand en dik 3000 km 275wh/km. Wat ik lees hier moet dat beter kunnen maar onder de 245 krijg ik m'n ritjes sowieso niet. Meerverbruik en daarmee range is wel n dingetje waar ik nieuwsgierig naar ben derhalve.
 
Maar wel n verschrikkelijk mooi gestroomlijnde. Die van mij is n soort oversized Billy van de Ikea. (Kan wel de hele wereld in) Ben ook benieuwd of er mensen dit wintersport seizoen met dakkoffer rijden en hoe die waarden zich verhouden tot jouw test.

Mijn Nederland verbruik is na 1 maand en dik 3000 km 275wh/km. Wat ik lees hier moet dat beter kunnen maar onder de 245 krijg ik m'n ritjes sowieso niet. Meerverbruik en daarmee range is wel n dingetje waar ik nieuwsgierig naar ben derhalve.

De nieuwe Whispbar dakkoffer is niet kleiner maar nog veel beter gestroomlijnd. Aerodynamisch optimaal zijn dakkoffers die vooraan smal beginnen en dan zonder onderbreking breder en hoger worden naar achter. De luchtstroming blijft dan laminair en dat levert de geringste weerstand op. Koffers die anders gevormd zijn, bijv. koffers die over een grotere lengte recht zijn, hebben zomaar 2 tot 3x zoveel weerstand.

Mijn gemiddeld verbruik over 21.000 km, met nu twee 'winters' en één zomer is 219 wH per km. Dit is met 21" velgen.
De laatste 4000 km, vanaf 1 oktober vorig jaar, is mijn verbruik zelfs maar 216 wH per km.
 
De nieuwe Whispbar dakkoffer is niet kleiner maar nog veel beter gestroomlijnd. Aerodynamisch optimaal zijn dakkoffers die vooraan smal beginnen en dan zonder onderbreking breder en hoger worden naar achter. De luchtstroming blijft dan laminair en dat levert de geringste weerstand op. Koffers die anders gevormd zijn, bijv. koffers die over een grotere lengte recht zijn, hebben zomaar 2 tot 3x zoveel weerstand.

Mijn gemiddeld verbruik over 21.000 km, met nu twee 'winters' en één zomer is 219 wH per km. Dit is met 21" velgen.
De laatste 4000 km, vanaf 1 oktober vorig jaar, is mijn verbruik zelfs maar 216 wH per km.

Is er n dakkoffer van Whispbar? Kan m op hun .eu site niet vinden. Wel nieuwsgierig naar liters inhoud en prijs .. Edit: Ow wacht. Je bedoeld de yakima dakkoffers denk ik. Die heb ik gevonden.

Vertel s wat meer als je wil. Veel 80 km kms? Of juist snelweg? Wat is je snelheid op deze wegen? Ik maak 80% snelweg kms en rij meestal tot 10 km/h boven limiet. Vertrek met voorverwarmde auto via walstroom regen bij vertrek rond de 30 kw. Op terugweg moet ie opwarmen uit accu. Gebruik de range mode niet. Verwarming op 19 à 20, helft van de tijd stoelverwarming aan op stand 1.
 
Last edited:
Woensdag maar weer eens op pad, dit keer naar Grindelwald in Zwitserland. Er zijn 2 routes te doen die even ver zijn maar ik denk dat ik Voorburg - Urmond - Metz - Achern - Egerkingen - Grindelwald doe. Nog andere suggesties?
 
Woensdag maar weer eens op pad, dit keer naar Grindelwald in Zwitserland. Er zijn 2 routes te doen die even ver zijn maar ik denk dat ik Voorburg - Urmond - Metz - Achern - Egerkingen - Grindelwald doe. Nog andere suggesties?
Zou niet over Metz rijden. De afstanden zijn langer en in Metz staan maar 2 stalls voorzover ik weet. Je kunt denk ik beter van Urmond naar Wilnsdorf rijden en dan via Hirschberg naar Achern. Heb ik ook zo gedaan en ging allemaal erg vlot.