Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Dylan,

De snelste methode voor de smart charging en de KeBa is m.b.v. de software van Nico te vinden hier:


Thanks Wxll voor deze top info! Ik denk zelfs dat een slimme meter het meest goedkoop/simpel is, maar ik weet niet of je met elke slimme meter kan 'praten'. Ik heb nog geen slimme meter maar Enexis rekent 66 euro indien je deze met voorrang wilt aanvragen.

Ik ga even de verschillende opties bekijken en dan laat ik in het andere draadje wel weten hoe of wat.
 
Niet alle slimme meters kunnen "per fasen" uitgelezen worden...

Dylan,

Let even op ik herinner met dat je specifiek moet vragen voor de nieuwe versie van deze slimme meter (versie 4 hoorde ik iemand zeggen? kan iemand dat bevestigen?) alleen deze meter kan je de fase apart op uitlezen. Dat heb je absoluut nodig want alleen het totaal verbruik kan je geen smartcharging mee doen, dan mag je er als nog een meter bij plaatsen of CT's in je kast gaan klemmen.

Ik heb met terug zoeken nog wel deze posting gevonden hierover:
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 111
en deze
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 101

Er is nog ergens een uitgebreide post die hier mooi in detail op in gaat maar die kan ik niet meer vinden, misschien dat als iemand anders de details omtrent de slimme meter weet dit even kan posten ter aanvulling.

Dus ik denk dat je er even wel op moet staan om die DSMR4.0-versie.
te krijgen of de garantie dat de meter per fase uit te lezen is.

Wxll

Thanks Wxll voor deze top info! Ik denk zelfs dat een slimme meter het meest goedkoop/simpel is, maar ik weet niet of je met elke slimme meter kan 'praten'. Ik heb nog geen slimme meter maar Enexis rekent 66 euro indien je deze met voorrang wilt aanvragen.

Ik ga even de verschillende opties bekijken en dan laat ik in het andere draadje wel weten hoe of wat.
 
Wat een heerlike dag zaterdag en wat een kennis bij sommigen van ons. Zie het ook niet zitten om zelf te bouwen en ga voor de Keba oplossing die hopenlijk later aangepast kan worden voor smart charging. Bij Greenchoice is het zo dat je zonnenstroom verrekend wordt eerst tegen het hoge tarief >10.000kWh indien je hier natuurlijk boven zit en dan pas tegen het duurdere tarief van <10.000kWh. Zat er dus naast afgelopen zaterdag "wishfull thinking".... Ga maar lekker graven en tevens de UTP kabel erbij leggen.
 
Volgens mij wordt de iskra mt382 nu al door Enexis geleverd. Lijkt erg op die ik heb, ik zal vanavond even controleren of dat hem is.
Zie hier over hoe je deze kunt uitlezen:
http://blog.bwired.nl/?p=304



Op het blog van hem lees ik het volgende "De Iskra geeft elke 10 seconden (push) de standen in tekstformaat aan mij door via de P1 poort." Dat zou denk ik een te lage frequentie zijn voor smart charging. Het ligt ook een beetje aan je aanpak/algoritme (verbruik voorspellen?) wat je gaat toepassen.
De resolutie van deze meter (kW in decimalen) is dan wel weer in orde maar daar schijnt onderling ook nog verschil in te zitten.


 
Op het blog van hem lees ik het volgende "De Iskra geeft elke 10 seconden (push) de standen in tekstformaat aan mij door via de P1 poort." Dat zou denk ik een te lage frequentie zijn voor smart charging. Het ligt ook een beetje aan je aanpak/algoritme (verbruik voorspellen?) wat je gaat toepassen.
De resolutie van deze meter (kW in decimalen) is dan wel weer in orde maar daar schijnt onderling ook nog verschil in te zitten.


Heb je kunnen ontdekken of de info per fase wordt geleverd? Is essentieel volgens mij.
 
1) lolo palen zouden verboden moeten worden.
2) voor het grote publiek moet het chargen een nobrainer zijn.
3) een bijeenkomst van techies kan ook heel leuk zijn.
4) We betalen meer accijnzen en belastingen op electro dan de petrolheads op benzine (74%/54%)
5) Er gaat 8,5 liter benzine in mijn batterij (benzine equivalent 85kWh) (ik raad iedereen af om gaatjes in zijn batterij te boren en dan op te vullen met benzine, wij hebben dat al voor je uitgezocht)
6) mooie duidelijke plaatjes bij Fastned! Efficienter rijden
(thx Widoh)
 
+1. Zijn er ook video opnamen van de sessies? Dit was meen ik gepland ...?
Presentaties komen er aan! Ik moet van Wxll zijn slides nog krijgen en dan post ik alles hier.

Het is wellicht even nog een paar maanden wachten en dan zoiets nogmaals doen met de stand van zaken dan:

- Nieuwe Keba firmware
- Nieuwe slimme meter met per fase uitlezen
- Smart EVSE / Open EVSE veranderingen
- Meer praktijk kennis

Dan is zo'n informatie deel dag altijd handig!
 
Presentaties komen er aan! Ik moet van Wxll zijn slides nog krijgen en dan post ik alles hier.

Het is wellicht even nog een paar maanden wachten en dan zoiets nogmaals doen met de stand van zaken dan:

- Nieuwe Keba firmware
- Nieuwe slimme meter met per fase uitlezen
- Smart EVSE / Open EVSE veranderingen
- Meer praktijk kennis

Dan is zo'n informatie deel dag altijd handig!

Ik vraag me wel af wat je met die fase info kan aanvangen. Je kan het verbruik van de tesla toch niet per fase aanpassen?
 
Ik vraag me wel af wat je met die fase info kan aanvangen. Je kan het verbruik van de tesla toch niet per fase aanpassen?
Inderdaad.
3-fase laden gaat met per fase hetzelfde aantal ampères.
Info is nodig welke fase op enig moment het zwaarst belast is. De op dat moment resterende hoeveelheid beschikbare ampères op die fase is bepalend voor met hoeveel ampère op dat moment geladen kan worden.
(je hoort de uitleg natuurlijk liever van Wido; maar als ik het niet 100% correct heb verbetert hij mij vast wel)
 
Inderdaad.
3-fase laden gaat met per fase hetzelfde aantal ampères.
Info is nodig welke fase op enig moment het zwaarst belast is. De op dat moment resterende hoeveelheid beschikbare ampères op die fase is bepalend voor met hoeveel ampère op dat moment geladen kan worden.
(je hoort de uitleg natuurlijk liever van Wido; maar als ik het niet 100% correct heb verbetert hij mij vast wel)
Klopt inderdaad!

Ik vraag me wel af wat je met die fase info kan aanvangen. Je kan het verbruik van de tesla toch niet per fase aanpassen?
Kleine toevoegen er nog op.

De huidige slimme meter geeft je een totaal aantal kW wat er verbruikt wordt.

Stel dit getal is 8kW. Je weet niet of dit op één fase is of verdeeld over alle 3.

Je wil juist per fase weten of er ééntje over zijn limiet dreigt te gaan, want dan moet je het laden van de auto aanpassen.