Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Check, lijkt me goed plan om "dag II" te houden.
Ik zal morgen de slides even netjes in PDF gieten, wilde er nog een pagina aan toevoegen hoe de KeBa product te ontcijferen..
Had inmiddels al wat screenshots in het forum gepost dus die kunnen er dan meteen nog bij voor de volledigheid.

Komt er aan :cool:

Wxll
Presentaties komen er aan! Ik moet van Wxll zijn slides nog krijgen en dan post ik alles hier.

Het is wellicht even nog een paar maanden wachten en dan zoiets nogmaals doen met de stand van zaken dan:

- Nieuwe Keba firmware
- Nieuwe slimme meter met per fase uitlezen
- Smart EVSE / Open EVSE veranderingen
- Meer praktijk kennis

Dan is zo'n informatie deel dag altijd handig!
 
4 uur rijden meer dan waard. Bedankt voor alle organisatie en presentatie... Veel geleerd, en MIJN TESLA IS IN PRODUCTIE... YAY...

Nou heb ik je nog gemist Paul...

Btw ooit iemand eraan gedacht om een DC charger te maken? Denk dat dat op de gebruikte protocollen stukloopt...
@BigBit

Ben er wel geweest hoor.... wellicht hebben we elkaar wel gesproken..... Alleen hadden we het over Squash moeten hebben ipv de Tesla en laadmogelijkheden ;-)
 
Btw ooit iemand eraan gedacht om een DC charger te maken? Denk dat dat op de gebruikte protocollen stukloopt... ;-)
@BigBit
Ja dat was al door mij heen gegaan :)
Heb al serieus lopen kijken naar dit soort dingen:
Supercapacitor - Wikipedia, the free encyclopedia

Dit zijn condensatoren die 12,000F zijn per stuk en daardoor ongelofelijk veel vermogen kunnen leveren t.o.v. een batterij.
Je kan er bv een auto op starten. Jammer genoeg hebben ze maar 10% volume capaciteit t.o.v. een normale batterij.
Idee is dan je laad die capicitors de hele dag op, en dan als je auto er aan gesloten wordt dan duw in vol het DC vermogen erin net als bij een FastCharger van Tesla. Naar gelang hoeveel capaciteit je hebt in deze condensatoren kan je gehele accu opladen of een deel.
Zou je overigens prima met zonnencellen kunnen doen, iedee condensator werkt op 2.6volt.
Denk alleen wel dat je je toilet blok op dit moment nog mag opofferen om vol te stoppen met deze condensatoren om de tesla te kunnen laden.

Is nog maar een theoretisch gedachtengoed, zal er eens op een sigaren kistje een berekening op los laten over kosten/baten vs benodigde investering.
Denk namelijk op de onderbuik dat dat volledig buiten proportie is nog. Echter als deze super condensatoren goedkoper worden en nog sterker worden is het wel een interesante manier om je auto "echt" snel te laden op werk of thuis.

Wxll
PS zou me niets verbazen als dit al de methode is die ze doen nu om deze snel laders te laten werken.
 
Klopt inderdaad!

Kleine toevoegen er nog op.

De huidige slimme meter geeft je een totaal aantal kW wat er verbruikt wordt.

Stel dit getal is 8kW. Je weet niet of dit op één fase is of verdeeld over alle 3.

Je wil juist per fase weten of er ééntje over zijn limiet dreigt te gaan, want dan moet je het laden van de auto aanpassen.

Wordt er gedacht aan mini-stroomtransformatoren hiervoor? Kleine exemplaren met overzet 50/5 zijn vanaf ca. 10 eur p/st te koop. Geschikte draadweerstand erover, evt. omzettertje naar DC-spanning en je hebt je meetwaarde in enkele volts.

Ik was erg graag naar de workshopdag gekomen maar moest die dag werken en kon 'm helaas niet ruilen.
 
Nu ook mijn MS in aantocht is - 11 December - toch nog een vraag over opladen en laadprotocol. Ik ben van plan een vaste laadkabel aan te sluiten op een aparte groep in de meterkast die uitkomt op een Mennekes-stekker. Helemaal nu er voorlopig geen rode CEE-adapters beschikbaar zijn. Klopt het dat als je geen pilotsignaal aanbiedt met een Mennekes-stekker, dat de MS dan gaat laden op 3x16A als standaardwaarde, of gaat-ie zonder stuursignaal helemaal niet laden? :confused:

Omdat ik in mei voor het halen van een week-wereldrecord met een Tesla Roadster geladen heb op 70A bij 1x230V heb ik hier wel zo'n stuurkastje liggen, maar die moet je 'programmeren' met een extern PC-tje via een USB-poort. En dat kan allemaal maar is niet zo heel handig in de meterkast als dat eigenlijk 24u/365d per jaar aan moet staan. :frown:
 
Mijn project is gestart. Laadkast met wifi, EV controller, voeding, relais, 3 fase 32A aansluiting (voor zware spullen aan te sluiten), 3 fase 16A (voor als de EV controller uit valt met alle experimenten kan ik toch laden met UMC), 220V stopcontact voor stofzuiger en elektrische tuinapparatuur.
Fase 1 controller stand alone draaiend maken
Fase 2 smart maken met smart meter via huis domotica controller.
Komend weekeinde weer verder.
IMG_5089k.jpg
IMG_5091k.jpg
 
Mijn project is gestart. Laadkast met wifi, EV controller, voeding, relais, 3 fase 32A aansluiting (voor zware spullen aan te sluiten), 3 fase 16A (voor als de EV controller uit valt met alle experimenten kan ik toch laden met UMC), 220V stopcontact voor stofzuiger en elektrische tuinapparatuur.
Fase 1 controller stand alone draaiend maken
Fase 2 smart maken met smart meter via huis domotica controller.
Komend weekeinde weer verder.
Ziet er héél erg netjes uit! Welke controller ga je gebruiken?

Is overigens een Raspberry Pi met een WiFi dongle niet een leuke optie daar?

Overigens ben ik helemaal vergeten de slides de posten van de workshop, dus bij deze nog:

* Presentatie van Wxll over Keba Smart Charging
* Presentatie van Wido over Smart Charging
 
Ah, stuurt die ook de locking actuator aan? Wat heb je uiteindelijk voor die controller betaald?
Ja stuurt ook locking actuator aan maar nog niet getest op juiste werking. Wel extra voeding 12V 3A nodig voor b.v. actuator van LuckyLuck http://www.elektronetshop.de/phoenix-contact-2902802-typ-em-cp-pp-eth-ladesteuerung.1104605.html
Handleiding http://www.produktinfo.conrad.com/d...-da-01-en-Ladestation_emobility_EV_Charge.pdf

Weet iemand trouwens of de N ook mee geschakeld wordt bij een Type 2 Mode 3 of allen de 3 fasen of mag beide.
 
Last edited:
Mijn KEBA heeft een vier-polig relais, alleen de aarde blijft verbonden. Wat mag... er kan altijd een verschilspanning tussen 0 en aarde ontstaan. Vier-polig kan dus geen kwaad.
Aarde MOET altijd verbonden zijn uit veiligheid.

Ook vind communicatie door de auto ook via de aarde plaats, dus die kan je niet schakelen.

Verder schakel je tegenwoordig idd N, L1, L2 en L3.
 
Zo ver ik weet maximaal 13A enkel-fase. Maar nooit getest :)

Dank voor je reactie, nog even verder... de standaard huis-tuin-en-keuken-kabel voor Schuko is toch eigenlijk niets anders dan een 1:1 kabel met aan de uiteinden verschillende stekkers? Ik bedoel, als je oplaadt met 230V 1fase dan gaat er toch gewoon geen stuursignaal richting de MS? In dat kader zou verwacht kunnen worden dat als je 3fasen aanbiedt aan de MS dat die vervolgens detecteert dat er 3 fasen aanwezig zijn, en dan kan er technisch normaliter altijd met 16A geladen worden. Of zouden de MS-ontwerpers niet zover gegaan zijn...?
 
Dank voor je reactie, nog even verder... de standaard huis-tuin-en-keuken-kabel voor Schuko is toch eigenlijk niets anders dan een 1:1 kabel met aan de uiteinden verschillende stekkers? Ik bedoel, als je oplaadt met 230V 1fase dan gaat er toch gewoon geen stuursignaal richting de MS? In dat kader zou verwacht kunnen worden dat als je 3fasen aanbiedt aan de MS dat die vervolgens detecteert dat er 3 fasen aanwezig zijn, en dan kan er technisch normaliter altijd met 16A geladen worden. Of zouden de MS-ontwerpers niet zover gegaan zijn...?
Zonder Pilot mag je maximaal 13A laden 1-fase.

Dus ik denk dat de software in de S zo gemaakt is dat hij zonder pilot 1-fase 13A gaat laden, verder niets.

Sla aan de slag met solderen zou ik zeggen! Dan weet je het :)